بازدید 17270

جایگاه ایران در جهان از لحاظ آمار تصادف

کد خبر: ۶۴۲۰۱۵
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۲ 19 November 2016
اکثر خودروهای فروخته شده در کشورهایی با درآمد متوسط و کم، قادر به مواجه و پاسخ گویی به استانداردهای اولیه مورد نیاز برای حرکت در جاده‌ها نبوده و به نرم‌های جهانی نمی‌رسند.

به گزارش عصر ایران، تصادف وسایل نقلیه و موتوری یکی از عمده‌ترین دلایل مرگ و میر در سطح جهانی هستند و بالاترین نرخ این مرگ و میر به کشورهای در حال توسعه تعلق می‌گیرد.

به گزارش تارنمای "اطلس‌ورد"، بیشترین قربانیان تصادفات جاده‌ای در اصطلاح "کاربران جاده‌های آسیب‌پذیر" نامیده می‌شوند و شامل عابران پیاده، رانندگان، سرنشینان و کاربران وسائل دو‌چرخ هستند.
زمانی که با آمار و تعداد رسمی اعلام شده از سوی مقامات حمل‌و‌نقل رو‌به‌رو می‌شوید، وضعیت مرگ‌و‌میر جاده‌ای در سراسر جهان را بحران خواهید یافت.

به طور متوسط هر روزه سه هزار تصادف خودرویی منجر به مرگ در سراسر جهان اتفاق می‌افتد.

- مرگ‌های مرتبط با وسایل نقلیه یازدهمین عامل رایج مرگ‌و‌میر در کشورهای در حال توسعه هستند.
- گروه سنی جوان بین 5 تا 24 سال در معرض بالاترین ریسک مرگ‌و‌میر جاده‌ای قرار دارند.

- حمل و نقل عمومی در بسیاری از کشورها با درآمد کم یا متوسط، می‌تواند امنیت کمی را برای مردم ایجاد کند. این کشورها کمتر از نیمی از خودروهای جهان را دارند. با این وجود همین کشورها بیش از 90 درصد از مرگ‌و‌میرهای تصادفات جاده‌ای را به خود اختصاص می‌دهند. شبکه جاده‌ای ضعیف و نامناسب و کمبود منابع برای اجرای قوانین ایمنی در جاده‌ها و امداد رسانی ضعیف پزشکی از جمله عوامل افزایش مرگ‌های جاده‌ای هستند.
- در مقابل کشورهایی با کمترین آمار مرگ و میر عمدتا کشورهایی ثروتمند با درآمد بالا به شمار می‌آیند. این کشورها منابع لازم برای حفظ جاده‌ها و ایجاد استانداردهای بالا را دارند و هر روزه قوانین سخت‌گیرانه‌تری را برای حرکت در جاده‌ها وضع می‌کنند. 

- در کشورهای ثروتمند سامانه حمل و نقل عمومی با قدرت امنیتی تحسین‌برانگیز است. از طرف دیگر در برخی از کشورهای کم درآمد همین سامانه حمل و نقل عمومی عامل بزرگ مرگ‌و‌میر جاده‌ای محسوب می‌شود. به عنوان مثال در نیجریه و کنیا، سامانه‌های حمل و نقل عمومی کابین مسافران را بیش از ظرفیت ایمنی پر می‌کنند، بیش از سرعت قانونی حرکت کرده و اعتنایی به قوانین ندارند. تمامی این رفتارها برای مسافران نامناسب و خطرناک است.

دوچرخه‌سواران و عابران خطرناک

نیمی از کشته‌شدگان تصادفات جاده‌ای، عابران، دوچرخه‌سواران و کاربران وسایل دو چرخ هستند.

- در آمریکا کشته‌شدگان کاربران موتورسیکلت‌ها به حدود 20 درصد رسیده‌اند. این آمار بین سال‌های 2010- 2013 حدود 15 درصد برآورد شد.

- در شرق آسیا این میزان به بیش از 33 درصد می‌رسد. کاربران جاده‌های آسیب‌پذیر در این کشورها چندان توجهی به علامت‌های جاده‌ای و راهنمایی- رانندگی مانند خط عابر یا رنگ چراغ‌ها ندارند.

از طرفی برخی از ساختارها مانند خطوط حرکت برای دوچرخه سواران در این کشورها وجود ندارد. یکی دیگر از معضلات این بخش مدیریت دولتی است. دولت ها تا کنون نتوانسته‌اند، ابتکارعمل را برای کاهش تراکم خودروها در جاده‌ها و بزرگراه ها در دست بگیرند.

ضرورت تلاش‌های جهانی

در کنفرانس برزیل بسیاری از کشورهای جهان دور هم جمع شدند تا به راهکاری جهانی برای افزایش امنیت جاده‌ها و استاندارسازی تا سال 2030 در راستای اهداف توسعه پایدار بپردازند. آنها در خصوص اجرایی کردن سفت و سخت قوانین جاده‌ای، وادار کردن مردم به حرکت با سرعت مناسب، بستن کمربند ایمنی، استفاده از کلاه ایمنی برای موتورسواران و محدودیت‌های حضور کودکان در خودرو بحث کردند. از طرفی آنها متعهد شدند تا زیرساخت های جاده‌ای، امکانات ویژه برای عابران و دوچرخه سواران و همچنین امنیت حمل و نقل عمومی را گسترش دهند. براساس این بررسی بالاترین ضریب مرگ و میر جاده‌ای در کشورهای جهان در جدول مشخص شده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۱۱
ایران از نظر رضایتمندی زندگی در پایین ترین سطح قرار داره ...




ما در بدترین زمان و بدترین مکان چشم به جهان گشودیم ...
یه خورده بیشتر تلاش کنیم مقام اول را کسب خواهیم کرد
چی بگیم؟! همه میدونن!!
تایکی دوسال اینده اول میشیم.
پولشویی:اول
غمگینی : دوم
بقیه رویادم نیست
مقام چهارمی تصادف در دنیا ، باز هم افتخاری دیگر
خاک عالم ! این نشون میده با این همه ادعا سطح شعورمون اندازه همین کشورای تو جدوله !
از4ماشین 3تاش 405 خخخخخخخ
تا آموزش قوانین راهنمایی رانندگی را از کودکی و از مدارس ابتدایی و کتب اصلی این مدارس شروع نکنیم همین هست که هست.
متاسفانه چندماه پیش همسرم رو به خاط این جاده های بی کیفیت از دست دادم
فقدان ایشان در درجه اول برای من ودر درجه دوم جامعه علمی کشور ضایعه بزرگی بود
سلام
لطفاً مرجع انگلیسی رو معرفی کنید
من پژوهشگرم و دارم اختصاصاً روی این موضوع کار می کنم.
خوب به لیست کشورهای جدول بالا نگاه کنید، انصافا ببینید حتی یکی از این کشورها جز ممتلکی هستند که سرشون به تنشون می ارزه؟
حالا که ما هم جزو همین لیست هستیم، نشونه چیه به نظر شما؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل