بازدید 18859
پیمانه اقتصادی؛

از «شوک زنگنه به بازار فرآورده‌های نفتی» تا «آخرین خبرها از گرانی قیمت بنزین»

این پیمانه اقتصادی موضوعاتی همچون رشد قابل توجه شاخص بورس همراه با تحلیل، کاهش قیمت برای دلار، یورو و درهم، بازار سکه و تحلیل اوضاع جهانی طلا، گرانی قیر، آغاز سقوط قیمت نفت ایران، بزرگترین قرارداد اقتصادی جهان، سهم ایران در تجارت حلال، اوضاع بازار مرغ، واردات لاستیک فرغون از ویتنام و شرط و شروط برای واردات نارنگی و پرتقال را در بر دارد.
کد خبر: ۶۳۶۳۰۲
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۸ 30 October 2016
در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بورس، بازار طلا، ارز، سکه، نفت و... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»، پیمانه اقتصادی امروز، موضوعاتی همچون رشد قابل توجه شاخص بورس همراه با تحلیل، کاهش قیمت برای دلار، یورو و درهم، بازار سکه و تحلیل اوضاع جهانی طلا، گرانی قیر، آغاز سقوط قیمت نفت ایران، بزرگترین قرارداد اقتصادی جهان، سهم ایران در تجارت حلال، اوضاع بازار مرغ، واردات لاستیک فرغون از ویتنام و شرط و شروط برای واردات نارنگی و پرتقال را در بر دارد.


روی خوش کانال 80 هزار واحد به شاخص بورس

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات روز شنبه 8 آبان ماه 95، با افزایش 1041 واحدی به رقم 80 هزار و 340 واحد رسید. شاخص کل هم وزن اما با افزایش 133 واحدی به عدد 15 هزار و 848 واحد دست یافت. همچنین شاخص سهام آزاد شناور با 1240 واحد افزایش با رقم 89 هزار و 308 واحد دست یافت. شاخص بازار اول اما در حالی با افزایش 984 واحدی به عدد 56 هزار و 629 واحد دست یافت که شاخص بازار  دوم با 758 واحد افزایش روی رقم 173 هزار و 255 واحد ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) با 10 واحد افزایش عدد 839 واحد را به نمایش گذاشت. 


تحلیلی از بازار سرمایه روز شنبه

بازار سهام در میان گروه‌های شاخص‌ساز بازار همچون گروه فولادی و معدنی‌ها همزمان با انتشار گزارش‌های خوش‌بینانه پس از عملکرد شش ماهه شاهد حضور پرتعداد معامله‌گران و بازیگران حرفه‌ای تالار شیشه‌ای و معاملات به نسبت پرحجم در این گروه‌ها بود. در عین حال گروه پتروشیمی‌ها نیز همسو با حمایت حقوقی‌های خود شاهد تعادل قیمت‌ها در دامنه نوسان مثبت قیمتی بود. به گزارش فارس، بازار سهام بازاری پرتحرک، پویا و به نسبت پرحجم‌تر از روزهای قبل بود که توانست فضایی شاداب را به پشتوانه گروه فلزات اساسی،‌ معدنی‌ها و پتروشیمی‌ها بر کلیت معاملات روز شنبه حاکم کند؛ بازاری که به دلخوشی‌های سیاسی پیش روی خود امیدوارتر شده است.

کاهش قیمت دلار، یورو و درهم در اولین روز بازار

در پایان معاملات روز شنبه هشتم آبان ماه، قیمت هر دلار آمریکا با کاهش 56 ریالی نسبت به روز پنجشنبه، به قیمت 36 هزار و 89 ریال فروخته شد. همچنین هر یورو در بازار آزاد امروز، 39 هزار و 679 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز پنجشنبه، 100 ریال ارزان تر شده بود. و هر درهم امارات نیز با کاهش قیمت 3 ریال به قیمت 9 هزار و 870 ریال در بازار آزاد ارز فروخته شد.


نرخ سکه در شروع هفته

در بازار روز شنبه، سکه تمام بهار آزادی با افزایش 3 هزار و 300 تومانی نسبت به روز پنج شنبه، به قیمت 1 میلیون و 109 هزار و 900 تومان رسید، ولی هر سکه تمام طرح قدیم تغییری نداشت و با قیمت یک میلیون و 100 هزار تومان معامله شد. هچنین هر نیم سکه بهار آزادی با یک هزار تومان افزایش به رقم پانصد و شصت هزار تومان رسید و هر ربع سکه در بازار به قیمت دویست و نود و شش هزار تومان فروخته شد که نسبت به روز پنج شنبه، هزار تومان ارزان تر بود.

بازار جهانی‌ طلا در هفته‌ای که گذشت

قیمت طلا روز جمعه افزایش یافت و به بالاترین رقم حدود 4 هفته گذشته رسید. تای وونگ، تحلیلگر بازار طلا گفت: «انتشار خبر تحقیق بیشتر اف بی آی در مورد ایمیل های کلینتون بازار طلا را تکان داد و قیمت ها را بالا برد زیرا این احتمال مطرح شد که ممکن است جایگاه دونالد ترامپ در نظرسنجی ها بهبود یابد.» در همین حال همزمان با نزدیک شدن موعد جشن های سنتی در هند، تقاضا برای خرید طلا در این کشور افزایش یافته است.

شوک زنگنه به بازار فرآورده‌های نفتی

محمدعلی گلچین در نشستی خبری با اشاره به ابلاغ مصوبه ای از سوی وزارت نفت به منظور آزادسازی قیمت ارز در فروش ۲۰ محصول ویژه نفتی، گفت: بر اساس این مصوبه قیمت ارز آزاد جایگرین ارز مبادله‌ای شده و قیمت پایه مواد نفتی هم با افزایش قیمت همراه شده است. رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی با اعلام اینکه با ابلاغ این مصوبه عملا در دو مرحله قیمت ۲۰ محصول ویژه نفتی از جمله وکیوم باتوم، گوگرد، انواح حلال ها و لوبکات با افزایش همراه خواهد شد، تصریح کرد: پیش بینی‌های اولیه از افزایش ۳۰ درصدی قیمت قیر در بازار کشور حکایت دارد. همچنین احمد مهدوی دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی ایران در گفتگو با مهر با تایید جایگزینی ارز آزاد به جای ارز مبادله‌ای در محاسبه خوراک مایع صنایع پتروشیمی، گفت: این جایگزینی با توجه به بالا بودن قیمت های پایه فقط منجر به ورشکستگی صنایع پتروشیمی خوراک مایع خواهد شد. این مقام مسئول با تأکید بر اینکه قیمت های فعلی به هیچ وجه برای فعالیت شرکت‌های خوراک مایع پتروشیمی صرفه و توجیه اقتصادی ندارد، اظهار داشت: قطعا در صورتی‌ که قیمت‌ها اصلاح نشود شرکت های پتروشیمی مصرف کننده خوراک مایع ورشکسته و تعطیل خواهند شد.

سقوط قیمت نفت ایران آغاز شد

مدیریت امور اوپک و ارتباط با مجامع انرژی ایران روز شنبه هشتم آبان با انتشار گزارشی از کاهش دوباره قیمت نفت خام ایران در بازار در معاملات منتهی به ۲۱ اکتبر خبر داده است. در این مدت، قیمت هر بشکه نفت خام سبک صادراتی ایران تا ۲۱ اکتبر امسال با ۲۲ سنت کاهش در محدوده ۴۸ دلار و ۴۴ سنت معامله شده است. البته این کاهش قیمت مشمول بهای هر بشکه نفت خام سنگین صادراتی ایران هم شده و قیمت هر بشکه نفت سنگین با ثبت ۱۷ سنت کاهش در محدوده ۴۷ دلار و ۴۴ سنت داد و ستد شده تا بشکه‌های نفت ایران فعلا عطای قیمت ۵۰ دلار را به لقایش بسپارند.

بزرگترین قرارداد اقتصادی جهان

وزیران بازرگانی کره جنوبی، ژاپن و چین امروز شنبه در نشست سالانه خود در توکیو توافق کردند تا بزرگترین قرارداد اقتصادی جهان را در حمایت مشترک از تولید داخلی خود در راستای کاستن از اثرات منفی کاهش رشد اقتصاد جهانی بر اقتصاد خود امضا کنند. خبرگزاری یونهاپ افزود این بزرگترین قرارداد اقتصادی جهان میان سه کشوری خواهد بود که تولید ناخالص داخلی مشترک آنها به حد بی سابقه ای از 15 تریلیون دلار فراتر می رود.

سهم صفر ایران در تجارت برند حلال

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران گفت: سالانه ۲۵۰۰ میلیارد دلار تجارت برند حلال انجام می‌شود، اما سهم ایران در این حوزه نزدیک به صفر است. درصورتیکه همه کالاها و خدماتی که در ایران تولید و ارائه می شود حلال است؛ اما چون برند حلال نداشتیم وارد بازار نشدیم و این در حالی است که ترکیه و مالزی گوی سبقت را از ما ربودند.

آخرین خبرها از گرانی قیمت بنزین

مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی گفت: قطعا تا پایان امسال برنامه افزایش قیمت را نداریم و اگر مشکل قاچاق جدی باشد باید راهکارهای کنترل دیگری برای آن پیدا کنیم که از جمله این سیاست‌ها می‌توان به سیاست‌گذاری در قیمت‌گذاری، سهمیه‌بندی، ایجاد یک الگوی خاص در مناطق مرزی و امثال آن اشاره کرد. به گزارش فارس وی درباره قاچاق افزود: البته قاچاق بنزین هم ممکن است اما به عنوان مثال ما مصرف سراوان را چک کردیم و متوجه شدیم کلا 100 هزار لیتر به مصرف روزانه این منطقه اضافه شده است که رقم قابل توجهی نیست. منصور ریاحی در پایان گفت: ما میانگین کل مصارف کشور را در شارژ کارت سوخت بررسی کردیم و متوجه شدیم که بیشترین مصرف 350 لیتر بوده است و احتمالا تلاش می‌کنیم شارژ کارت سوخت را کاهش دهیم و به 300 لیتر برسانیم که در مناطق مرزی هم تأثیرگذار است.

قیمت مرغ کاهش یافت

رئیس اتحادیه پرنده و ماهی نرخ مرغ زنده را در روز شنبه ۴۳۰۰ تومان اعلام کرد و اظهار داشت: قیمت مرغ آماده طبخ با اندکی کاهش روز شنبه در عمده فروشی درب کشتارگاه ۵۹۵۰ تومان، توزیع درب واحدهای صنفی ۶۱۵۰ تومان و فروش درب واحدهای صنفی ۶۸۰۰ تومان است. به نقل از مهر، طی هفته‌های اخیر قیمت مرغ با نوسانات زیادی در بازار همراه بوده، به گونه‌ای که نمی‌توان هیچ اظهارنظری درباره قیمت این کالا برای روزهای آینده کرد و همین امر حتی موجب نارضایتی تولیدکنندگان نیز شده است.

واردات لاستیک فرغون از ویتنام!

بر اساس آمار گمرک در شش ماه منتهی به شهریور ماه سال جاری، بیش از 135 تن لاستیک فرغون به ارزش دلاری 172,301 و ارزش ریالی 5,325,203,105 وارد کشور شده است. کشور ویتنام با 128 تن و 40 کیلوگرم صادرات این محصول به ارزش دلاری 170,688 و ارزش ریالی 5,275,289,780 به ایران بیشترین سهم را به خود اختصاص داده و پس از آن کشور امارات با 7 تن و 689 کیلو گرم و به ارزش دلاری 1,613 و ارزش ریالی 49,913,325 در رده دوم قرار دارد.

شرط و شروط وزیر برای نارنگی و پرتقال

وزیر جهاد طی نامه‌ای به وزیر صنعت اعلام کرد: به کسانی که سه کیلو پرتقال یا نارنگی صادر کنند، از ۱۵ اردیبهشت تا ۱۵ شهریور ماه سال آینده، اجازه واردات یک کیلو پرتقال یا نارنگی داده می‌شود.



تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۱۴
سلام
جالب اینجاست که در اجتماعات دیدار رییس جمهوری در هر بازدید که صورت میگرفت بیان می شد ما در این منطقه پتروشیمی می زنیم و مردم خیلی خوشحال می شدند حال چرا به این عواقب توجه نمی شد نمی دانم باید از طراح ایجاد پتروشیمی در ان منطقه سوال کرد.
پاسخ ها
سجاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
پتروشیمی زدن فی انفسه کار بدی نیست و جلوگیری از خام فروشی است.
مشکل این است که در اثر سوئ مدیریت و اختلاس و بی کفایتی قیمت تمام شده ان بالاتر از قیمت جهانی در میاید و میخواهند همیشه دستشان در درون جیبهای خالی شده دولت باشد.
حال که دولت میخواهد حساب خود را جدا کند فریاد وا اسلاما سرداده اند.
اگر هم پتروشیمی نزنند که شعار میدهید دولت خام فروشی میکند.
از کاربران گرامی تقاضا میشود در موضوعاتی که اطلاع کافی ندارند اظهار نظر هیجانی نکنند.
احتمالا لاستیک فرغون عوارض گمرکی پایینتری دارد و لاستیک دیگری را وارد کرده اند. این نشانگر این است که دولتیان باید یکسان سازی عوارض گمرکی اجرا شود.
زنگنه که خودش دستور بگیره خوش به حال وزیری که توی این کار هست چه بسا اون بیشترین تاثیر رو این تصمیم رو نداشته.
اشتباه نکنيد !!
کارت سوخت را حذف کردند تا قاچاق سوخت راحت و بي دردسر باشد.
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
قاچاق بنزین هم از ان حرف ها است.
یک بار در یک شهر مرزی بودم و مسئولی داد سخن داد که اگر از صدکیلومتر ان طرف مرز یک خرابکار به سمت ما حرکت کند ما اورا رصد کرده و پس از ورود دستگیر میکنیم که البته بیراه هم نمیگفت و واقعیت داشت.
از ایشان سئوال شد که پس چطور شما که یک ادم را رصد میکنید کامیون ها و وانت های حامل سوخت را که از همینجا میروند نمی بینید. ایشان لبخندی زد و گفت انها نه خرابکار هستند و نه غریبه....!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
قاچاق سوخت ربطی به کارت سوخت ندارد چون عواملش از جای دیگر حمایت میشوند .
تا وقتیکه اختلاف قیمت هست قاچاق میشود چه با کارت و چه بی کارت.
کار ادمهای عادی هم نیست. کار از ما بهتران است.
تفاوت قیمت ارز آزاد با ارز دولتی کمتر از 20 درصد، بعد میگن قیمت قیر 30 درصد ازفزایش پیدا میکنه!؟!
درود بر ارادهء جنوبِ شرقیِ آسیا
ثمرهء اتحاد و یکدلی و همکاری را خوب نشان دادند
موشک میسازیم اما تکنولوژی لاستیک فرقون را بلد نیستیم هیهات
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
بلديم عزيز جان ولي ميخواهيم به مردم بفهمونيم (به زور) كه برجام به نتيجه رسيده
نجی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
نه قربان اگر موشک رو میشد وارد کرد باز
هم دست مافیای بازار بهش وارد میشد.
و در ضمن جهت اطلاعتون انواع لاستیک ها در ایران ساخته می شود و در این زمینه هیچ کمبودی نداریم اما چه کنیم که یکسری ... برای اینکه کار نکنند فقط فکر واردات و له کردن تولیدات داخل هستند
من نمیدونم این آقای زنگنه چطور داره شیره مملکت رو میمکه و این نماینده های مجلس هم کاری به کارش ندارن ......خوراک پتروشیمی ما با همین شرایط هم از قطر و خیلی از کشورهای همسایه بالاتره ، حالا باید نشست تا همه پتروشیمی ها هم درشون تخته بشه. یه کارشناس نیس جلویه این آقای به ظاهر باسواد رو بگیره
آقای زنگنه چرا قیمت نفت کوره را ازاد نمیکنید الان دارن یارانه ای میگیرن به قیمت گزاف در بازار میفروشند وقیر قلابی ازش در ست میکنن ومیفروشند
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل