بازدید 7227
۳
پیمانه اقتصادی

از «اقتصادی که ۳۷ سال است با تردید جلو می رود» تا «تیم اقتصادی دولت ماندگار شد»

این پیمانه اقتصادی موضوعاتی همچون: ورود شاخص به کانال 79 هزار واحد همراه با تحلیل، بازار سکه و طلا، نمودار فروش دلار، یورور و درهم، قیمت نفت خام، آماری از میزان کار مفید ایرانی ها، بدتر شدن شرایط کسب و کار در ایران، تورم به روایت دوم، قیمت عجیب بلیط هواپیما به مقصد نجف و ارزان شدن گوشت را در بر دارد.
کد خبر: ۶۳۵۵۰۶
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۶ 26 October 2016
در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بورس، بازار طلا، ارز، سکه، نفت، خودرو و... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»، پیمانه اقتصادی پنجمین روز از آبان، موضوعاتی همچون: ورود شاخص به کانال 79 هزار واحد همراه با تحلیل، بازار سکه و طلا، نمودار فروش دلار، یورور و درهم، قیمت نفت خام، آماری از میزان کار مفید ایرانی ها، بدتر شدن شرایط کسب و کار در ایران، تورم به روایت دوم، قیمت عجیب بلیط هواپیما به مقصد نجف و ارزان شدن گوشت را در بر دارد.


ورود شاخص به کانال 79 هزار واحدی

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات روز چهارشنبه 5 آبان 95 با افزایش 537 واحدی روی رقم 79 هزار و 299 واحد ایستاد. شاخص کل هم‌وزن نیز با 116 واحد افزایش عدد 15 هزار و 715 واحد را تجربه کرد. امروز همچنین شاخص سهام آزاد شناور با رشد 652 واحدی عدد 88 هزار و 368 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص بازار اول اما با افزایش 525 واحدی روی عدد 55 هزار و 645 واحد ایستاد و شاخص بازار دوم با 292 واحد افزایش به عدد 172 هزار و 497 واحد ایستاد. امروز همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) با رشد یک واحدی عدد 828 واحد را به نمایش گذاشت.


تحلیلی از بازار سرمایه

روند معاملات سهام در بازار نشان می‌دهد که موضوع ارز تک‌نرخی این روزها باعث شده تا در میان جا ماندن گروه خودرویی‌ها و پتروشیمی‌ها گروه‌های معدنی و فلزات اساسی حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشند. به نقل از فارس، امروز بازار سهام بازاری به نسبت شاداب‌تر از روزهای گذشته بود که با افزایش نسبی حجم و ارزش معاملات سهام همراه شده است، بازاری که گروه معدنی‌ها و فلزات اساسی در کنار پالایشی‌ها در آن خودنمایی کردند. 

جدیدترین قیمت‌ها از بازار سکه

در بازار امروز - چهارشنبه - سکه تمام طرح جدید با حرکت افزایشی یک میلیون و 112 هزار تومان عرضه می‌شود. به گزارش ایسنا، هر گرم طلای 18 عیار نیز بیش از 111 هزار تومان قیمت دارد. همچنین نیم سکه و ربع سکه به ترتیب 560 و 295 هزار تومان فروخته می‌شود. اونس جهانی طلا برای معاملات در بازارهای جهانی 1275 دلار داد و ستد می‌شود.


نوع طلاقیمتتفاوت قمیت نسبت به روز گذشته
هر گرم طلای 18 عیار111 هزار و 183 تومان364 تومان افزایش
مثقال طلا482 هزار و 100 تومان1600 تومان افزایش
اونس جهانی1275 دلار4 دلار و 80 سنت افزایش
نوع سکه
سکه تمام طرح جدیدیک میلیون و 112 هزار تومان3000 تومان افزایش
سکه تمام طرح قدیمیک میلیون و 100 هزار تومان9000 تومان کاهش
نیم سکه560 هزار تومان1000 تومان افزایش
ربع سکه295 هزار تومان1000 تومان کاهش
سکه گرمی187 هزار تومانبدون تغییر


دلار در بازار آزاد بالاتر از 3600 تومان ایستاد

در پایان معاملات امروز چهارشنبه پنجم آبان ماه، قیمت هر دلار آمریکا با 171 ریال افزایش به رقم 36 هزار و 55 ریال رسید. همچنین هر یورور با افزایش 15 ریالی به قیمت 39 هزار و 569 ریال فروخته شد. و هر درهم امارات با افزایش 20 ریالی به قیمت 9 هزار 854 ریال معامله شد.


نفت تا ۵۰ دلار عقب نشست

قیمت هر بشکه نفت برنت امروز با 72 سنت کاهش به 50 دلار و 7 سنت رسید. قیمت نفت برنت امروز تا رقم 50 دلار و 2 سنت پایین آمد که پایین ترین رقم از سوم اکتبر تاکنون بود. قیمت نفت خام آمریکا نیز امروز با 73 سنت کاهش به 49 دلار و 23 سنت رسید. موسسه مشورتی بی ام آی ریسرچ روز چهارشنبه در گزارشی نوشت: «عراق قصد دارد از طریق توسعه میادین کوچک خود و کاهش وابستگی اش به میادین نفتی بزرگ و شرکت های توسعه دهنده آنها، بخش نفت خود را گسترش دهد.»

۳۷ سال است که اقتصاد ایران با تردید جلو می رود

محسن رضایی در کنگره ملی عملیاتی کردن اقتصاد اسلامی در بستر اقتصاد ایران گفت: اقتصاد ایران بر سر دو راهی است. 37 سال است که اقتصاد ایران با تردید جلو می رود. ما در اقتصاد نیاز به یک نهضت داریم. تجربه این سالها نشان می دهد که اقتصاد مسلط بر کشور با اسلامی شدن و مردمی شدن، سازگاری ندارد. ریل اقتصاد ایران و نظم اقتصادی آن باید تغییر کند. سیاست های رهبری اگر در طریقتی غیر اجرایی شود، ابتدا به حاشیه می رود و بعد از آن فراموش می شود. در مقدمه اقتصاد مقاومتی رهبری معظم انقلاب بر بومی و علمی بودن اقتصاد مورد نظر انقلاب اشاره کرده اند که ویژگی هایش در متن آمده است. اقتصادی متکی بر دانش و فناوری و درون زا است که در مقابل دشمن نرم داخلی اقتصاد خواهد ایستاد. اقتصاد فعلی در مقابل چنین خواسته ای مقاومت می کند. در 25 سال اخیر کره جنوبی از ما جلو زده است. اگر سیاست های رهبری در موضوعات اقتصادی اجرایی می شد، وضع اقتصاد ما ده برابر بهتر می بود.

آمار تأمل‌برانگیز از میزان کار مفید ایرانی‌ها

بر اساس گزارشی که در سال 1390 منتشر شد، سرانه مفید کار در ایران سالانه 800 ساعت است، در حالی که این میزان در ژاپن 2420 ساعت و در کره‌جنوبی 1900 ساعت است. همچنین این میزان در چین 1420 ساعت، آمریکا 1360 ساعت، ترکیه 1330 ساعت، پاکستان یک‌هزار و 100 ساعت، افغانستان 950 ساعت، آلمان 1700 ساعت، کویت 600 ساعت و عربستان 720 ساعت است.

شرایط کسب‌ و کار در ایران بدتر شد

هر چه نمره کشوری در شاخص کلی فضای کسب و کار بیشتر باشد دلالت بر شرایط بهتر کسب و کار در آن کشور دارد. ایران در رده بندی جهانی فضای کسب و کار میان 190 کشور در رده 120 جهان قرار گرفته است که نسبت به سال قبل 2  پله نزول داشته است. در گزارش سال گذشته بانک جهانی رتبه جهانی ایران از نظر فضای کسب و کار 118 اعلام شده بود. به گزارش تسنیم، در جهان نیوزیلند با نمره 87.01 رتبه نخست از نظر فضای کسب و کار را به خود اختصاص داده است و سنگاپور و دانمارک به‌ترتیب رتبه‌های دوم و سوم را از این نظر به خود اختصاص داده‌اند.


روایت دوم از تورم مهرماه

بانک مرکزی امروز اعلام کرد: نرخ تورم در دوازده ماه منتهی به مهرماه 1395 نسبت به دوازده ماه منتهی به مهرماه 1394 معادل 8.7 درصد است. به گزارش اقتصادنیوز، این بانک در حالی نرخ تورم میانگین مهرماه را 8.7 و نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه این ماه را 9.3 درصد اعلام کرده که شاخص‌های یادشده در گزارش مرکز آمار ایران به ترتیب 7.9 و 6.6 درصد بوده است.

از «اقتصادی که ۳۷ سال است با تردید جلو می رود» تا «»

جولان ایرلاین‌های منطقه در آسمان ایران

در فاصله یک روز مانده به اربعین ترکیش‌ایرلاینز برنامه‌ای را ارائه کرده که ابتدا مسافران را از تهران به استانبول می‌برد سپس از طریق هواپیمایی امارات مسافران از استانبول به دوبی پرواز می‌کنند و سپس شرکت هواپیمایی دیگری آنها را از دوبی به نجف می‌رساند. قیمت این برنامه عجیب پروازی پنج میلیون و 275 هزار تومان در نظر گرفته شده که البته چند برنامه پروازی متفاوت دارد که هر یک از آنها از استانبول به دوبی و سپس نجف پرواز می‌کند.

قیمت گوشت گوسفندی ارزان شد

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی گفت: هر کیلو گوشت گوسفندی در ابتدای هفته جاری به سبب رکود بازار هزار تومان کاهش یافت. علی اصغر ملکی از کاهش 3 درصدی نرخ گوشت گوسفندی در بازار خبر داد و گفت: هر کیلو شقه بدون دنبه با کاهش هزار تومانی از شنبه هفته جاری 32 هزار تومان به مغازه دار و 36 هزار تومان به مشتری عرضه می شود.

زنگنه فرمان دوم گرانی‌ راصادر کرد

با دستور بیژن زنگنه وزیر نفت به شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، پس از آزادسازی قیمت حدود ۲۰ قلم محصول ویژه نفتی با جایگزینی نرخ ارز آزاد به جای ارز مبادله‌ای، دومین مصوبه آزادسازی قیمت ارز سایر فرآورده‌های نفتی هم ابلاغ شد. به گزارش مهر، بر اساس مصوبه جدید شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران که به تمامی پالایشگاه‌های نفت خام کشور ابلاغ شده است، قیمت فروش خوراک مایع مورد نیاز صنایع پتروشیمی شامل انواع نفتا، گاز مایع، پنتان و LAB (الکیل بنزن خطی) به جای محاسبه با ارز مبادله‌ای با ارز آزاد محاسبه خواهد شد.

تیم اقتصادی دولت ماندگار شد

با وجود برخی انتقادات که نسبت به عملکرد تیم اقتصادی دولت خاصه تعدادی از وزرا مطرح می‌شود، آن‌طور که نوبخت می‌گوید قرار نیست این تیم هشت نفره تغییر کرده و از هم پاشیده شود؛ چرا که نرخ تورم‌ را تک رقمی و رشد اقتصادی را ۱۰ درصد در جهت مثبت حرکت داده‌اند. سخنگوی دولت گفته که سوال این است که چرا وزیر اقتصاد باید تغییر می‌کرد؟ آیا پاداش تیمی که توانسته نرخ تورم بالای ۴۰ درصد را به زیر هشت درصد برساند و رشد منفی ۶.۸ درصد را به مثبت ۴.۴ درصد افزایش دهد، از هم پاشیده شدن است؟

از «اقتصادی که ۳۷ سال است با تردید جلو می رود» تا «»

به گزارش ایسنا، گرچه تیم اقتصادی دولت را در کنار سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی و مشاوران اقتصادی، حداقل هشت وزارتخانه‌اقتصاد، نفت، نیرو، "کار، تعاون و رفاه اجتماعی"، ارتباطات، " راه و شهرسازی" و کشاورزی تشکیل می‌دهد؛ اما نوبخت درباره تغییر تیم اقتصادی به عملکرد وزارت اقتصاد و البته بانک مرکزی اشاره داشته است.


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۳
واقعا تیم اقتصادی ماندگار شده!!!! هر وقت یاد رکود، بیکاری، گرانی، دلار 3600 تومانی و البته تورم تک رقمی میفتم تازه مفهوم ماندگار شدن را درک میکنم. واقعا خسته نباشید...
دلار و سکه هم چراغ خاموش دارند بالا و بالاتر میروند خسته نمیشند؟؟!!...
ما ایرانی ها هرگز به اقتصاد رقابتی فکر نمی کنیم . اینکه تولیدات ما بتوانند در بازار های جهانی عرض اندام کنند هرگز مورد توجه قرار نمی گیرد . تولید کننده ایرانی با استفاده از رانت انحصار هر جنس بنجلی را به مصرف کننده داخلی تحمیل کرده و سود کلانی از این بابت نصیبش می شود و وقتی بازار داخلی اشباع شد ، به سرنوشت خودرو سازی دچار می شود که با وام 25 میلیونی ( در حقیقت وامی که به خودروساز داده شد ) با تنفس مصنوعی زنده نگه داشته می شود .
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی