بازدید 7008
تابناك اقتصادي ارائه مي‌كند

فراز و فرود ارزها با گرانی دلار

هفته نخست شهريورماه 1395 ميانگين قيمت فروش ارزهاي خارجي در بازار آزاد نوسان متفاوت‌تري نسبت به هفته آخر مردادماه داشت با اين تفاوت مهم كه روند قيمت دلار آمريكا كه اثر مستقيم بر ديگر ارزها مي‌گذارد، افزايشي بود و ميانگين قيمت فروش هر دلار آمريكا با ثبت ركوردي تازه در سه سال اخير به 35 هزار و 431 ريال رسيد.
کد خبر: ۶۱۷۸۴۰
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۸ 26 August 2016

هفته نخست شهريورماه 1395 ميانگين قيمت فروش ارزهاي خارجي در بازار آزاد نوسان متفاوت‌تري نسبت به هفته آخر مردادماه داشت با اين تفاوت مهم كه روند قيمت دلار آمريكا كه اثر مستقيم بر ديگر ارزها مي‌گذارد، افزايشي بود و ميانگين قيمت فروش هر دلار آمريكا با ثبت ركوردي تازه در سه سال اخير به 35 هزار و 431 ريال رسيد.

به گزارش تابناك اقتصادي، ميانگين قيمت فروش هر دلار آمريكا از 4 مردادماه تا 4 شهريورماه امسال رشدي 311 ريالي را تجربه كرد. در اين مدت ارزش برابري اكثر ارزهاي خارجي شامل پوند انگلیس، فرانک سویس، کرون سوئد، کرون نروژ، دلار کانادا، لیر ترکیه، دلار استرالیا، یووان چین، دلار آمریکا، یورو، درهم امارت و یکصد ین ژاپن در برابر ريال تقويت شده است.

دلار در مسير افزايش

ارزش برابري دلار آمريكا در برابر ريال ايران در هفته‌اي كه گذشت از 35 هزار و 351 ريال به 34 هزار و 431 ريال رسيد كه رشدي 46 ريالي در مقايسه ميانگين قيمت فروش در روز پنجشنبه گذشته نسبت به پنجشنبه هفته قبل آن نشان مي‌دهد. نكته مهم اينكه نبض بازار دلار آمريكا با آماده شدن بانك مركزي براي اجراي سياست يكسان‌سازي قيمت ارز تا پايان سال جاري روندي صعودي به خود گرفته و از روز دوشنبه گذشته، ميانگين قيمت فروش دلار وارد كانال 3540 تومان شد. نمودار زير نوسان قيمت فروش دلار در هفته گذشته را نشان مي‌دهد.

 

يورو عقبگرد كرد

نوسان هفتگی ارزش  يورو در بازار آزاد ایران اما نشان از عقب‌نشيني پول واحد منطقه يورو اروپا داشت و در روز پنجشنبه هفته‌اي كه گذشت ميانگين قيمت فروش هر يورو با 63 ريال افت ارزش نسبت به روز پنجشنبه هفته قبل آن به 39 هزار و 928 ريال رسيد. عقب‌نشيني يورو در شرايطي اتفاق افتاد كه ميانگين قيمت فروش اين ارز در روز دوشنبه گذشته ركورد زده بود و به 40 هزار و 233 ريال رسيد با اين حال ارزش برابري يورو در روز پنجشبه 4 شهريورماه نسبت به چهارم مردادماه امسال حكايت از رشد  بيش از يك هزار ريال دارد و ميانگين قيمت فروش  هر يورو از 38 هزار و 912 ريال به 39 هزار و 928 ريال در يك ماه رسيده است.

نمودار زير نوسان قيمت فروش يورو در هفته گذشته را نشان مي‌دهد

 

احياي درهم امارات

ارزش برابري درهم امارات در هفته گذشته در برابر ريال هم تقويت و بخشي از نوسان قيمت هفته قبل آن جبران شد به نحوي كه ميانگين قيمت فروش هر درهم امارات كه شاخص ارزي در تجارت بين ايران با كشور امارات متحده عربي و برخي كشورهاي همسايه ايران در حاشيه خليج فارس به شمار مي‌رود در روز پنجشنبه گذشته با 29 ريال افزايش نسبت به پنجشنبه قبل آن به 9 هزار و 690 ريال رسيد. ارزش برابري درهم امارات اگرچه با ثبات نسبي همراه است، اما بسته به حجم تجارت بين ايران با امارات و تقاضاي بازار، مشاهده مي‌شود كه نوسان ارزش درهم امارات در دامنه قيمتي محدودي قرار دارد به نحوي كه در مقايسه ميانگين قيمت فروش درهم امارات از 4 مردادماه تا 4 شهريورماه امسال رشد قيمت 85 ريال ديده مي‌شود.

نمودار زير نوسان قيمت فروش درهم امارات در هفته گذشته را نشان مي‌دهد

 

نبض ساير ارزها چگونه زد؟

به گزارش تابناك اقتصادي، با پايان معاملات صرافي‌هاي رسمي كشور  در روز پنجشنبه 4 شهريورماه نسبت به روز پنجشنبه هفته قبل آن، برخي ارزهاي خارجي افزايش قيمت و برخي هم كاهش قيمت را تجربه كردند.

ارزش برابري پوند انگليس در اين مدت 820 ريال در برابر ريال تقويت شد و ميانگين قيمت اين ارز انگليسي در روز پنجشنبه به 47 هزار و 148 ريال رسيد كه بالاترين قيمت در يك ماه اخير به شمار مي‌آيد.

 

اما ميانگين قيمت فروش فرانك سوئيس در بازار آزاد ايران در پايان فعاليت صرافي‌ها در روز پنجشنبه به 36 هزار و 723 ريال رسيد كه نسبت به پنجشنبه 28 مردادماه 35 ريال ارزان‌تر شده است، هرچند ميانگين قيمت اين ارز سوئيسي در برابر ريال در مقايسه زماني روز 4 شهريورماه نسبت به 4 مردادماه امسال نشان از افزايش 861 ريالي دارد.

 

كرون سوئد اين هفته را با 4 هزار و 202 ريال و كرون نروژ با 4 هزار و 285 ريال پايان برد كه به ترتيب افزايش 17 ريالي و كاهش 15 ريالي را نسبت به پايان هفته قبل نشان مي‌دهد. البته ارزش برابري كرون سوئد و كرون نروژ در برابر ريال ايران به ترتيب 124 و 182 ريال در پايان روز 4 شهريور نسبت به 4 مردادماه 1395 تقويت شده است.

 

 

هفته‌اي كه گذشت دلار كانادا نسبت به هفته قبل 20 ريال گران اما دلار استراليا 48 ريال ارزان‌ شد. هر دلار كانادا در حالي هفته را با 27 هزار و 884 ريال به پايان برد كه در مقايسه با 4 مردادماه 673 ريال رشد قيمت داشته است. دلار استراليا هرچند با افت ارزش در يك هفته مواجه شد و ارزش برابري آن به 27 هزار و 208 ريال رسيد كه 772 ريال در پايان روز 4 شهريور نسبت به 4 مرداد گران‌تر شده است.

 

ارزش برابري ليرتركيه همانند يوان چين هم در پايان معاملات هفته‌اي كه گذشت در مقايسه با هفته قبل كاهش يافت به نحوي كه ميانگين قيمت فروش لير تركيه در بازار آزاد به 12 هزار و 226 ريال و هر يوان چين هم به 5 هزار و 360 ريال رسيد. ميانگين قيمت فروش ليرتركيه در پايان هفته در مقايسه با 4 مردادماه 441 ريال و يوان چين هم 83 ريال رشد داشته است كه البته پايين‌ترين ميزان افزايش قيمت ارزها در يك ماه اخير به يووان چين اختصاص دارد و سياست ارزي اين كشور همچنان حركت در مسير جنگ‌ارزي با ديگر كشورها از جمله ايران در نهان و آشكار براي حفظ بازارهاي صادراتي خود است.

 

ميهمانان تازه سبد ارزي ايران

در دوهفته اخير بانك مركزي ميانگين قيمت فروش يكصد ين ژاپن و يكصد دينار عراق را هم به سبد محاسبه ميانگين قيمت ارزها افزوده است به نحوي كه ارزش برابري يكصد ين ژاپن در برابر پول ملي كشورمان در پايان هفته‌اي كه گذشته 35 هزار و 351 ريال و يكصد دينار عراق هم به 2 هزار و 738 ٍ رسيده است.

 

 

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حادثه سقوط بالگرد رییس جمهور # سید ابراهیم رئیسی # حسین امیر عبداللهیان # سیدمحمدعلی آل هاشم # مالک رحمتی
وب گردی