بازدید 13187
۹

خورشید زیبای ما چگونه نابود خواهد شد؟

چندی پیش، «آژانس اروپایی فضا» یکی از عکس‌های قدیمی تلسکوپ هابل را از گنجه بیرون کشید تا شمایی از پایان دنیا را به نمایش بگذارد. این عکس در حقیقت آخرین لحظات عمر ستاره‌ای را نشان می‌دهد که Kohoutek 4-55 نام داشت. نکته‌ای که مرگ غم‌انگیز این ستاره را مهم ‌می‌سازد، شباهتی است که این ستاره با خورشید ما دارد.
کد خبر: ۶۱۴۸۶۳
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۷:۰۰ 16 August 2016

چندی پیش، «آژانس اروپایی فضا» یکی از عکس‌های قدیمی تلسکوپ هابل را از گنجه بیرون کشید تا شمایی از پایان دنیا را به نمایش بگذارد. این عکس در حقیقت آخرین لحظات عمر ستاره‌ای را نشان می‌دهد که Kohoutek 4-55 نام داشت. نکته‌ای که مرگ غم‌انگیز این ستاره را مهم ‌می‌سازد، شباهتی است که این ستاره با خورشید ما دارد.


ستارۀ در حال احتضار، در واقع جایی در مرکز گازهای دورانی رنگینی است که در این تصویر مشاهده می‌کنید؛ اتفاقی که برای این ستاره افتاده، به این ترتیب است که ابتدا و رفته رفته انرژی لازم برای شعله‌ور بودن را از دست داده و سپس غیرمعمولی شروع به تکان خوردن کرده و لایۀ بیرونی سطح آن جدا و در دل فضا رها می‌شود. در زیر این لایۀ سطحی، لایۀ زیرین ستاره نمایان می‌شود که به شکل غیرقابل تصوری سوزان است. اشعه‌های فرابنفش این لایۀ زیرین سبب شعله‌ور شدن گازهای رها شده می‌شود و یک ابر فضایی (Nebula) چند رنگ پدید می‌آورد. در این تصویر، رنگ سرخ نشان‌گر سوختن گازهای نیتروژن، سبز نمایندۀ هیدروژن و آبی نمایان‌گر سوختن اکسیژن است.

این ستارۀ خاص 4600 سال نوری از ما فاصله داشته و این فاصلۀ نجومی به این معناست که زمان انفجار نهایی و مرگ آن، در دوران حکمرانی فراعنه در مصر روی داده و تصویر آن، در زمان حاضر به زمین رسیده است.

به گفتۀ اعضای آژانس اروپایی فضا، ستارۀ منظومۀ ما هنوز 5 میلیارد سال زمان دارد تا به آن مرحله برسد و نباید زیاد نگران آن باشیم! انتظار می‌رود خورشید ما به شکل مشابهی لایۀ بیرونی خود را رها کند و تبدیل به کوتولۀ سفیدی شود که به آرامی سرد شده و مانند ذغال‌سنگی لجوج و رفته رفته در ته یک گودال آتش می‌میرد.

البته در هر حال، حتی دورترین نوادگان ما در 5 میلیارد سال دیگر هم نخواهند توانست چنین صحنه‌ای را تماشا کنند، چون در نخستین مرحله از این انفجار، تکانه‌های حرارتی ناشی از آن، زمین و ساکنانش را مانند یک چیپس سیب‌زمینی خواهد سوزاند و از این رو، تصویری که در بالا مشاهده می‌کنید، نهایی ترین و نزدیک‌ترین تصویر و تصوری است که نسل انسان می‌تواند از این رویداد داشته باشد؛ البته در صورتی که آن موقع موجودی به نام انسان وجود داشته باشد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۱
انتشار یافته: ۹
ما فکر سر برج و گرفتن حقوقیم شما فکر 5 میلیارد سال دیگه و نابودی خورشید خوش بحال خیال بی خیالتون
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۶
خیلی با حال بود.
پس خدا این وسط چکاره است؟ اصلا" این دانشمندان خدارو به حساب نیاوردن،نامردها.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۶
با سلام دوست عزیز :الله خالق کل شیء وعلی کل شیء وکیل اسا یا الله علی کل شیء قدیر است .ثانیا خالق باید رب باش یا بپرورد که اجل خورشید وستارگان وهمه کائنات در لوح محفوظ الهی ثبت است.
از طرفی خداوند سبحان به انسان اسباب ادراک وتحریک عطافرمود که او کسب علم کند وموحدانه با عمل صالح بسوی رب آید
یا ایهاالانسان انک کادح الی ربک کدحا فملاقیه
چون اجرام آسمانی تابع علوم مختلف فیزیک وشیمی وریاضی وتجربی میباشند بشر به اذن الهی میتواند به زوایایی از علم آن راه یابد وبا آزمون وخطا وتجربه وکشفیات نتایجی را پیش بینی کند که البته در حد فرضیه بعضا خواهند بود. مثلا در خصوص پایان عمر خورشید وستارگان وآغاز قیامت آیات شریفه متعددی در سوره های شمس وانفطار وانشقاق و...آمده است.همین مقدار هم که بشر کنونی بداند اینها تمام شدنی است کافی است.
کل من علیها فان ویبقی وجه ربک ذی الجلال والاکرام
موفق باشید.
ناشناس
| Saudi Arabia |
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۶
اگر دست خداوند را نتوانی در لا به لای این کهکشانها و کواکب ببینی، شاید هیچوقت نتوانی ببینی.
جالب بود ادم نمیتونه باور کنه پنج میلیارد سال دیگه رو نمیتونه ببینه
اونوقت منظورتون از سوختن اکسیژن و ... چیست؟
این تنها سر سوزنی از هستی لایتناهی جهانه که خداوند باریتعالی خلق کرده انسان با تمام تکنولوژی و پیشرفتش از درک عالم هستی عاجزه
کل عمر زمین تا الان به زور 3 میلیارد سال رو پر میکنه.تا اون موقع خدا کریمه.یه کاریش میکنیم.
راستی یارانه این ماه چه خبر؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست