بازدید 8042
تحلیلی از بازار سرمایه 17 مرداد

خون‌ ایران‌خودرو و سایپا رنگین‌تر از ماشین‌ سازی تبریز

امروز شاخص بورس از همان ابتدا با افزایش تقاضا مواجه شد به طوری که بعد از گذشت 80 دقیقه از بازار شاهد رشد بیش از 500 واحدی شاخص بورس بودیم اما کم کم با افزایش عرضه شاخص بورس عقب نشینی کرد به طوری که در نهایت شاخص بورس با افزایش379.72 واحدی رقم 78704.60 واحد را به ثبت رساند.
کد خبر: ۶۱۲۵۹۶
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۳ 07 August 2016
امروز شاخص بورس از همان ابتدا با افزایش تقاضا مواجه شد به طوری که بعد از گذشت 80 دقیقه از بازار شاهد رشد بیش از 500 واحدی شاخص بورس بودیم اما کم کم با افزایش عرضه شاخص بورس عقب نشینی کرد به طوری که در نهایت شاخص بورس با افزایش379.72 واحدی رقم 78704.60 واحد را به ثبت رساند. 

به گزارش تابناک اقتصادی، امروز همچنین شاهد افزایش ارزش معاملات در مجموع بورس و فرابورس بودیم به طوری که مجموع ارزش بورس و فرابورس در روز کاری قبل بیش از 4248 میلیارد ریال بود که امروز به بیش از 4371 میلیارد ریال رسید این در حالی است که بزرگان گروه بانک و موسسات اعتباری از قبیل بانک صادرات همچنان بخاطر تنفس های پیاپی و مشکلات صورت های مالی که با سازمان حسابرسی دارند همچنان متوقف هستند که در صورت بازگشایی آنها قطعا حجم و ارزش معاملات افزایش می یابد. شاخص همچنان به رشد خود ادامه می دهد به طوری که امروز هفدهمین روزی بود که شاخص با رشد مثبت به کار خود پایان داد و همچنان هدف شاخص در این کانال سقف قبلی آن یعنی 89000 واحد می باشد.

گروه فلزات اساسی

در گروه فلزات اساسی،  اکثر معاملات این گروه متعادل و بیشتر رو به منفی بود.از26 سهام شرکت های فعال در این گروه،سهام10 شرکت با افزایش قیمت و سهام 16 نماد با کاهش قیمت امروز را به پایان رساندند.در این گروه شرکت های سپنتا، فولاد امیرکبیر کاشان،گروه صنعتی سپاهان، لوله و ماشین سازی ایران و فولادخراسان باصف خرید به کار خود خاتمه دادند و تنها دو شرکت که در نزدیکی صف فروش کار خود رو پایان دادند، شزکت های ملی سرب و روی ایران و سرمایه گذاری توکا فولاد.بیشترین حجم معاملات متعلق به نماد فولاد با بیش از 52 میلیون سهم بود. در این گروه سهم فولاد خراسان تاثیر مثبت25 واحدی بر شاخص بورس داشتند. این گروه همچنان با توجه به رشد قیمت های جهانی فلزات در صدر پرتقاضاترین گروه های بورس قرار گرفته اند و با رشد مداوم این قیمت های جهانی می توانیم شاهد تعدیلات مثبت پیاپی در شرکت های این گروه باشیم.

گروه خودرو و قطعات ساخت

در گروه خودرو و قطعات ساخت،اکثرا شاهد معاملات منفی در این گروه بودیم به طوری که این گروه یکی از گروه های پرعرضه بازار بود که جو فروش در آن قابل مشاهده بود. 19 شرکت از 30 نماد قابل معامله در درصدهای منفی و نماد 11 شرکت در درصدهای مثبت به کار خود پایان دادند. صف های فروش این گروه را شرکت های سازه پویش،سرمایه گذاری اعتبار ایران،نیرومحرکه و ریخته گری تراکتورسازی ایران و در مقابل صف های خرید را شرکت های گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو، چرخشگر، تولید محور خودرو و آهنگری تراکتورسازی ایران به خود اختصاص دادند. بیشترین حجم معاملات این گروه را شرکت های سایپا و زامیاد به ترتیب با بیش از 85 و 54 میلیون سهم به خود تعلق دادند.

گروه ماشین آلات و تجهیزات

در گروه ماشین آلات و تجهیزات، جو خرید مناسبی توسط سرمایه گذاران مشاهده شد به طوری که سه شرکت تراکتورسازی ایران، تکنوتار و کمباین سازی ایران با صف خرید بسته شدند. از 11 شرکت قابل دادو ستد در این گروه، شاهد افزایش قیمت سهام7 شرکت و کاهش قیمت سهام 4 شرکت بودیم. بیشترین حجم معاملات این گروه را شرکت کمباین سازی با بیش از 14 میلیون سهم به خود اختصاص داد. امروز نماد شرکت کمباین سازی ایران از منفی 1 درصد به صف خرید رسید.

گروه سیمان،آهک و گچ

گروه سیمان،آهک و گچ، امروز هم مانند دیروز جز گروه های پرتقاضای بازار قرار داشت به طوری که جو خرید در آن کاملا آشکار بود. از27 شرکت فعال و قابل معامله در این گروه شاهد این بودیم که سهام 10 شرکت با کاهش قیمت و سهام 17 شرکت با افزایش قیمت روبرو شدند. صف های خرید این گروه را شرکت های  سیمان فارس و خوزستان، سیمان شمال، سیمان کارون، سیمان تهران، سیمان اصفهان و سیمان قائن به خود اختصاص دادند و صف های فروش هم متعلق به شرکت هایسیمان فارس،سیمان ایلام، سیمان بجنورد و سیمان صوفیان بود. در این گروه که بسیار وابسته به رشد تقاضا در بازار مسکن هست و نیز بنابر خبرهایی که نشان دهنده تحرک در بازار مسکن می توان آینده خوبی برای این گروه متصور بود. البته بحث افزایش قیمت سیمان و نیز بحث تک نرخی کردن ارز برای این شرکت ها مخصوصا آنهایی که صادراتی هستند، تاثیر بسیار مثبتی بر سودآوری آنها خواه گذاشت.ُ


گروه فرآورده های نفتی،کک و سوخت هسته ای

گروه فرآورده های نفتی،کک و سوخت هسته ای، امروز برخلاف دیروز شاهد کاهش تقاضا و اقبال کمتر سهامداران بودیم به طوری که  از 12شرکت فعال و قابل معامله این گروه، 8 شرکت با درصدهای منفی و 4 شرکت با درصد مثبت امروز را به پایان بردند. تنها صف فروش این گروه را شرکت پالایش نفت شیراز به خود اختصاص داد. بیشترین حجم معاملات این گروه متعلق به پالایش نفت تهران با بیش از 14 میلیون سهم بود. در این گروه یکی از دلایل استقبال را می توان به گزارشهای مقداری فروش و خرید شرکت های پالایشگاهی دانست که نسبتا مناسب ارزیابی می شود و دلیل دیگر هم اثر مثبت یکسان سازی نرخ ارز بر سودآوری این شرکت ها می باشد. با توجه به کاهش قیمت جهانی نفت اما این گروه مورد تقاضای بازار قرار گرفتند که می توان مهمترین دلیل را همانطور که گفتیم تاثیرپذیری مثبت این گروه از تک نرخی شدن ارز دانست. 


به گزارش تابناک اقتصادی، از حاشیه های مهم امروز اعتصاب کارگران شرکت ریخته گری ماشین سازی تبریز بود که به علت عدم دریافت چندین ماه حقوق عقب افتاده و عدم واریز حق بیمه تامین اجتماعی آنها که هنوز ادامه دارد و شاهد هیچ اتفاق مثبتی در این شرکت برای رفع مشکل نیستیم. به ادعای کارگران از زمان خصوصی سازی این واحد صنعتی، حجم مطالبات مزدی پرداخت نشده آنها بیش از 4 ماه می رسد اما کارفرما به دلیل کمبود منایع مالی اقدامی در خصوص پرداخت مطالبات انجام نمی دهد. از نکات جالب در مورد این شرکت این است که تا سال گذشته این شرکت زیرمجموعه سازمان گسترش و نوسازی بود ولی پس از واگذاری به صندوق بازنشستگی فولاد، وضعیت مالی کارخانه ضعیف و تمام مزایای شغلی کارگران قطع شد. 

در این رابطه طبق گفتگوی مدیر عامل سابق کارخانه جناب آقای میر علی اکبر اصل خادمی در رابطه با مشکلات ماشین‌سازی ابرازعقیده می‌کند: سازمان خصوصی با شرایطی که به وجود آورده است تصمیم دارد ماشین سازی را ساقط کند. وزیر صنعت هم در خصوص ماشین سازی حرف زده و سازمان گسترش و نوسازی هم کمک کرده است، ولی سازمان خصوصی سازی تنها عاملی است که مسائل را به اینجا کشانده است. 

ماشین سازی از سال 83 در لیست فروش قرار دارد و کارخانه‌ای که در لیست فروش باشد، تابع قوانین خاصی می‌شود؛ بطوری که بانک مرکزی به بانک‌ها نامه می‌نویسد که به این مجموعه صنعتی وام ندهید. از سال89 به ماشین سازی آمدم و سازمان خصوصی‌ سازی در همین سال ماشین ‌سازی را ارزیابی و قیمت‌ گذاری کرده است و این موضوع نیز قوانین خاصی به وجود می‌آورد؛ به طوری که نمی‌شود خرید و فروش انجام داد، قیمت دستگاه‌ها را افزایش داد، قرارداد بلند مدت منعقد کرد و چندین محدودیت دیگر. در حالی که کارخانه‌ای به بزرگی ماشین سازی نیاز به نقدینگی دارد و به خاطر محدودیت‌ها هیچ بانکی وام نمی‌دهد و در این زمینه کسی هم پاسخگو نیست.وی ادامه اظهار می‌کند: در سال 91 و 92 ماشین سازی را به بانک صادرات واگذار کردند و در طول این دو سال نمی‌دانستیم حرفمان را به چه کسی بگوییم، در نهایت به هر نحوی که شده کارخانه را سر پا نگه داشتیم تا اینکه در سال 93 کارخانه بار دیگر به سازمان گسترش و نوسازی صنایع واگذار شد.وی می‌گوید: سازمان خصوصی سازی روزی می‌گوید سالانه ماشین‌سازی 17 میلیارد تومان زیان می‌دهد، بهداشت و درمان، آموزش و پرورش همه و همه با پول بیت المال کار می‌کنند حالا چه ایرادی دارد ماشین سازی هم سالی یک و دو میلیارد از پول بیت المال استفاده کند. 

چطور شد یک شبه به خودروسازها وام دادند تا محصولات‌شان را بفروشند، ولی کسی از ماشین سازی حمایت نمی‌کند؟اصل خادمی با ابراز این عقیده که ماشین سازی قربانی سلایق شده است، می‌گوید: بر اساس بررسی‌هایم افرادی در سازمان خصوصی سازی حضور دارند که فاقد دیدگاه صنعتی و برنامه‌ریزی‌های کشور هستند، فقط روی اجرای قانون خصوصی سازی واحدهای دولتی تمرکز کرده‌اند، بیش از 10 سال است که نتوانسته‌اند ماشین سازی را واگذار کنند، پس باید به دنبال راهکار و روش دیگری باشند.

وی ادامه می‌دهد: مصاحبه رئیس سازمان خصوصی سازی باعث شد قراردادهایمان لغو شوند، نامه‌ای سازمان خصوصی سازی نوشته است که ما حق نداریم قرارداد بلند مدت منعقد کنیم و اگر هم قراردادی بستیم ضرر و زیان متوجه شخص مدیرعامل است. من با چه پشتوانه‌ای قرارداد 40 میلیون دلاری منعقد کنم؟ من مدیرعامل در مقابل این ممانعت‌ها و با دست‌های بسته چه کنم؟ آبرو و حیثیتم را که از سر راه پیدا نکرده‌ام با این شرایط هرکسی جای من باشد استعفا می‌دهد.

سوال مهم هم همچنان که مدیر عامل سابق شرکت ریخته گری ماشین سازی تبریز به آن اشاره داشت این است چرا اصرار بر خصوصی سازی شرکت هایی هست که هنوز در شرایط واگذاری قرار ندارند و اینکه چرا نباید پس از واگذاری شرکت ها به بخش خصوصی، دولت از آنها حمایت نکند. چرا وزیر صنعت برای دو شرکت خصوصی و سهامی عام ایران خودرو و سایپا به دلیل انبار شدن تولیدات آنها برای این دو شرکت وام 25 میلیونی تومانی خرید خودرو مصوب می کند اما برای شرکت هایی از قبیل همین ریخته گری ماشین سازی تبریز هیچ چیزی درنظر نمی گیرد. سیاست وزرای صنعت و اقتصاد چیست؟ آیا خصوصی سازی شرکت های دولتی باید منجر به بهبود بهروری سودآوری شرکت ها شود یا نابودی و ورشستگی آنها؟؟ 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر