بازدید 26570

نقشه سعودی ها برای شکستن محاصره حلب چیست؟

این گمانه زنی ها اگر به واقعیت نزدیک باشد که تا حدودی نیز با واقعیت ها و تحولات موجود سازگار است و امکان تحقق آن وجود دارد، باید شاهد تغییرات مهمی در رویکرد ترکیه در قبال بحران سوریه و شخص بشار اسد باشیم. بدون شک، تغییر سیاست های ترکیه در قبال بحران سوریه، موضوعی است که به شدت مواضع بازیگران داخلی و خارجی مخالف بشار اسد را تضعیف خواهد کرد.
کد خبر: ۶۱۰۸۹۲
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۶ 02 August 2016
درگیری های حلب و محاصره این شهر توجهات زیادی را به خود جلب کرده و با تنگ تر شدن محاصره حلب و گرفتار شدن تروریست ها در این استان استراتژیک سوریه، حجم زیادی از خبرها و تحلیل های رسانه های غربی در ارتباط با بحران سوریه بر محاصره شهر حلب و تاثیرات و نتایج آن بر طرفین درگیر متمرکز شده است.

به گزارش «تابناک»، در همین رابطه، اهمیت و نتایج محاصره حلب برای ارتش سوریه و راه های خارج شدن تروریست ها از محاصره مسأله ای بود که تابناک روز گذشته بدان پرداخت و ضمن برشمردن نتایج و تأثیرات این محاصره برای ارتش سوریه، تحلیل میدانی متفاوتی از راه های باقی مانده برون رفت تروریست ها از محاصره ارائه داد.

در این تحلیل میدانی اشاره شد که تروریست ها برای شکستن محاصره حلب و همچنین ادلب تنها دو راه در پیش روی دارند:

راهکار نخست آن ها، عبور از مرزهای ترکیه در شمال استان ادلب بوده که مسیر تدارکاتی همیشگی آن ها بوده و در سالیان اخیر نیز از طریق همین مسیر مورد حمایت ترکیه بوده اند.
 
در همین ارتباط، خبرگزاری «اسپوتنیک» در مطلبی مدعی شد، ترکیه پس از کودتای نافرجامی که تجربه کرد، در حال تغییر سیاست خود در سوریه است و به همین دلیل، در نخستین اقدام خود که نخستین نشانه از این تغییر رویکرد در سوریه است، تنها مسیر ارتباطی معارضان در مرز ترکیه در شمال استان ادلب را بسته و مسیر نقل و انتقال و تدارکات معارضان در این ناحیه مرزی مسدود شده است.

بنابراین، اگر ترکیه مرزهای خود را روی معارضان و تروریست ها بسته باشد، به غیر از محاصره شدن کامل حلب، ادلب نیز کامل محاصره خواهد شد.

با این حال، همان طور که در نقشه مشخص شده، تروریست ها هنوز یک راه فرار دیگر برای شکست محاصره در پیش روی دارند و آن هم از طریق مناطق تحت تصرف کردها در شمال استان حلب است؛ لذا در صورت همکاری و هماهنگی میان دولت سوریه و کردها در این منطقه و راه ندادن کردها به معارضان، محاصره تنگ تر خواهد کرد و ترویست ها هیچ راه دیگری برای شکستن محاصره نخواهند داشت.
 

 
 
 
در همین رابطه، شبکه خبری «العربیه» وابسته به پادشاهی سعودی با هدف خاصی که همانا حساس کردن ترکیه نسبت به تحرکات کردهاست، به همکاری میان ارتش سوریه و ایران با کردها برای محاصره حلب پرداخته است.

این شبکه خبری سعودی مدعی شد: «در حالى كه نیروهای بشار اسد با پشتيبانى هوايى جنگنده هاى روسیه و مشاركت سپاه پاسداران و شبه نظامیان شیعه وابسته به آن در حال محاصره شهر حلب در شمال سوريه هستند، گزارش هاى رسيده حاكى است كه يگان هاى مدافع خلق كرد با گردان « الباقر» كه تحت حمايت سپاه ايران عمل مى كند، در محاصره حلب همكارى مى كنند».

العربیه به نقل از سايت «اورينت» وابسته به معارضان سورى مدعی شده كه در آستانه محاصره شهر حلب، رهبر ارشد گردان الباقر، وابسته به سپاه پاسداران با رهبران مجموعه اى از يگان هاى خلق كرد در محله بني زيد در شمال شهر حلب گرد هم آمده و عكس يادگارى گرفته اند.

فارغ از درست یا نادرست بودن این خبر، بدون شک این رسانه سعودی هدف مشخصی را دنبال می کند؛ هدفی که بیش از هر چیز برای حساس کردن ترکیه نسبت به همکاری کردها و ایران و در ادامه تحریک ترکیه برای باز کردن مرزهای خود روی معارضان برای خارج شدن از محاصره است.

در واقع، از آنجایی که به غیر از مناطق تحت کنترل کردها، راه دیگری جز مرزهای ترکیه برای خروج معارضان از محاصره وجود ندارد، حامیان منطقه ای و بین المللی معارضان به ویژه سعودی ها تلاش دارند با فضاسازی رسانه ای، ترکیه را نسبت به همکاری ارتش سوریه و کردها در حلب حساس کنند تا بلکه ترکیه نیز در یک اقدام متقابل مرزهای خود را یک بار دیگر بر روی معارضان باز کند.

از طرف دیگر، تحریک ترکیه توسط رسانه های غربی و عربی حامی معارضان صرفا به بازگشایی دوباره مرزهای ترکیه بر روی مخالفان محدود نمی شود. احتمالا هدف مهم تر و عمده آن ها، جلوگیری از تغییر راهبرد و سیاست ترکیه در سوریه است.

در چند ماه اخیر پس از نزدیکی و همکاری بیش از پیش آمریکا به کردها در سوریه، بسیاری از کارشناسان و ناظران بین المللی گفته اند، از آنجایی که کردها تهدید مشترکی برای ترکیه و تمامیت ارضی سوریه هستند، به همین دلیل، با توجه به عزم جدی آمریکا برای حمایت از کردها، باید شاهد نزدیکی و همکاری ترکیه و دولت سوریه برای مقابله با خواسته های استقلال طلبانه آن ها بود.

این گمانه زنی ها اگر به واقعیت نزدیک باشد که تا حدودی نیز با واقعیت ها و تحولات موجود سازگار است و امکان تحقق آن وجود دارد؛ باید شاهد تغییرات مهمی در رویکرد ترکیه در قبال بحران سوریه و شخص بشار اسد باشیم. بدون شک تغییر سیاست های ترکیه در قبال بحران سوریه موضوعی است که به شدت مواضع بازیگران داخلی و خارجی مخالف بشار اسد را تضعیف خواهد کرد.

لذا آنها تلاش دارند با بزرگ جلوه دادن همکاری میان ارتش سوریه و کردها، ترکیه را نسبت به تغییر سیاست هایش در سوریه با تردید مواجه کنند. در واقع مهم ترین دلایل ترکیه برای تغییر سیاست هایش در سوریه، همکاری با دولت این کشور برای مقابله با تمایلات استقلال طلبانه کردهاست. در غیر این صورت امکان همکاری و نزدیکی میان این دو کشور و تغییر راهبرد ترکیه در قبال بحران سوریه از بین خواهد رفت. به همین دلیل نیز می توان فضاسازی رسانه های سعودی برای بزرگ جلوه دادن همکاری میان دولت سوریه و کردهای این کشور را درک کرد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست