بازدید 23034

راه اندازی مس سرچشمه همزمان با فتح عظیم

محمد صادق عرب*
کد خبر: ۵۹۱۶۴۰
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۸ 24 May 2019
همزمان با فتح خرمشهر در سوم خرداد سال 1361 که فتح عظیمی در جبهه دفاع مقدس بوقوع پیوست و کمر صدام بعثی و حامیان استکباری بین المللی آن شکسته شد، در جبهه جهاد اقتصادی نیز با همت مدیران و کارکنان متعهد و متخصص ایرانی، اولین شمش مس در کارخانه ذوب مجتمع مس سرچشمه تولید شد و ضربه محکم دیگری بر پیکره استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا وارد شد. این راه اندازی با ارزش، در شرایطی با موفقیت انجام شد که کارشناسان آمریکایی پس از سقوط دولت بازرگان از ماندن در کشور مأیوس شدند و ایران را ترک نمودند. آنها در زمان ترک ایران بر روی دیوار شهرک مس سرچشمه نوشتند " تا ما برنگردیم این مجتمع راه نخواهد افتاد " البته نوشتن این جملات روی دیوار بدون دلیل نبوده و آن وجود سیستم های وابستگی به آمریکا در مس سرچشمه بود که با تغییر دادن این سیستم های وابستگی به سیستم های منطبق با اقتصاد مقاومتی امکان راه اندازی بدون حضور آمریکاییها میسر شد.

آمریکایی ها همواره در هر کشوری که وارد می شوند و در صنایع مختلفی که در این کشورها بمانند ایران در زمان رژیم ننگین پهلوی ایجاد نمودند، سیستم هایی را در این صنایع پیاده می نمایند که نتیجه آن پیدا شدن وابستگی شدید به آمریکاست. این سیستم های وابستگی که به عنوان نمونه در مس سرچشمه توسط آمریکایی ها پیاده شده بود عبارتند از:

1. سیستم تعویض قطعات و تجهیزات و ماشین آلات و عدم وجود سیستم تعمیرات  

سیستم آمریکایی ها در صنعت بیشتر بر تعویض قطعات و ماشین آلات متکی است تا بر تعمیر و نگهداری آنها، زیرا این خصلت سیستم سرمایه داری است. در صنعت خودرو سازی آمریکا، این نکته خود را به وضوح نشان می دهد، برای مثال خودرویی که هنوز با انجام تعمیرات قابل استفاده است را به راحتی به گورستان اتومبیل می سپارند و آن را به سرعت با خودروی نو تعویض می کنند. تا از این طریق جیب سرمایه داران آمریکایی بیشتر پر شود. به دلیل سلطه نظام طاغوت در ایران قبل از پیروزی انقلاب اکثر صنایع و ماشین آلات غربی و آمریکایی بود لذا در این صنایع تا حد ممکن به تعویض تجهیزات و ماشین آلات پرداخته می شد تا به تعمیر آن ها. امریکایی ها این سیستم های خود را در تمام زمینه ها در کشورهایی که صنایع خود را، در آنجا پیاده می کنند، اعمال نموده و از این طریق وابستگی اقتصادی شدیدی به وجود می آورند. این وابستگی اقتصادی در مراحل بعدی به وابستگی سیاسی، فرهنگی گسترش پیدا می کند و به این وسیله حضور دراز مدت خود در کشورهای مختلف را تداوم می بخشند. در مقابل برای خنثی سازی این وابستگی، سیستم گراف تعمیرات که شامل برنامه زمان بندی بازدیدهای هفتگی ماشین آلات و تجهیزات، بازدیدهای ماهانه، تعمیرات شش ماهه و سالیانه و همچنین تعمیرات اساسی ماشین آلات و تجهیزات بود، در مجتمع مس سرچشمه پیاده شد. در این رابطه، تیمی کارشناسی از واحد تعمیرات ذوب آهن به مس سرچشمه فرستاده شد، تا سیستم گراف تعمیرات را در این مجتمع پیاده نمایند که این عمل با موفقیت انجام شد و از این طریق در شرایط تحریم برای جلوگیری از توقف تولید با پیاده نمودن سیستم تعمیرات با حداکثر بهره گیری از قطعات و ماشین آلات و تجهیزات در حال کار (در زمانی که هیچ گونه قطعات و لوازم یدکی و ماشین آلات را به ایران نمی فروختند) تولید به خوبی تداوم پیدا کرد.

2. سیستم انبار موجود در صنایع وابسته آمریکایی بمانند مجتمع مس سرچشمه  

آمریکایی ها سیستمی را که در انبار مجتمع های صنعتی بمانند مس سرچشمه ایجاد می نمایند؛ بدین نحو که اگر قطعه ای در مجتمع از کار افتاد و برای گرفتن این قطعه به انبار مراجعه می شد، هیچ گونه مشخصه فنی آن قطعه به درخواست کننده ارائه نمی شد تا در صورت موجود نبودن قطعه در انبار بتوان نسبت به ساخت آن اقدام نمود بلکه فقط نام شرکت آمریکایی یا غربی سازنده آن قطعه ارائه می شد تا اتوماتیک سفارش خرید آن قطعه از شرکت آمریکایی یا غربی صادر شود. لیکن به دلیل تحریم و عدم فروش آن قطعات و ماشین آلات و تجهیزات به ایران منجر به توقف تولید می شد.

برای رهایی از این وابستگی با تجربه ای که در صنایع غیر وابسته به آمریکا و غربی ها بمانند صنعت ذوب آهن اصفهان وجود داشت، با اعزام تیم کارشناسی از مدیریت سفارشات و انبار ذوب آهن به این صنایع بمانند مجتمع مس سرچشمه به سرعت سیستم آمریکایی سفارشات و انبار مجتمع مس سرچشمه به سیستمی که در سیستم جدید به قطعه مشخصه فنی آن داده می شود، تغییر داده شد تا در صورت نبود قطعه در انبار بتوان نسبت به ساخت آن در داخل اقدام نمود.

3. در صنایع وابسته آمریکایی هیچ کارگاه ساخت قطعات مورد نیاز وجود ندارد تا وابستگی شدید به آمریکا کاملا برقرار باشد.

برای رهایی از این وابستگی در کنار این صنایع وابسته به مانند مس سرچشمه کارگاه های ساخت قطعات لاستیکی – فلزی و همچنین کارگاه های ریخته گری قطعات چدنی ایجاد شد. لذا هر قطعه که در خط تولید دچار مشکل می شد با توجه به داشتن مشخصه فنی آن که در سیستم سفارشات و انبار به وجود آمد نسبت به ساخت آن اقدام کرد و به این ترتیب در روند تولید هیچ مشکلی پدید نیامد.

4. نسبت به شناسایی سازنده های توانمند قطعات یدکی و تجهیزات و ماشین آلات در کشور اقدام شد تا چنانچه در کارگاه های ساخت داخل مجتمع، توان ساخت برخی از قطعات موجود نبود، آن قطعات به سازندگان داخل کشور سفارش داده می شد تا نسبت به ساخت آن اقدام نمایند.

5. کارگاه های عظیم ساخت قطعات اعم از لاستیکی - فلزی – مکانیکی – الکتریکی  و همچنین کارگاه های ریخته گری چدنی ذوب آهن اصفهان به دستور وزیر معادن و فلزات وقت در خدمت صنایع مختلف کشور از جمله مجتمع مس سرچشمه قرار گرفت.
بدین ترتیب پس از پیروزی انقلاب اسلامی، صنایع کشور به کمک یکدیگر شتافتند و به صورت مستمر به تولید با کیفیت مطلوب ادامه دادند.

6. آمریکایی ها و غربی ها صنایعی را که در کشور در زمان رژیم ننگین پهلوی ایجاد می کردند؛ آنها را به صورت جزیره ای درآورده، به طوری که صنایع مختلف در کشور نسبت به یکدیگر بیگانه و از توانمندی ها و امکانات یکدیگر بی اطلاع بودند و لذا نیازهای خود را از کمپانی های آمریکایی و اروپایی تهیه می نمودند. در حالی که امکاناتی که از آمریکا و اروپا تهیه کردند، از صنایع داخلی دیگر قابل تهیه بود. لیکن بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، صنایع از این حالت جزیره ای خارج شده و از امکانات و توانمندی های یکدیگر بهره بردند.

پس از ایجاد توافق هسته ای با کشورهای 1+ 5 مدیران صنایع بزرگ کشور های غربی به طرف ایران سرازیر شدند. وزیران نفت و صنعت و معدن و تجارت به آنها پیشنهاد نمودند شعبه ای از شرکت های خود در ایران به ثبت برسانند و از این طریق با سرمایه گذاری در پروژه های بزرگ وارد عملیات اجرایی شوند.

منافع شرکت های غربی با تفکر اقتصاد مقاومتی به هیچ وجه همخوانی ندارد و لذا آنها در اولین فرصت با کمک عوامل داخلی نسبت به حذف آن تلاش خواهند کرد و نسبت به از کار انداختن سیستم های عدم وابستگی نامبرده مکارانه اقدام می نمایند تا دوباره سیستم های استعماری وابستگی صنعتی را در کشور احیا نمایند. باید هشیار بود تا کشورمان به بهشت غربی ها برای واردات محصولاتشان مبدل نشود و در صورت تحریم نیز صنایع کشور محکوم به تعطیلی خواهند شد.

سرلوحه قرار دادن دستورات مقام معظم رهبری در کردار و نه فقط در گفتار بخصوص در زمینه اقتصاد مقاومتی خنثی کننده هر توطئه ای خواهد بود.

*  مدیر مسئول سایت خبری تحلیلی تابناک


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۰
انتشار یافته: ۱۳
هزینه ی تعمیر بیشتر وکارایی کمتری داره .حداقل اصول اولیه صنعت را رعایت کن.یک کارگر
واقعا جای خالی آن روحیه انقلابی حس می شود .
راه اندازی مس سرچشمه بدست کارکنان ایرانی قابل ستایش است اما اینکه اصلا کار گاه ساختی در کار نبوده یا انبار داری قطعات بشکلی بوده که کسی سراز کار در نیاورد یا اینکه نیروهای ایرانی هیچ اموزشی نمیدیده اند را باید از بازنشستگان مس سرچشمه سوال کرد بنده که بعد از انقلاب در ان معدن کار کردم از همکاران قدیمی چیزهای دیگری شنیده ام الله اعلم
جا دارد از آفای مهندس اردبیلی وبازنشسته های مس سرچشمه که این راه اندازی تاریخی در زمان مدبزیت ایشان و با همت کارکنان مس سرچشمه که هم اکنون مثل بنده بازنشسته شده اندانجام پذیرفت قدردانی شود .
از تابناک متشکریم که راه اندازی افتخار آمیزذوب مس سرچشمه بدست ما ایرانیها را دوباره زنده کرده است . چون اینجا در شرکت مس هیچ خبری در این واقعه مهم منتشر نشده و نمیدانیم چرا سعی مدیریت این است که این راه اندازی مهم بدون حضور آمریکاییها رابه بوته فراموشی بسپارند.
بعد از پیروزی انقلاب آمریکاییها بهمراه امثال دکتر نیازمندها از ایران فرار کردند و گفتند شما نمی توانید این صنعت را راه بیاندازید ولی ما بکوری چشمشان فرموده امام خمینی را با راه اندازی مس سرچشمه به اثبات رساندیم.
زمانی که اولین شمش مس تولید شد و از دودکش های دوب مس دود به هوا می رفت ما در داخل کارخانه اشک شوق می ریختیم و حدود یک ساعت بعد رادیو اعلام نمود که خرمشهر شهر خون آزاد شد. بعد از این خبر تظاهرات بزرگی در کارخانه توسط همه کارکنان باشعار مرگ بر آمریکا و درود بر خمینی بر پا شد. یادش بخیر
ما بازنشسته ها ی مس با حقوق بازنشستگی کمی که الان داریم که قبل از انتهای هر ماه به پایان می رسد و کم می آوریم بنا بفرمایش امام خمینی با کار شبانه روزی وفداکاریها بر دهان آمریکا زدیم و صنعت مس را راه انداختیم ولی مدیریت فعلی با حقوق چند ده میلیون تومانی وامتیازات و پاداشهای آنچنانی سراغی از مانمی گیرد.
ما در زمان راه اندازی برای آنالیز تولیدبه یک دستگاه آزمایشگاهی نیاز مبرم داشتیم به ما اطلاع دادند این دستگاه در تهران تهیه شده و می فرستیم فردایش دیدیم یک آقا دستگاه را دو دستی گرفته و وارد آزمایشگاه شد به چهره اش دقت کردیم متوجه شدیم مهندس اردبیلی مدیر عامل هست که سریعا این دستگاه را با اتومبیل خودش به سرچشمه آورد و به من تحویل داد تا تولید با مشکل مواجه نشود.
قرار شده بود روز تولد امام حسین (ع) کارخانه ذوب راه اندازی شود ولی بعلت اینکه وقتی مذاب کوره ریورب را بداخل کنورتور ریختیم متوجه شدیم از بین ملات آجر نسوزمواد مذاب نفوذ کرده (بدلیل نفوذ چکه های برف و باران ازسقف سوله بمدت طولانی بداخل کنورتور قبل از راه اندازی در زمان مدیریت های قبلی ملات مقاومت خودش را از دست داده بود)و بدنه کنورتور داشت سرخ می شد که فوری مواد رانخلیه نمودیم و سریعابا درخواست مهندس اردبیلی که آنموقع خودش چند شبانه روز در کارخانه ذوب حضور داشت از ذوب آهن چند تریلی آجر نسوز بهمراه یک تیم آجرنسوز چین به مس سرچشمه آمد و سریعا بدستور مهندس اردبیلی در داخل کنورتور یک ردیف آجر نسوز جدید چیده شد و مجددا کنورتور گرم ومواد مذاب ریورب بداخل آن ریخته شد و بدین جهت با یاری امام حسین و همت کارکنان مقدر شد اولین شمش مس همزمان با یوم الله فتح خرمشهر تولید شده ودر تاریخ انقلاب ثبت شود . لیکن نشریه عصر مس این ماه بدروغ مطالب غیر واقعی را به چاپ رسانیده تا این حرکت خدایی را تحریف نموده تا امثال دکتر نیازمندها و لیبرالهاراکه بتازگی از آمریکا آمده اند (با توجه به هشدار رهبر معظم انقلاب )آنها را بزک نموده و بعنوان الگو برای نسل جدید جا بیاندازند. زهی خیال باطل
دهمین نظر را چرا منعکس نمی فرمایید نظر با اهمیتی است لطقا منعکس بفرمایید هر چند مقداری طولانی است.
نویسنده حتی الفبای صنعت رو نمیفهمه وقتی میگه تعمیر بهتر از تعویض هست.
جا داره از زحمات و از خود گذشتگی های جوانان دیروز مثل مهندس مرادعلی زاده و مرحوم اسدی هم یادی کنیم
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر