بازدید 29321
روایت دسته اولی از ماجرای آزادسازی خرمشهر

چگونه استالینگراد صدام حسین در ۲۴ ساعت فتح شد

مفسرین نظامی جهان نیز با دیدن «دژ‌های مستحکم و مواضع دفاعی ارتش عراق» در شهر، آن را به «استالینگراد» تشبیه کرده بودند؛ اما چه شد که این «استالینگراد صدام حسین» در ۲۴ ساعت فرو ریخت و به دست رزمندگان جمهوری اسلامی افتاد؟ شهری که ارتش عراق برای تصرف آن ۳۵ روز با تمام قوا جنگیده بود.
کد خبر: ۵۹۱۶۱۰
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۹ 23 May 2016

سوم خرداد سال ۱۳۶۱ یادآور یکی از حماسی‌ترین روز‌های تاریخ ایران در دویست سال گذشته است. در فاصله این دو قرن به جز «آزادسازی خونین شهر» هیچ گاه پیش نیامده که شهری از مام وطن جدا شده و با استفاده از قدرت نظامی به دامن آن برگشته باشد. فتح خرمشهر را «اسطورۀ مقاومت و پیروزی» جمهوری اسلامی ایران در جنگ با عراق دانسته‌اند و صدام حسین تصرف آن را «کلید دروازه بصره» اعلام کرده بود.

مفسرین نظامی جهان نیز با مشاهده «دژ‌های مستحکم و مواضع دفاعی ارتش عراق» در شهر، آن را به «استالینگراد» تشبیه کرده بودند؛ اما چه شد که این «استالینگراد صدام حسین» در ۲۴ ساعت فرو ریخت و به دست رزمندگان جمهوری اسلامی افتاد؟ شهری که ارتش عراق برای تصرف آن ۳۵ روز با تمام قوا جنگیده بود. یکی از دلایل مهم این پیروزی به نوع ابتکارات و تاکتیک‌های اتخاذ شده در عملیات برمی‌گردد. اینکه این تاکتیک‌ها چه بوده‌اند و نیرو‌های عمل کننده چگونه کار کرده‌اند، در واقع رویکردی است ماهیت‌شناسانه و تحلیلی نظامی بر واکاوی عملیات بیت‌المقدس.


در ادامه به سیر تحولات جنگ از پایان عملیات فتح المبین ـ که به آزادسازی سرزمین های اشغالی غرب شوش و دزفول انجامید ـ تا پایان عملیات بیت المقدس ـ که منجر به آزادسازی خرمشهر شد ـ اشاره کوتاهی می‌کنیم و شما می‌توانید گزارش مفصل این رویداد را اینجا بخوانید.
 
دکتر فرهاد درویشی، راوی قرارگاه مرکزی کربلا در عملیات بیت المقدس بود. گزارشی که در ادامه می‌خوانید، عمدتا برگرفته از دفترچه و دستنوشته های شخصی وی است که حین و پس از عملیات به عنوان راوی قرارگاه مرکزی کربلا جمع آوری کرده بود.
 
زمینه‌های طرح‌ریزی و اجرای عملیات بیت‌المقدس

استراتژی آزادسازی مناطق شمالی با حضور و شرکت مؤثر نیروهای انقلابی و مردمی، نتایج و دستاوردهای سیاسی و نظامی چشمگیری برای جمهوری اسلامی به ارمغان آورد. عملیات فتح المبین به عنوان دومین گام این استراتژی، در مدتی کوتاه به اهداف خود دست یافت و ناتوانی ارتش عراق را در مواجهه با وضعیت جدید جنگ بیش از گذشته نمایان ساخت. از دیگر تأثیرات پیروزی فتح المبین در مسائل کلی جنگ، افزایش توان اطلاعاتی نیروهای خودی و نیز تسلط آنان در طرح‌ریزی‌های عملیاتی بود. در مجموع، این موقعیت‌ها زمینه‌های لازم را برای انجام عملیات بیت المقدس فراهم کرد.
 
اهداف و جایگاه عملیات در استراتژی نظامی کشور
 

عملیات بیت المقدس آخرین حلقه از زنجیره استراتژی نظامی جمهوری اسلامی ایران با عنوان آزادسازی مناطق اشغالی (در استان خوزستان) محسوب می‌شد. آنچه جایگاه این عملیات را در استراتژی مزبور نمایان می‌ساخت، دستیابی به هدف استراتژیک خرمشهر بود.
اهداف کل عملیات از سوی قرارگاه مرکزی کربلا به شرح زیر اعلام شده بود؛
۱. آزادسازی شهر‌های خرمشهر، هویزه و نیز پادگان حمید؛
۲. آزادسازی ۶۰۰۰ کیلومتر مربع از سرزمین‌های اشغال شده؛
۳. رسیدن به مرز‌های بین المللی و اتخاذ مواضع موزون پدافندی؛
۴. انهدام حداقل ۲ لشکر از نیرو‌های ارتش عراق.

 

چگونه استالینگراد صدام حسین در 24 ساعت فتح شد
 
تشریح کلی و عمومی منطقه نبرد
 
منطقه عمومی عملیات بیت المقدس در میان چهار مانع طبیعی محصور است و به ترتیب از شمال به رودخانه کرخه نور، از جنوب به رودخانه اروند، از شرق به رودخانه کارون و از غرب به هورالهویزه و شط العرب منتهی می شود. زمین منطقه به خاطر وجود موانع طبیعی از چهار سمت به هم پیوسته و مستطیل شکل است و همواره برای دو کشور ایران و عراق دارای ارزش استراتژیک بوده است. به همین دلیل، فرماندهان نظامی عراق نسبت به پدافند این منطقه از خود حساسیت نشان می دادند و دفاع از خرمشهر را به عنوان سد دفاعی بصره می‌دانستند.

علاوه بر این، منطقه عملیاتی بیت المقدس در مقایسه با منطقه عملیاتی، فتح المبین از ویژگی‌های آشکاری برخوردار بود: «فقدان عارضه و ناهمواری در زمین منطقه»، «گستردگی وسعت منطقه» و «موانع طبیعی مانند رودخانه کارون و کرخه» از جمله این ویژگی‌ها محسوب می‌شد. در مجموع منطقه مزبور به جز جادۀ نسبتاً مرتفع اهواز  خرمشهر، فاقد عارضۀ حساس دیگری جهت پدافند بود. در نتیجه زمین منطقه به دلیل مسطح بودن برای مانور زرهی مناسب بود، ولی برای حرکت نیروهای پیاده به دلیل وجود دید و قرار گرفتن آنها در معرض تیر مستقیم مناسب نبود. نقاط حساس و استراتژیک منطقه شامل بندر و شهر خرمشهر، پادگان حمید، جفیر، جاده آسفالته اهواز  خرمشهر، شهر هویزه، رودخانه کارون، رودخانۀ شط العرب و رودخانه کرخه نور می‌شود.
 
وضعیت عمومی و کلی ارتش عراق در منطقه نبرد
 

ارتش عراق مسئولیت کلی منطقه را به عهدۀ سپاه سوم خود گذاشته بود. سپاه مزبور لشکر ۶ زرهی را در جنوب کرخه نور در امتداد رودخانه و حدفاصل هویزه تا جفیر و لشکر ۵ مکانیزه را در جنوب رودخانه کرخه نور، از غرب اهواز تا روستای سیدعبود و لشکر ۱۱ پیاده را از روستای سیدعبود تا خرمشهر آرایش داده و مأموریت دفاع از خرمشهر نیز به عهده این لشکر بود.

همچنین لشکر ۱۵ نیز مسئولیت غرب اروند را به عهده داشت. باید یادآور شد که این یگان‌ها قبل از شروع فعالیت‌های اولیه نیرو‌های خودی در منطقه حضور داشتند و دشمن پس از احساس خطر نسبت به اقدامات آتی نیرو‌های ایران، واحد‌های خود را در منطقه تقویت کرد و در طول عملیات نیز یگان‌های جدیدی را به منطقه درگیری آورد. به طور کلی دشمن در این عملیات دارای ۸ لشکر سازمانی و نزدیک به ۲۰ تیپ مستقل بود.

برآورد دیگری نشان می‌دهد، دشمن ۱۱ تیپ زرهی، ۷ تیپ مکانیزه و ۲۶ تیپ پیاده را جهت مقابله با نیرو‌های ایران به میدان نبرد گسیل داشته است. نیرو‌های دشمن از لحاظ تجهیزات استعدادی بالغ بر ۱۳۰۰ دستگاه تانک، ۱۳۰۰ دستگاه نفربر و ۵۳۰ قبضه انواع توپ داشتند و از پشتیبانی گستردۀ نیروی هوایی و هوانیروز برخوردار بودند.

 
چگونه استالینگراد صدام حسین در 24 ساعت فتح شد
 
تشریح کلی مانور عملیات
 

در مباحث اولیه ای که بین طراحان عملیاتی ارتش و سپاه در مورد طرح مانور عملیات انجام شده بود، دو طرح مطرح شد که نهایتا پس از بررسی های فراوان و با توجه به مقدورات نظامی، طرح دوم مورد قبول همگان قرار گرفت.

طرح نخست دیدگاه طراحان نظامی ارتش جمهوری اسلامی مبنی بر اصلی قرار دادن محور جاده اهواز – خرمشهر برای  تهاجم به دشمن بود. از جمله محاسنی که برای این طرح عنوان می شد، استفاده از شبکه های جاده های موجود در منطقه بود، ضمن اینکه موجب تأمین جناح منطقه عملیاتی نیز می‌شد. از جمله معایب ذکر شده برای این طرح، استحکامات دشمن در منطقه بود که با پیش بینی احتمال حمله رزمندگان ایران با اتکای به جاده اهواز  خرمشهر ایجاد شده بود. در نتیجه عبور از سد دشمن بدون تلفات سنگین امکان پذیر نبود. علاوه بر این، با فرض عبور از خط مستحکم دشمن، دستیابی به هدف اصلی عملیات یعنی آزادسازی خرمشهر نیاز به صرف زمان طولانی و انجام عملیات های متعدد داشت.

 
چگونه استالینگراد صدام حسین در 24 ساعت فتح شد
 

طرح دوم، طرح پیشنهادی طراحان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود که تلاش اصلی عملیات بر عبور از رودخانه کارون و ضربه وارد کردن به جناح نیرو های دشمن بنا نهاده شده بود، کاهش فاصله دستیابی به عمق مواضع دشمن و ضعف پدافندی نیروهای آن در این منطقه از جمله محاسن این طرح و مشکلات عبور از رودخانه کارون و نصب پل و ضرورت سرپل گیری و توسعه سرپل از معایب آن عنوان شده بود.

با گذشت زمان که مباحث شکل عملی تری به خود می‌گرفت، دو راهکار و تلاش پیش بینی شده بارها و بارها بررسی شد و نهایتا پس از بحث‌های فراوان دربارۀ دو راهکار ارائه شده، فرماندهان ارتش نیز نسبت به پیشنهاد فرماندهان سپاه مجاب و مقرر شد تا تلاش اصلی عملیات از منطقه شرق کارون صورت گیرد.

 
سازمان رزم و مأموریت قرارگاه‌ها
 
قرارگاه مرکزی کربلا که به صورت مشترک توسط ارتش و سپاه سازماندهی شده بود، هدایت کلی عملیات را بر عهده داشت. قرارگاه‌های تحت امر قرارگاه مرکزی کربلا، دارای سازمان و ماموریت‌هایی به شرح زیر بودند؛
 
  • یک: قرارگاه قدس        

این قرارگاه مأموریت داشت تا در مرحلۀ اول با تهاجم به خاکریز‌های مقدم دشمن در جنوب رودخانه کرخه نور و تصرف سرپل مناسب در جنوب آن، دشمن را درگیر نگه دارد.
سازمان این قرارگاه عبارت بود از: تیپ‌های مستقل ۳۱ عاشورا، ۲۱ امام رضا (ع)، ۳۷ نور و ۴۱ ثارالله از سپاه.
لشکر ۱۶ زرهی و تیپ مستقل ۵۸ ذوالفقار از ارتش.

 
چگونه استالینگراد صدام حسین در 24 ساعت فتح شد
  • دو: قرارگاه فتح

قرارگاه فتح در جبهۀ میانی مأموریت داشت تا در مرحله اول با عبور از رودخانه کارون به تصرف سرپل تا عمق جادۀ اهواز خرمشهر مبادرت کند. مأموریت این قرارگاه در مرحله دوم و سوم پیشروی به سمت مرز و با توجه به شرایط، به سمت شط العرب در شرق بصره و تأمین آن بود.
سازمان این قرارگاه به شرح زیر بود: لشکر ۹۲ زرهی، تیپ ۴۷ زرهی و تیپ ۵۵ هوابرد از ارتش؛ تیپ‌های مستقل ۱۴ امام حسین (ع)، ۸ نجف اشرف و ۲۵ کربلا از سپاه.

 

  • سه: قرارگاه نصر

قرارگاه نصر در جبهه جنوبی عملیات مأموریت داشت تا با عبور از خط رودخانه کارون و تصرف سرپل مورد نظر، خرمشهر را دور زده و آن را به تصرف خود در آورد.
سازمان رزم این قرارگاه به شرح زیر بود:
تیپ‌های ۷ ولیعصر (عج)، ۲۷ محمد رسول الله (ص)، ۴۶ فجر و ۲۲ بدر از سپاه.
و تیپ ۲۳ نوهد از ارتش، لشکر ۲۱ حمزه (ع)
در مجموع نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران با دو لشکر زرهی، یک لشکر پیاده و ۴ تیپ مستقل متشکل از ۲۴ گردان زرهی و مکانیزه و ۱۴ تا ۱۵ گردان پیاده و سپاه پاسداران با ۱۱ تیپ مستقل پیاده و یک تیپ زرهی به استعاد ۸۵ تا ۹۵ گردان پیاده در این عملیات شرکت داشتند.

 
شرح عملیات

این قرارگاه مأموریت داشت تا در مرحلۀ اول با تهاجم به خاکریز‌های مقدم دشمن در جنوب رودخانه کرخه نور و تصرف سرپل مناسب در جنوب آن، دشمن را درگیر نگه دارد.
سازمان این قرارگاه عبارت بود از: تیپ‌های مستقل ۳۱ عاشورا، ۲۱ امام رضا (ع)، ۳۷ نور و ۴۱ ثارالله از سپاه.
لشکر ۱۶ زرهی و تیپ مستقل ۵۸ ذوالفقار از ارتش.
 
 
چگونه استالینگراد صدام حسین در 24 ساعت فتح شد
  • مرحلۀ اول عملیات

نیرو‌های خودی در تمام محور‌های عملیات به مواضع نیرو‌های عراقی حمله ور شدند. اولین خبر درگیری از محور ۴ قرارگاه فتح به قرارگاه کربلا رسید. تیپ ۲۵ کربلا در ساعت ۵۵ دقیقه بامداد درگیر شده بود. به دنبال آن خبر درگیری کلیه یگان‌ها در محور شمال و غرب منطقه عملیاتی اعلام شد.

در محور قرارگاه قدس (شمال کرخه نور) به دلیل هشیاری دشمن و وجود استحکامات متعدد، پیشروی نیرو‌ها سرعت مناسبی نداشت و تنها تیپ بیت المقدس و تیپ ثارالله، موفق به عبور از مواضع دشمن و تصرف سرپل در جنوب رودخانه کرخه نور شدند. نیرو‌های دو یگان مزبور به دلیل عدم پوشش جناحین، به شدت تحت فشار دشمن قرار داشتند. در محور قرارگاه فتح، یگان‌های خودی ضمن عبور از رودخانۀ کارون به سرعت خود را به جادۀ اهواز خرمشهر رساندند و به ایجاد استحکامات پرداختند.

مسدود کردن راه عبور یگان‌های دشمن و اختلال در سیستم نقل و انتقال ارتش عراق در جادۀ اهواز خرمشهر از ماموریت‌های این قرارگاه بود که به خوبی انجام شد. در محور قرارگاه نصر، یگان‌ها به دلیل تاخیر در حرکت نیروها، وجود باتلاق در کنار جاده اهواز خرمشهر و همچنین تمرکز دشمن در شمال خرمشهر، موفق به تصرف اهداف مورد نظر خود و الحاق با قرارگاه فتح نشدند. به همین دلیل، الحاق کامل قرارگاه نصر با قرارگاه فتح و همچنین تصرف اهداف مرحلۀ اول قرارگاه قدس در دستور کار عملیات شب دوم قرار گرفت که با انجام آن تا حدودی اهداف مورد نظر تأمین شد؛ اما تا ۴۸ ساعت بعد، برخی رخنه‌ها همچنین به قوت خود باقی بود، تا اینکه سرانجام پس از پنج روز درگیری و جنگ و گریز سرپل متصرفه از کیلومتر ۶۸ تا کیلومتر ۱۰۲ جادۀ اهواز خرمشهر تثبیت و کلیه رخنه‌ها ترمیم شد. عملیات قرارگاه قدس در شب دوم نیز ناموفق بود و نیرو‌ها مجدداً به مواضع اولیۀ خود پس از شروع عملیات بازگشتند.

 
چگونه استالینگراد صدام حسین در 24 ساعت فتح شد
 
  • مرحلۀ دوم عملیات

در این مرحله، آزادسازی شهر خرمشهر موقتاً از دستور کار عملیات حذف و تصمیم گرفته شد که قرارگاه‌های فتح و نصر به منظور بستن عقبۀ یگان‌های دشمن و ایجاد سهولت در تصرف شهر خرمشهر از جاده به سمت خط مرزی پیشروی کند و قرارگاه قدس نیز مأموریت یافت تا بصورت محدود برای تصرف سرپل در جنوب کرخه نور اقدام کرده و در صورت موفقیت به گسترش آن بپردازد. عملیات در ساعت ۲۲:۳۰ روز ۱۶ / ۲/ ۱۳۶۱ آغاز شد. نیرو‌های قرارگاه فتح در همان ساعات اولیه به جادۀ مرزی رسیدند، اما یگان‌های قرارگاه نصر با اندکی تأخیر و تحمل فشار‌های دشمن، خود را به دژ مرزی رساندند و با قرارگاه فتح الحاق کردند. دشمن با مشاهدۀ جهت و سمت پیشروی رزمندگان به سوی دژ مرزی و نهایتاً بصره، بر سر دو راهی سرنوشت سازی قرار گرفت. در واقع دشمن تحت‌تأثیر تاکتیک ویژه عملیات، مجبور به اتخاذ یکی از دو تصمیم زیر بود:

۱. عقب نشینی از خرمشهر و نجات یگان‌های خود؛
۲. پذیرش ریسک سقوط شلمچه و محاصرۀ ارتش خود در جنوب.

فرماندهان ارتش عراق راه اول را انتخاب کردند و به لشکر‌های ۵ و ۶ دستور عقب نشینی دادند. این اقدام ارتش عراق به دو منظور صورت گرفت: نخست اینکه دو یگان فوق‌الذکر از خطر محاصره و انهدام رهایی یابند و دوم اینکه زمینه‌های لازم برای تقویت هرچه بیشتر خطوط دفاعی بصره فراهم شد. این عقب نشینی از ساعات اولیه روز ۱۸ اردیبهشت آغاز شد که به علت تعجیل، منجر به اسارت تعدادی از نیرو‌های عراقی و بر جای ماندن تعداد زیادی از تجهیزات و امکانات یگان‌های مزبور شد. نیرو‌های قرارگاه قدس بلافاصله پس از عقب نشینی دشمن به تعقیب آنان پرداختند و جادۀ اهواز خرمشهر (تا انتهای جنوب سرپل متصرفی در قرارگاه نصر) و مناطقی همچون جفیر، پادگان حمید و هویزه را آزاد کردند.

 
چگونه استالینگراد صدام حسین در 24 ساعت فتح شد
  • مرحلۀ سوم عملیات
در این مرحله، قرارگاه نصر مأموریت یافت تا حرکت خود را به سمت خرمشهر آغاز کند. نیرو‌های عمل کننده که متشکل از چهار تیپ مستقل از سپاه و دو تیپ از ارتش بودند در آخرین ساعات روز ۱۹ / ۲/ ۱۳۶۱ عملیات خود را آغاز کردند. حضور پرحجم نیرو‌های دشمن در منطقه و خستگی ناشی از عملیات‌های پی در پی موجب شد تا نیرو‌های خودی در این مرحله توفیق چندانی به دست نیاورند و تکرار عملیات مزبور در فردای آن شب نیز چندان مثمر ثمر نبود. بر همین اساس تصمیم گرفته شد تا برای انجام عملیات نهایی از قرارگاه، فرصت بیشتری به یگان‌ها داده شود و از دو تیپ ۳۳ المهدی (عج) و امام سجاد (ع) فجر سپاه که به تازگی وارد منطقه شده بودند، استفاده شود.
  • مرحلۀ چهارم عملیات

پس از استراحت مختصر یگان‌ها و نیز پیوستن قرارگاه فجر به سازمان عمل کننده در مرحله چهارم، تصمیم گرفته شد تا قرارگاه نصر در امتداد مرز به سمت جنوب حرکت کند و ضمن مسدود کردن جاده شلمچه، خود را به رودخانه اروند (نهر خیّن) برساند.

قرارگاه فجر نیز در جناح میانی منطقه می‌بایست در امتداد نهر عرایض به سمت اروند هجوم برده و این منطقه را تصرف کند. قرارگاه فتح نیز مسؤولیت عملیات در امتداد جادۀ اهواز خرمشهر و آزادسازی خرمشهر را بر عهده داشت. این مرحله از عملیات در ساعت ۲۲:۳۰ مورخه ۱/ ۳/ ۱۳۶۱ آغاز شد. قرارگاه نصر توانست جاده غرب خرمشهر را در شلمچه مسدود کند و قرارگاه فجر نیز موفق شد ضمن تامین» پل نو نیرو‌های خود را به کناره اروندرود برساند. اما قرارگاه فتح بدلیل هوشیاری و آمادگی فوق العاده دشمن، توفیق چندانی در تصرف اهداف مورد نظر خود نداشت.

 
چگونه استالینگراد صدام حسین در 24 ساعت فتح شد

دشمن برای خروج نیروهایش از محاصره، در اطراف «نهر عرایض» و «پل نو» و از سمت غرب (شلمچه) و شرق (خرمشهر) پاتک‌‍های شدیدی را آغاز کرد، ولی به دلیل مقاومت یگان‌های مستقر در منطقه با شکست مواجه شد. دشمن پس از این شکست، نیرو‌های خود را از شمال شرقی خرمشهر به داخل شهر هدایت کرد تا بلکه با توان بیشتری از شهر دفاع کند؛ اما این حربه نیز کارساز نبود و نیرو‌های عراقی در اثر شکست‌های پیاپی و عقب‌نشینی‌های خفت‌بار، به کلی روحیۀ خود را از دست داده بودند و گرسنگی و تشنگی مانع از مقاومت هرچند مختصر آن‌ها بود. در این شرایط تبلیغات یگان‌های خودی و درخواست از نیرو‌های عراقی برای تسلیم شدن، موجب شد تا آن‌ها چاره را در تسلیم ببینند و گروه گروه خود را به نیرو‌های اسلام تسلیم کنند. سرانجام خرمشهر در ساعت ۱۱ روز ۳ /۳/ ۱۳۶۱ به تصرف نیرو‌های اسلام درآمد و خط پدافندی مناسبی از طلائیه تا کوشک و شلمچه در حاشیه خطوط مرزی و نیز حاشیه شمال اروندرود برقرار شد.
 
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۲۱
انتشار یافته: ۴۶
احسنت بر دلاوران
پاسخ ها
سیاه
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
هیچ کار فرهنگی و باب دل نسل جوان از شرح این همه افتخار و معرفی فرماندهان عملیات وطن پرستانه فتح خرمشهر نداریم . بچه های ما جومونگ و وایگینگ سلطان سایمان و حضرت عیوب و یوسف را در تلویزیون دیدند ولی فرماندهان کشورشان را نمی شناسند . تمامی بودجه فرهنگی توسط افرادی بدون ذوق هنری صرف کارهای بی ارزش ان هم برای افرادی خاص و قیلیل می شود در حالی که تبلیقات سایر فرهنگ ها همه جانبه فعال است و هر روز عرق ملی و وطن دوستی در مردم کاهش می یابد . اقا چهار تا فیلم و سریال به هالیود و
که حداقل فرهنگمان در ذهن فرزندانمان نماند امروز فقط با زیارت عاشورا و دعا نمی توان فرهنگ را زنده نگاهداشت د .
رضا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
اشکال را در شیوه ارایه مطلب باید دید..اگر به کتابهای نوشته شده در خصوص جنگ ها مثلا جنگ جهانی دوم مراجعه کنید تفاوت نگارش را می بینید
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
احسنت بر دلاوران ارتش
احسنت بر افسران آموزش دیده شجاع ارتش
احسنت بر طراحان عملیات در اتاق های عملیات ارتش که هیچ وقت ازشون اسمی برده نمیشه
همن هایی که سال ها قبل از جنگ تمام زندگیشون را گذاشتند تا آموزش ببینند برای روزی که جان بر کف از این خاک و آب دفاع کنند
خواندن این مطالب در حال حاضر که بعد از 35 سال جز ویرانی ازش باقی نمانده هیچ خوشحالی و سودی نداره!...راه شهدا به چهارتا مداحی و چفیه شعار مرگ برآمریکا و روسری سر زن و بچه مردم کردن محدود شده!
مرگ بر آمریکا
این را در یک انیمیشن قشنگ درست می کردید تا همه لذت این کار بزرگ را ببرند.
البته لازم به ذکره که در کنار تمام جان فشانی هایی که نیروهای زمینی ارتش و سپاه و ... کشیدند، نباید از عملیاتهای غافل گیرکننده و فلج کننده نیروی هوایی ارتش غاف بشیم، چون یکی از عوامل موثر در اسیر شدن اون حجم از اسرای عراقی، انهدام مراکز فرماندهی و پشتیبانی بعثی ها در کیلومترها پشت خطوط دشمن و نیز منهدم شدن راههای فرار سریع نیروهای بعثی بود.
یکی دیگه از شاهکارها رو پدافند هوایی قهرمان انجام داد که با فرماندهی شهید ستاری تونست حجم بسیار زیادی از جنگنده های بعثی رو در حین عملیات منهدم کنه و راه رو برای نیروهای ما باز کنه.
پاسخ ها
هم‌وطنی از تبریز
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
احسنت بر شما. یاد و خاطره پهلوان نیروی هوایی، زنده‌یاد محمود اسکندری که با هدف قراردادن پل مواصلاتی، شیرازه نیروی زمینی ارتش عراق رو از هم پاشید، بخیر.
درود به روان پاک شهیدان 8 سال دفاع مقدس بویژه شهدای مظلوم و شجاع و حماسه ساز خرمشهر
به نزد شهیدان آزادی و آزادی را آموختیم ... تا درسی باشد برای نسلهای بعد و بعد و بعد
دمشون گرم
احسنت.....

فقط كاشكي تو اين شلوغ پلوغي يه بخشي از خاك غراق رو هم تصرف عدواني ميكرديم حالشو ميبرديما...
البته املای دست اول صحیح است نه بقول شما:
دسته اول!
یادداشت مفیدی بود متشکرم
لشکرهای 5 و6 عراق از محاصره خرمشهر خارج نشدند بلکه در منطقه هویزه حضور داشتند وچون ما مرز را در منطقه مقابل حسینیه بسته بودیم وشمال نیز در اختیار قرارگاه قدس بوداگر این دولشکر خارج نمی شدند راهی برای فرار نداشتند ولذا با رسیدن نیروهای ما به مرزوقبل از اقدام قرارگاه قدس بداخل عراق عقب نشینی کردند.
با سلام و عرض خسته نباشيد
اين موضوع زيباتر مي شد اگر موقعيت هاي گفته شده هم به صورت شكلي به نمايش در مي آمد.
سلام ايرانيان عزيز من 18 سال در كوچه پس كوچه هاي خرمشهر زندگي كرده ام و از چگونگي دژي كه صدام در خرمشهر براي خودش درست كرده بود آگاهي كامل دارم و اين دژ مستحكم فرو نمي ريخت و خرمشهر آزاد نمي شد مگر با دعاي شهداي عزيزمان كه در آن حماسه با بدن مجروه خود سنگرها ساختند كه بتوانند جلوي سيل گلوله ها و تركش هاي مستقيم توپخانه را با بدن نازك خود بگيرند تا ديگر دوستان رزمنده خود بتوانند ديگر مواضع را تصرف و خرمشهر با لطف خدا آزاد شود آري آنان با خون خود خرمشهر را آزاد كردند ولي عده اي اكنون با پست هاي مانندمسئول يا مدير براي دنياي خود مقام و اموال نامشروع جمع كرده ضمن پايمال نمودن خون شهدا خون به دل رهبر ميكنند ... خدايا شهداي عزيزمان با پذيرش اسلام كجا رفتند اينها با نام اسلام به كجا ميروند
سلام و درود بر کلیه جوانان و رزمندگان دلاور سپاه اسلام
و عرض ادب و احترام به ارواح مقدس شهیدان جنگ تحمیلی
و نیز جانبازان سرافراز

آنان که با گذشت و ایثار و از خودگذشتگی، تا ابد جاودانه شدند.
سلام
با آرزوي سرافرازي براي ايران زمين يك نكته عرض كنم
چرا نقش ارتش اينقدر كم رنگ است در اين مقاله ها
چرا وقتي صحبت از مقاومت 34 روزه ميشود فقط نام شهيد جهان آرا مي آيد آيا او به تنهايي با نيروهاي مردمي مقاومت كرد چگونه جلوي 4 لشكر تا دندان مسلح عراق مقاومت كرد او كه نظامي نبود
نكته اينجاست چرا نام گردان تكاوران دريايي يا كلاه سبزها به ميان نمي آيد كه 700 نفر شير مقابل لشكر هاي عراقي ايستادند البته شهيد جهان آرا و رشادتش جاي خود دارد اما نبايد از ارتشها هم گذشت بهتر است به دو مورد پرداخت
یادش بخیر که اون روزها عموم مردم در اصناف و مراتب گوناگون جان و مال خود را در کف اخلاص می نهادند و برای دفاع از کیان خود هرگز کم فروشی نمیکردند به امید فردای بهتر برای فرزندان خود بودند ، بعید میدونم برای کسی قابل پیش بینی بوده باشه که عده ای و غیر سردارجبهه ندیده بدنبال سهم خواهی بوده و شیره جان مردم را خواهند مکید که عده ای همانند من که با خاطرات اون دوران آشنا هستند دریغ وحسرت یکرنگی و آرامش اونموقع را داشته باشند ، یاد سرداران شهید و همه شهدای گرانقدر گرامی ، انشاالله مسئولین درک کنند که ملت چهل و اندی ساله که با تمام مشقات ساخته به اندازه کافی ایثار نموده پس اکنون شایسته یه زندگی حداقل متوسط هستند که اون هم از این مردم دریغ شده به امید فردایی بهتر ۰ نمیدونم چرا تیغ ممیزی تابناک اینقدر تیزه که اکثر مطالب ارسالی من چاپ نمیشه ولی من بازم برای آرامش خاطر خودم مینویسم و ارسال میکنم ۰
درود بر رزمندگان آن روزهای پرافتخار
علت اسارت انبوهی از نیروهای عراقی که تقریبا 20000 نفر میشدند نه تعجیل در عقب نشینی بلکه انهدام پلهای مواصلاتی توسط نیروی هوایی ایران بود . جنگنده های فانتوم با دقتی مثال زدنی موفق شدند بعد از چند بار تلاش پل های عقب نشینی نیروهای عراقی را که به شدت توسط سیستمهای ضد هوایی محافظت میشد نابود کنند و نیروهای عراقی بین نیروی های ایران و رود کارون محاصره شدند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
بیشتر اسرا خودشون رو تسلیم کردن . چون اصلا اعتقادی به جنک صدام علیه ایران نداشتن . این رو خوب یادتون بمونه
ما نیروهای اسلام بودیم پس انها چی بودن مسلمان عرب اسلام
ديشب مستند خوبي در مورد فتح خرمشهر از شبكه 1 پخش شد. موضوعي كه براي من تازگي داشت نقش تعيين كننده پدافند هوايي ايران بود خيلي جالب بود همينطور نقش نيروي هوايي و هوانيروز ما بطوريكه در خود مستند گفته شد نيروهاي عراقي كلا از نظر هوايي خلع سلاح شدند و نيروهاي زميني تونستند وارد خرمشهر بشن. خدايي قبل از اين من اصلا از اينهمه نقش ارتش در اين پيروزي خبر نداشتم ونيز نقش جناب حسني سعدي كه دقيق نمي دونم سرهنگ بودن فقط از فرماندهان ارشد ارتش بودند خدابركتشون بده. ولي واقعا من فهميدم نقش ارتش و امكانات ارتش تعيين كننده بود 5 تا پل شناور اونهمه توپ و تانك و هواپيما هلي كوپتر پدافند هوايي و ساير تجهيزات نقش اولو داشن بعد نيروهاي زميني و رزمنده.البته نقش نيروهاي زميني و رزمنده را كم نميدونم چرا كه كار سخت و جانفرسا را اونا انجام دادند و از جان مايه گذاشتن ولي در بحث تعيين كنندگي نتيجه منظورم تجهيزات تعيين كننده تربود چرا كه من فكر ميكردم از نظر امكانت ما خيلي داغون بوديم و اينطوري تبليغات شده بود كه ما با دست خالي و فقط بااتكا به نيروهاي زميني تونستيم موفق بشيم كه با واقعيت فاصله داره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
امکانات تو جنگ واقعا تعیین کنندست. اگه جنگ چالدران رو هم ما می بردیم. اون جنگ رو به توپ و تفنگ باختیم.
اگر انهدام پل موسوم به پل پیروزی توسط خلبانان اف 4 ارتش نبود این عملیات هیچ گاه حتی شروع هم نمیشد چه برسد به پیروزی. موضوعی که هیچ گاه به ان پرداخته نمی شود
بهتر بود لقب استالینگراد صدام به شهر فاو داده بشه تا به خرمشهر.
چون خرمشهر شهر کشور خودمون هستش.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
خوب استالینگراد هم مال شوروی بود که هیتلر از دست داد.
پس چرا یک کلمه هم از نیروی هوایی و دریایی ارتش ننوشتید؟؟؟ اگه نیروی هوایی ارتش ارتباط عراقی ها رو قطع نمی کرد فکر می کنید اونا تسلیم می شدن؟
خدا رو شکر که طرح دوم (طرح بچه‌های سپاه) انتخاب و عملیاتی شد
دست تک تک رزمندگان اسلام رو باید بوسید که با از خودگذشتگی دشمن رو شکست دادن و سرزمین های مادری ایران رو پس گرفتند و باید گفت شرمنده همه شما هستیم که نتونستیم قدردان خون و جان شما باشیم و کشور ایران در چنین وضیعتی قرار گرفته و سرتاسر کشور فقر و دزدی و فساد و اختلاس فرا گرفته است.
بر عکس نوشتید مگر استالینگراد دست آلمان سقوط کرد ، خرمشهر سقوط کرد پس گرفتیم ، خرمشهر تابع ایران است نه عراق
یعنی عملیات غیر ممکن نیروی هوایی در بمباران و از بین بردن پل اروند که به طور کامل ارتباط ارتش عراق با سرزمین اصلی و عقبه خود را قطع کرد تاثیر و جایی در این عملیات نداشت؟
و یاد کنیم از خلبانان شجاع قهرمان ارتش جمهوری اسلام شادروان محمود اسکندری که با زدن پل ارتباطی خرمشهر باعث اسارت 19 هزار اسیر عراقی در خرمشهر شد وهمه آنهایی که در این پیروزی بزرگ نقش داشتند
وقتی این داستان ها را می خوانیم بیشتر به غلط بودن راه امروز پی می بریم.
چه شد آن همه ایثار ، چابکی ، درایت ، شایسته سالاری و ظفر مندی .
اگر امروز یکی از بدترین کشورها در همه زمینه های اقتصادی و فرهنگی و سطح رفاه مردم و میزان فساد هستیم ، قطعا نشان می دهد که راه غلط است ،
این غلط از سرتا پا ، زندگی مردم را مختل کرده ،
باور کنید اگر بار دیگر به ایران حمله کنند ، اینبار کسی نیست که جان خود را به دست بگیرد و برای حفظ میز و قدرت شما سینه سپر کند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
غربگدایی ایران رو نابود کرد اصلاح طلب ها از وقتی قدرت گرفتن فساد و حقوق نجومی شکل گرفت
با مطالعه آنچه مرقوم نموده اید باید گفت چند نکته اساسی از ذهنتان خارج شده است :
1ـ ایمان و اعتقاد راستین رزمندگان اسلام و غیرت دینی و ملی آنان و عزم راسخشان بر دفاع کامل از حریم ایران اسلامی و بازپس گیری خرمشهر قهرمان و آزادسازی خاک کشور از دست بیگانگان به سرکردگی آمریکای جهانخوار.
2ـ رهبری داهیانه فرماندهی کل قوا و گوش به فرمان بودن رزمندگان مفر ستیز اسلام تا پای جان
3ـ وجود هدفی مقدس در رزمندگان اسلام که همانا دین مبین اسلام است و روحیه شهادت طلبی آنان ، آنچه ما را پیروز کرد اعتقادات ما و روحیه شهادت طلبی رزمندگان ما بود که آنان را قهرمانانی شجاع ، چنگجو ، مدافع راستین و جویای رضای خالق متعال ساخته بود .
4ـ ضعف شدید ایمانی و البته بی ایمانی و بی اعتقادی دشمن خونخوار مزدور آمریکا و عدم وجود هر گونه هدفی جز مبارزه با اسلام و تصمیم به براندازی نظام دینی ما که به خودی خود منجر به ترس و اهمه آنان از قهرمانان ما شده بود و مبارزه خود را بر اساس ایدئولوژی پوچ و هیچ آغاز کرده بودند و این باعث شکست مستمرمفتضحانه آنان می شد .
5ـ رهبری آلوده به تمام نکبتهای محتمل دنیا ، مست از غرور و نکبت و نخوت اتکا به آمریکا و اذناب خونخوارش و تفکر پوچ و هیچ در جبهه دشمن ( شما رهبری شخصی مثل صدام حسین ملعون را بر جبهه دشمن تصور کنید که مست باده غرور و بی دینی و بلکه کفر او و همدستانش را در مقابل رهبری خدایی ما که گوش به فرمان اسلام و امام زمان است و اعتقاداتش را از انقلاب کربلا گرفته که همانا هیهات من الذله و مبارزه بی امان با یزید و یزیدیان تا پیروزی خون بر شمشیر بخشی از اعتقادات راسخ اوست )
6ـ و دهها و بلکه صدها ملاک دیگر که هر یک از آنها کافی است برای این پیروزی بزرگ و پیروزی های بعدی آن
پنجشنبه تعطیل هست یا نه ؟!
خدا رحمت کند جاویدنام سرهنگ محمود اسکندری که با کابین عقبش تیمسار اکبر زمانی که در میان پدافند وحشتناک عراق پل تدارکاتی عراق روی اروند رود را نابود کردند و باعث از هم پاشیده شدن شیرازه ارتش عراق و بسته شدن راه تدارکات و عقب نشینی انها شدند.
درود خدا بر مردانی که مردانگی را تفسیر کردند
-- برادر ، به نظر شما اگر شهداي جنگ و بخصوص شهداي فتح خرمشهر حال و روزگار امروز ايران را ببينند ، چه خواهند گفت ؟
-- الله اعلم ... الله اعلم برادر ! ... ما كه غيب نمي دانيم ! ... البته علام الغيوب خداست !!
همه زحمات با ارتش بود
ببینید عشق و خواسته های قلبی چی کار ها که می کنه
کدام مفسر نظامی جهان خرمشهر رو به دژ استالینگراد تشبیه کرده؟!! کسی که حداقل اطلاعات راجع به نبرد استالینگراد داشته باشه چنین اظهار نظری نمیکند!! استالینگراد به خاطر وسعت درگیری و تعداد کشته شدگان طرفین جنگ و نقطه عطف در شروع شکست های آلمان دارای اهمیت ه و بر خلاف تصور هیچگونه استحکامات نظامی در شهر و در اطراف ان وجود نداشته و طرفین کاملا رو در رو میجنگیدن وعلت تلفات بسیار بالا هم بخاطر همین نبودن کوچکترین حفاظ و عوارض طبیعی بوده !
یادی کنیم از فرمانده شجاع لشکر ۸ نجف اشرف حاج احمد کاظمی که او و لشکریانش اولین کسانی بودند که وارد خرمشهر شدند. آن زمان که حاج احمد کاظمی پشت بیسیم فریاد زد ما الان در خرمشهر هستیم خرمشهر را خدا آزاد کرد
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان