بازدید 16052
مروری بر روزنامه‌های امروز ۲۰ اسفندماه؛

گزینه های پشت میز ریاست مجلس؟/ ديپلماسي پنهان عربستان براي آتش‌بس

اظهارات سید حسن خمینی در باب دلیل ثبت نام در انتخابات مجلس خبرگان و همچنین رزمایش موشکی سپاه پاسداران در این چند روز، مورد توجه روزنامه‌های اصلاح طلب و اصولگرا با دو نگاه متفاوت قرار گرفته است. همچنین برخی خاطره‌ها و اوضاع منطقه از دیگر موضوعات مهم امروز است.
کد خبر: ۵۷۳۹۳۱
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۰ 10 March 2016

اظهارات سید حسن خمینی در باب دلیل ثبت نام در انتخابات مجلس خبرگان و همچنین رزمایش موشکی سپاه پاسداران در این چند روز، مورد توجه روزنامه‌های اصلاح طلب و اصولگرا با دو نگاه متفاوت قرار گرفته است. همچنین برخی خاطره‌ها و اوضاع منطقه از دیگر موضوعات مهم امروز است.

به گزارش «تابناک»، روزنامه های اصولگرا از جمله روزنامه جوان و وطن امروز به موضوع رزمایش موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با نام اقتدار ولایت پرداخته اند. این روزنامه ها سعی کردند از جنبه هدف ـ که همانا خط و نشان برای دشمنان است ـ به این رزمایش نگاه کنند. اما روزنامه های اصلاح طلب، کمتر به این موضوع پرداخته اند. فقط روزنامه ابتکار از جنبه برجامی به این رزمایش پرداخته است و می نویسد: «ازمایش موشک بالستیک بدون نقض برجام».


روزنامه شرق» در گزارشی به اظهارات سیدحسن خمینی پیرامون هدف از حضور در انتخابات می پردازد. شرق در این گزارش با تیتر «جلوگیری از مصادره امام )ره(» می نویسد:« حجت‌الاسلام «سیدحسن خمینی» در دیدار اعضای مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به آنچه در جریان مقدمات و متن انتخابات اخیر رخ داد، گفت: «همان‌گونه که ماه‌ها قبل از ثبت‌نام با برخی دوستان مطرح کرده بودم، از روز اول تقریبا مطمئن بودم چه اتفاقاتی رخ خواهد داد، گرچه نتایج مبارکى که در پی آمد بیش از حد تصور بود». یادگار امام بازگشت به امام در جریان تحولات سیاسی جاری کشور را یک امر مبارک خواند و افزود: «باید قرائت‌های مختلف در این چارچوب به رسمیت شناخته شود و نباید کسی را به زور از این دایره بیرون کنیم». او جلوگیری از مصادره امام را هدف اصلی از ورودش به انتخابات خواند و تأکید کرد: «باید تلاش کنیم امام نماد وحدت ملی جامعه ایران باقی بماند». یادگار امام با تأکید بر تقویت عناصر مختلف وحدت ملی و با اشاره به قدرت عظیم مذهب تشیع در وحدت جامعه ایران، شخص امام خمینی را انسان بزرگی خواند که امروز نیازمند آن هستیم و یادآور شد: «جمهوری اسلامی ثمره مجاهدت ١٤٠٠ساله تشیع است و پشتوانه این دستاورد نیز اندیشه و کاریزمای شخص امام راحل است، بنابراین عظمت این شخص نباید بشکند و باید جلوی به‌انحصار‌درآمدن آن توسط یک جریان را نیز بگیریم». «سیدحسن خمینی»، بازگشت به امام در جریان تحولات سیاسی جاری کشور را یک امر مبارک خواند و افزود: «باید قرائت‌های مختلف در این چارچوب به رسمیت شناخته شود و نباید کسی را به زور از این دایره بیرون کنیم». او دلیل احیای نام و یاد امام در آستانه انتخابات اخیر را در مشکل‌گشایی و فایده‌مندی شخصیت ایشان دانست و ابراز امیدواری کرد آفات احتمالی در این مسیر در آینده و گذشته رفع شود. در ابتدای این دیدار، آیت‌الله سیدحسین موسوی‌تبریزی در سخنانی با تجلیل از شخصیت علمی یادگار امام، گفت: «همه ما اصل شخصیت امام و آثار امام را که این حکومت است، قبول داریم، اما واقعیت این است که از کلام ایشان برداشت‌های متفاوتی وجود دارد». او خطاب به سیدحسن خمینی افزود: «در ابتدا موافق کاندیداتوری شما در انتخابات نبودم، اما بعد به این نتیجه رسیدم که این تصمیم و اتفاقات پس از آن، از الطاف خفیه الهی بود، همان‌گونه که در روزهای اول انقلاب فرمایش امام را مبنی بر اینکه فوت حاج‌آقا مصطفی از الطاف خفیه الهی است، نمی‌فهمیدیم، اما بعدا عمق معنای آن را متوجه شدیم».


«روزنامه کیهان» در ستون اخبر ویژه خود در خبری با تیتر «نپذیرفتن رأی مردم عار است نه رأی نیاوردن» می نویسد: « هاشمی رفسنجانی می‌گوید برای نظام خوب نیست که اعضای شورای نگهبان در انتخابات رأی نیاورند.

وی در ملاقاتی گفته است: مردم با حضور و رأی خود در انتخابات 7 اسفند ثابت کردند که از افراط و تفریط گریزانند و درهمه شئونات خواهان اعتدال هستند.

هاشمی‌رفسنجانی، گفت: اینکه 12 نفر در شورای نگهبان ظرف چند روز صلاحیت 12 هزار نفر را برای دو کار بسیار مهم یعنی مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی بررسی کرده‌اند و نظر داده‌اند، برای اکثریت جامعه قانع‌کننده نبود و دیدیم که چگونه به این اقدام عکس‌العمل نشان دادند.

وی با اشاره به اینکه عدم رأی اعضای شورای نگهبان که مسئول بررسی صلاحیت‌ها هستند، برای نظام خوب نیست، گفت: هم شورای نگهبان و هم دولت که مسئولان قانونی نظارت و اجرای انتخابات در کشور هستند، باید به گونه‌ای عمل کنند که اعتماد عمومی را بیشتر نمایند.

این اظهارات در حالی است که خود آقای هاشمی نیز در سال‌های 78 و 84 نتوانست رأی مردم را در انتخابات مجلس ششم و ریاست‌جمهوری نهم کسب کند و در سال 88 نیز فرد مورد حمایت وی حائز 13 میلیون رأی در برابر 24/5 میلیون رأی فرد منتخب شد. با این وصف باید پرسید آیا هرگاه آقای هاشمی یا افراد مورد حمایت‌ وی انتخاب شدند، مردم خوب و باشعور و معتدلند و اگر چنین نکردند به افراطیون رأی داده‌اند؟ یعنی آقای هاشمی به جای معیارها، خودمعیار حق و باطل و اعتدال و افراط است؟!

نکته مهم‌تر این است که به هر حال اگر یک طرف انتخابات کسب رأی مردم است، یک احتمال دیگر عدم کسب رأی مردم است. موضوع به خودی خود در دموکراسی‌ جای مذمت نیست. اما آنچه جای مذمت و سرزنش و توبیخ است و به حق هم هست این است که برخی سیاسیون دارای اخلاق جرزنی باشند و اگر موفق به رأی مردم نشدند زیر میز بزنند و ادعای تقلب کنند و فضای سیاسی را دچار تشنج و التهاب و آشوب نمایند و به خاطر یک دستمال، قیصریه را به آتش بکشانند نظیر کاری که آقای هاشمی در طیف مدعی همسویی با وی در فتنه و آشوب سال 88 انجام دادند.

به عبارت دیگر در انتخابات، رأی آوردن یا نیاوردن عار نیست و همه آنها که به سبب خدمت پای در این میدان می‌گذارند پیروزند، اما حمایت رسانه‌ای بیگانگان یا هم بازی شدن با آنها در ایجاد آشوب و دودستگی و عدم تمکین به رأی مردم حتما عار و خیانت است. به همین دلیل هم ننگ آشوب‌افکنی سال 1388 تا ابد بر پیشانی آنها که آداب دموکراسی و انتخابات را بلد نیستند و نه اخلاق پیروزی دارند و نه اخلاق شکست، خواهد ماند.

اگر بنا بر تأسی به رفتار سال 88 افراطیون مدعی اصلاحات یا اعتدال بود، علی‌القاعده اکنون هم باید کشور در کام آشوب می‌رفت. این مسئله اصلی است که امثال آقای هاشمی هیچ پاسخ روشنی برای آن ندارند.


«روزنامه قانون» در گزارشی به بررسي موقعيت عارف و لاريجاني براي رياست مجلس دهم می پردازد. این روزنامه در این گزارش با تیتر «گزینه هاي پشت ميز» می نویسد: « ترکیب راه‌یافتگان اصلاح‌طلب به مجلس از نظر کیفی بسیار متنوع و با جنس مجالس ششم که در کنترل ژنرال‌های اصلاح طلب بود یا مجلس سوم بسیار متفاوت است. اصلاح‌طلبان نشان‌دار و دارای وزانت سیاسی عموما مگر اندکی از فیلتر‌های نظارتی نگذشته‌اند و ترکیب نمایندگان اصلاح طلب کنونی مشتمل بر تعداد کمي‌از اصلاح طلبان نامدار، تعداد بیشتری اصلاح طلبان گمنام و تعدادی اصولگرای استحاله شده که متحد استراتژیک و نه ایدئولوژیک اصلاح‌طلبانند. موضع برخي از اصلاح طلبان شاخص شايد عارف باشد اما کم نام و نشان‌ها پتانسیل گردش‌های گوناگوني دارند که شاید الهه راستگو در شورای شهر و نوع کنشش که اصلاح طلبان را از انتخاب شهردار همفکربازداشت نمونه بارز این‌گونه افراد باشد.

حاميان لاريجاني

اصولگرايان همگرا با اصلاح طلبان هم که در گریز از رادیکالیسم حاکم شده بر اردوگاه‌شان در یک ائتلاف تاکتیکی به اردوگاه اصلاح طلبی پیوسته‌اند،به ریاست یک اصولگرای میانه‌رو چون لاریجانی که او هم از دست بالا و صدای رسای رادیکا‌ل‌ها در اردوگاه اصولگرایی به فغان است، تمایل بیشتری دارند و در ادوار قبلی ریاست لاریجانی هم همراه و پشتيبان او بوده‌اند.

ما منتظر درايت هستيم

نبايد فراموش كرد كه ورشكستگان سياسي اين دو سال اخير،تمام نگاه‌هاي خود را به اختلاف ميان ائتلاف اميد بسته‌اند. شكافي كه مي‌تواند منشا آن، شيطنت‌هاي برخي برسرمسئله انتخاب رئيس‌پارلمان باشد.آنها مي‌خواهند نشان دهند براي يك جايگاه انتصابي، دوئلي صورت خواهد گرفت.جداي از جايگاه عرفي و حقوقي رياست مجلس، شايد اين مقام چندان در تصميم‌گيري‌هاي كلان پارلمان تاثيرنداشته باشد و تنها فردي كه توان نفوذ در لايه‌هاي مختلف نمايندگان را دارد بتواند در اين عرصه موفق باشد! حال باید دید با تمام این اوصاف انتخاب نمایندگان چگونه خواهد بود. انتخابی ائتلافي و بر مبناي منافع جمعي كه به 92 و 94منتهي شديا بازي‌هاي سياسي‌اي كه نتايجي جز پيدايش احمدي‌نژاد و مجلس نهم ندارد!


همچنین این روزنامه در بخش نیشخط خود در کاریکاتوری به کاهش قیمت نفت می پردازد.


«روزنامه جوان» در گزارشی با تیتر «ديپلماسي پنهان عربستان براي آتش‌بس» با اشاره به گزارش‌هاي غيررسمي رسانه‌هاي سعودي درباره آتش‌بس محدود با انصارالله می نویسد: « گفت‌وگوهاي مستقيم انصارالله و عربستان اميدهايي براي توقف جنگ يمن ايجاد كرده است باوجود اين ناظران معتقدند اين مذاكرات تنها مي‌تواند آغازي براي پايان جنگ باشد و هنوز مسير طولاني براي رسيدن به اين نقطه وجود دارد.

روز چهارشنبه رسانه‌هاي دولتي عربستان خبر دادند كه با حوثي‌ها براي آتش‌بس در مرز اين كشور با يمن به توافق رسيده‌اند. بر اساس گزارش خبرگزاري رسمي عربستان(واس) «ائتلاف تحت رهبري رياض با نيروهاي حوثي و علي عبدالله صالح، رئيس جمهوري پيشين يمن براي آتش‌بس در طول نوار مرزي عربستان با يمن به توافق رسيده است.» اين آتش‌بس آنگونه كه خبرگزاري عربستان اعلام كرده با ميانجيگري چهره‌هاي قبيله‌اي و عشايري در داخل يمن صورت گرفته است. مقامات انصارالله درباره گزارش رسانه‌هاي سعودي مبني بر آتش‌بس موضع محتاطانه‌اي گرفتند. ابو مالك يوسف الفيشي يكي از مقامات ارشد انصارالله روز چهارشنبه گفت كه هنوز زود است درباره آتش‌بس حرف زد. در همين حال، روزنامه لبناني «الاخبار» به نقل از منابع سياسي نزديك به جنبش انصار‌الله گزارش داد: «سخن از ورود به عربستان و برگزاري ملاقات سري با مسئولان در آنجا دقيق نيست.»


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار