بازدید 3742
در کنفرانس خبری مشترک کری با همتای چینی مطرح شد

چین و آمریکا به اجرای توافق سوریه پایبندند

وزیر خارجه آمریکا گفت به رغم اختلافات میان آمریکا و چین، دو کشور به اجرای توافق ترک مخاصمه در سوریه کاملا پایبندند.
کد خبر: ۵۷۰۴۱۷
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۲:۳۰ 25 February 2016
وزیر خارجه آمریکا گفت به رغم اختلافات میان آمریکا و چین، دو کشور به اجرای توافق ترک مخاصمه در سوریه کاملا پایبندند.

به گزارش صدا و سیما وزیر امور خارجه آمریکا به رغم اشاره به اختلافات موجود میان آمریکا و چین بر سر موضوعاتی مانند امنیت سایبر، حقوق بشر و مناقشات مربوط به دریای جنوبی چین، تأکید کرد که چین و آمریکا به اجرای توافق ترک مخاصمه در سوریه کاملاً پایبند هستند.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه کنفرانس خبری مشترکش با وانگ یی، همتای چینی خود، در خصوص گفتگوهای انجام شده میان خود و وانگ یی در واشنگتن گفت: آقای وانگ یی، وزیر امور خارجه چین، از راهی بسیار دور پرواز کرد و مدتی طولانی در راه بود تا در نشست گروه حامیان سوریه در مونیخ شرکت کند. چین به سایر شرکت کنندگان در آن نشست کمکِ مهمی کرد که سرانجام به توافق میان آمریکا و روسیه برسر ترک مخاصمات و روشی برای ارسال کمک های انسانی منجر شد. کری اضافه کرد: من خوشحالم که اعلام کنم: به علت تلاش هایی که همه ی ما با هم - نه فقط یک یا دو کشور - انجام دادیم و بر اجرای کامل قطعنامه 2254 شورای امنیت سازمان تأکید کردیم، تاکنون بیش از 114 کامیون، کمک های انسانی را مانند غذا و دارو، به مردمی رسانده اند که در برخی از موارد، چند سال بود که هیچ کمکی دریافت نکرده بودند. اکنون بیش از هشتاد هزار نفر (در سوریه) از غذا و تدارکات کافی برخوردارند که دست کم  برای یک ماهِ آینده ی آنان کفایت خواهد کرد. اگر شرایط، همانطور که طراحی شده است، پیش برود، کمک های بیشتری در روزها، هفته ها و امید است که حتی در ماه های آتی، جریان پیدا خواهد کرد. 

من به ویژه خرسند شدم زیراکه ما همچنین توانستیم بر سر روش های اجرای ترک مخاصمات، به توافق برسیم. با این حال، اجازه دهید تأکید کنم که اجرای این توافق قرار است از روز شنبه آغاز شود، اما همانطور که من در مونیخ نیز گفتم: این ها صرفاً کلماتی روی تکه های کاغذ هستند؛ آن ها فقط زمانی معنی پیدا می کنند که به اجرا درآیند و این توافق فقط زمانی به اجرا درخواهد آمد که رهبرانِ تمام جناح ها، نهادها و گروه های دخیل - چه دولت سوریه، چه مخالفان یا کشورهای دیگر باشند - در روزهای آتی تصمیم های صحیح بگیرند.

با این حال، ما نیاز داریم که طرف های درگیر به این توافق ترک مخاصمه پایبند باشند. چرا این توافق آنقدر مهم است؟ زیرا چهار سال است که تمام کشورها همواره اعلام کرده اند که بهترین راه برای حل و فصل این بحران، پایان دادن به کشتارها و متوقف کردن موج آوارگان - که منجر به بروز اختلافات در کشور (سوریه) و منطقه شده است - این است که پای میز مذاکره بیاییم و درباره روند انتقال سیاسی براساس اعلامیه 2012 ژنو، با هم گفتگو کنیم. این فقط دور میز مذاکره قابل تحقق است. از اینرو، این بسیار حیاتی است که مردم (طرف ها) این تصمیم را بگیرند.

کری افزود: ما خبردار شدیم که دکتر ریاض ایجاب و کمیته عالی مذاکرات، یعنی همان نهادی که تشکیل شده تا نماینده مخالفان سوری در روند سیاسی (مذاکرات) باشد - هم اکنون، یعنی امروز، نشستی برگزار کرده و در حال بررسی این ساز و کارِ پیشنهادی است. طبعاً ما امیدواریم از کمیته عالیِ مذاکرات بشنویم که تعداد حداکثریِ گروه های مخالف مسلح جلو آمده و اعلام آمادگی کرده اند که در روند ترک مخاصمات شرکت کنند.

ما این فرصت را داریم که خشونت هایی را که مردم سوریه مدت های بسیار طولانی متحمل شده اند - که شامل بمباران های هوایی توسط رژیم و پشتیبانانِ آن است - متوقف کنیم.
وانگ یی، همچنین با اشاره به موضوع هسته ای ایران،اعلام کرد در خصوص اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در حال پیشرفتِ آرام و بی‌دغدغه هستیم.

وانگ یی افزود: چین یکی از شرکت کنندگان در مذاکراتی بود که به توافق (برجام) منجر شد. وزیر امور خارجه چین تأکید کرد: در روند رو به جلو، ما با طرف های مربوط همکاری خواهیم کرد تا در اجرای آن توافق (برجام) پیشرفتی هموار و بی‌دغدغه داشته باشیم.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # انتخابات # روز دختر # نمایشگاه کتاب
وب گردی