بازدید 76863

جزئیات قرارداد چهارصد میلیونی «امیر آقایی» با سازندگان «حریم سلطان» +ویدیو

این شبکه سریال‌های پرطرفدار و جنجالی ساخته که در ایران نیز محل مناقشه بوده و «حریم سلطان»، یکی از این سریال‌‌هاست که زندگی یکی از سلاطین عثمانی را غیرواقعی به تصویر می‌کشد و تولیدش در راستای تلاش برای گسترش نگاه نوعثمانی‌گری تحلیل شده بود.
کد خبر: ۵۶۹۵۶۰
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۱ 21 February 2016
جزئیات قرارداد چهارصد میلیونی امیر آقایی برای سازندگان «حریم سلطان»
امیر آقایی در آخرین برنامه هفت از منع نقش آفرینی‌اش در سریال ترکیه‌ای سخن به میان آورد و از عدم امکان بازیگری‌اش در ترکیه انتقاد کرد؛ نقدهایی که با مشخص شدن جزئیات قرارداد این بازیگر سینمای ایران و طرف قرارداد ترکیه‌ای، ابعاد تازه‌ای یافت و تا حدودی نگرانی مسئولان را بابت به خاطر افتادن آینده کاری این بازیگر توجیه می‌کند.

به گزارش «تابناک»، امیر آقایی جمعه شب پیشین مصادف با سی‌ام بهمن ماه، در برنامه هفت حضور یافت و در خلال گفته‌هایش از حضورش در یک سریال ترکیه‌ای و ممانعت از ادامه حضورش در این سریال سخن به میان آورد و به این منع گلایه جدی کرد و گفت: من قرارداد بازی در یک فیلم ترکیه‌ای را بسته بودم؛ اما ایوبی و ایل بیگی (مسئولان سینمایی) گفتند باید بازگردی. من به آقای ایل بیگی گفتم، شما مدیرید و کار شما پشت میز نشینی است. اما من بازیگرم و در میان مردم جامعه‌ام زندگی می‌کنم. من از شما بهتر به خطوط قرمز نظام آشنا هستم.

آقایی افزود: ما چرا نباید حق داشته باشیم، مثل بازیکنان فوتبال لژیونر داشته باشیم و با فیلمسازهای خارجی کار کنیم؟ این اتفاق‌ها، اتفاق‌های خوبی است و پرچم کشور ما را بالا می‌برد. من برای بازی در یک سریال ترکیه‌ای به آنجا رفتم. حتی به آنها قید کردم در لوکیشنی که روی میزش مشروبات الکی باشد من بازی نخواهم کرد. اما سر صحنه بودم که آقایان ایوبی، ایل بیگی و مدیران بالا با من تماس گرفتند که این کار شما هزینه دارد، برگردید تا ما در خدمت شما باشیم.
جزئیات قرارداد چهارصد میلیونی «امیر آقایی» با سازندگان «حریم سلطان»
این بازیگر ادامه داد: دلیلشان این بود که ترکیه و سریال‌های ترکیه‌ای دشمن ما هستند. در صورتی که من معتقدم این تلقی از کار من اشتباه است. حضور در عرصه بین‌الملل، یک تجربه بزرگ است. اتفاق ناگوار اینجا بود که هیچ دلیل موجهی نداشتند. نهایتا به من گفتند، چون احتمال دارد این سریال را یک شبکه ترکیه‌ای معلوم الحال بخرد و پخش کند، نباید بازی کنی.

آقایی تأکید کرد: من معتقدم ما می‌توانیم با تعیین موارد مکتوبی بگوییم برای بازی در فضای بین الملل این موارد را باید رعایت کنید. نه اینکه به این شیوه با سرنوشت کسی بازی شود. من نباید به خاطر بازی در یک سریال، وطنم را از دست بدهم و حتی نتوانم خانواده‌ام را ببینم. به هر حال قرارداد ما فسخ شد و وکیلم گفت خیلی شانس آوردی که آنها از تو شکایت نکردند.

پس از گفته‌های این بازیگر توانمند سینمای کشورمان، خبرنگار «تابناک» به جزئیات قرارداد آقایی با شبکه ماهواره‌ای ترکیه و پشت پرده توصیه به وی برای عدم حضور در سریال ترکیه‌ای دست یافت؛ جزئیاتی که باعث شد، وقتی امیر آقایی برای مشورت -و نه تعیین تکلیف- با مسئولان داخلی گفت و گو کند، مسئولان داخلی به او توصیه کنند از بازی در این سریال ترکیه‌ای صرف نظر کند.

بر اساس اطلاعات خبرنگار «تابناک»، سازنده سریال مورد اشاره و طرف قرارداد با امیر آقایی، شبکه ترکیه‌ای خصوصی «شو تی‌وی / Show TV» بود؛ شبکه‌ای که از سال 2013 به کمپانی جینر واگذار شده است. این شبکه سریال‌های پرطرفدار و جنجالی را ساخته که در ایران نیز محل مناقشه بوده و «حریم سلطان» یکی از این سریال‌‌هاست که زندگی یکی از سلاطین عثمانی را غیرواقعی به تصویر می‌کشد و تولیدش در راستای تلاش برای گسترش نگاه نوعثمانی‌گری تحلیل شده بود.

هرچند امیر آقایی برخی ملاحظات را در قراردادهایش در نظر گرفته بود تا آینده کاری‌اش به خطر نیفتد، به زعم برخی مسئولان داخلی و با توجه به وقایعی که برای برخی بازیگران دیگر در زمان حضورشان در سریال‌های با محوریت ترکیه پیش آمده، قرارداد 400 میلیون تومانی که با امیر آقایی برای بازی در سریالی با محوریت چنین شبکه‌ای بسته شده بود، می‌توانست یک دام برای خروج آقایی از گردونه بازیگری در ایران باشد و رقم قابل توجه این قرارداد نیز به همین دلیل شائبه برانگیز بود.

دغدغه دیگر به روابط نزدیک دو شبکه «شو تی‌وی» و «جم تی‌وی» و احتمال فروش این سریال به شبکه «جم‌تی‌وی» و پخش از این شبکه بود که موقعیت آقایی را در سینمای ایران شکننده می‌ساخت و ممکن بود برای او از سوی برخی جریان‌ها مشکلات جدی پیش آید و همین مسأله نگرانی مسئولان داخلی را در پی داشت و زمانی که آقایی با مسئولان سازمان سینمایی مشورت کرد، به عدم بازی در این سریال توصیه شد.

در واقع این چالش عمدتاً درباره شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان و شبکه‌های ترکیه‌ای وجود دارد و حضور در سریال‌ها و فیلم‌های کشورهای اروپایی و آمریکایی، مشروط به آنکه با هنجارهای معمول سینما و جامعه ایران در تعارض نباشد برای هیچ بازیگری چالش‌زا نخواهد بود، کما اینکه پیشتر برخی بازیگران کشورمان در این زمینه بسیار حضور موثری داشتند و مسئولان نیز حتی در مواردی زمینه نمایش این فیلم‌ها را در ایران فراهم ساختند.

به عنوان نمونه، همایون ارشادی در سال2007 در بادبادک باز ساخته مارک فورستر نقش آفرینی کرد، در سال 2009 در آگورا به کارگردانی آلخاندرو آمنابار به ایفای نقش پرداخت، در سال 2012 در سی دقیقه نیمه شب به کارگردانی کاترین بیگلو، حضور کوتاهی داشت و در سال 2014 در فیلم تحت تعقیب ترین مرد به کارگردانی آنتون کوربن، نقش دکتر عبدالله را بازی کرد و یا پیمان معادی اخیراً در کمپ اشعه ایکس بازی کرد و این فیلم حتی در ایران نیز اکران شد.

در مقام ارزش‌گذاری نیز سینمای ترکیه سقفی کوتاه‌تر از سینمای ایران دارد و در واقع لژیونری در این سینما برخلاف سینمای اروپای غربی و آمریکا ارزش چندانی ندارد و در همین راستا سریال‌های ترک فاقد همین اندک ارزش هستند و به همین دلیل، بیش از آنکه سریال‌های ترکیه‌ای برای بازیگران گزیده کاری نظیر آقایی اعتبارآور باشد، حضور امیر آقایی در این سریال‌ها به آنها اعتبار بین‌المللی می‌بخشید و در همین راستا این امید وجود دارد که بازیگران توانمندی چون آقایی در سطح اول سینمای اروپا و آمریکا دیده شوند.

ویدیو گفت و گوی امیر آقایی در برنامه هفت پیرامون خانه نشینی اش را در «تابناک» ببینید:

تعداد بازدید : 528
دانلود
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۴۶
انتشار یافته: ۲۵
مشکل اصلی سینما ( کلا هنر ) در این کشور این است که یک متولی ندارد. آدم ها در حوزه های گوناگون و همچنین نهاد ها و ارگان ها به دلایل زیادی خود را محق دخالت میدانند.
از جناب آقایی نیز ممنونم که مردم و خصوصا نسل جوان را از خودشان محروم نکردند هر چند که بنده حق را به ایشان میدهم.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۴:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
فقط یک سوال شما بر اساس چه معیارهایی سینمای ترکیه را از سینمای ایران کم ارزش تر می دانید؟از نظر فروش و کیفیت که خلاف گفته های شما ثابت می شود.
400 میلیوت چی؟ تومن؟ ریال؟ لیره؟ یورو؟ دلار؟ درهم؟
پاسخ ها
محسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
اخه پروفسور...تو میدونی چهارصد میلیون دلار چقدر میشه...خو پر واضحه که چهارصد میلیون تومن هس
تابناک عزیز جوری مطلب نوشتی آدم فکر می کنه خودتم به این محدودیتها اعتقادداری.
نمیشه گفت آبروی ایرانیا رفت
ولی کار جالبی نبود و نباید به این شکل رسانه ای می شد
حالا چون برگشته شده بازیگر توانمند کشورمان وگرنه دست چندم بود
چه جالبه که همه دنیا در حال دام گسترانیدن برای ما هستند
پاسخ ها
ناشناس
| China |
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
شما یک کشور مستقل نام ببر که انقلاب کرده باشد و شاه آمریکاییش را با تیپا انداخته باشد بیرون.
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
ترکیه با راه اندازی شبکه های مختلف و پخش سریال هایی که ارزش های دینی ما را به سخره می گیرد و پر است از دروغ های تاریخی ،به نظر شما برای ما دام پهن نکرده؟
چرا بازیگری که با حمایت مردم مسلمان به اینجا رسیده،باید به مردم خودش چشت کند؟
یاشاسین امیر آقایی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
یاشاسین. ولی نه بخاطر بازی در فیلم ترکیه ای بلکه به خاطر حرف حقی که زده. حالا تابناک محترم اسمشو گذاشته مشورت ولی واقعا" این جور تعیین تکلیف برای هنرمندان از سوی مسئولین درست نیست.
ببينيد چقدر بدبخت شديم كه هنرپيشه هاي ما بازي در فيلم هاي تركي را برابر با لژيونر شدن در سينما ميدونن!!!

به ايشون يادآوري كنيم كه آقاي همايون ارشادي سالهاست كه در هاليوود فيلم بازي ميكند و اخيرا هم پيمان معادي تجربيات مشابه داشته. پس ما لژيونر داريم، اما درست و حسابي! ضمنا بازي هاي آقاي ارشادي خيلي متين و زيباست.
پاسخ ها
منصور
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
دوست عزیز یک کم اطلاعات سینمایی ات رو ببری بالا بد نیست کاری به سریالهای ترک ندارم ولی سینمای ترکیه یکی از سینماهای مطرح دنیاست سینمایی که بیلگه جیلان داره
جان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
منصور جان

چند تا مثل بیگله جیلان داره؟ کدوم سینمای دنیا با دو کارگردان معتبر شده که ترکیه دومی اش باشه؟
اقاي اقايي با كمال احترام با نظر شما مخالفم ، پرچم ايران با حضور
شما در تركيه بالا نخواهد رفت ، پرچم ايران با تو دهني به اين كشور فاسد
معتبرتر خواهد بود ، ايكاش دستمزدهاي سينما اينقدر بود كه شما راه دوم
را انتخاب ميكرديد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
کشور فاسد؟! آیا آمار فساد در کشور خودمون رو داری؟
^^
احسنت...
فرهنگ تركيه با ايران خيلي فرق داره و سينماي تركيه سينماي فاسديه، ببخشيد طراحتا گفتم، چون واقعا اينطوريه. چرا اينقدر مردم در هر حرفه اي در ايران اونقدر سختي كشيدن و محدوديت ديدن كه حاضر به همكاري با چنين سينمايي هستن كه اصلا با فرهنگ ايراني سازگار نيست؟ اين مشكل دولتهاست كه قادر نيستند رفاه و رضايت مردم رو جلب كنند
هیچکس حق ندارد برای کس دیگری تصمیم بگیرد وسرنوشت اورا رقم زند! آقای آقایی باید حق انتخاب سبک زندگی و محل فعالیتش را داشته باشد نه اینکه عده ای برایش تعیین تکلیف کنند! مساله، مساله آزادی های فردی است.
خيل شانس آورد قراردادش «فسق» شد !!!!!
باید قانون نوشته بشه

هر کس تکلیفش رو بدونه
تعصب خوب نیست ولی در میان همسایگان متعصب باید متعصب بود.برای بازی در فیلمهای ترکیه و کشورهای عربی که در بعضی فیلمهاشون از ایرانیها به بدی یاد می کنند باید هشیار بود و هر شرایطی را نپذیرفت.
بازی کردن در سریالهای ترکی که نگاه عثمانی گری داشته باشند خیانت به ایران است چون سلاطین عثمانی جنایات زیادی علیه اتباع ایران و شیعیان حتی در خود کشور عثمانی مرتکب شده اند درصد زیادی از خاک ایران را به زور تصاحب کردند ایالت دیاربکر جزو خاک ایران و شیعه مذهب بودن در زمان شاه اسماعیل صفوی سلطان سلیم ان را اشغال و نسل کشی فجیعی در انجا انجام داد
امیر آقایی:با توجه به اینکه من برای بازی نکردن در فیلم پایان نامه با شکایت شمقدری دو سال و نیم خانه نشین بودم، نمی‌خواستم برای بازی در این سریال با مشکلات تازه‌ای مواجه شوم.دروغ که کنتور نداره با نگاهی به رزومه این بازیگر نون به نرخ روز خور می توان این دروغ شاخدار رابرملا کرد زندگی خصوصی (۱۳۹۰)
سعادت آباد (۱۳۸۹)
مرگ کسب و کار من است (۱۳۸۹)قلب یخی (فصل سوم) (۱۳۹۱)هیس دخترها فریاد نمی‌زنند(۱۳۹۲)پایان نامه هم سال89 تولید شده قبل از سعادت آباد .ایشان باید قدر دان آقای ایوبی هم باشد که نجاتش داده حالا یک چیزی هم طلب کار است ....اما خطر آنجایی است که آقای افخمی در برنامه زنده از صداوسیمای جمهوری اسلامی هنرمندان سینما را تشویق و تحریک می کند که چرا به حرف مسئولین گوش می کنین بریدوبا شبکه های معاند کار کنید....مارادونا رو ولکنین افخمی رو بچسبین....
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار