بازدید 13087
۶

آیا یک درصد مردم ایران از برگزاری این جشنواره خبر دارند؟

بخش وسیعی از افکارعمومی احتمالاً در جریان این حقیقت نیستند که سی و چهارمین دوره جشنواره تئا‌تر فجر آغاز شده و امروز مصادف با سومین روز برگزاری‌ مهم‌ترین رویداد اهالی تئا‌تر است. در همین فضا، بسیاری از چهره‌های پیشکسوت تئا‌تر نیز حضور کمرنگی در جشنواره تئا‌تر فجر دارند و جشنواره دیگر میدان رقابت بهترین‌ها نیست.
کد خبر: ۵۶۲۸۲۴
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۲ 23 January 2016
آیا یک درصد مردم ایران از برگزاری این جشنواره خبر دارند؟
سومین روز از سی و چهارمین جشنواره تئاتر فجر در شرایطی سپری می‌شود که ظاهراً عموم مردم در جریان برگزاری رویدادی با این سابقه نیستند و ظاهراً تئاتر کشور حتی در بالاترین سطح ممکن مورد توجه افکارعمومی نیست و رسانه‌ها نیز به همین دلیل، این رویداد را به حاشیه رانده‌اند.

به گزارش «تابناک»، جشنواره تئاتر فجر در کنار جشنواره‌های موسیقی، فیلم و هنرهای تجسمی، به عنوان مجموعه رویدادهای اصلی هنر ایران، هر ساله میزبان تازه‌ترین آثار هنرمندان کشورمان بوده است، ولی هر سال میزبان توجه به این رویدادها کاهش یافته، تا جایی که اکنون تنها جشنواره فیلم فجر، یک موج خبری ایجاد می‌کند و اهمیتش نیز سال به سال افزایش یافته است و در سایر جشنواره‌ها چنین فضایی را شاهد نیستیم.

به طور مشخص بخش وسیعی از افکارعمومی احتمالاً در جریان این حقیقت نیستند که سی و چهارمین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر آغاز شده و امروز مصادف با سومین روز برگزاری‌ مهم‌ترین رویداد اهالی تئاتر است. در همین فضا، بسیاری از چهره‌های پیشکسوت تئاتر نیز حضور کمرنگی در جشنواره تئاتر فجر دارند و فضای این رویداد به سمت و سویی رفته که عمدتاً به عرصه رقابت جوانان تبدیل شده و نه میدان رقابت بهترین‌ها.

این حقیقت که تئاتر بیش از پیش به حاشیه رفته، بر تمرکز رسانه‌ها به این رویداد نیز تأثیر داشته و رسانه‌ها که نیازی از سوی مخاطب احساس نکرده‌اند و خبرهای حوزه تئاتر را کم‌مخاطب‌ترین اخبار ارزیابی یا اقدام به تقلیل فضای پرداختن به اخبار تئاتر کرده و یا به کل قید حوزه تئاتر را زده‌اند، به همین دلیل اگر پیگیر بسیاری از رسانه‌ها باشید، تئاتر و برخی حوزه‌های هنری نزدیک، جایگاهی در آنها ندارند.

آیا یک درصد مردم ایران از برگزاری این جشنواره خبر دارند؟

همین واقعیت در نامه اخیر انجمن نویسندگان و منتقدان تئا‌تر نیز به صراحت بیان شده بود که طی ده سال گذشته، بسیار بوده‌اند رسانه‌ها و نشریاتی که توقیف یا تعطیل شده‌اند، بسیار بوده‌اند روزنامه نگاران و منتقدان حرفه‌ای حوزۀ تئا‌تر که بی‌کار شده‌اند، کوچ کرده‌اند، خانه نشین شده‌اند، دلزده شده‌اند و یا به اجبار، به کار دیگری مشغول‌ شده‌اند.

در یک دهۀ گذشته، نشریات تخصصی حوزۀ تئا‌تر روز به روز حقیر‌تر و فقیر‌تر شده‌اند، صفحات تئا‌تر روزنامه‌ها لاغر‌تر و معدود سایت‌های تخصصی و مستقل حوزۀ تئا‌تر، از نفس افتاده و تعطیل شده‌اند و این اتفاق همچنان ادامه دارد، زیرا همچنان روند کاهش توجه عمومی نسبت به حوزه‌هایی نظیر تئا‌تر استمرار دارد و مخاطب محدود تئا‌تر کشورمان، با رسانه محدود مواجه می‌شود.

شاید بهتر باشد اهالی تئا‌تر در این زمینه تدبیری بیندیشند، چرا که نوع و میزان توجه رسانه‌های عمومی و به طور خاص، رسانه‌های خصوصی به این جشنواره، نسبت تقریبی با میزان توجه عموم مردم به تئا‌تر دارد. اگر تئا‌تر هنری عمومی‌تر شود و طیف وسیع‌تری از مردم را با خود همراه کند، می‌توان امیدوار بود که بار دیگر با آغاز جشنواره فیلم فجر، موج خبری بزرگ به وجود آید.

در غیر این صورت، باید به همین اجراهای چندصدنفره در کشوری که قریب به اتفاقشان سال‌های متمادی است که رنگ صندلی‌های سالن‌های تئا‌تر را ندیده‌اند، دلخوش بود و تبدیل شدن تئا‌تر به یک هنر خاص را که رسانه‌های پوشش دهنده آن نیز در حد چند مجله کوچک و یک یا دو سایت فروش بلیت خواهند بود، به نظاره نشست.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۲
انتشار یافته: ۶
جشنواره آیا برای یک صدم ملت اران نان داره

فکر نون کن که .................
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۳
البته فکر نان تنها نباید بود.
باید به فکر کمبود منابع آب و خشکسالی هم باشیم.
شما اگر تو این دورو زمونه سرکار بری برای پول در اوردن 20تا فیلم تیاتر بازی میکنی تازه شب عید باید بیشترم بازی کنی الانم برم یه فیلم جلو مشتری بازی کنم پول در بیارم
این درسته که جشنواره کار فرهنگی است ولی تابناک جان، خودتان چند وقت پیش قیمت هزینه های سنگین بلیط این جشنواره را گوشزد فرمودین.
خود همین کافی است تا هر کس اسم این جشنواره هم به میان می آید، نخواهد درباره اش فکری بکند و در مورد تاریخ برگزاری و شرکت درباره آن تحقیق کند.
اکثر این فیلم ها 2-3 سال دیگه در اتوبوس ها رایگان پخش میشه! و بعضی هم در تلویزیون و انقدر تکراری میشه که ترجیح میدید الان خیلی ذوقی برای تماشای آن نداشته باشید.
ضمن اینکه از نظر کارشناسان بعدا مشخص میشه چه قیلمی خوب هست و فقط همان فیلم را بعداً از شبکه ویدید خانگی تهیه می کنید و در محیطی آرام با لذت تماشا می کنید.
وقتی که تابناک فکر می کنه هرچی برا یه عد هو مثلا مخاطب های خودش مهمه برا کل ایرانم مهمه چه توقعیه مرمی شدن ، همون جشنواره فیلم موج سازت چقدر مورد توجه کف مردمه ؟؟ برو به فکر نون مردم باش عامو..
والله من که خبر نداشتم!!!!!
اهمیت تئاتر نشان دهنده فرهنگ است
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام
وب گردی