بازدید 44377

آخرین خبرها درباره لغو حج تمتع

مردم ما هزینه انقلابی ماندن خود را تا به امروز پرداخته اند و از این پس نیز حاضر به پرداخت هزینه هستند. ما اولین باری نیست که حج نمی رویم و در سال های گذشته و بعد از کشتار دهه 60 نیز حج را تعطیل کردیم. هر چقدر لازم باشد هزینه می کنیم تا انقلابی بمانیم.
کد خبر: ۵۵۸۵۳۰
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۳ 04 January 2016
آخرین خبرها در باره حج تمتعروز گذشته پس از حمله معترضان به سفارت عربستان و کنسولگری این کشور در مشهد، مقامات کشور عربستان، همه روابط دیپلماتیک خود با جمهوری اسلامی ایران را قطع کردند. آنان فرصت 48 ساعته برای خروج دیپلمات های ایرانی برای ترک خاک این کشور را دادند.

به گزارش «تابناک» با ادامه تنش در روابط بین دو کشور ـ که شعله های آن از ماه ها قبل روشن شد ـ روند انجام مناسک حج در هاله ای از ابهام رفته است؛ هرچند از سال گذشته، همه اعزام ها برای انجام حج عمره به حالت تعلیق درآمده، از روز گذشته، زمزمه های تعلیق حج واجب نیز به گوش می رسد.

صبح امروز، سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با اعلام خبر لغو حج تمتع و در مورد تأثیر قطع روابط دیپلماتیک عربستان با ایران بر موضوع حج تمتع امسال اظهار کرد: در فاجعه منا، حق مطلب این بود که ایران در قطع روابط دیپلماتیک با عربستان پیشقدم شود، نه اینکه دولت عربستان با ارتکاب این همه جنایات بخواهد در این مورد تصمیم‌گیری کند، زیرا سعودی‌ها در فاجعه منا، بسیاری از حجاج مظلوم و بی‌گناه را به شهادت رساندند و حالا نیز با وقاحت تمام، اقدام به اعدام شیخ نمر کردند.

وی افزود: قطع روابط دیپلماتیک عربستان با ایران، نهایت دنائت دولت وهابی را نشان می‌دهد؛ بنابراین، همزمان با قطع روابط دپیلماتیک عربستان با ایران، اعزام حجاج به حج تمتع نیز قطع می‌شود و در سال آینده امکان اعزام به حج تمتع وجود ندارد.

این نماینده مجلس ادامه داد: وقتی روابط دیپلماتیک کامل قطع شود، کنسولگری‌های آن کشور نیز تعطیل می‌شود و همزمان با تعطیلی کنسولگری، صدور ویزا و مجوزهای اقامت نیز قطع می‌شود، مگر اینکه دولت واسطی بین ایران و عربستان، وساطت و میانجی‌گری کند که به نظر من، هیچ ضرورتی به چنین کاری نیست، زیرا درست است که بحث حج، از واجبات محسوب می‌شود، اما انجام واجبات در شرایط خاصی در شرع از جمله وقتی موجبات تعذر باشد، وجوبش برداشته می‌شود.

اسفنانی تصریح کرد: وقتی از لحاظ حقوقی هیچ نوع ارتباط دیپلماتیکی با دولتی نداشته باشیم، امکان اجرای توافقات مشخص شده در بحث صدور ویزا و اقامات و اعزام به حج و حضور نمایندگان ما در آنجا و تعهدات دولتی عربستان در برابر اتباع ایرانی نیز خود به خود لغو می‌شود.

وی افزود: ضرورتی ندارد که بحث لغو حج تمتع در مجلس شورای اسلامی مطرح شود، البته مجلس می‌تواند در این موضوع ورود پیدا کند و مصوبه ای را بگذراند و یا دولت تصمیمی برای این موضوع بگیرد؛ اما وقتی یک طرف کاملا روابط دیپلماتیک خود را با ما قطع می‌کند، موجبی برای مصوبه و بحث وجود ندارد و خودکار روابط لغو می شود.

همچنین منصور حقیقت پور، نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: با شرایط به وجود آمده، حج تمتع لغو خواهد شد، مگر اینکه سازو کار دیگری اندیشیده شود؛ هرچند انجام نشدن حج مشکل خاصی برای کشور به وجود نخواهد آورد.

این نماینده مجلس گفت: مردم ما هزینه انقلابی ماندن خود را تا به امروز پرداخته اند و از این پس نیز حاضر به پرداخت هزینه هستند. ما اولین باری نیست که حج نمی رویم و در سال های گذشته و بعد از کشتار دهه 60 نیز حج را تعطیل کردیم. هر چقدر لازم باشد هزینه می کنیم تا انقلابی بمانیم.

این عضو کمیسیون امنیت ملی گفت: ما در کمیسیون امنیت ملی چندین بار مواضع خود را به وزیر امور خارجه اعلام کرده ایم. کشور ایران نمی تواند مانند سابق با سعودی ها ارتباط داشته باشد؛ بنابراین، باید با توجه به رویکرد های جدید، دیپلماسی جدید طراحی بشود.

این نماینده مجلس گفت: دیپلماسی جدید هیچ فضای روشنی برای توسعه روابط سیاسی، اقتصادی، و فرهنگی با رژیم آل سعود ترسیم نکرده است و ما نمی توانیم با این تغییر رویه حاکمان سعودی به فکر توسعه روابط با آنها باشیم، بلکه باید از یک دیپلماسی هوشمند تهاجمی استفاده شود.


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان