بازدید 7205

اجرای یک نمایش تازه از بهرام بیضایی

بهرام بیضایی که از سال 89 به دعوت دانشگاه استنفورد امریکا به این کشور مهاجرت کرد، حالا بعد از اجرای نمایش «جانا و بلا دور»، نمایش تازه‌ای را در فستیوال هنر ایرانی به روی صحنه می‌برد.
کد خبر: ۴۶۰۵۲۲
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۵ 23 December 2014
 بهرام بیضایی که از سال 89 به دعوت دانشگاه استنفورد امریکا به این کشور مهاجرت کرد، حالا بعد از اجرای نمایش «جانا و بلا دور»، نمایش تازه‌ای را در فستیوال هنر ایرانی به روی صحنه می‌برد.

به گزارش خبرآنلاین، بیضایی این بار به سراغ «ارداویراف نامه» یکی از متون مهم پهلوی رفته است.

«ارداویراف نامه» گزارش سفر موبدی به نام ارداویراف است که با نوشیدن شربت هوم به جهان بعد از مرگ سفر می کند و پس از بازگشت آنچه را که دیده بود، نقل می کند.

حالا بهرام بیضایی که اشراف کاملی به متون پیش از اسلام و اساطیر ایرانی دارد این بار در نمایشنامه جدیدش روایت خود از سفر ارداویراف را ارائه خواهد کرد.

او پیش از این نیز با خلق برخوانی «آرش» روایت خود را از این اسطوره و داستانش ارائه داده بود. بیضایی علاوه بر این در نمایشنامه هایی چون «آژی دهاک»، «کارنامه بندار بیدخش» ، «شب هزار و یکم» و ... نگاه متفاوت خود را در بازخوانی اسطوره ها ثبت کرده است.

او در نمایش «جانا و بلا دور» نیز که پیش از «گزارش ارداویراف» در امریکا به روی صحنه برده بود، از سبک «سایه بازی» استفاده کرد. گفته می شود این شیوه اجرایی هفتصد سال مسکوت مانده بود و بیضایی بار دیگر با استفاده از آن در یک نمایش به آن جان بخشید.

افشین هاشمی مژده شمسایی، صادق هاتفی، سپیده خسروجاه، حمید احیا، منصور تأیید، آناهیتا بیات،  بهزاد گل‌محمدی، نرگس عطاران، شیما خاکی، متین نصیری‌ها، کیانوش موسوی، علی زندیه، حسین میرزامحمدی، مریم مظفری،  شیما بزرگی، ریانه کرمی، دینا ظریف، پیام مقدم، هومن حافظی، لیلا سلطانی و آنیتا مقدوری از جمله بازیگرانی هستند که در این نمایش بازی می کنند.

همچنین این نمایش با نوازندگی فراز مینویی همراه خواهد بود. در بخشی از این نمایشنامه آمده است:

«ارداویراف:به راه دوزخ برویم؛ جایی که از پسِ آن جایی نیست!

مزدک: از پسِ دوزخ جایی ‌است ارداویراف؛

که نامِ آن خِرَد است؛

وکم‌اند جویندگانِ این راهِ ناشناس!»
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان
آخرین اخبار