بازدید 6335

موسویان :تقابل با ایران را کنار بگذارید

سیدحسین موسویان گفت: کشورهای عرب همسایه ایران باید در مورد ثبات و امنیت در منطقه ' با ایران' یا 'بدون ایران' و از مسیر 'تقابل با ایران' یا 'تعامل با ایران' تصمیمی اتخاذ کنند
کد خبر: ۴۵۵۷۷۷
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۳ - ۲۰:۴۶ 06 December 2014
 سیدحسین موسویان گفت: کشورهای عرب همسایه ایران باید در مورد ثبات و امنیت در منطقه ' با ایران' یا 'بدون ایران' و از مسیر 'تقابل با ایران' یا 'تعامل با ایران' تصمیمی اتخاذ کنند.

به گزارش ایرنا، سید حسین موسویان در کنفرانس امنیت و همکاری در خلیج فارس در بحرین گفت: در سه دهه گذشته قدرتهای جهانی با همکاری برخی از کشورهای عربی تمام شیوه های 'براندازی' و 'تغییر رژیم'، 'تضعیف ایران' را آزموده اند؛ از تجاوز به خاک ایران تا استفاده از سلاحهای کشتارجمعی و از ' جنگ سیاسی' تا ' جنگ اقتصادی' تمام عیار.

وی افزود: در عین حال گله اصلی امروز آنها این است که ایران قدرتمند و دارای نفوذ عظیم در منطقه است. لذا رویکرد 35 سال تقابل با ایران را کنار بگذارید و وارد یک تعامل سازنده با ایران شوید.

اجلاس' دیالوگ منامنه' که با حضور حدود 5500 شخصیت برجسته در منامه پایتخت بحرین برگزار شد،نشست افتتاحیه خود را به یک پانل با حضور وزرای خارجه مصر و بحرین، وزیر دارایی عراق و آقای موسویان اختصاص داد. این جلسه که بخشی که از ان به طور زنده از شبکه تلویزیونی اسکای نیوز پخش شد، به بحران های منطقه و راهکار تامین ثبات در منطقه پرداخت.

موسویان در این نشست گفت: 'بحران فلسطین' مادر تمام بحران های خاورمیانه است. ظهور تروریسم تکفیری، جنگ شهری ، جنگ قومی، سقوط برخی از کشورهای عربی، بحران در برخی کشورهای عربی منطقه را به سمت سقوط می کشاند. عدم وجود یک سیستم همکاری جمعی منطقه ای بین کشورهای قدرتمند منطقه خلائی است که روند همکاری برای حل بحران ها را فلج کرده است. منطقه وابسته به قدرتهای بزرگ بوده و متاسفانه هنوز هم برخی از کشورهای عرب منطقه همچون یک کودک سه چهار ساله که قادر به اداره امور خود نیست، از قدرتهای جهانی برای مداخله در امور منطقه دعوت می کنند و سیاست خود را براساس ' مداخله خارجی' به جای 'همکاری منطقه ای' بنا نهاده اند. کشورهای منطقه باید به خود اتکا کنند و خود را باور داشته باشند. مناسب است اجلاس سران با حضور کشورهای ایران، شورای همکاری خلیج فارس و عراق هر چه زودتر تشکیل و ضمن گفتگو در مورد بحران های جاری، ایجاد یک سیستم همکاری در خلیج فارس را در دستور کار و پیگیری قرار دهد.

معاون پیشین سیاست خارجی شورای عالی امنیت ملی گفت: بخشی از کشورهای عربی و قدرتهای غربی ایران را عامل همه مشکلات قلمداد می کنند. ایران هیچ حضوری در لیبی نداشت. کشورهای غربی عضو ناتو با همکاری برخی از کشورهای عربی به لیبی تجاوز کردند و این کشور را تا به روزگار فعلی مبتلا کردند. مبارک در مصر و بن علی در تونس بدون حضور و نفوذ و دخالت ایران ساقط شدند و غرب و کشورهای عربی نتوانستند آنها را نجات دهند.فقر،بیکاری، خلاء دموکراسی،رژیم های دیکتاتور و فاسد و مداخله خارجی بیشتر مشکلات امروز جهان عرب است که هیچ ارتباطی به ایران ندارند.

سخنگوی سابق هسته ای در مورد گروه تروریستی داعش گفت: ما باید فراگیر فکر کنیم. موضوع تروریسم تکفیری به داعش محدود نمی شود. طالبان، القاعده، جبهه النصره و داعش بخشی از این جریان خطرناک هستند. برای مبارزه با این پدیده هم باید فراگیر فکر کرد و هم جامع و دراز مدت.باید از صدور ایدئولوژی که موجب ایجاد این جریان خطرناک شده جلوگیری کرد. اضافه بر آن باید اقدامات سختگیرانه و جدی برای بستن راههای کمک های مالی و تسلیحاتی اتخاذ نمود. قدرتهای منطقه با تهدید مشترک مواجه هستند و لذا همکاری منطقه ای مشترک بین ایران و کشورهای حوزه خلیج فارس و همچنین ترکیه و مصر و عراق ضروری و اجتناب ناپذیر است.

موسویان در پاسخ به سوال یکی از حضار مبنی بر اینکه ایران با حمایت خود از حزب الله مانع بزرگی برای لبنان به وجود آورده است، گفت: حزب الله لبنان وقتی به وجود آمد که اسرائیل به لبنان تجاوز و بیروت را اشغال کرد و هزاران نفر را کشت و کشورهای عربی و قدرتهای جهانی نیز هیچ اقدامی نکردند. حزب الله با کمک ایران ایجاد شد و تنها عاملی که باعث دفع تجاوز اسرائیل از لبنان شد، حزب الله لبنان بوده و هست. تنها عاملی که باعث شد اسرائیل لبنان را ترک کند، مقاومت حزب الله بود. اگر امروز حزب الله نباشد، اسرائیل ظرف 24 ساعت می تواند تا بیروت پیشروی کند و با هیچ مانعی هم برای تجاوزش مواجه نخواهد شد.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگر در مورد حضور ایران در سوریه و عراق خاطر نشان کرد:زمانی که صدام به ایران تجاوز کرد،صدها هزار نفر را کشت و بسیاری از کشورهای عربی از او حمایت کردند،سوریه درکنار ایران ایستاد.

از جمله مقامات شرکت کننده در این اجلاس می توان به وزیر دفاع استرالیا، تعدای از وزرای خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، وزیر خارجه کانادا، وزیر خارجه قبرس، وزیر خارجه مصر، وزیر دفاع فرانسه، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس، وزیر خارجه عراق، وزیر دارایی عراق، رئیس شورای امنیت ملی کویت، وزیر خارجه هلند، وزیر دفاع سنگاپور، وزیر خارجه انگلیس، وزیر دفاع انگلیس، فرمانده کل ارتش آمریکا و رئیس شورای امنیت ملی یمن اشاره کرد. بیش از یکصد تن از فرماندهان نظامی کشورهای مختلف جهان در این اجلاس حضور دارند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل