بازدید 64660
هفتمین شب حضور کاروان در دشت کربلا

ناله مظلومیت علی اصغر عطشان در گوش تاریخ ماند

مصيبت جگرسوز على اصغر به قدرى بر امام حسين ـ عليه السلام ـ سخت بود كه آن حضرت در حالى كه گريه مى‏‌كرد، به خدا متوجه شد و عرض كرد: «خدايا خودت بين ما و اين قوم، داورى كن. آنها ما را دعوت كردند تا ما را يارى كنند، ولى به كشتن ما اقدام مى‏‌كنند».
کد خبر: ۴۴۶۱۲۲
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۷ 26 August 2020
«تابناک»؛ شب هفتم و روز هفتم محرم ـ بنا بر سنت تاریخی ـ متعلق به حضرت علی اصغر، طفل مظلوم امام حسین (ع) است که با لب عطشان به شهادت رسید. مشهور است على اصغر، شش ماهه بود، مادرش حضرت رباب دختر امرء القيس است، و على اصغر با سكينه از جانب مادر نيز برادر و خواهر بودند. در مورد نام اين طفل، علامه مجلسى در جلاء العيون مى‏‌گويد: «بعضى او را على اصغر مى‏‌نامند».ناله مظلومیت علی اصغر عطشان در گوش تاریخ ماند

در کتاب منتخب التواریخ نقل شده: در یکى از زیارات عاشورا آمده است: «و على ولدک على الاصغر الذى فجعت به‏ / و سلام بر فرزند تو على اصغر که در مورد او مصیبت‏ سختى بر تو وارد شد».

هنگامى که همه یاران و اصحاب امام حسین ـ علیه السلام ـ به شهادت رسیدند، نداى غریبانه امام بلند شد: «هل من ذاب یذب عن حرم رسول الله... هل من مغیث‏ یرجوا الله باغثتنا؛ آیا حمایت کننده ‏اى هست تا از حرم رسول خدا ـ صلى الله علیه و آله و سلم ـ حمایت کند؟ آیا فریادرسى است که براى امید ثواب ما را یارى کند؟».

وقتى که این ندا به گوش بانوان حرم رسید، صداى گریه و شیون آن‌ها بلند شد، امام کنار خیمه آمد و به زینب علیهاالسلام فرمود: «فرزند کوچکم را به من بده تا با او وداع کنم. کودک را گرفت، همین که خواست ببوسد، حرمله تیرى به سوى گلوى نازک او‌‌ رها کرد، آن تیر به گلوى او اصابت نمود، و سرش را ذبح کرد».

در این باره سید حید حلى گوید: «و منعطفا اهوى لتقبیل طفله فقبل منه قبله السهم منحرا؛ امام حسین ـ علیه السلام  براى بوسیدن کودک شیرخوار خود خم شد، اما تیر قبل از امام بر گلوگاه او بوسه دار».

امام آن کودک را به زینب ـ علیها السلام ـ داد فرمود: او را نگه دار و دستش را زیر گلوى کودک گرفت، پر از خون شد، آن خون را به طرف آسمان پاشید و گفت: «هون ما نزل بى انه بعین الله تعالى‏؛ چون خداوند این منظره را مى‏ بیند، آنچه از این مصیبت بر من وارد شد برایم آسان است‏».

و در احتجاج آمده: «امام حسین ـ علیه السلام ـ از اسب پیاده شد و (در کنار خیمه یا پشت‏ خیمه) با غلاف شمشیرش قبرى کند، و کودکش را به خونش رنگین و دفن کرد».

اما روایت دیگری نیز آمده که بیشتر مورد تأکید است، روایت شده، امام حسین ـ علیه السلام  نزد خواهرش ‌ام کلثوم (زینب صغرى) آمد و به او فرمود: «اى خواهر! تو را در مورد نگهدارى کودک شیرخوارم سفارش مى ‏کنم، زیرا او کودک شش ماهه است و مراقبت نیاز دارد».

ام‌‏کلثوم عرض کرد: «برادرم، این کودک سه روز است که آب نیاشامیده، از قوم براى او شربت آبى بگیر».

امام حسین ـ علیه السلام ـ على اصغرش را در آغوش گرفت و به سوى قوم رفت، خطاب به قوم فرمود، «شما برادر و فرزندان و یارانم را کشتید و از آن‌ها جز این کودک نمانده که از شدت تشنگى مثل مرغ، دهان باز مى‏‌کند و مى‏‌بندد این کودک که گناه ندارد، نزد شما آورده‌‏ام تا به او آب بدهید».
ناله مظلومیت علی اصغر عطشان در گوش تاریخ ماند

امام خطاب به این قوم ظالم و پیمان شکن فرمودند: «یا قوم ان لم ترحمونى فارحموا هذا الطفل ا ما ترونه کیف یتلظى عطشا / اى قوم اگر به من رحم نمى‏‌کنید به این کودک رحم کنید، آیا او را نمى‌‏بینید که چگونه از شدت و حرارت تشنگى، دهان را باز و بسته مى‏‌کند؟».

هنوز سخن امام تمام نشده بود، به اشاره عمر سعد، حرمله بن کاهل اسدى گلوى نازک او را هدف تیر سه شعبه‌‎‏اش قرار داد که تیر به گلو اصابت کرد؛ «فذبح الطفل من الورید، او من الاذن الى الاذن؛ از شریان چپ تا شریان راست على اصغر بریده شد، و یا از گوش تا گوش او ذبح گردید».

«فاتى به نحو اللئام منادیا یا قوم هل قلب لهذا یخشع فرماه حرمله بسهم فى الحشا بید الحتوف و القى من لا یجزع / پس آن کودک را به سوى قوم پست آورد، در حالى که صدا مى‌‏زد: اى قوم، آیا دلى هست که از خدا بترسد و بر این کودک توجه نماید؟، به جاى جواب، حرمله تیرى بر کمان نهاد و آن کودکى را که از شدت ضعف و عطش قدرت بى تابى نداشت، هدف تیر قرار داد».

مصیبت جگرسوز على اصغر به قدرى بر امام حسین ـ علیه السلام ـ سخت بود که آن حضرت در حالى که گریه مى‏‌کرد، به خدا متوجه شد و عرض کرد: «خدایا خودت بین ما و این قوم، داورى کن. آن‌ها ما را دعوت کردند تا ما را یارى کنند، ولى به کشتن ما اقدام مى‏‌کنند».
 
تعداد بازدید : 1258
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۱
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۳۱
تابي جون چرا اين همه غلط تايپي داريييييييييي؟؟؟

سه تا خبر خوندم همش ايراد داشت
السلام علیک یا علی اصغر
آتش گرفتم از این جمله ها.خدا ملعون کند قوم کافرین را
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۵
چطور باید دینمان را به شهدا ادا کنیم
یاالله
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
اونهایی که منفی زدید واقعا خجالت نمیکشید؟؟؟؟
واقعا فازتون چیه؟؟؟؟؟؟؟
در ضمن چجوریه که نذری و چای و شربت مجانی محرم و هیات رو قبول دارید و میزنید به بدن!!!!!!! اما امام حسین رو قبول ندارید؟؟؟!!!!!!!!!
قربون امام حسين با اين همه مظلوميت اگر حضرت ابراهيم خليل اله با قرباني كردن يك فرزندش به اين مقام و جايگاه رسيد امام حسين علي اكبرش را داد علي اصغرش را داد عباسش را داد قاسمش راداد عبداللهش را داد خدايا حسين مظلوم پس چه جايگاه بزرگي نزد تو دارد التماس دعا
پاسخ ها
ناشناس
| Sweden |
۱۷:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
محض رضای خدا اینقدر غلو نکنید .

حضرت ابراهیم به دستور خدا خواست که با دستان خودش فرزندش را قربانی بکند ، فرزندان امام حسین در جنگ شهید شدن . این دو تا چه ربطی به هم داره آخه .

ولله من 60 سال عمرمه ، به عمرم این همه غلو و کفر که در این چند سال اخیر باب شده نشنیده بودم .
به شیعه و مذهب ائمه رحم کنید . دست از این خرافات و غلوات بردارید . بسه دیگه

شدیم مسخره دیگران . به قرآن برگردیم . قرآن همه مسلمانان رو در مصیبت به صبر و شکیبایی دعوت کرده و فرموده است فقط بگویید : انالله و انا الیه راجعون .

اینقدر از قرآن دور شدیم که رسالت اصلی دین رو فراموش کردیم و خیال میکنیم که دین فقط عزاداریست !!!!!! محض رضای الله بیدار شید .
السلام علیک یا علی اصغر
ز اتشان اضغرش میکرد بهانه
حسین کرد سوی میدانش روانه

بسویش آمد آن تیر سه شعبه
گلویش شد زخونش خیس گونه

ملائک آمدند در زیر خونش
زمین در حسرت یک قطره خونش

حسین برگشت به خیمه با شهیدش
رباب از خیمه بیرون می دویدش

یا باب الحواج علی اضغر
التماس دعا
مظلوم حسین
سلام بر علی اصغر سلام برعلی اصغر سلام بر علی اصغر
السلام علیک یا ابا عبدالله ............ این کسانی که به نظرات کاربران در مورد مظلومیت حضرت علی اصغر (ع) منفی دادند حداقل به گفته امام حسین (ع) آزاده باشند و بر کشته شدن نوزادی 6 ماهه خوشحالی نکنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۴
امام اصلا فرزندی 6 ماهه نداشتند که کشته شود. علی اصغر همان امام زین العابدین است. برادر من اصلا در عربی اسم مرکب مرسوم نبوده و نیست. امام چون به
پدرش علاقه فراوان داشت اسم دو پسرش را علی گذاشت؛ یکی را که بزرگتر بود علی اکبر یعنی علی بزرگتر و دیگری همان علی زین العابدین ع است. در غیر اینصورت باید ایشان را به علی اوسط نام برد.
السلام علیک یا حضرت علی اصغر(ع) یاباب الحوائج آقاجان ادرکنی
چرا بعضي منفي دادند ؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۵
سربسته (هرچند این هم سانسور خواهد شد): در مورد نظر برخی روحانیون در مورد علی اصغر و رقیه (و کتاب روضه الشهدا ملا حسین کاشفی) تحقیق کنید.
کسی با دین و امام حسین مشکلی ندارد، اما با جعلیات....
ناشناس
| Australia |
۱۰:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
بله خيلى تحقيقات انجام شده و شكّى در اينكه همراه امام ع فرزند شيرخوارى بوده كه در كربلا شهيد شده هست و حتى با نام طفل الرضيع از او ياد شده نيست! ولى بله اگر انسان بخواهد تكرار حرف ديگران را به نام تحقيق و مسئله علمى نشان بدهد ،زياد كار دشوارى نيست! و اينكه ديگه سانسور جديدا در تابعناك بيشتر افتاده به حرف حق تا گزارشات بى سند
السلام علی الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین
هنوز هم کسایی هستن که امامشون رو بخاطر ترس پول حرف وحشت دروغ بفروشن یا به شهادت برسونن مثل اهل کوفه بعد میگن چرا امام زمان ظهور نمیکنه چون خدا میخواد عاشورا دوباره اتفاق نیوفته
چرا آقای مطهری می گوید بسیاری از این حرف ها دروغ است
مطهری می نویسد که آب بوده و امام حسین روز عاشورا غسل کرده است پس چرا چنین جملات درد آوری گفته می شود حسین ع مظلوم نبوده شجاع بوده
چه خوب است تا این عزاداریهای محرم بر دل و جان ما تاثیر بگزاردواز ظلم وستم در هر نوعی پرهیز کنیم حال چه در امور خانواده چه در حوضه اجتماعی و چه در حوضه اقتصادی وگرنه اگر درس نگیریم به خود جفا کرده ایم مثلا در امر به معروف به ان مادر که ضجه وفریاد می زند که دخترم مریض است کمی ترحم حسینی کرده تا دشمن .
پاسخ ها
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
احسنت بزرگوار
ناله بازنشستگان تامین اجتماعی و خانواده آنان هم در ابن ۵ ماه در اذهان و تاریخ ماندگار شد!!!
پاسخ ها
محمود‌
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۴
بازنشستگان‌ کشوری‌ و لشکری‌ هم‌ !
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
معلمان و مستاجران هم.
نویسنده محترم دروغ به فرزند پیامبر نبند. حسین مورد ظلم واقع شد، اما ذلیل نشد. لذا نیازی نیست که با دروغ از مردم مثلا اشک و دلسوزی برای امام بگیری. کجا دیدی طفل 6 ماهه آب بنوشد؟ کودک آب بدنش از طریق شیر پستان مادر تامین میشود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
طفلی که در شرف مرگ میباشد. آب می نوشد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
اگر مادر شیر نداشت چطور؟
سلام بر حسین(ع)و فرزندانش
حرمت همه آنچه را در کودکی شنیده بودیم و به باور تبدیل شده بود ، با رفتارتان و گفتارتان درهم شکستید . تعداد منفی ها در نظرها بسیار گویاست
کارکرد مذهب و حجم حماسی آن در ایران با تمام دویست کشور جهان متفاوت است، یعنی فقط ما برحق هستیم و آنان اشتباهند؟؟؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان