بازدید 16264
با این نوع دفاع کردن، «سکوت» بهتر نبود؟

دفاع دست و پا شکسته آقای مدیرکل از تخریب باغ پسیان!

هنگامی که می‌بینیم مدیر ارشد استانی مراقبت از درختان یک باغ واقع در شهر را در زیرمجموعه «منابع طبیعی» طبقه بندی و فراموش کرده این اداره در محدوده شهرها، مسئولیتی عهده دار نیست، بناچار باید این اظهار نظر را مردود دانسته و یادآور شویم، این وظیفه در شهرها بر عهده سازمان محیط زیست نهاده شده که از قضا ...!
کد خبر: ۴۴۰۰۹۱
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۳ - ۲۲:۵۲ 06 October 2014
در حالی که مدتی است، بسیاری از شهروندان از روند تخریب باغات تهران ابراز نگرانی کرده و پیرو ایشان، برخی مسئولان خواستار توقف ساخت‌وسازهای ظاهرا مجوز دار به واسطه ورود مسئولان می‌شوند، یکی از مدیران ارشد استانی به گونه‌ای از تخریب یکی از باغات کهنسال پایتخت دفاع می‌کند که به حکمت سکوت برخی مسئولان در ازای بروز رویدادهای عجیب و غریب پی می‌بریم!

به گزارش «تابناک»، در کمتر از یک ماه از رسانه‌ای شدن ماجرای مجوز ساخت هتل بلندمرتبه در یکی از معدود باغات باقی مانده تهران در مجاورت خیابان ولیعصر(عج)، رجبعلی خسرو آبادی، مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران، نه تنها قطع درختان کهنسال این باغ را بلامانع خواند، که دفاع تمام قدی از ساخت هتل پانزده طبقه به جای آن کرد که در نوع خود عجیب و باور نکردنی به نظر می‌رسد!

این مدیر ارشد استانی در گفت‌وگو با ایسنا در این باره گفت: قطع درختان باغ پسیان، مربوط به منابع طبیعی می‌شود و چون از منابع طبیعی استعلام شده و پس از آنکه بلامانع اعلام شد، کمیسیون ماده ۵ به آن رأی داد. کمیسیون ماده ۵ بدون استعلام کاری انجام نمی‌دهد و به همین دلیل، از همه دستگاه‌ها نماینده‌ای در آن هستند.

وی در ادامه با بیان اینکه «در حقیقت ما در باغ پسیان ساختمان تاریخی واجد ارزشی که به میراث برگردد یا ثبت شده باشد، نداریم»! افزود: درختان آنجا به منابع طبیعی و نهایتا فضای سبز شهرداری مربوط می‌شود.

خسروآبادی، سخنان عجیب و غریب خود را این گونه به پایان برد: خیابان ولیعصر (عج) تنها به خاطر درختانش ثبت شده و هیچ یک از ساختمان‌های کنار این خیابان ثبتی نیستند. این طور نیست که خیابان ولیعصر (عج) را ثبت کرده باشیم و تمام پلاک‌های آن هم جزو ثبت باشند.

از این روی، می‌توان سخنان این مسئول را عجیب و غریب نامید که با اندکی دقت در سخنان وی، با اشکالات متعددی روبه رو خواهیم شد؛ از جمله این اشکالات، بلامانع خواندن قطع بیش از ۱۰۰ اصله درخت چنار ۷۰ ساله در این باغ است و اینقدر ارزشمند هستند که ـ به گفته همین مسئول ـ چنارهای خیابان مجاورشان، ثبت ملی شود!


جدای این موضوع، سخنان خسروآبادی از این روی قابل تأمل به نظر می‌رسد که از زبان وی، به ثبت ملی شدن خیابان ولیعصر ـ ولو منظور از این ثبت ملی، درختان این خیابان باشد! ـ صحه می‌گذاریم؛ اما در کمال ناباوری درمی‌یابیم که گویا در ذهن مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری استان، این اثر ثبت ملی شده، محدوده و حریم ندارد!

به عبارت بهتر، اگر بپذیریم این خیابان ثبت ملی شده، ناگزیر باید بپذیریم که حریم این میراث باید رعایت شود و بر پایه این اصل بدیهی، درخواهیم یافت که نمی‌توان در مجاورت آن هتل پانزده طبقه ساخت؛ اکنون با توجه به این اصل ابتدایی، رعایت حریم میراث‌های ثبت شده، بار دیگر سخنان آقای مدیر را بخوانید و قضاوت کنید.

از این نکات که بگذریم، وقتی می‌بینیم مدیر ارشد استانی، مراقبت از درختان یک باغ واقع در شهر را در زیرمجموعه «منابع طبیعی» طبقه بندی و فراموش کرده این اداره در محدوده شهر‌ها مسئولیتی عهده دار نیست، بناچار باید این اظهار نظر را مردود دانسته و یادآور شویم، این وظیفه در شهر‌ها بر عهده سازمان محیط زیست نهاده شده که از قضا موافقتی از ایشان در قطع درختان باغ پسیان موجود نیست.

این را اوراق منتشره از مصوبه شماره ۵۱۵ کمیسیون ماده ۵ به تاریخ شانزدهم بهمن ماه ۹۱ درباره باغ پسیان می‌توان دریافت که جای امضای نماینده سازمان محیط زیست در پایین آن خالی است.

جدای از این اشکال، ابهام دیگری که در این باره نگران کننده به نظر می‌رسد، چگونگی اجرای پروژه ساختمانی در هفده طبقه در مجاورت یک میراث ثبت شده ملی است که به گفته مدیر کل میراث استان، ارزشمند‌ترین قسمت آن، درختانش است؛ درختانی که معلوم نیست اگر از آسیب‌های همراه با دایر کردن کارگاه ساختمانی جان به در ببرند، چگونه قرار است زیر سایه ساختمان پانزده طبقه هتل، ادامه زندگی دهند؟!

با این تفاسیر، گویا دفاع تمام قد مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری استان از ساخت این هتل ـ که رویدادهای عجیبی پشت پرده صدور مجوز آن رقم خورده ـ (برای نمونه به اینجا بروید)، نه محلی از اعراب ندارد، بلکه به نوعی تأییدی دیگر بر ضرورت توقف روند ساخت و ساز در این باغ به شمار می‌آید!
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱۱
انتشار یافته: ۳۹
تقریبا هر روز خبر قطع درختان را در رسانه ها داریم می بینیم و تا الان همه سازمانها فقط در حد حرف برای پایان دادن به مشکلات محیط زیست اعلام وجود کرده اند و در عمل هیچ. پس بیشتر از این خودتان را خسته نکنید چون هیچ مسئولی پاسخگو نخواهد بود . وقت مردم را هم با این خبرها نگیرید چون بیش از حد تکراری شده و مردم مشکلات مهمتر از این دارند.
ای کاش اینقدر که رسانه ها به موضوع قطع درختان اهمیت داده اند یک سر سوزن هم به موضوع پارازیت ها وارد می شدند و عوامل پشت صحنه پارازیت ها را با فجایعی که دارن بر سر سلامتی مردم می آورند روبرو میکردند. بخدا پارازیت ها از قطع درختان مهمتره. چرا صدا و سیما و مطبوعات سکوت کرده اند ؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
پارازیت از درختی که 70 سال قدمت داشته مهمتره؟!!! چقدر باید منتظر موند تا درختی دوباره مثل همون رشد کنه؟!! پارازیت رو میشه در لحظه ای قطع کرد دوست عزیز!! یه خورده جلوتر از بینی مبارک رو هم ببنید لطفا. هیچ چیز نمیتونه جای خالی منابع طبیعی رو پر کنه.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
هیس ایرانی ها فریاد نمی زنند!!!
daradara
| Netherlands |
۱۰:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
چون در مقوله پارازيت هيچ مقداري از پول جابجا نمي شود بنابر اين كسي دنبال جان بي ارزش مردم اونهم مفتكي نمي رود اما در قضيه املاك ملياردي خيابان وليعصر پيگيري به بهانه هاي مقبولي مثل محيط زيست انجام مي شود و گرنه چند سال قبل خودم شاهد بودم اين قنادي لادن كه قبل از تجريش ساخته مي شد تمام چنارهاي جلوي ان براي ديد بهتر ويترينش قطع شد و البته تا چندي قبل بعد از گذشت سالها كسي جرئت نكرده چند درخت جديد هم به جاي انها بكارد
بر اساس قوانین و ضوابط و مقررات در خصوص احداث بنا در باغات نظریه جهاد کشاورزی ملاک عمل می باشد.و همانطور که در صورتجلسه ملاحظه می فرمایید.نماینده جهاد کشاورزی صورتجلسه را امضا نموده است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
هرکامنتی که دادم واز ارگانهای دولتی وشهرداری ها وسپاه وارتش گله کرده ام که هرجا خلافی هست ردپای انها هم هست ولی تابناک عزیزاعلام نمیکند من اگر بد مینویسم شما انرا اصلاح وانچه بنظرتان بهتراست بنویسید.میتوانید بروید تعاونی ها وتعاونی مسکن سپاه وشهرداری ومجلس ومنابع طبیعی وقوه قضاییه را ملاحظه بفرمایید وانچه دستگیرتان شد بنویسید.عزیزان دولتی وارگانها وسپاه وشهرداری باید بدانند خونشان از سایرمردن که دستشان بجایی بند نیست رنگین تر نیست.
میراث فرهنگی خودش بزرگترین وارث این خرابی هاست. همه جا 2 تا مشکل وجود داره :
1- مدیریت ضعیف
2- مدیریت قوی اما بدون پشتوانه ( خیانت کارکنان پایین دست )
قطع حتی یک درخت در حیاط منزل مسکونی بدون مجوز شهرداری جرم بوده و حتما جریمه خواهید شد اما ببینید چه راحت این کار را کرده اند که شهرداری کمترین واکنشی نشان نداده بقیه که جای خود دارند ؟؟؟ !!!
فقط به شکل امضای نماینده میراث توجه کنید بقیه داستان خودش معلوم میشه!! ضمناً چرا کسی یقه رئیس محترم شورای شهر و شهردار عزیز تهران رو نمی گیره که امضاهای قشنگشون این برگه رو مزین کردن؟!!
دوستان میدونم هیچ ربطی نداره,ولی در حال حاظر شرایط در کوبانی خیلی سخته و خبرهای بدی داره میرسه,خواهش میکنم دعا کنید
با عرض ادب اگر سری ببالای شهر بزنید میبینید که ارگانهای دولتی ونظامی وسپاهی مجلسیان وشهرداری تهران هرچه زمین بوده حتی منابع طبیعی زمین هایی که متعلق باحادمردم ایران است را تصاحب وبرای کارمندان خود اپارتمان ساخته اند کارمندانی که چندتا تا حالا اپارتمان گرفته اند.هرجا خلافی رخ داده پای دولتی ها ارتش وشپاه وشهرداریاوجوددارد.
متاسفانه زخمی که محیط زیست و میراث طبیعی ما از بی کفایتی .... خورده است هر روز عمیق تر می شود...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
من که کارمند منابع طبیعیم یک متر هم به ما نرسیده الکی بهتان نزنید روز قیامتی هم هست ما امانتداری خود را اثبات کرده ایم ولی به پایه حقوق ما هم توجهی بفرمائین یک تومان با 10 سال سابقه و مدرک لیسانس عزیز دل برادر الکی بهتان نزن
پاسخ به ناشناس: حفاظت از اراضی زراعی و باغی خارج از محدوده شهرها بر عهده وزارت جهاد کشاورزی است و باغات داخل شهرها خارج از صلاحیت جهاد کشاورزی است. عضویت نماینده جهاد کشاورزی در کمیسیون ماده پنج به جهت اختلافات احتمالی در محدوده و حریم شهرها و جلوگیری از ناهماهنگی ها در قانون سال ۱۳۷۳ پیش بینی شد. اگر واقعا آقایان در خصوص باغ پسیان از وزارت جهاد کشاورزی و منابع طبیعی استعلام کرده باشند، اعتبار قانونی ندارد.
پس کجایند دلوپسان پر ادعا؟.....میتوانند به این قضیه ورود کنند؟....البته که خیر!
معلومه چه بر سر سینا آمده که پارازیت را از درخت 300 ساله مهم تر می داند
6 تا مثل آقا سینا بیان و برن تازه یک درخت تنومند بوجود می آید ولی یکی از نسل های این آقا به خودش اجازه میدهد این تنومند کهنه سال را با پارازیت مقایسه کند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
اخه عزیزم خیلیها به جان خود وزن بچهشان بها میدن وقتی اینها نبود میخوام ان درخت هم نباشه فهمش سخته به جان انسان بها نمیدن به درخت بها بدن کو فهم
این شده رویه شهرداری و شوراا! ابتدا غیر قانونی حرکت میکنند و اقدام به تخریب باغات میکنند، بعد از اون هم میگویند کار از کار گذشته است و به هدف خود میرسند. اگر یک دفعه بجای درختان قلع و قم شده دوباره درخت کاشته شود و به نگوییم کار از کار گذشته دیگر به این شرایط نمیخوریم. در شهر اسلامیه هم این کار را کردند، چند هکتار باغات را منهدم کردند و بعد هم گفتند که کار از کار گذشته!!! و ادامه کار
آقای ناشناس هر جا که به نفع تان بود ، از دستوالعملها و نظریه احداث بنا وزارت جهاد کشاورزی - که در حوزه ساخت و ساز شهری اعتباری ندارد- خرج نمایید! این هم یکی از هزاران خلاف قانون ثبت شده روزانه در شهر من تهران است!
تهران! دارند ذره ذره جان سبزت را می ستانند!!! و از دست ما کاری بر نمی آید!!!
قطع هر درخت به مثابه سربريدن يك انسان است. اين هم يك عمل داعشي است.
خودشان كه چيزي نكاشتند حداقل خراب كنند تا اسمشان به ويران كردن ثبت شود.
خدایا این افراد را کدام عقل سلیمی گذاشته سر کار
اين ها شعار ميدهند
پول هاي گرفتن مجوز قانوني و....
رد و بدل شده و .....
قطع درختان کهنسال جهت ایجاد هتل و ساختارهای غیر ضروری مصداق توسعه ناپایدار است که سالهاست گریبان گیر این مملکت شده ....
" مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران نه تنها قطع درختان کهنسال این باغ را بلامانع خواند، که ..."

بعث آخر تاسفه!
جالب است! بگذاریم این چند تا درخت باقیمانده را هم به بهانه های دیگر قطع کنند، کوههای البرز مشرف به تهران را هم با بولدوزر صاف نمایند تا فضا برای ساخت و ساز باز شود، آن وقت خیال عده ای اندک ولی سودجو راحت شود، بعد بمانیم ما مردم و مشکلات جور واجور!
"بسیاری از شهروندان از روند تخریب باغات تهران ابراز نگرانی کرده ..." مگه باغی هم مونده.
آقا بذارید این یه دونه آخریش رو هم تخرب کنن راحت شیم. لااقل دیگه از این به بعد خبر تخریب باغ نشنویم که اعصابمون خورد شه... والا به خدا.
اقایان قبول کنید تهران بشتر از ظرفیت های طبیعی رشد کرده است و در حال حاضر با مشکلات متعدد مانند کمبود اب الودگی هوا ترافیک غیرقابل کنترل کمبود فضای سبز و فضای عمومی به نحوی که در برخی نقاط تهران اگر بخواهید پیاده یا با دوچرخه رفت وامد داشته باشید بهیچوجه میسر نیست با این همه بخش عمده ای از منابع مالی کشور بابت تامین سوخت خودروها صرف میشود تا در ترافیک بی پایان هدر رود و هوا را الوده نماید یعنی ما سوبسید میدهیم تا هوا بیشتر الوده شود بعد برای درمان و دارو بیماران ناشی از الودگی سوبسید میدهیم بعد به دلیل استفاده بیش از حد ظرفیت تهران مشکل اب و فاضلاب پیدا میکنیم سوبسید برای تامین اب میدهیم تا از کیلومترها دورتر اب بیاوریم تبدیل به فاضلاب شود و بعد فاضلاب را به مزارع میبریم سبزی و سیفی و ماهی الوده تولید میکنیم به مردم میدهیم بیمار میشوند و بعد دوباره سوبسید میدهیم برای درمان و دارو و تهران میشود همین چیزی که هست کلی منابع کشور صرف ان میشود و دست اخر هم همه میگویند جای زندگی نیست تازه کلیه باغات تهران را هم تخریب میکنیم تا باز جمعیت تهران را بیشتر کنیم و این چرخه معیوب را معیوبتر نماییم متاسفانه مسئولین هم که اهل شکستن این چرخه معیوب نیستند.
ای کاش به جای اینهمه داد و بیداد کردن رسانه ای برای باغات دستکاشت تهران رسانه های محترم در راستای رسالت خود ذره ای به اخبار مربوط به خشک شدن جنگلهای زاگرس در بیش از 8 استان کشور و یا بارش گرد و غبار با سابقه 10 سال بر سر مردم غرب و جنوب غرب کشور و یا خشک شدن تالاب های کشور دلسوزی میکردن ایران تنها تهران نیست ایران 31 استان دارد واقعا متاسفم
از این پس بخوانید: "بیابان ولیعصر (عج)"
....کنا رخونه ما درختهای صد ساله که طرف میخاست اهدا کنه واسه فضای سبز خریدو فروش کردن شبانه درختهاشو قطع کردن. شهرداری یه نصفه روز جلوشونو گرفت اخرشم کمتر از 12 ساعت نظرش برگشت. چطوری برگشت؟؟؟؟؟؟....
شما هم اطلاعاتتون اشتباه هست و تحقیق نمی کنید، حفاظت از تمام درختان در محدوده شهر بر عهده سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری می باشد و با اخذ مجوز از این نهاد می توان اقدام نمود.
اولا نماینده وزارت کشاورزی ....صورتجلسه را امضا کرده چون خلاف بوده و نباید امضا میکرده است. دوما اینها مخصوصا از منابع طبیعی که بهش مربوط نبوده استعلام گرفته اند تا وقتی .... بگویند منابع طبیعی موافقت کرده مردم هم که نمی دانند شرح وظایف هرکدام از این سازمانها چیست تا بتوانند نظر دهند. تازه نظر هم بدهند کیه که گوش کنه؟ ثالثا منابع طبیعی .....در کاری که بهش مربوط نبوده نظر داده است. اما آخرش اینکه تابناک جان اینقدر حرص به مردم نده تمام اینها که اظهار نظر کرده اند که همه اش بی ربط است از این تخریب سهمی برده اند و شما که هیچ، هیچکس نمی تواند با آنها مبارزه کند. دیگه کار از این حرفها گذشته است.
وقتی انتخاب مدیران به جای ظوابط بر اساس روابط باشد، به هرجا بنگری همین است. اگر قانون از کجا آورده ای سفت و سخت اجرا میشد، و به جای نام خلافکار " الف ب یا پ ت " نبود، این بی قانونی ها اتفاق نمی افتاد!!؟
خیلی جالبه! ایشان می فرمایند: "خیابان ولیعصر (عج) تنها به خاطر درختانش ثبت شده و هیچکدام از ساختمان‌های کنار این خیابان ثبتی نیستند، این طور نیست که خیابان ولیعصر (عج) را ثبت کرده باشیم و تمام پلاک‌های آن هم جزو ثبت باشند." دفاع از قطع درختان 70 ساله که خود عذر بدتر از گناه است.
سلام نمی دانم چه طوری باید بگم محیط زیست جزو لاینفک زندگی بشری است و مخصوصا درختان البته من داستان این طرح تفضیلی تهران نفهمیدم چیه و کاربردشو !!!!!!!!!!! :)
ولی تو رو خدا به فکر مکان های گردشگری مسئولین باشند الان تو منطقه یک تهران محله دربند بیشترین ساخت ساز داره انجام می گیره با توجه به اینکه این منطقه تو طرح تفظیلی منطقه توریستی اعلام شده است ):
اونوقت این از مدیران احمدی نژاده که هنوز مونده!!!!!
باید ببینید چقد گیرشون اومده !!!
گوربابای تاریخ و درخت. پول رو عشقه.....
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار