بازدید 102449
با رفتگرهای شریف پایتخت در آستانه فصلی سخت؛

فیلم: به جای تیغ بستن در نیم‌شب‌ها، جارو به دست می‌گیرند

در دورانی که گروهی راه کج ‌پیش می‌گیرند و نان آسان درآوردن به حرام را پیشه خویش ساخته‌اند و در نیمه‌شب‌هایی که برخی تیغ می‌بندند و هر پناهنده‌ای را در خلوت بیابند، مالش را به زور می‌ستانند، این مردان برای نان حلال، پیشه‌ای جانکاه ‌در پیش گرفته‌اند؛ بنابراین، شرط انصاف ‌است که قدردانشان بود و با رعایت حداقل‌های اخلاقی از سختی‌های روزمره‌شان کاست.
کد خبر: ۴۳۶۱۹۹
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۳:۵۸ 21 September 2014
فصل پاییز که فرا می‌رسد، خسته به سمت گروهی از مردمانمان سرازیر می‌شود و آنها از برگ‌ریزان و سپس برف و باران و سوز زمستان، تنها سخت‌ترین بخش قابل تصورش را تجربه می‌کنند و روز و شب در حال پاکیزه کردن خیابان‌هایی هستند که لحظه به لحظه با برگ پوشیده می‌شوند.

به گزارش «تابناک»، هنوز تب تابستان زمین و زمان را‌‌ رها نکرده و نسیم خزان وزیدن نگرفته و درختان رنگین را برهنه نساخته، ولی اگر سر به زیر بیندازید،‌ می‌توانید آهسته آهسته ‌گام‌هایش را بر کف خیابان‌ها ببینید و از آن دست کسانی نباشید که وقتی درختان خالی از برگ شدند،‌ دیرهنگام دریابند که پاییز از راه رسیده؛ غافل از آنکه پیش از این قاصدهای زردش پیش چشمانشان نمایان شده بود و آنان غافل از حال جهانند.

آن زمان که طبیعت رنگین‌تر از هر زمان شده و سمفونی خش خش برگان، موسیقی استقبال برای فصل سرما را در دل جای داده، گروهی از مردمانمان سخت مشغولند تا نانی حلال به کف آرند؛ گروهی که با برگ ریزان مشغله‌شان صدچندان می‌شود و روزگار برایشان دشوار‌تر خواهد گرفت که هر شغلی اقتضایی دارد و این شغل نیز با سختی‌، پیوند ناگسستنی خورده است.

اما در کشور ما‌ که هنوز سیستم مکانیزه پاکسازی سطح شهر‌ها به چشم نمی‌آید، نیروی یدی رفتگران عزیز و شریف است که کف خیابان‌ها را تمیز نگه می‌دارد و چون این پاکی و نظافت همیشگی است، زحماتشان برای عموم کمتر به چشم می‌آید؛ اما اگر نیم شبی سری به خیابان‌های پایتخت بزنید، می‌توانید جنب و جوش لشکری عظیم در جای جای این کلان‌شهر بزرگ را ببینید‌ که گوشه گوشه شهر را تا طلوع آفتاب پاکیزه می‌کنند.

فیلم: به جای تیغ بستن در نیم‌شب‌ها، جارو به دست می‌گیرند

در بهار و تابستان، تنها زباله‌هایی که در سطح شهر‌ها می‌پراکنیم، اسباب ‌زحمت این خدمتگزاران است؛ اما پاییز که می‌رسد، هر بار که جارو پیش می‌رود، با حجم انبوهی از برگ درختان زرد همراه ‌و کار برای ایشان دوچندان دشوار می‌شود و ناگفته پیداست که با رسیدن برف و باران زمستان، رفتگری به چه شغل سختی و ‌تحمل‌ناشدنی بدل می‌شود و درآمد چنین کسبی حاصل چه مشقتی است و تا چه میزان از خلوص برخوردار است.

در فصل پاییز و زمستان پیش روی، به‌‌ همان اندازه که به زحمات این گروه زحمتکش چشم می‌دوزیم، از پراکنده کردن زباله‌هایمان ـ ولو یک فیلتر سیگار ـ بر پوست شهر‌ها بپرهیزیم تا این مردان پرتلاش، برای گشودن معابر فاضلاب کمتر در این فضا فرو بروند و انصاف این است که زباله‌هایمان را بر خروار‌ها برگ و خاشاکی که هر رفتگری روزانه باید از کف خیابان‌ها جمع ‌کند، نیفزاییم و این گونه اندکی برای رسیدن به فرهنگ‌ شهروندی ایده‌ال نیز تلاشی واقعی داشته باشیم.

در دورانی که گروهی راه کج ‌پیش می‌گیرند و نان آسان درآوردن به حرام را پیشه خویش ساخته‌اند و در نیمه‌شب‌هایی که برخی تیغ می‌بندند و هر پناهنده‌ای را در خلوت بیابند، مالش را به زور می‌ستانند، این مردان برای نان حلال، پیشه‌ای جانکاه ‌در پیش گرفته‌اند؛ بنابراین، شرط انصاف ‌است که قدردانشان بود و با رعایت حداقل‌های اخلاقی از سختی‌های روزمره‌شان کاست.

دوربین «تابناک» در ساعت سه بامداد به خیابان‌های پایتخت رفت و با چندین رفتگر به گفت‌و‌گو نشست؛ گفت‌و‌گوهایی که در قالب یک مستند کوتاه در آستانه فصل پاییز می‌بینیم،‌ با این امید که با درک دشواری شغل این عزیزان، اندکی مراعاتشان را کنیم.

دانلود
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۶
انتشار یافته: ۱۴
هر شخص در هر جایگاهی که قرار دارد باید برای همه قابل احترام باشد. فرقی نمیکند پزشک باشد یا راننده تاکسی یا ...
بقول بزرگی : یک رفتگر زحمتکشی که کارش را به درستی و با وجدان کاری انجام می دهد هزاران مرتبه با ارزش تر و والاتر از یک پزشک جراحی است که وسیله جراحی را داخل شکم بیمار جا می گذارد و کارش را درست انجام نمیدهد و به پول فکر میکند نه جان بیمار !!
برای همه عزیزانی که در هر جایی برای تمیزی و پاکیزگی شهرها زحمت می کشند آرزوی موفقیت و سرافرازی داریم. انشالله
زحمتی که این عزیزان می کشند و در آمد حاصل از آن به هیچ وجه با هم همخوانی ندارند . بیشتر از یک مدیر رسمی باید به این زحمتکشان حقوق داد . با جان و سلامتی خودشان دارن بازی میکنند . کافیه یک هفته جلوی درب منزلتان را جارو کنید . گرد و خاک آن براحتی شما را مبتلا به عفونت ریه می کند .
واقعا تفاوت آدم ها چقدره! انشالا که خدا هرچی میخوان بهشون بده. رفتگرهای عزیز رو میگم
دورد بر شرفشان واقعا انسان هاي پاكي هستند
باشد حتي با يك سلام سپاسگزارشان باشيم
باید تشکر کرد از سایت تابناک که چنین موضوعاتی را به رشته تحریر در میاورد و تا حدودی مردم را روشن میکند و ایکاش ما مردم ریز و درشت و باسواد و بیسواد و فقیر و غنی هم یاد بگیریم تا میتوانیم به حفظ پاکیزگی شهر و مکان زندگی عمومی خود هم التفات کنیم و اطرافمان را پاکیزه نگهداریم و بدانیم که این زحمتکشان بی توقع هم برای خود شان و مرتبتی دارند و در خانه و خانواده خود صاحب ابرو!!!!و یقین شاید در میان خانواده خود مورد امین و اعتماد قابل توجه !!و سعی کنیم و دعا و دست بخدا بلند کنیم که روزی روزگاری هیچ بنده خدائی دارای شغلهای شاید تحقیر کننده نباشد و هرچه کمتر باعث زحمت اینها شویم با پاک نگداشتن محیط زندگی و رفت و آمد خود !! و هزار افسوس که بسیار بی توجه هستیم !! افسوس !!!!در کنار خیابانها .و جاده ها و در پارکها و جنگلها و سواحل دریا بوفور این بی مبالاتی ها را مشاهده میکنیم و کمی در فکر فرو نمیرویم که چه ؟؟؟ و چرا ؟؟؟@!11
هر شغلي سختي خودشو داره و هر شغلي ارزش اجتماعي خودشو داره ولي بايد قبول كرد تو كشور ما متأسفانه بدليل ضعف فرهنگي بعضی از ما به نوعي حقيرانه به اين شغل شريف نگاه ميشه ولي تو كشورهاي غربي كه از ديد همون بعضي ها مردم بي دين و لا ابالي داره همچين شغلي با شغلاي ديگه مثل مهندسي برابري ميكنه
هر اشغالی که به زمین بریزیم یکبار بیشتر باید خم بشه برا برداشتنش امیدوارم حداقل برای درک این عزیزان کمتر اشغال بریزیم
واقعا آدمهای نازنینی هستن. خدا حفظشون کنه
خسته نباشید داره
شب برای خواب است و روز برای کار و بیداری . در کجای دنیا رفتگر، نیمه شب کارش را شروع میکند ؟؟
در کجای دنیا نیمه شب مصالح ساختمانی را تخلیه و مزاحم خواب شبانه میشوند ؟؟ طبق قانون ، پلیس آلمان از ساعت 9 شب تا 5 صبح حق ندارد حتی برای دستگیری مجرم یا متهم به در خانۀ او برود چون این ساعات ، موقع خواب و استراحت است و مخل آرامش شبانۀ هیچکس نباید شد حتی کسی که حکم جلب او را دارند ....................
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱
متاسفانه کار موقع شب مشکلاتی داره ولی یکه از دلایل اینکه رفتگران بیشتر شبا کار می کنن خلوتی خیابون ها و سهولت تمیز کردن خیابونها بخاطر این خلوتی هستش.
من هم یه خدا قوت به همه ی این رفتگران زحمت کش می گم.
درود بر شرف، غیرت و مردانگیشان که برای تامین زندگی آنهم به صورت حلال، اینهمه زحمت میکشند
ای کاش به جای این اقدامات نمادین و کانت هایی که اینجا میگذاریم کار مثبتی انجام میدادیم ، کاش در حد خودمان به پاکیزگی احترام میگذاشتیم تا زحمت چنین عزیزانی را از این که هست بیشتر نکنیم
بنده پدرم رفتگر بازنشسته است و خودم الان استاد دانشگاهم دو ران دانشجويي هر جا رفتم خواستگاري بهم جواب منفي دادن
چون پسر يك رفتگر هستم
حرف و عمل ما ادمها خيلي فرق داره
اكثر ادمها با زبانشون تحسين ميكنند اين قشر زحمت كش رو ولي اگر همين خونواده رفتگر از دخترشون خاستگاري كنند جوابشون طبيعتا منفي هست
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار