بازدید 17780
۸
تایید پیش بینی «تابناک»؛

«امروز» نماینده سینمای ایران در اسکار 2015 شد

امیر اسفندیاری، سخنگوی هیات انتخاب فیلم های ایرانی برای معرفی به فرهنگستان علوم و هنرهای سینمایی، گفت: «این هیات پس از بحث و بررسی و بازبینی برخی از فیلم های مورد نظر، عاقبت فیلم «امروز» ساخته رضا میرکریمی را به نمایندگی سینمای ایران در هشتاد و هفتمین مراسم اسکار انتخاب کرده است.»
کد خبر: ۴۳۶۰۶۶
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۸ 21 September 2014
فیلم سینمایی «امروز» به کارگردانی رضا میرکریمی به عنوان نماینده ایران برای مراسم اسکار 2015 معرفی شد تا پیش‌بینی‌ها در این باره تحقق یابد و بدین ترتیب با مشخص شدن بیست و دومین فیلم حاضر در تاریخ سینمای ایران در این رویداد، خاطره تلخ عدم معرفی «یک حبه قند» به عنوان نماینده ایران برای اسکار 2013 نیز کمرنگ شود.

به گزارش «تابناک»؛ هیات انتخاب نماینده ایران برای رقابت در بخش غیرانگلیسی زبان اسکار، حبیب احمدزاده (نویسنده و استادیار دانشگاه)، احمد امینی (کارگردان)، آرش امینی (مدیر کل حوزه ریاست و امور بین الملل سازمان سینمایی و امور سمعی و بصری)، امین تارخ (بازیگر و مدرس سینما)، ایرج تقی پور (تهیه کننده)، امیر اسفندیاری (معاونت بین الملل بنیاد سینمایی فارابی)، پرویز شیخ طادی (نویسنده و کارگردان)، محمد باقر قهرمانی (مدرس دانشگاه) و مجید میرفخرایی (مدیر هنری) امروز به جمع‌بندی رسیدند و در نهایت انتخاب نهایی علنی شد.

امیر اسفندیاری، سخنگوی هیات انتخاب فیلم های ایرانی برای معرفی به فرهنگستان علوم و هنرهای سینمایی، گفت: «این هیات پس از بحث و بررسی و بازبینی برخی از فیلم های مورد نظر، عاقبت فیلم «امروز» ساخته رضا میرکریمی را به نمایندگی سینمای ایران در هشتاد و هفتمین مراسم اسکار انتخاب کرده است.»
 
وی گفت: «در جلسه نهایی، پس از طرح مباحثی در خصوص ده فیلمی که برای بررسی بیشتر به این مرحله راه یافته بودند و مطابق مقررات، به مدت حداقل یک هفته متوالی در فاصله زمانی ۹ مهر سال گذشته تا ۸ مهر سال جاری، بر اساس عرف پذیرفته در کشورمان، در برنامه رسمی اکران عمومی قرار گرفته بودند.»

وی ادامه داد: «بحث اعضاء عمدتا بر دو فیلم متمرکز شد: «امروز» به عنوان فیلمی ساخته یکی از کارگردانان شاخص نسل میانه که پس از اکران موفق در ایران، در نمایش افتتاحیه بین المللی در جشنواره تورنتو نیز بازخوردهایی قابل تامل داشته است؛ و همچنین «تنهای تنهای تنها» به عنوان فیلمی بر آمده از نسل جدید فیلمسازان که جسورانه پیام عدالت، صلح و دوستی را به جهانیان منتقل می کند. در نهایت اعضاء هیأت با بررسی تمام جوانب، از میان گزینه های مذکور، فیلم «امروز» را برای معرفی به فرهنگستان علوم و هنرهای سینمایی برگزیدند» تا این اثر بیست و دومین فیلمی باشد که به عنوان نماینده سینمای ایران به این رویداد معرفی شود.

«امروز» نماینده سینمای ایران در اسکار 2015 شد

آخرین مهلت برای معرفی فیلم توسط کشور‌ها، ساعت ۱۷ روز یکم اکتبر مصادف با نهم مهرماه ۱۳۹۳ اعلام ‌و پس از آن روند انتخاب فیلم‌ها، با اعلام لیست بلند اولیه آغاز خواهد شد و سپس در مرحله دوم، لیستی متشکل از ۹ نامزد برای اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان در پانزدهم ژانویه معرفی‌ و سپس در آستانه برگزاری جوایز اسکار، پنج نامزد نهایی این بخش رسماً اعلام خواهد شد تا نمایندگان سینمای پنج کشور جهان برای مجسمه طلایی ۲۲ فوریه ۲۰۱۵ صاحبش مشخص می‌شود، رقابتی سخت داشته باشند.

پیش از این قرار بود برای مراسم جوایز اسکار 2013، فیلم «یک حبه قند» به عنوان نماینده سینمای ایران معرفی شود اما مسئولان وقت سازمان سینمایی در آن دوره به بهانه مقابله با هتاکی یک کارگردان ناشناخته به پیامبر، جوایز اسکار را که هیچ ارتباطی با آن ماجرا نداشت را تحریم کردند تا در واقع فیلم ارزشمند میرکریمی را به این رویداد نفرستند.

برخی کشور‌ها پیش از ایران، نمایندگانشان را برای اسکار ۲۰۱۵ معرفی کرده‌اند و «خواهران دوست‌داشتنی» به کارگردانی «دومینیک گراف» از آلمان، «توریست» به کارگردانی روبن اوستلاند از سوئد، «خدای سفید» به کارگردانی «کورنل موندورژو» از مجارستان، «آیدا» به کارگردانی «پاول پاولیکوفسکی» از لهستان، «هرگز جوان نمیر» به کارگردانی «پل کروچتن» از لوگزامبورگ، «جولا» به کارگردانی «یاداوکومار باتارای» از نپال، «سگ ژاپنی» به کارگردانی «تیودور کریستیان یورگیو» از رومانی و «خواب زمستانه» به کارگردانی «نوری بیگله جیلان» از کشور ترکیه رسماً معرفی شده‌اند.

سال‌ها پیش برای نخستین‌بار وزارت فرهنگ و هنر وقت در سال ۱۳۵۶ فیلم «دایره‌ مینا» ساخته‌ی داریوش مهرجویی را به اسکار معرفی کرد و پس از آن فیلم «باد صبا» ساخته‌ی آلبر لاموریس به عنوان نماینده‌ی ایران در سال 1357 راهی آکادمی اسکار شد. سینمای ایران به مدت ۱۶ سال نماینده‌ای به اسکار معرفی نکرد تا سال ۱۳۷۳ که فیلم «زیر درختان زیتون» ساخته‌ی عباس کیارستمی معرفی شد و سپس در سال ۱۳۷۴ «بادکنک سفید» به کارگردانی جعفر پناهی معرفی شدند.

در سال 1375 فیلمی معرفی نشد، 1376 «گبه» محسن مخملباف، 1377 «بچه‌های آسمان» مجید مجیدی (جزو نامزدهای نهایی اسکار قرار گرفت)، 1378 «رنگ خدا» مجید مجیدی، 1379 «زمانی برای مستی اسب‌ها» بهمن قبادی، 1380 «باران» مجید مجیدی، 1381 «من ترانه ۱۵ سال دارم» رسول صدرعاملی،‌ 1382 «نفس عمیق» پرویز شهبازی‏، 1383 «لاک‌پشت‌ها هم پرواز می‌کنند» بهمن قبادی و 1384 «خیلی دور خیلی نزدیک» رضا میرکریمی، سینمای ایران را نمایندگی می‌کردند.

در سال 1385 «کافه ترانزیت» کامبوزیا پرتوی، 1386 «میم مثل مادر» رسول ملاقلی‌پور، 1387 «آواز گنجشک‌ها» مجید مجیدی، 1388 «درباره الی» به کارگردانی اصغر فرهادی، سال 1389 «بدرود بغداد» مهدی نادری، سال 1390 «جدایی نادر از سیمین» اصغر فرهادی، سال 1391 «یه حبه قند» رضا میرکریمی(به علت تحریم معرفی نشد) و سال1392 «گذشته» اصغر فرهادی به عنوان نماینده سینمای ایران معرفی شدند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۸
خوبه که از گذشته خودمون را خلاص کردیم و کار امروز را هم به فردا نسپردیم و همین امروز نماینده تو اسکار شد . وگرنه اگر فردا میشد معلوم نبود به سرانجام میرسه یا نه. یا نه؟
بايد فيلم هاي انتقادي تر رو بفرستند
چون شانس اسكار گرفتنش 10 برابره
ای ول
انتخاب این فیلم واقعا مایه تاسفه. جایی که ما فیلمهای خیلی بهتری داریم انتخاب این فیلم واقعا جای تعجبه
فیلم امروز را حتما ببینید
از 1000 تا دیازپام بهتر عمل می کند
به نظر با توجه به محدودیتی که داشتن بهترین فیلم رو از بین فیلم های مطرح شده انتخاب کردند
آفرین بر تابناک عزیز.به خاطر پیش بینی وتحلیل منطقی ومنصفانه... وآفرین بر هیات انتخاب به خاطر این انتخاب شایسته...تبریک به سینمای انقلاب.
سلام
من این فیلم را دیده ام، فیلم زیبایی است منتهی فضایی به شدت غمبار و افسرده دارد.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها
آخرین اخبار