بازدید 4114

کسب مجوز برای ارتقای اپراتورها ضروری است

شورای عالی فضای مجازی مخالف سرعت اینترنت نیست، در فضای مجازی ابعاد مختلف وجود دارد از قبیل مقررات در بحث‌های فرهنگی، محتوا، زیر ساخت و... در بحث اینترنت پرسرعت شما فقط بحث دسترسی را مطرح می‌کنید ولی باید ابعاد دیگری چون مقررات و فرهنگ مورد بحث قرار بگیرد و تصمیم‌گیری شود.
کد خبر: ۴۳۲۲۷۸
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۱ 06 September 2014
چندی است که بحث اعطای مجوزG 3 به اپراتورهای اول و دوم و همچنین ارایه اینترنت پرسرعت در جامعه با عکس‌العمل‌هایی از سوی مسوولان، مراجع عظام، وزیران و کاربران مواجه شده است؛ عکس‌العمل‌هایی که به نوبه خود واکنش‌هایی را نیز به همراه داشته است که مهم‌ترین این عکس‌العمل‌ها ورود مراجع عظام به بحث‌های فناوری و ارایه نکاتی است که البته گفته می‌شود تحریف شده است.

اما در حال حاضر مهم‌ترین بحثی که مسوولان آن را مطرح می‌کنند پیوست فرهنگی است که باعث چالشی بین دولتمردان و شورای عالی فضای مجازی شده است به گونه‌ای که شورایی‌ها معتقدند وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات باید تا زمان تدوین و تصویب پیوست فرهنگی از اعطای مجوز به اپراتورها خودداری می‌کرد، از سوی دیگر وزیر ارتباطات نیز معتقد است که اعطای مجوز به دو اپراتور خدماتی بیش از خدمات اپراتور سوم نخواهد بود و باید به مراجع عظام این اطمینان را داد که هیچ‌گونه مشکلی پیش نخواهد آمد و از راهنمایی‌های این مراجع قدردانی کرد.

جهان صنعت در خصوص این مسایل گفت‌وگویی با محمد‌حسن انتظاری، دبیرشورای عالی فضای مجازی کشور انجام داده‌ است که ماحصل آن را می‌خوانید.

به عنوان نخستین سوال بفرمایید که جلسه شورای عالی فضای مجازی چه زمانی برگزار می‌شود‌؟

در حال حاضر شورای عالی فضای مجازی برای برگزاری جلسه در‌خواستش را به رییس دولت اعلام کرده است و ما در انتظار پاسخ دولت برای برگزاری جلسه هستیم.

در جلسه‌ای که قرار است برگزار شود چه مسایلی در نوبت یا دستور رسیدگی است‌؟


مسایل زیادی در دستور جلسه قرار گرفته که طبق روال قرار است مورد بررسی قرار گیرد که امیدواریم با حضور رییس‌جمهور تصمیم‌های لازم در خصوص مسایل گرفته شود.

در خصوص مسایل اخیر (‌اینترنت پر سرعت و اعطای مجوز نسل سوم) که قرار است در جلسه شورا مطرح شود چه پیش‌بینی دارید ؟یا به بیان بهتر سیاست شورا برای افزایش سرعت اینترنت چیست‌؟

پیش‌بینی خاصی ندارم، این در حالی است که شورای عالی فضای مجازی مخالف سرعت اینترنت نیست، در فضای مجازی ابعاد مختلف وجود دارد از قبیل مقررات در بحث‌های فرهنگی، محتوا، زیر ساخت و... در بحث اینترنت پرسرعت شما فقط بحث دسترسی را مطرح می‌کنید ولی باید ابعاد دیگری چون مقررات  و فرهنگ مورد بحث قرار بگیرد و تصمیم‌گیری شود. ما باید مجموعه یک نظام و مجموعه کلی را نگاه کنیم و از آن طرف نیز نیاز کاربران باید رفع شود.

برای اعطای مجوز نسل سوم به اپراتورهای اول و دوم چرا مخالفت از سوی شورا صورت گرفته است‌؟ چرا این مخالفت‌ها در زمان ورود رایتل مطرح نشد‌؟ (که طبق گفته وزیر، خدماتی که این دو اپراتور قرار است ارایه بدهند چیزی بیش از خدمات رایتل نخواهد بود.)


برای اعطای این مجوز به اپراتورها باید شورای عالی فضای مجازی اجازه اعطای آن را می‌داد. همچنین زمان ورود اپراتور سوم به کشور اوایل کار شورا بود و شورا به تازگی کارخودش را آغاز کرده بود از این رو در آن موقع راه‌حل موقتی داده شد و هم‌اکنون باید روال طی شود؛ نخست باید پیوست فرهنگی تدوین و تصویب شود و در مرحله بعد  باید مجوز اعطا شود.

پس طبق گفته شما وزارت ارتباطات در اعطای مجوز تخلف کرده است و با این روال فعالیت اپراتورها در زمینه3G نیز تخلف محسوب می‌شود، درست است‌؟


در هر صورت این کار درحال انجام است و باید حل شود وارد این بحث نشوید که تخلف صورت گرفته است، یا صورت نگرفته است. پیوست فرهنگی باید به تصویب شورا برسد‌ چون بحث کاربری در نسل سوم و به خصوص نسل چهارم (که جهش کیفی دارد در بحث کاربری) مطرح است و این مسایلی است که باید در شورای عالی فضای مجازی بحث شود و به اتفاق‌نظر در این خصوص برسیم. مساله فقط عکس و تماس تصویری نیست بلکه خدمات متنوعی است که باید نظام کامل آن مورد بررسی قرار بگیرد و در کمیسیون‌های تخصصی بررسی شود که تا‌کنون نیز شده است و روال در حال طی شدن است تا مجوز اعطا شود. به هر حال مرکز ملی فضای مجازی یک نهاد تصمیم‌گیر نهایی و هماهنگ‌کننده در سطح ملی است برای همین باید وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات این مساله را هماهنگ می‌کرد، در هر صورت نسل جوان و کاربران نگران نباشند.

آیا به اتفاق‌نظر خواهید رسید؟


اختلافی نیست‌ و این یک روال عادی است. پیوست فرهنگی نسل سه و بالاتر چندین ماه در کمیسیون ارتقای محتوای مرکز ملی فضای مجازی با حضور دستگاه‌های متعدد بررسی شد و تمام جوانب سنجیده شد، نظرات متفاوت فرهنگی وجود دارد که در ضوابط و در بحث‌های فشرده و سنگین به هم نزدیک و در جمع‌بندی ملی که صورت گرفت پیوست فرهنگی فرستاده شد و دستورجلسه شورای عالی فضای مجازی قرار گرفت و برای تصویب نهایی ارسال گردید تا در جلسه آتی که جزو دستور جلسه است به تصویب نهایی برسد ما به این مهم خوشبین هستیم و امید‌واریم به نتیجه نیز برسیم.

در خصوص افزایش سرعت اینترنت نیز باید شورای عالی فضای مجازی مجوز دهد‌؟


فضای مجاز بسیار با اهمیت است از همین رو جزو یکی از سه شورای مهم در کشور است و هماهنگ کردن این موضوع در سطح ملی همه این مسایل را دارد و هیچ نگرانی نباید وجود داشته باشد. با راه افتادن شبکه ملی اطلاعات بسیاری از مسایل و مشکلات اینترنت به بهترین شکل ممکن حل می‌شود همچنین دسترسی به اینترنت کماکان برقرار خواهد بود و هماهنگ کردن در سطح ملی و شورای عالی با ترکیب فوق‌العاده قدرتمندی که در شورا وجود دارد یک اقدام است و نباید نگرانی در این خصوص وجود داشته باشد.

شبکه ملی اطلاعات چه زمانی راه‌اندازی می‌شود‌؟

منتظر هستیم تا وزارت ارتباطات برنامه‌‌اش را ارایه دهد.

ولی وزارت ارتباطات اعلام کرده که برنامه را به مرکز ارایه داده است‌؟


برنامه شبکه ملی اطلاعات هنوز به مرکز ملی ارایه نشده است ولی دوستان دارند تلاش می‌کنند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار