بازدید 25830

زیباکلام: روحانی بنزین بر آتش تندروها ریخت

صادق زیباکلام انتقادات روز دوشنبه رییس‌جمهور از مخالفان مذاکرات هسته‌ای را به‌حق دانست، ولی در عین حال نسبت به واکنش تندروها نسبت به این اظهارات ابراز نگرانی کرد.
کد خبر: ۴۲۴۶۹۳
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۸:۴۷ 11 August 2014
صادق زیباکلام انتقادات روز دوشنبه رییس‌جمهور از مخالفان مذاکرات هسته‌ای را به‌حق دانست، ولی در عین حال نسبت به واکنش تندروها نسبت به این اظهارات ابراز نگرانی کرد.
 
صادق زیباکلام، استاد دانشگاه در گفت‌وگو با ایسنا، «اصل نگرانی رییس‌جمهور درباره عده‌ای که نسبت به مذاکره و هرگونه توافق با آمریکا می‌ترسند» را کاملاً به جا و درست دانست، اما نسبت به ادبیات به کار رفته از سوی روحانی انتقاد کرد.
 
او با تاکید بر این‌که «عصبانیت روحانی به حق است» خاطرنشان کرد: چهره‌ها و شخصیت‌هایی هستند که نگران هرگونه مصالحه و توافق با آمریکا بر سر موضوع هسته‌ای‌اند. آن‌ها معتقدند توافق با آمریکا باعث می‌شود که این فکر به وجود آید که می‌توان بر سر موضوعات دیگر مورد مناقشه نیز با آمریکا گفت‌وگو کرد و در آن صورت قبح آمریکاستیزی و دشمنی با این کشور شکسته می‌شود.
 
این استاد دانشگاه در پاسخ به این‌که راه برخورد با چنین افرادی چیست؟ و چگونه می‌توان هراس را از دل و ذهن این افراد خارج کرد؟ گفت:‌ ملاک آن چیزی است که اکثریت مردم می‌خواهند اما اکثریت هم زمانی می‌تواند انتخاب درست انجام دهد که اطلاعات دقیق و درست در اختیار داشته باشد.
 
وی خاطرنشان کرد: به عقیده من راه درست، دموکراسی است و نباید به بهانه امنیت، منافع و مصالح ملی جلوی اظهارنظر و انتقاد و حتی اعتراض افراد را درباره مسائل کلان کشور گرفت.
 
زیباکلام با اشاره به بخش‌های دیگری از سخنان رییس جمهور در نشست با سفیران و رییسان نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور با بیان این‌که «من با این بخش از اظهارات رییس جمهور که می‌گویند 90 درصد مردم با مذاکرات هسته‌ای موافقند و به همین دلیل کار دیپلمات‌های ما و دولت درست است و یا این که به خاطر همین موافقت، مخالفت بی‌معنا است؛ مشکل دارم»، ابراز عقیده کرد: متاسفانه در کشور ما لیبرالیزم به معنای همجنس‌بازی تقلیل یافته است. در حالی که اساس لیبرالیزم پاسخی است که به آقای روحانی نسبت به اظهاراتی که امروز بیان داشتند می‌توان داد. اگر 90 درصد و حتی 99.99 درصد مردم با مذاکرات هسته‌یی موافق باشند و فقط یک نفر آن هم صادق زیباکلام با آن مخالف باشد، لیبرالیزم می‌گوید که 75 میلیون نفر نمی‌توانند جلوی آن یک نفر را بگیرد و او آزاد است و باید حق مخالفت و انتقاد داشته باشد.
 
او گفت: از ایشان(رییس‌جمهور) که رشته حقوق را در غرب خوانده‌اند تعجب می‌کنم که چنین نکته بدیهی را نادیده گرفتند.
 
این استاد دانشگاه معتقد است: دود اظهارات رییس‌جمهور در آینده نزدیک به چشم نویسندگان،‌ روزنامه‌نگاران، دانشگاهیان و فرهیختگان مستقل خواهد رفت؛ چراکه آن‌چه گفته شده بنزینی است که بر آتش اصولگرایان تندرو ریخته خواهد شد. اصولگرایان زورشان به انتقاد و اعتراض به رییس‌جمهور و یا تغییر مسیر و جهت او نمی‌رسد، اما زورشان به من صادق زیباکلام و روزنامه‌نگاران و رسانه‌ها و شخصیت‌های مستقل می‌رسد. این‌که رییس‌جمهور به مخالفان و یا به گفته ایشان تعامل‌هراسان می‌گویند بروید به جهنم؛ خب اصولگرایان و تندروها هم می‌گویند ما هم می‌رویم به جهنم اما شما را هم با خود می‌بریم.
 
زیباکلام در پاسخ به این که رییس‌جمهور اظهار کرده است به پشتوانه درخواست مردم مذاکرات هسته‌ای ادامه می‌یابد و مردم با آن موافقند، گفت: یک روز هم آقای احمدی‌نژاد به پشتوانه مردم اعلام کرد که توی دهن قدرت‌های بزرگ می‌زند؛ بنابراین توصیه بنده به آقای روحانی این است که این‌قدر از طرف مردم سخن نگویید؛ چراکه هیچ نظرسنجی در این‌باره صورت نگرفته است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل