بازدید 7039

معمای بی‌خبری از سرنوشت گروگان‌ها

۴ ماه از ناپدید شدن پسر نوجوان می‌گذشت و تحقیقات پلیس برای پیدا کردن ردی از او همچنان ادامه داشت. با تلاش‌های شبانه‌روزی پلیس مشخص شد او قربانی اختلاف مالی پدرش با چند مرد دیگر شده است.
کد خبر: ۴۱۷۰۶۱
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۴ 17 July 2014
طي سال‌های گذشته گروگانگیری‌های زیادی رخ داده که در آن افراد شرور برای رسیدن به مقاصد شومشان نقشه ربودن یک کودک، زن یا مرد بی‌گناه را کشیده‌اند.

به نوشته شهروند، در این میان گروگان‌هایی بودند که شانس با آنها یار بود و به آغوش خانواده‌هایشان بازگشتند. این افراد خوش‌شانس یا با فراهم کردن پول درخواستی گروگانگیر‌ها نجات یافتند یا این‌که پلیس توانست رد آدم‌رباها را بزند و نقشه‌ آنها را برملا کند. اما هنوز گروگان‌های بخت‌برگشته‌ای هم وجود دارند که با گذشت چندین ماه از زمان ربوده شدنشان همچنان پرونده‌شان باز است و تلاش‌ها برای نجات آنها از دست گروگان‌گیران ادامه دارد.

نجات پس از ۴ ماه

۴ ماه از ناپدید شدن پسر نوجوان می‌گذشت و تحقیقات پلیس برای پیدا کردن ردی از او همچنان ادامه داشت. با تلاش‌های شبانه‌روزی پلیس مشخص شد او قربانی اختلاف مالی پدرش با چند مرد دیگر شده است. پرونده ناپدید شدن پسر جوان با این‌که بسیار پیچیده بود، گروگانگیران تمام تلاششان را به کار بسته بودند تا به اهدافشان دست پیدا کنند.  این آدم‌ربایی با زیرکی پلیس پایان خوشی پیدا کرد و پسر ۱۵ساله به آغوش خانواده‌اش بازگشت.

اسفندماه‌ سال گذشته بود که فردی به نام همایون با حالتی پریشان درحالی‌که عکس پسر ۱۵ساله‌ای را در دست داشت به اداره آگاهی خراسان جنوبی مراجعه کرد و خبر از ناپدید شدن فرزند نوجوانش داد. او به ماموران گفت چند نفر ناشناس پسرش را از مقابل خانه‌شان ربوده‌اند و به مکان نامعلومی منتقل کرده‌اند. 

اظهارات مرد جوان ثبت شد و با تشکیل پرونده گروگانگیری کارآگاهان اداره آگاهی بلافاصله تحقیقات خود را در این زمینه آغاز کردند. ماموران اداره آگاهی در اولین قدم به بررسی ارتباطات افراد خانواده پرداختند که در همان تحقیقات اولیه مشخص شد پدر گروگان ۱۵ساله از مدتی قبل با افرادی دچار اختلافات شدید بوده و این افراد با نیت باجگیری و رسیدن به سایر اهداف خود اقدام به ربایش فرزندش کرده‌اند. بلافاصله پس از مشخص شدن ماجرا جست‌وجوها برای پیدا کردن ردی از پسر نوجوان در دستور کار ماموران پلیس قرار گرفت. همه شواهد و مدارک به‌دست‌آمده نشان می‌داد گروگانگیران پسر نوجوان را از استان خارج کرده و به یکی از استان‌های همجوار منتقل کرده‌اند .

شناسایی اولین متهم

ماه‌ها سپری شد اما پسر ۱۵ساله همچنان در دست مردان گروگانگیر بود. کارآگاهان توانستند به دنبال اطلاعات به‌دست‌آمده و همچنین در بررسی‌های وسیع میدانی رد یک نفر از گروگانگیران را در یکی از کشور‌های همجوار شناسایی کنند.  با شناسایی متهم ماموران نیروی انتظامی ضمن هماهنگی لازم با پدر گروگان ۱۵ساله به کشور مورد نظر اعزام شدند. سرهنگ پرویز عرب‌زاده رئیس پلیس آگاهی استان خراسان جنوبی درباره چگونگی نجات پسر ۱۵ساله می‌گوید: با تلاش ماموران نیروی انتظامی در کشور مورد نظر در یک عملیات پلیسی متهم محاصره و دستگیر شد.  
وی در ادامه می‌گوید: متهم توسط کارآگاهان اداره آگاهی تحت بازجویی قرار گرفت اما هرگونه ارتباط خود با پرونده ربوده شدن پسر نوجوان را انکار کرد اما در ادامه وقتی خود را در برابر شواهد و مدارک به‌‌دست‌آمده دید، لب به اعتراف گشود. با اعترافات متهم، همدستان وی پس از ۴ ماه گروگان را در یکی از شهرستان‌های استان سیستان و بلوچستان رها کردند. این درحالی بود که تحقیقات برای دستگیری مابقی گروگان‌ها همچنان ادامه دارد. 

سرنوشت معماگونه پرونده‌های آدم‌ربایی

در حالی که برخی پرونده‌های گروگانگیری با رهایی گروگان به پایان می‌رسد اما پرونده‌هایی وجود دارند که پس از ماه‌ها سرنوشت گروگان در‌هاله‌ای از ابهام است.

اسارت شمشیرباز قهرمان

حامد، قهرمانی را حالا بیشتر ما می‌شناسیم.  جوان ورزشکاری که شامگاه ۱۰ اردیبهشت به همراه محمدعلی غفاری و سیدمهدی حسینی دو نفر از دوستانش در مسیر ایرانشهر- خاش توسط افراد مسلح ناشناس مورد حمله قرار گرفتند. در این میان یکی از دوستان حامد کشته شد اما او و مهدی دوست وکیلش گروگان گرفته شدند. از همان روزهای اول کارآگاهان برای پیدا کردن ردی از این جوان ورزشکار و دوستش تحقیقات گسترده‌ای را آغاز کردند و این درحالی بود که هیچ گروهکی گروگان گرفتن آنها را برعهده نگرفته بود. گمانه‌زنی‌ها برای ناپدید شدن حامد ادامه داشت تا این‌که ربایندگان دوشنبه ۱۲خرداد فیلمی از او و دوستش در فضای مجازی پخش کردند. در این فیلم حامد با حالتی پریشان از خانواده و دولت ایران خواست تا با برآورده کردن خواسته گروگانگیران شرایط آزادی‌شان را فراهم کنند. این مردان ۵‌میلیون دلار پول می‌خواستند. گروگانگیران در آخرین فیلمی که در فضای مجازی منتشر کرده‌اند پیغام مرگباری دادند. پیش به سوی آن دنیا تنها ردی است که مردان گروگانگیر از خود به جای گذاشته‌اند.

سرنوشت مبهم محمد پسر ۵ساله

مردادماه‌ سال گذشته بود که خبر ربوده شدن پسر ۵ساله‌ای به نام محمدامین وکیلی توسط افراد ناشناسی به پلیس آگاهی شهرستان جوین در خراسان رضوی رسید.

از همان ابتدا تحقیقات برای پیدا کردن او آغاز شد.  چند روز پس از ناپدید شدن پسربچه مردی با خانواده او تماس گرفت و گفت در ازای گرفتن ۵۰۰ سکه کودکشان را پس خواهد داد. پس از تماس رباینده ماموران بلافاصله دست‌به‌کار شده و آدم‌ربا را به نام براتعلی دستگیر کردند. براتعلی که از مجرمان سابقه‌دار بود به اداره آگاهی منتقل شد اما قبل از این‌که تحت بازجویی قرار بگیرد در اثر سکته قلبی جان باخت. با مرگ این مرد مخفیگاه کودک ۵ساله به صورت یک راز باقی ماند.

پرونده ربوده شدن محمدامين در حالي هنوز باز است كه هم‌اكنون سه مظنون در بازداشت به سر مي‌برند.  نخستين نفر زني به نام فاطمه است كه سوابق متعددي درخصوص قاچاق مواد مخدر در پرونده‌اش به چشم مي‌خورد. ماموران با كنترل تماس‌هاي تلفني براتعلی پي بردند وي با زني زنداني به نام فاطمه در ارتباط است. هرچند فاطمه به اتهام قاچاق مواد مخدر در زندان بود اما شواهد نشان مي‌داد او چند روز پيش از ربوده شدن محمدامين به مرخصي آمده است و به احتمال زياد در ربودن پسرك دخيل است.

به اين ترتيب وي تحت بازجويي قرار گرفت و سرانجام به همدستي با مرد آدم‌ربا اعتراف كرد ولي اظهارات ضد و نقيضش نتوانست كليد معما را در اختيار پليس بگذارد.  دومين مظنون پرونده مردي به نام رمضانعلي است كه تحقيقات پليس نشان مي‌دهد انگيزه‌هاي كافي را براي همدستي با آدم‌ربايان دارد.  هرچند تاكنون به ارتباط با پرونده ربوده شدن محمدامين اعتراف نكرده است اما شواهدي وجود دارد كه نشان مي‌دهد او با مرد آدم‌ربا ارتباط داشته و در اين ماجرا دخالت كرده است.

اما سومين مظنون يك رمال است. او بعد از رسانه‌اي شدن پرونده محمدامين با پدر پسرك تماس گرفت و ادعا كرد مي‌تواند محمدامين را به خانه بازگرداند. اين مرد براي عملي كردن وعده‌اش چندميليون‌تومان پول نقد و چكي ۶۰ميليون‌توماني از پدر محمدامين گرفت اما هيچ وقت نتوانست كاري از پيش ببرد و بررسي‌ها نشان داد او نيز در اين ماجرا دخيل است. هم‌اكنون اين سه نفر به‌عنوان تنها افرادي كه ممكن است از سرنوشت محمدامين مطلع باشند در بازداشت به سر مي‌برند و تحقيقات از آنان ادامه دارد اما هنوز از سرنوشت معماگونه پسر ۵ساله اطلاعی در دست نیست.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست