بازدید 7983

سفر با کامیون​های بدون راننده

شرکت مرسدس بنز اخیرا از طرحی جدید برای تولید کامیونی با عنوان Future Truck 2025 خبر داده است. این طرح مفهومی یک خودرو نیمه خودکار است که می تواند در طول مسیر کنترل امور را به عهده گیرد.
کد خبر: ۴۱۶۳۹۶
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۳ - ۰۷:۵۵ 15 July 2014
پیش از این خبرهای زیادی درباره ماشین‌های سواری بدون راننده شنیده‌ایم، اما به نظر می‌رسد صحبت از کامیون‌های بدون راننده مقوله متفاوتی است که این روزها شرکت‌های بزرگ خودروسازی از آن صحبت می‌کنند.

به گزارش جام جم، پس از موفقیت خودروهای بدون نیاز به راننده در رساندن سرنشینان به مقصد، حالا نوبت ساخت کامیون هایی با چنین قابلیتی رسیده است. افرادی که در یک سفر طولانی و در یک جاده پایان ناپذیر رانندگی را تجربه کرده اند بخوبی می دانند رانندگی در چنین مسافت هایی بسیار خسته کننده است. بویژه رانندگان خودروهای سنگین مانند کامیون و تریلر که باید هر روز مسافتی طولانی را رانندگی کنند بیش از هر فرد دیگری به سختی چنین کاری واقف هستند، اما شاید طرح های جدید برای روانه شدن خودروهای سنگین مستقل از راننده که از سوی شرکت های بزرگ خودروسازی، مانند شرکت آلمانی دایملر ـ که امروزه با عنوان مرسدس بنز از آن نام برده می شود ـ مورد توجه قرار گرفته، بتواند راهکاری برای نجات رانندگان خودروهای سنگین از خستگی های کارشان باشد و امکانی را برای آنها فراهم کند تا بتوانند از زمانی که در سفر سپری می کنند به شکل بهینه بهره مند شوند.

سیستمی که کنترل امور را در دست می گیرد

شرکت مرسدس بنز اخیرا از طرحی جدید برای تولید کامیونی با عنوان Future Truck 2025 خبر داده است. این طرح مفهومی یک خودرو نیمه خودکار است که می تواند در طول مسیر کنترل امور را به عهده گیرد. به این ترتیب راننده می تواند در حین سفر استراحت کند در حالی که در کامیون های معمولی راننده حتی یک لحظه هم نمی تواند چشم از مسیر بردارد.

برای هدایت کامیون در مسیر صحیح و همچنین حفظ سرعت در محدوده مناسبی که خطری به همراه نداشته باشد، از یک سیستم کنترل کننده که ترکیبی از رادار و دوربین های سه بعدی است استفاده خواهد شد. به این ترتیب راننده در حالی که کنترل خودرو را به این سیستم واگذار کرده می تواند، به انجام امور شخصی اش بپردازد یا شاید چرت کوتاهی بزند. این سیستم از چهار حسگر راداری و یک دوربین سه بعدی تشکیل شده که می تواند محدوده ای در فاصله 60 متری را مورد ارزیابی قرار دهد.

ارتباط بی سیم با دیگر خودروهای عبوری و همچنین زیرساخت های جاده ای اطلاعات لازم را در اختیار خودرو قرار می دهد. دوربین سه بعدی تعبیه شده پشت شیشه جلو، خطوط جاده و عبور و مرور اشیای ثابت و متحرک را در طول مسیر شناسایی می کند. نظارت بر بخش کناری جاده به عهده رادارهایی است که در کنار کامیون نصب شده است. دوربین سه بعدی سیستم محدوده ای به وسعت صد متر را با زاویه افقی 45 درجه و زاویه عمود 27 درجه اسکن می کند. رادارهای کناری نیز محدوده ای در فاصله 60 متری را با زاویه 170 درجه رصد می کند و به این ترتیب تصویری واقعی از محدوده اطراف کامیون ایجاد می شود. زاویه دید چشم انسان 12 درجه است که نقطه کانونی آن بسیار کمتر خواهد بود.

یکی دیگر از امکانات پیش بینی شده برای کامیون های بدون راننده مرسدس بنز امکان برقراری ارتباط با دیگر خودروهاست. بنابراین هر گونه اطلاعاتی درباره وضع ترافیک در مسیر پیش رو یا مشکلاتی که ممکن است در ادامه مسیر پیش آمده باشد در اختیار سیستم کنترل خودرو قرار می گیرد تا خودرو بتواند برای فرار از ترافیک به شیوه ای هوشمندانه از یک مسیر جایگزین استفاده کند. چنانچه ایستگاه کنترل مسیر در محدوده پوشش دهی آنتن کامیون نباشد، پیام ارسالی از این ایستگاه از طریق دیگر خودروهای عبوری منتقل می شود و چنانچه شبکه WLAN در محدوده ای در دسترس نباشد، از شبکه های GPRS یا UMTS برای انتقال اطلاعات استفاده می شود.

خودروهای بدون راننده و جاده های ویژه

ورود این خودروها به بازار مصرف فقط در اطمینان از امکانات و فناوری های به کاررفته در خودرو خلاصه نمی شود بلکه باید مقدمات حرکت این خودرو ها در مسیر حرکت نیز فراهم باشد. برای مثال یکی از ملزومات مورد نیاز برای تردد کامیون های بدون راننده در مسیر، وجود علائم واضح و سازگار با این فناوری در جاده هاست که به طور اختصاصی و متناسب با حسگرهای راداری و دوربین های این خودرو طراحی شده است. در آزمایش انجام شده روی این کامیون 18 چرخ که در مسیری به طول تقریبی پنج کیلومتر انجام شد، هدایت خودکار موجب یکنواختی حرکت در مسیر می شود که این ویژگی می تواند نقش مهمی در کاهش انرژی مصرفی آن داشته باشد. نقشه خوان، فاصله خوان، مسیریاب و ترمز هوشمند از مهم ترین ابزارها و فناوری های مورد نیاز برای حرکت این کامیون 18 چرخ مرسدس بنز است. گرچه این کامیون می تواند به کمک چنین امکاناتی در صورت تشخیص ناگهانی هر گونه مانعی در مسیر حرکت سرعتش را کاهش دهد، اما توقف کامل کامیون به دخالت راننده و استفاده از فرمان و ترمز خودرو نیاز دارد. این کامیون ها می توانند در راه های عمومی با سرعت 85 کیلومتر در ساعت حرکت کنند.

خودروهای ایمن تر

همان طور که از نام این خودرو برمی آید، قرار نیست کامیون های بدون راننده در آینده ای نزدیک در خط تولید این شرکت خودروسازی قرار گیرد. حداقل یک دهه زمان لازم است تا این خودرو به عنوان یکی از پیشرفته ترین خودروهای سنگین شرکت مرسدس بنز به بازار مصرف عرضه شود. از آنجا که این شرکت بعضی امکانات و فناوری های مورد نیاز برای این خودرو را در خودروهای کلاس S سدان 2014 به کار گرفته، می توان گفت آنچه به عنوان یک طرح مفهومی رونمایی شده، چندان هم دور از انتظار نیست.

براساس مطالعات انجام شده از سوی این شرکت خودروسازی در فاصله زمانی سال های 2008 تا 2025 حجم بار ترافیکی در اروپا 20 درصد افزایش پیدا می کند در حالی که 70 درصد ترافیک جاده ای ناشی از تردد کامیون هاست. بر اساس این مطالعه در این بازه زمانی بهای سوخت و عوارض جاده ای افزایش یافته و قوانین و مقررات جاده ای نیز دشوارتر خواهد شد. نمی توان این کامیون را همچون خودرو های خودکار و مستقل گوگل، جاه طلبانه تصور کرد. بنابراین به نظر می رسد در آینده ای نزدیک چنین کامیون هایی خستگی و مشقت کار را برای رانندگان بین شهری و بین المللی که روزها در جاده ها تردد می کنند به میزان قابل توجهی کاهش دهد. کامیون آینده مرسدس بنز آمده تا آغازگر عصر جدید در حمل و نقل خودروهای سنگین باشد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # انتخابات
وب گردی