بازدید 4972

آيا جبهه پايداري اين بار تن به وحدت مي‌دهد؟

کد خبر: ۴۱۱۰۶۲
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۳ - ۰۰:۳۳ 26 June 2014
معتدلين و بزرگان اصولگرا با زباني نرم هشدار داده و نداي«وحدت» سر مي دهند، کوچکترهاي تندرو و نوآمده اما همچون چند انتخابات اخير به مثابه استخواني در گلوي اصولگرايي گير کرده‌اند و همچنان بلاي جان راست گرايان هستند.

«اصولگرايان وحدت کنند»، «اصولگرايان خودشيفتگي را کنار بگذارند»، « برخي اصولگرايان از تصميمات تبعيت نمي‌کنند»،«شجاع باشيم و جلو عدم همگرايي را بگيريم» و...اينها بخشي از هشدارهاي نرم اما جدي بود که اين روزها از زبان مردي که ميدان دار وحدت بين نيروهاي اصولگرا شده است مطرح شد.

به گزارش نامه نيوز، سيدرضا تقوي، که اين روزها مسئوليت تشکيل شوراي همگرايي اصولگرايان در سراسر کشور را برعهده گرفته است، گرچه کمتر از گذشته سخن مي گويد اما کيست که نداند او يک تنه به ميدان آمده است تا شايد اين بار بتوانند مردان اصولگرا را گرد يک ميز جمع کند و آنقدر از وحدت و وحدت و وحدت برايشان بگويد تا شايد اين بار و بعد از چندبار شکست در رسيدن به همگرايي، کوچکترها بر مدار بزرگترها بچرخند و پرچم هاي استقلال طلبي را براي مدتي هم که شده پايين بياورند.

سيدرضا تقوي دو روز پيش با اشاره به لزوم وحدت اصولگرايان به توصيه رهبري به نامزدهاي اصولگرا اشاره کرد و با بيان اينکه رهبر انقلاب اصولگرايان را به وحدت دعوت کرده بودند، او يادي نيز از تلاش هاي آيت الله کني کرد وگفت «ايشان نيز به دنبال وحدت نامزدهاي اصولگرا بودند.»

اين عضو جامعه روحانيت مبارز که به مثابه ديگر اصولگرايان، ترس و نگراني از روي کار آمدن و نفس گرفتن دوباره اصلاح طلبان در سخنانش مشهود بود، به جلسات هم انديشي اصولگرايان اشاره کرد و گفت«جلسات متعددي با اصول گرايان داشتيم تا بتوانيم همه را در يک جبهه کنار هم جمع کنيم.البته جمعي نيز به رغم دعوت، از شوراي هماهنگي تبعيت نمي‌کنند. اما ما تنها از جامعه روحانيت مبارز و جامعه مدرسين در تصميم گيري‌ها تبعيت خواهيم کرد.» اشاراتي که به خوبي مرجع ضمير خود را در نوآمدگان اصولگرا از پايداري تا ايثارگران و رهپويان پيدا مي کند. آناني که در چند انتخابات اخير تن به تصميمات شيخوخيت و بزرگان اصولگرا ندادند و هريک سازي جدا و متفاوت را کوک کردند و پيش رفتند.

فضا براي اصولگرايان آنجا تنگ تر و سخت تر مي شود که در يک سال اخير آنها دو بزرگتر و تکيه گاه خود را به نحوي در کنار خود نمي بينند، حبيب الله عسگراولادي پيرمرد ميانجي گر که تا واپسين لحظات حياتش دست از تکاپو و تلاش براي وحدت بين اصولگرايان برنداشت. و آيت الله مهدوي کني؛روحاني اصولگرايي که در چند سال اخير در کنار آيت الله يزدي و حبيب الله عسگراولادي سه ضلع تصميم گيرنده اصلي را تشکيل مي دانند. سه ضلعي که با فقدان حبيب الله اصولگرايان از يک سو و در بستر بيماري افتادن آيت الله کني، از هم پاشيده شده است.

در اين ميان محمدرضا باهنر که در شرايطي سخت و بحراني عهده دار برادر بزرگتري اصولگرايان شده است، آرامتر از قبل همچون تقوي به زباني نرم با نوآمدگان و کوچکترهاي اصولگرا صحبت مي کند تا شايد از اين مسير آنها را به سوي همگرايي سوق دهد.

او که به مانند تقوي انسجام بين اصولگرايان را تکليف و وظيفه و امري در راستاي منفعت نظام مي داند، با لحني آرام به اختلاف افکنان اصولگرا مي گويد «ما علاقه‌منديم بالاخره اصولگراها (که) در گذشته سوء‌اختلافاتي هم داشتند، رفع کنند.»

باهنر حتي اين را هم مي گويد که بزرگترها و کوچکترها بايد با هم کنار بيايند و خواسته هاي يکديگر را بپذيرند. گويي آنکه باهنر در ميدان وحدت طلبي اصولگرايان آنقدر تنها شده است که چاره را تنها در نرمش و احتياط سخن گفتن با اختلاف افکنان و جوانترهاي اصولگرا ديده است. چه آنکه او به خوبي مي داند انتخابات مجلس دهم ميدان آزمون و خطا براي اصولگرايان نخواهد بود. يک شکست ديگر اصولگرايان را براي سالها از دايره قدرت به دور خواهد کرد.

شايد از همين روست که تقوي در کنار باهنر و ديگر چهره هاي شاخص و معقول اصولگرا، دست به دعوت از همه طيف ها و تشکل هاي اصولگرا زده اند تا در مدت زمان باقيمانده با سخن و هشدار و گفتگو دايره هاي اختلاف را تنگ تر و تنگ تر کنند. چنانچه بنا بر اخبار منتشر شده نه تنها برخي اعضاي منسوب به جبهه پايداري در اين جلسات حضور دارند، برخي وزراي دولت سابق نيز که به جمع جلسات هم انديشي اصولگرايان راه يافته اند. افرادي چون سيدمحمد حسيني وزير ارشاد دولت دهم که معتقد است جلسات هم انديشي اصولگرايان مي تواند مقدمات يک «ائتلاف بزرگ» را فراهم سازد.

با همه تلاش هاي همراه با نگراني معقولين و معتدلين اصولگرا اما شايد اين روزها ترس اصولگرايان از تندروهاي درون خود بيش از رقيب اصلاح طلب و به مراتب جدي تر هم باشد. تندروهايي که از همين ابتدا پيغام فرستادن به اصولگرايان را آغاز کرده اند و با زباني نه دوستانه که همراه با تهديد مي گويند«دعوت به وحدت با توهين ممکن نيست و اين روش آقايان روش دعوت به وحدت نيست، اين روش را عوض کنند، جبهه پايداري بدون شک دنبال اين است که اصولگرايان در انتخابات آتي به يک پيروزي نسبي برسند و بدون شک جبهه پايداري در انتخابات آتي بر اساس تکليف و وظيفه عمل مي‌کند.» سخناني که از سوي روح الله حسينيان از چهره هاي تاثيرگذار اين جريان بر زبان رانده شده است.

پايداري ها که به نظر مي رسد سرمايه گذاري جدي بر روي سعيد جليلي را آغاز کرده اند، اينبار هم گويي در انديشه آنند که تک رو و بي تفاوت به ديگر اصولگرايان طي مسير کنند. استراتژي که مي تواند اصولگرايان را براي سال ها از کرسي هاي قدرت سياسي دور نگه دارد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست