بازدید 5703

پیدا کردن خانه واقعی در دنیای مجازی

برای جماعت اینترنت‌بازی که اتفاقا دست به سرچ‌شان هم خوب است، دنیای مجازی حکم کلاه شعبده‌ای را دارد که هر چیزی می‌تواند از دل آن بیرون بیاید.
کد خبر: ۴۰۳۱۶۷
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۲:۱۵ 26 May 2014
برای جماعت اینترنت‌بازی که اتفاقا دست به سرچ‌شان هم خوب است، دنیای مجازی حکم کلاه شعبده‌ای را دارد که هر چیزی می‌تواند از دل آن بیرون بیاید.

به گزارش همشهری، هر چیزی که مربوط به دنیای واقعی باشد و برای به‌دست آوردنش نیاز به شال و کلاه کردن و از خانه بیرون رفتن داشته باشید، احتمالا یک گوشه از این کلاه شعبده جا خوش کرده. کافی است کلمه مورد نظرتان را سرچ کنید ؛ تمام! پیدا کردن خانه‌های واقعی از دنیای مجازی چیزی حدود 8-7 سال قبل باب شد. ایده کار را خیلی قبل‌تر از آنکه ایران‌فایل و آن‌لاین ملک و بانک املاک و سایت‌های ایرانی دیگر شبیه اینها دست به‌کار شوند، خارجی‌ها داده بودند. به هر حال این روزها که بازار بنگاه‌های املاک سکه است و خیلی‌ها هم برای پیدا کردن خانه اجاره‌ای سری به آنها می‌زنند، ما سراغ روش دیگری رفته‌ایم که شاید این جست‌وجوی خانه را برایتان مثل آب خوردن کند.

به کدام سایت‌ها سر بزنیم؟| اگرچه این روزها آژانس‌داری املاک یا‌‌ همان بنگاه‌داری سابق کمی نونوار‌تر از قبل شده اما هنوز از شیوه‌های سنتی‌اش فاصله نگرفته؛ بنابراین عجیب نیست اگر تعداد آژانس‌هایی که برای خودشان سایت رسمی اینترنتی راه‌اندازی کرده‌اند، انگشت‌شمار باشد . با این حال می‌توان گفت این روز‌ها سایت‌های ملک‌یابی گوی رقابت را از آژانس‌های سنتی ربوده‌اند و مشتری‌های فضای مجازی را به سمت خودشان می‌کشند. «بانک املاک» و«آی هوم» از قدیمی‌ترین‌های این بازارهای اینترنتی هستند، اما معروف‌ترین این سایت‌ها «ایران فایل» است که به‌صورت رسمی فعالیت می‌کند.

تنوع املاک در فضای مجازی| به غیراز سایت‌هایی که در بخش قبل معرفی کردیم، کافی است در موتور جست‌وجوگرتان عبارت «خرید و فروش مسکن» یا «املاک اینترنتی» را سرچ کنید تا نشانی اینترنتی چند سایت ملک‌یابی دیگر مقابلتان ردیف شوند. در این سایت‌ها می‌توانید انتخاب کنید که به‌دنبال آپارتمان هستید یا دفتر کار؟ خانه حیاط‌دار می‌خواهید یا مغازه؟ تجاری، کارگاه، سالن، انبار، گاراژ یا اداری؟ حتی اگر دنبال ملک کلنگی باشید، باغ، ویلا، تالار، سوله، کارخانه، دامداری، مرغداری یا زمین مزروعی هم بخواهید، با یک تیک‌زدن می‌توانید همه گزینه‌های موجود را ببینید.

در سایت ملک‌یابی عضو شوید| برای استفاده از سایت‌های ملک‌یابی، کافی است به عضویت سایت مربوطه درآیید. شماره تماس مالک یا آژانس املاک تنها از طریق عضویت به شما داده می‌شود. حق عضویت هم در سایت‌های مختلف از 10 تا 30هزار تومان متغیر است و در ازای ارسال مدارک می‌توانید از عضویت چند روزه تا یکساله بهره‌مند شوید؛ هم ملک خود را آگهی کنید و هم از بقیه ملک‌ها در فضای مجازی دیدن کنید. بد نیست بدانید در چنین فضایی برخی از مشاوران املاک هم با عضو شدن در این سایت‌ها سعی می‌کنند تعداد فایل‌های ورودیشان را افزایش دهند.

مزیت ملک‌یابی در فضای مجازی| یکی از مهم‌ترین مزایای استفاده از سایت‌های ملک‌یابی برای کسانی که دنبال خانه اجاره‌ای هستند، مقایسه قیمت‌ها و مظنه گرفتن از بازار است. پیشنهاد ما این است که حتی اگر می‌خواهید به شکل سنتی دنبال خانه بگردید سری به این سایت‌ها بزنید تا قیمت‌ها دست‌تان بیاید. البته ممکن است این حسن تبدیل به یک عیب بزرگ شود؛ چرا که به حکم مجازی بودن فضا نمی‌توانید معیارهای دقیقی به‌دست آورید؛ مثلا ملکی که خیلی ارزان آگهی شده و عکس‌هایش نشان می‌دهد خانه تمیز و مناسبی است، شاید در دنیای واقعی آنقدر‌ها هم مطلوب نباشد اما قیمت پایین آن، روی بازار تأثیر بگذارد.

سایت رسمی دولتی هم داریم؟ | دولت دهم برای سروسامان دادن به تورم بازار مسکن، سایتی را به نشانی http: //hmi. mrud. ir راه‌اندازی کرد که اطلاعات بازار مسکن ایران را با مجوز وزارت راه و شهرسازی و بر مبنای آخرین معاملات انجام شده در کشور ارائه می‌داد. این سایت که قرار بود بازار را تنظیم کند، امکان جست‌وجو براساس شهر، منطقه، کوچه و سن بنا را به کاربر می‌داد تا از آخرین قیمت‌های بازار باخبر شود اما به روز نبودن اطلاعات این سایت و ارائه قیمت‌های غیرواقعی باعث شد هیچ وقت مورد اعتماد قرار نگیرد. این سایت این روز‌ها تغییر چهره و محتوا داده است. اگر سری به این سایت بزنید می‌توانید اطلاعات املاک معامله شده تا اسفندماه 92 را در آن ببینید که البته فقط تهران و اصفهان را شامل می‌شود.

سایت‌های ملک‌یابی رایگان| به جز سایت‌های ملک‌یابی جدی که باید برای استفاده از آنها مبلغی پرداخت کنید، سایت‌های خرید و فروش دیگری هم هستند که می‌توانید ملکتان را در آنها آگهی کرده و به‌طور رایگان، بدون پرداخت هزینه عضویت و بدون واسطه مشتریتان را پیدا کنید. «دیوار» یکی از معروف‌ترین این سایت‌هاست که در آن آگهی‌های خرید، فروش، رهن و اجاره پیدا می‌شود. حتی اجاره خانه‌های مبله برای چند روز، اجاره ویلا برای مدت دلخواه، خرید و فروش زمین و حواله و پیش خرید هم در این سایت رایج است. آگهی دهندگان چند عکس از خانه را همراه با مشخصات آن و شماره تماس و ایمیل خود در سایت اعلام می‌کنند و مشتری‌ها بقیه کار را با خود آنها پی می‌‌گیرند.

حق کمیسیون مجازی‌ها
هزینه دریافتی سایت‌های ملک‌یابی چقدر است؟

مصطفی قلی‌خسروی، رئیس اتحادیه کشوری مشاوران املاک درباره سایت‌های ملک‌یابی می‌گوید: «از بین سایت‌هایی که مشاوره املاک می‌دهند فقط یکی از سایت‌ها عضو اتحادیه املاک است و پروانه فعالیت دارد؛ آن هم سایت «ایران فایل» است که مالک آن از بنگاهداران عضو اتحادیه است و چند باری هم از آن تقدیر شده. بقیه سایت‌ها گاهی با مشکلاتی روبه‌رو شده‌اند و گزارش‌هایی درباره تخلفات آنها به ما رسیده است. آنها چون دفتر نداشته‌اند، مجوزی برایشان صادر نشده و درضمن عضو اتحادیه مشاوران املاک نبودند، پس نمی‌توانستیم کاری برایشان انجام دهیم». او درباره وضعیت مالی و حق کمیسیون این سایت‌ها هم می‌گوید: «حق کمیسیون این سایت‌ها باید برابر کمیسیون بنگاه باشد و نه بیشتر. اگر رقم بیشتری بگیرند، متخلف هستند. البته اگر خواستند می‌توانند کمتر بگیرند چون شکل کارشان با مشاوران املاک سنتی متفاوت است».

مراقب کلاهبردار‌ها باشید
یک توصیه جدی در استفاده از سایت‌های ملک‌یابی

سایت‌های ملک‌یابی اگرچه کار آدم‌های تنبل یا گرفتار را که برای خانه پیداکردن هم حاضر نیستند از خانه بیرون بروند، راحت کرده اما این راحتی تبعاتی هم دارد. همانطور که در دنیای واقعی اعتبار بنگاهی‌های قدیمی و باسابقه بیشتر از بنگاه‌دارهای جدید است، سایت‌های ملک‌یابی همیشه مورد اعتماد نیستند و احتمال اینکه کلاه گشادی سرتان بگذارند، وجود دارد. ساده‌ترین احتمال این است که شما را به خانه‌ای بکشانند که زمین تا آسمان با آنچه در عکس‌ها دیده بودید یا در اطلاعات فایل نوشته شده بود تفاوت داشته باشد!

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل