بازدید 151044
ضرب شست فرمانده سپاه ایران به فرمانده کل قوای عراق

حال صدام ۲۴ ساعت پس از آزادی خرمشهر!

علل مختلفی برای پیروزی ایران بیان کرده‌اند که یکی از مهم ترین آن، استراتژی طراحی شده توسط فرماندهان نظامی ایران با محوریت محسن رضایی، فرمانده سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس که عراقی‌ها را شوکه کرده بود و یکی از مهم‌ترین دلایل این فتح بیان شده است.
کد خبر: ۴۰۲۰۸۰
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۲ 23 May 2021

حماسه آزادسازی خرمشهر رویدادی بزرگ در تاریخ نبردهای نظامی جهان و همچنین فتح تاریخی برای سلحشوران ایرانی محسوب می‌شود؛ فتحی که به مدد فرماندهی دقیق و طراحی استراتژی غافل گیر کننده از سوی فرماندهان با محوریت فرمانده کل پاسداران در دوران دفاع مقدس و با ید توانای رزمندگان ایرانی به صبح ظفر پیوند خورد.

به گزارش «تابناک»؛ عملیات بیت‌المقدس، یکی از بزرگ‌ترین رویداد‌های نظامی تاریخ ایران و یکی از بزرگ‌ترین نبرد‌های تاریخ دفاع مقدس محسوب می‌شود. ۱۳۰ هزار رزمنده ایرانی در ساعت ۳۰ دقیقه بامداد دهم اردیبهشت ۱۳۶۱ در محور اهواز، خرمشهر و دشت آزادگان با هدف آزادی بخش وسیعی از جنوب ایران و تمرکز عمده بر بازپس گیری خرمشهر، عملیاتی را آغاز کردند که سه هفته به طول انجامید و این روز‌ها مصادف با آخرین روز‌های این عملیات غرورآفرین است.

حال صدام 24 ساعت پس از آزادی خرمشهر!

این عملیات به قدری بزرگ بود که پس از سال‌ها هنوز ناگفته‌های بسیاری برای آن وجود دارد تا جایی که بسیاری از فرماندهان عراقی نیز در این باره سخن گفته و مقاله‌ها نوشته‌اند که از زوایای مختلف به این موضوع پرداختند. همچنین علل مختلفی برای پیروزی ایران بیان کرده‌اند که یکی از مهم ترینش استراتژی طراحی شده توسط فرماندهان نظامی ایران با محوریت محسن رضایی، فرمانده سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس که عراقی‌‌‌ها را شوکه کرده بود و یکی از مهم ترین دلایل این فتح بیان شده است.

آنچه ‌در ادامه می‌خوانید، فقط گوشه‌هایی از این حماسه ماندگار است که می‌تواند پاسخگوی بسیاری از پرسش‌ها باشد و اگر صد‌ها سال بگوییم و بنویسیم، شاید نتوانیم برای نادیده‌ها، حقیقت ماجرا را بیان نماییم. باشد که در این روزگار آرامش، قدردان زحمات همه بچه‌های جنگ و رهرو خوبی برای شهدایمان باشیم.

سلاح الله اکبر

شب دوم عملیات عراقی‌ها با تیپ مستقل ۱۰ زرهی از قوی‌ترین تیپ‌هایشان که خیلی به آن دلگرم بودند، دیوانه‌وار به طرف جاده حمله کردند. چند دستگاه از این تانک‌های عراقی موفق شدند تا روی جاده آسفالت هم پیش بیایند و خودشان را به خاکریز نیروهای ما برسانند. ظاهراً دیگر کار از کار گذشته بود. رزمندگان هم واقعا در آنجا به این نکته پی بردند،‌‌ همان طور که هدفشان الله است، باید از او یاری بگیرند. به ذهن فرماندهان خط خطور کرد، لازم است در سراسر خط رزمنده‌ها تکبیر بگویند که در جبهه خیلی موثر بود. بعد از اینکه اعلام شد برادران تکبیر بگویند، در سرتاسر خط بچه‌ها شروع کردند به تکبیر گفتن و حمله کردند. عراقی‌ها وحشت کردند، خدمه و راننده‌های تانک‌های این تیپ عراقی که روی جاده آمده بودند تانک‌ها را گذاشتند و فرار کردند. آنهایی که عقب‌تر بودند هم با تانک‌هایشان فرار کردند و آن حمله دشمن هم با یاری خدا و سلاح الله اکبر دفع شد. (راوی شهید حسن باقری)

ده شهید برای یک خاکریز

در عملیات بیت المقدس در موقعیتی قرار گرفته بودیم که اگر یک خاکریز در آنجا ساخته می‌شد در پناه آن می‌توانستیم خاکریزهای دیگری بزنیم و کلاً در آن منطقه تثبیت شویم. عراقی‌ها در سیصد تا چهارصد متری ما بودند و گلوله مثل باران سمت ما می‌آمد. راننده بلدوزر می‌خواست اولین خاکریز را بزند که هنوز دو بیل خاک نریخته شهید شد. راننده بعدی رفت کار قبلی را ادامه داد و پنج دقیقه بعد او را هم شهید کردند. هشت نفر دیگر هم رفتند سراغ بلدوزر و هر کدام پنج دقیقه، ده دقیقه یا حداکثر یک ربع کار کردند و شهید شدند. آخرین نفر مسئول ترابری بود که خاکریز را تمام کرد و شهید شد.

‌از سینه زدن تا شهادت

در این عملیات هفتاد هزار‌ نیرو‌ مردمی آمده بودند. سید یکی از آن‌ها بود. افتاده بود در میدان مین دشمن. هر دو پایش از بالای زانو قطع شده بود؛ نه آهی می‌کرد نه ناله‌ای. آنقدر حسین حسین گفت و به سینه زد تا شهید شد.

ابتکار عجیب تانک‌ها

شب ساعت ۹ به خط مقدم در اطراف جاده شلمچه رسیدیم و احساس کردیم در محاصره دشمنیم. با فرماندهی تماس گرفتیم و وضعمان را توضیح دادیم، فرمانده گفت همگی همزمان با هم چراغ تانک‌هایتان را روشن و خاموش کنید. با هماهنگی تمام چراغ‌ها یکباره روشن و خاموش ‌و در یک لحظه منطقه یکپارچه نور گشت و بعد سریع تاریک شد. انگار عراقی‌ها وحشت کردند. تیراندازی‌ها قطع شد و کمی بعد بسیاری‌شان خود‌ را تسلیم کردند.

بوسیدن صورت اسیر!

در آغاز بعثی‌ها دیوانه‌وار می‌جنگیدند، اما با کامل شدن حلقه محاصره اولین دسته از نیروهای عراقی خودشان را تسلیم کردند. یکی از بچه‌ها خواست مجروحان را با استفاده از اسرا به عقب بفرستد. وقتی فرمانده گردان، رنجبران، متوجه شد به او پرخاش کرد. رنجبران داد می‌زد برادر‌ها این عراقی‌ها با پای خودشان تسلیم شده‌اند، شما را به خدا با این‌ها بدرفتاری نکنید. شاید راضی نباشند کار کنند. بعد هم بلافاصله به طرف جلو صف اسرای عراقی رفت و به آن‌ها گفت: برانکارد‌ها و زخمی‌ها را زمین بگذارید. متوجه منظور علی اصغر نشدند. ایستادند، نگاهش می‌کردند. علی اصغر جلو رفت و برانکارد را از دست اولین اسیر خارج کرد و به زمین گذاشت. بعد هم صورت آن اسیر را بوسید و به آن‌ها گفت حرکت کنند.


فشنگ‌ها‌یی که در جیب جا شدند!

نزدیک به ۱۹ کیلومتر راه را باید تا رسیدن به جاده آسفالت اهواز ـ خرشهر ‌می‌پیمودیم. نیرو‌ها نه در جیب خشاب داشتند و نه به اندازه کافی قمقمه که به آن‌ها بدهیم.‌‌ همان شب قبل از حرکت آمدند و کنار رودخانه به هر نفر دو سه خشاب و چند مشت فشنگ دادند. برادرهای ما به دلیل نداشتن جیب خشاب ناچار شدند فشنگ‌ها و خشاب‌های اضافی را توی جیب شلوارشان بگذارند. بعضی‌ها هم که کوله پشتی داشتند آن‌ها را در کوله پشتی ریختند. با یک وضع فقیرانه و مظلومانه‌ای این برادر‌ها روانه عملیات شدند، ولی آن ایمان و اخلاصشان چنان روحیه‌ای به آنان داده بود که هیچ کس غصه کم و کسری مهمات و تدارکات را نداشت. (راوی اسماعیل قهرمانی فرمانده شهید گردان)

ترس فرمانده عراقی از یک بمب خطرناک

در عملیات بیت‌المقدس در کمپ اسرا بودم. اسیری را دیدم که قد نسبتاً بلندی داشت و لباسش نشان می‌داد، باید از فرماندهان باشد. متوجه شدیم فرمانده تیپ ۴۸ پیاده از لشکر ۱۱ عراق است. از او پرسیدیم چطور شد شکست خوردید؟ یکی از بسیجی‌ها را نشانم داد و گفت: این از یک بمب خطرناک‌تر است، این اصلاً از هیچ چیز نمی‌ترسد. (راوی سرهنگ امجدی از فرماندهان ارتش)

موانع دشمن از زبان فرمانده

عراق در اجرای طرح‌های ایذایی برای حفظ و نگهداری خطوط دفاعی خود دست هیتلر و موسولینی را از پشت بسته بود، از جمله این خطوط دفاعی نهر عبید و سابله و مین‌های شمال غربی بستان و یا طرح دفاعی خرمشهر را می‌توان نام برد. آن‌ها با استفاده از موانع طبیعی زمین برای تشکیل خطوط دفاعی مستقیم طرحی را تهیه کرده بودند که نخست کالک آن را و سپس آن را روی زمین در جنوب رودخانه کرخه نور به طول بیش از سی کیلومتر دیدیم.

نخستین میدان مین که بنا به موقعیت عمق‌های مختلفی دارد. سپس دو ردیف سیم خاردار لوله‌ای که یک ردیف هم روی آن می‌اندازند و از هر طرف دو ردیف به حساب می‌آید و عرض آن حدود سه متر و ارتفاع آن نیز همین حدود است. پس از آن سیم خاردار خطی که نمی‌تواند چندان عامل مقاومت باشد. پس از آن خندق که عرض آن بنا به موقعیت دو تا سه متر و عمقش دو متر است و در صورت امکان کف آن را یا آب می‌اندازند یا مین می‌کارند یا سیم خاردار می‌کشند و یا هر دو وجود دارد. سپس کانالی که سنگر افراد در آن، انشعابی و زیگزاگ ساخته شده است. پس از هر سه سنگر نفری، یک تیربار مستقر است که البته در صورت امکان سنگر‌های نفری سقف‌های نیم دایره‌ای دارد و پشت این خط سنگرهای تجمعی است و پس از این خط، تازه سنگر‌ها و سکوهای تانک می‌باشد. (راوی شهید حسن باقری)

حال صدام ملعون ۲۴ ساعت پس از آزادی خرمشهر

وقتی خرمشهر آزاد شد، ما باور کردیم می‌توانیم از خاکمان دفاع کنیم. آن‌ها اراده کرده بودند خرمشهر را برای همیشه از خاک ایران جدا کنند. روی دیوارهای خرمشهر جمله معروف «جئنا لنبقی» را نوشته بودند؛ یعنی «آمده‌ایم تا بمانیم». در این جمله یک ارادهٔ همراه با کینه است. در نوزده ماهی که خرمشهر در اشغال بود در آنجا خط اتوبوسرانی و تاکسیرانی بصره- خرمشهر برقرار کرده بودند. مغازه صرافی باز کرده بودند تا ریال ایرانی را به دینار عراقی تبدیل کنند. آب و هوای خرمشهر در رادیو بغداد به عنوان یکی از شهر‌های عراق گفته می‌شد. در اعلامیه‌های توجیه سیاسی بعثی‌ها هست که می‌گوید: خرمشهر مانند بالشی است که بصره روی آن آرمیده است. صدام در سخنانش خرمشهر را مروارید شط العرب نامید.

در میان افسران عراقی مشهور است که می‌گویند، کار‌شناسان نظامی خارجی به خرمشهر می‌آمدند. وقتی استحکامات ما را می‌دیدند، می‌گفتند: خرمشهر برای همیشه از آن شما خواهد بود. ایرانی‌ها برای پس گرفتن آن به یک ارتش کاملاً مدرن و مجهز نیاز دارند. ایرانی‌ها چنین ارتشی ندارند؛ بنابراین، شما نگران نباشید. برای همین است وقتی خرمشهر آزاد شد حسین کامل داماد صدام گفت: در ۲۴ ساعت اول یک پزشک همواره بالای سر صدام بود. آنقدر فشار روحی روی او بود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴۲
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۲۲۹
خرمشهر، همیشه خرم خواهد ماند اگر بخواهیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۴
اگر خدا بخواهد
حميد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۴
شما بيا برو اول وضع خرمشهر رو ببين بعد در موردش نظريه پردازي كن
sina
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۴
دلم گرفت از مظلومیت این شهر، کاش جای خرمشهر تهران رو می گرفتند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
نکته ای که خیلی باید توجه داشت اینه که رزمندگان ایرانی نترس بودند واز امکانات دشمن هراس نداتشتند این روحیه رو باید حفظ کرد اونم امروز و در ژنو
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
ولی بعد فتح اون باید جنگ خاتمه می یافت
ناشناس
| Australia |
۱۷:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
فقر و بیکاری از صذام خطرناکتره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۶
نمیدونم چرااین وطن ...امنفی میدن
نجابت
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۶
شما بعثی ها و اسراییلی ها و صهیونیست ها روتون میشه که بیاید منفی بدید. بیچاره ها حقیقت تلخه. همه دنیا رو خریدید ولی نتونستید بر ما غلبه کنید. چون خدا با ماست. حالا بشینید منفی بدید تا ...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۲
آقای دکتر رضایی سال 61 حدود 28 سال سن داشتند و فرمانده کل سپاه بودن
محمدرضا جعفری
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۳
از خاطرم هرگز نخواهد رفت خرمشهر
فهمیده ها با لاله هایِ خفته یِ این شهر
اشکی که چون کارون به روی گونه ام جاری ست
باید نویسد خاطراتم را برای دهر

شاعر محمدرضا جعفری
علی از لاهیجان
| Netherlands |
۲۱:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۳
غلط نوشتی . باید می نوشتی خرمشهر خرم خواهد شد و همیشه خرم خواهد ماند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۵
خرمشهر آزاد شد اما..... هنوز که هنوز ه آبان نشد...
خواهش میکنم به جوونها توصیه کنید بخونند. براشون شرایطی فراهم کنید تا بخونند. یک قطره خون شهدا نباید بیهوده صرف شده باشه. آینده ما با این خونها باید تضمین بشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۴
هی آقای ناشناسی
جو گیر نشو، بیخودی هم جو نده

یه سر بزن به مجروحین جنگ،
وضعیت سلامتی و زندگیشون رو نگاه کن
بعد بیا اینجا شعار بده.
یک ایرانی
| Germany |
۱۵:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۴
ناشناس عزیز به مسولین هم توصیه کنید بخونند
مسولین باید ببینند که چه کسانی رفتند تا این مملکت آباد بشه و از پست و مقام خودشون سوء استفاده نکنند. به نظرم مسوولین باید بیشتر از جوانان این متن رو بخونند
تابناک تورو خدا منتشرش کن
مجتبی m
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
متاسفانه خیلی از جوونای ما قدر خودشون و کشورشونو نمیدونن و یه جور خود کم بینی جامعه رو گرفته، اگه یه بار این مطالبو میخوندن دیگه ایرانو با کشورای غربی مقایسه نمیکردن، ده نفر شهید واسه یه خاکریز! کاش این روحیه شهدا تو نسل امروز هم بود، راست گفتی مرشد جوون ها فقط با خوندن آگاه میشن.
فربد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۶
شهدا و رزمندگان دوران جنگ انسانهای بسیار بزرگ و وصف نشدنی بودند درود بر روح بزرگ شهدای وطن و ارزوی سعادت و سلامت برای جانبازان و رزمندگان ماندگار جنگ.
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۶
یک عده خون و جون دادن و یک عده هم الان همه جا رو گرفتن و دارن همه چی رو میبرن
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۳
جوانها بخوانند یا مسئولین!!!!
یاد یاران یاد باد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۴
یاد باد آن روزگاران یاد باد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
ای کاش تیم هسته ای هم از جنس بسیجی ها بود اونوقت خرمشهر دوم را هم فتح می کردیم
الله اکبر
بله آزاد سازی خرمشهر موهبت بود که به دست خالی اما توانمد رزمندگان آزاد شد ولی ما چه کرده ایم با این دستها آنها را به سخره گرفتیم به آنها خندیدیم و هرجا رفتن گفتیم شما به اندازه خورده اید دیگر بس است بدون آنکه بدانیم آنان که خوره اند از نام این رزمندگان سوء استفاده کرده اند و به کام خویش ریخته اند زمانی که اینان سنگر می ساختند انان خانه های ویلایی ساختند و از معافیت های زمان جنگ بهره بردند الان آنها در بالا ایستاده اند و رزمندگان دیروز پایین و انان نگاهی هم به پایین نمی اندازند و فرزندانشان را فقط با نام جنگ آشنا کرده اند نه سختی های روز جنگ انها حتی بی آبی و سردی و گرمی روزهای جنگ را حس نکردند شاید روزی تکبیر الله اکبر همان رزمندگان به گوششان برسد تا قدر آزادی و آرامش الان را بدانند و بفهند که ملت ما مدیون این رزمندگان است تمام هستیشان را از این رزمندگان بی نام و نشان دارند بیاید قدر خود را جای آنها بگذاریم انان که هیچ گاه طعم به دنیا آمدن فرزندانشان را نچشیدند و فرزندانی که هیچ گاه نام بابا نبردند و همیشه حسرت دیدار دارند و مورد اهانت اهالی که انها را با نگاهها و حرف هایشان آزار می دهند
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۵:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
بسیارزیباومستدل دوست عزیزم افرین
فربد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۶
متن خیلی عالی بود دمت گرم .
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۳
اولا اجرشون با خداست. ثانیا به امتیاز همین نوشته خودت
نگاه کن پس معلومه که هنوز محبت همون شهدا و رزمندگان در دل ماها باقیست و هیچوقت فراموششان
نخواهیم کرد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۴
كجايند آن شهيدان خدايي پرنده تر ز مرغان هوايي
روحشان شاد و خوشا به حالشان كه اين زمان را نديدند.
کاش الان به داد خرمشهر و ابادان میرسیدن
ای کاش خرمشهر بعد از این همه مقاوت و رنج به حقش درزمینه توسعه عمرانی اقتصادی و اجتماعی برسه تمام مردم ایران و همه مسئولین به خرمشهر و آبادان و مردم خون گرمشون بدهکاران
پاسخ ها
حميد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
من هم با شما موافقم . در حق خرمشهر خيلي كم لطفي شده . البته من اهل ساوه هستم ولي روستاي كوچك ما در ازادسازي خرمشهر 4 تا شهيد داد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
خرمشهر حقشه تا به يكي از آبادترين شهرهاي ايران تبديل بشه..زيبا و با طراوت و داراي تمام امكانات شهري در حد شهرهاي بزرگ اروپايي ..اين كار با ايجاد تسهيلات قانوني و سرمايه گذاري بخش خصوصي كاملا امكان پذيره ..خرمشهر بندري آزاد و معاف از ماليات نه فقط قسنت اروند بلكه تمام منطقه و دعوت از سرمايه گذاران براي سرمايه گذاري و با ارايه امتيازات كامل در خصوص واردات و صادرات كالا..حقوق آزاد كشتيراني و ورود بدون ويزا براي خارجيان ...تاسيس واحدهاي صنعتي HI TECH و پارك هاي فناوري ...ترمينال ويژه سفرهاي عتبات عاليات و منطقه گردشگري و تفريحي در فصول سرد سال ...توسعه طرح هاي دانشگاهي و ايجاد خطوط پرتردد هوايي با استفاده از هواپيماهاي سبك و نقل و انتقال مسافر از شهرهاي اطراف . . . .
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۶
ما همه به شهدا بدهکاریم و بدهکاریم و....... تا ابد بدهکاریم اما به مردم خرمشهر و آبادان چرا بدهکاریم؟؟؟
زنده باد یاد و خاطره دلاورانی که جان پاکشون و تقدیم ناموس وطن کردن امیدوارم هیچ وقت تو این کشور شاهد جنگ نباشیم
فایل گرافیکی بسیار عالی بود. ممنون تابناک.
ایکاش برای عملیاتهای بزرگ دیگه هم ساخته یشه.
بنام خدا
روز سوم خردادسال 1361 بشدت بيمار بودم و در آتش تب شديدي ميسوختم كسي هم نبود كه از من پرستاري كند بزحمت آب ولرمي نوشيدم و لباسي پوشيدم تا به پزشكي يا داروخانه اي برسم خيس عرق بودم و توان راه رفتن نداشتم و قلبم با هر قدمي كه بر ميداشتم بشدت ميزد چند صد متري محل سكونتم داروخانه اي بود كه در بالاي آن مطب يك پزشك قرار داشت خيابان يك طرفه بودو بيست دقيقه طول كشيد تا پياده به انجا رسيدم مطب تعطيل بود داخل داروخانه شدم تا مسكني تب بر بگيرم تا بطور موقت تب را پايين بياورم و بتوانم به بيمارستان ياپزشكي برسم از شدت ضعف زانوانم ميلرزيد داخل داروخانه كه شدم از راديو صدايي آشنا خبر داد " هموطنان عزيز توجه فرماييد هموطنان عزيز توجه فرماييد خونين شهر شهر خون و قيام آزاد شد " با مشتاني گره كرده به خيابان دويدم و فرياد الله اكبر سر دادم مردم با تعجب به من مينگريسند دقايقي بعد از تمام خانه ها و مغازه ها فرياد شادي و الله اكبر مردم بلند شد و من در درياي شعف ملي ازادي سرزمينم غرق شدم سالها از اين ماجرا گذشته و من در اين حيرت باقيم كه آن بيماري سخت چگونه در لحظه اي از تن من خارج شد .
دست و بازوي تمام عزيزاني را كه در آن حماسه بزرگ نقش داشتند ميبوسم التماس دعا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۴
شنوندگان عزیز توجه فرمایید نه هموطنان توجه فرمایید
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۳
این حال و رورز تما ملت ایران در آن روز به یاد ماندنی بود . اما فراموش نکنیم جهاد فعلی رو . خاطرات جهاد گذشته صرفا به درد مرور و از یاد نرفتن میخوره . الان وضعیت خرمشهر و بسیاری از شهرهای ما از آن موقع بهتر نیست . فکری به حال هموطنان محروممان در جنوب و غرب و شرق کرده ایم ؟ وای به حال برخی مسئولینی که پایه های قدرتشان بر روی خون جوانان شهید وطن قرار گرفته و
بجاست یادی بکنیم از بسیجیان راستین که در راه دفاع از کشورشان و دفاع از آرمانهای امام خمینی شهید شدند . شهیدان بزرگ و فرماندهان دلاوری همچون شهید خرازی ، شهید همت ، شهید کاظمی ، شهیدان باکری و هزاران شهید دیگری که بی ادعا جان در راه دوست فدا کردند.
امام زمان عج هم انشاالله با امثال این مردان خدا جو وولایت مداردنیا را نجات خواهد داد
ای جانم به بلندای همتتان
خونتان همیشه پاینده باد
ﺧﺮﻣﺸﻬﺮ ﺭﺍ ﺧﺪﺍ ﺁﺯﺍﺩ ﻧﮑــﺮﺩ !
خدا میخواست کاری کند برای ترکمانچای و گلستان میکرد
ﺧﺮﻣﺸﻬﺮ ﺑﻪ ﺑﻬﺎﯼ ﺧـﻮﻥ ﺁﺯﺍﺩ ﺷﺪ .
ﺧﺮﻣﺸﻬﺮ ﺑﺎ ﺟﺎﻥ ﮐﻨﺪﻥ ﻭ ﺟﺎﻥ ﺩﺍﺩﻥ ﺁﺯﺍﺩ ﺷﺪ .

ﺧﺮﻣﺸﻬﺮ ﺭﺍ ﺟﻮﺍﻧﺎﻥ ﺍﯾﻦ ﺳﺮﺯﻣﯿﻦ ﻫﻤﯿﺸﻪ ﺟﺎﻭﯾﺪ ﺁﺯﺍﺩ ﮐﺮﺩﻧﺪ
ﻭ ﺍﺭﻭﻧـﺪ ﺭﻭﺩ ﺷﺮﻣﻨﺪﻩ ﺩﺧﺘﺮﮐﺎﻧﯽ ﺷﺪ ﮐﻪ ﺍﺯ ﻫﺮﺍﺱ ﺍﺳﺎﺭﺕ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﺪﺍﻥ ﺳﭙﺮﺩﻧﺪ
پاسخ ها
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۴
داداش جون همونایی که خون دادند برای خدا بوده و در اوج ایمان... ایران با یاحسین گفتن ها پیروز شد...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۴
اونجا هم اگه همین ، همت و از جان گذشتگی ها بود از ایران جدا نمیشد.
شما خرمشهر نبودی تا معنی این جمله رو متوجه بشی.
صادق
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۴
خرمشهر را فقط اراده خدایی آزاد کرد
رزمندگان ما با اعتقاد به خداوند با عظمت چنین شجاعانه جنگیدند
رضا
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۷:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۴
نمی دونم مثبت بدم یا منفی ...
ولی خرمشهر رو خدا آزاد کرد ...
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
حرف شما درست است ولی همانطور که خواندید تمامی کارشناسان نظامی پس از بازدید امکانات صدام آن شهر را حیر قابل نفوذ اعلام می کردند . پس تنها خون نمی تواند که آن دژ محکم را بشکند بلکه آن قدرت خداوند منان است که به امداد و یاری دلاورمردان و رزمندگان اسلام آمد و آنها را به پیروزی رساند ..
پس این جمله کاملاا صحیح است که خرمشهر را خدا آزاد کرد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
ای کاش نظرات کفرآمیز این خواننده را منتشر نمی کردید.
انکار قدرت خدا!!
علي
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
دوست عزيز کورش
خدا اراده خود را در شجاعت رزمندگان، در قدرت جوانان ايران جهت دفاع از شهر، در نترسيدن مردم جهت خون دادن و …. متجلي کرده است
نه اينکه فکر کني خدا يک موجود غول مانند فرستاده و آن غول همه عراقيها را خورده
خدا معمولا با اسباب طبيعي اراده خود را انجام ميدهد
اراده خدا وقتي نمايان تر ميشود که گاهي ميبيني تمام عالم و دنيا تصميم بر امري دارند با تمام تدارکات لازم ولي باز آن کار انجام نميشود و يا برعکس، همه در پي عدم رويداد کاري هستند ولي باز آن کار انجام ميشود
در خرمشهر هم قضيه چنين بود که با تمام معادلات نظامي و علمي امکان بيرون راندن عراقيها به هيچ وجه نبود ولي در نهايت خرمشهر آزاد شد
محمود
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
جهان بینی شما چقدر محدوده داداشم‏!یه کم مطالعات مرتبط داشته باش‏!از قیاست خنده آمد خلق را
حبیب
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
خدا وقتی مدد میرساند که انسانها بخواهند و همت کنند...
پس خدا خرمشهر را آزاد کرد...
به پاس زحمات مردان و زنانی که فداکاری کردند
نام
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
خل وضع چي ميگي!!!
خدا وقتي واسه ملت كاري ميكنه كه خودشونم اقدامي بكنن وتي اجدادت زمان اين دو عهدنامه ننگين پاهاشونو انداختن روهم و هيچي نگفتن توقع داشتي خدا چكار كنه
تمام افرادي كه خودشون تو آزادي خرمشهر بودن ميگن خدا اونوقت تو كه اصن معلوم نيس اون موقع كجا بودي تز روشنفكري تو قاب جملات قشنگ قي ميكني!!
بابا روشنفكري تا كجا!! به خدا هم گير داي
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
خرمشهررا خداآزاد کرد منتهی با دستان توانمند رزمندگان اسلام هوالذی ایدکم بنصره ونصرالمونین
امید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
با توجه به اینکه اراده ی انسان در طول اراده ی خداست پس خدا آزاد کرد.در ضمن در قرآن آیه ای داریم که در آن به افرادی اشاره شده که ایمان دارند اما با شرک که اما حسن (ع) در باره ی اینگونه افراد میفرمایند اینان همان افرادی هستند که فکر میکنند خود کاری را انجام دادند یا دیگری برایشان کاری انجام داده در صورتی که عامل اصلی خداست.لطفا تحت تاثیر صحبت های عده ای که از این این صحبت های کلیشه ای میکنند قرار نگیرید.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
خیلی حرف پشت این متن است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
چرند نگو.خرمشهر را خدا ازاد كرد
ثسیجی
| Netherlands |
۱۲:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
کافر اینجا سرزمین مسلمینه پس فقط مسلمونا میتونند نظر بد بدون خواست خدا توی ختی نمیتونی پلک بزنی
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۳:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
بنده خدا ، اونهایی که خون دادند برای خدا خون دادند ، فکرشون لقا الله بود ، به کوروش کبیر و سرزمین آریایی و ایران باستان فکر نمیکردند .
فلذا منافاتی نیست که خدا آنجا را آزاد کرد یا خون جوانان این کشور ، اینها در طول یکدیگر هستند ..
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
خدا بركت و معجزه اش را به اهلش مي دهد.
ناشناس
| United States of America |
۲۰:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
خیلی مونده تا بفهمی «خدا ازاد کرد» یعنی چه
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
اونایی که جنگیدن میگن خدا آزاد کرد!!

شما و همفکرات چی هستین این وسط؟؟جنگیدی؟خون دادی؟جانباز شدی؟؟

هیچ رزمنده ای صرف اینکه ایران وطنشه نرفت جنگ.همه برای اسلام رفتند
حمزه
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۶
اگر در زمان ترکمانچای و گلستان رهبران و جوانانی چنین بودند دست قدرت الهی از آستین آنها هم بیرون می آمد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۶
آقای کوروش! عزیزم نوشته هات درسته اما اینو بدون که منظور کمک و مددهای غیبی الهی بوده که به یاری رزمندگان اومده و منجر به آزادی خرمشهر شده. اگر مردم در قضیه ترکمانچای و گلستانم کمک می خواستن حتما یاری خدا رو به همراه داشتن.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۶
مشدی کوروش مثل اینکه متوجه نیستی
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
اتفاقاً خرمشهر را خدا آزاد کرد!
اما خداوند خودش می فرماید که احوال قومی را تغییر نمی دهیم، مگر اینکه آنان خود بخواهند!
در ترکمانچای و گلستان ما نخواستیم، اما در خرمشهر خواستیم! پس خدا در خرمشهر یاریمان کرد!
اما در مورد اروند رود و شرمندگی اش!!
آقای محترم! این اروند نبود که شرمنده شد! بنی صدر ملی گرای شما بود که شرمنده شد! کسی که فریاد ایران ایران می زد! اما ایران بدون اسلام را می خواست! اروند افتخار می کند که به هر راهی مدافع شرف ایرانی شد!
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۵
خرمشهر را خدا آزاد کرد به کوری چشم بدخواهان
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۲
و خداوند سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی دهد مگر آنکه خود تغییر دهند
خداوند خرمشهر را با بازوی توانایی غیور مردان این سرزمین آزاد کرد
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۳
والله نه توانستم منفی بدم و نه مثبت
به نظرم هم لطف خدا بود و هم جان کندنهای جوانان آن زمان این سرزمین
امین
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۳
اگر آنموقع این بسیجی ها بودند خدا برای ترکمانچای و گلستان هم کاری میکرد
غفاری
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۳
همین جوان ها زمان قاجار هم بودند
ولی چون نظامشان سلطنتی و فاسد بود، موفق نشدند. این بار پای جمهوری اسلامی در میان بود و علیرغم همه کاستی ها در برابر تمام دنیای کفر پیروز شد.
خاطره قهرمانیهای دلیر مردانی که خرمشهر را آزاد کردند هیچگاه در ذهن مردم ابران کمرنگ نخواهد شد.این مردان کاری کردند که همه دنیا متحیر ماند.یادشان جاودانه و روحشان شاد باد.تک تک آنها فرزندان این آب و خاک بودند و ایران باید به داشتن این قهرمانان بی نام و نشان افتخار کند.
شکر گذار پروردگاریم که استنشاق غبار جبهه ها را نصیبمان کرد و پیروزی را در عین ناباوری دشمنانمان به ما ارزانی داشت.با گذر از میدان خطرناک "منیت"ها از نعمتهای او قدر دانی کنیم.
پاسخ ها
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۳
بنده به نوبه خود دست بوسم.
اگر من هیأت علمی الان در این جایگاهم به لطف ایثارگریهای بزرگانی چون شماست
تشکر از تابناک عزیز.
جالب بود
خوشا به حال شهیدان که رفتند و نماندند که ببینند حاصل جانفشانیشان چه شد .
پاسخ ها
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۳
نه عزیزم. تاریخ بی انصاف نیست هیچگاه عزت و بزرگواری آنها را فراموش نخواهد کرد
افرین
وقتی این بالشت از زیر سر صدام و صدامی ها کشیده شد ، آنها دیگر تا آخر جنگ یک لحظه خواب خوش که نداشتند هیچ بلکه یکسره کابوس میدیدند .
خرمشهر را واقعا" خدا آزاد کرد .
پاسخ ها
فربد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۶
و همچنی خون شهدا و تلاش جوانان با غیرت و دلیر و بی ادعای ایران زمین.
بسیار عالی بود. خدا خیرتان دهد. فایلی که در انتها برای دانلود گذاشته بودید برای فهم خلاصه تاریخ این معجزه خیلی لازم بود. یادم هست وقتی در ارتش سرباز بودم (سال 84)، یکی از افسران تحصیل کرده دانشگاه افسری امام علی (ع) می گفت ما می فهمیم که این جمله ی معروف امام (ره) که خرمشهر را خدا آزاد کرد چه معنایی دارد. او می گفت که به لحاظ دانش جنگ، با هیچ محاسبه علمی ایران قدرت بازپس گیری خرمشهر را آن هم با عملیاتی به مدت کمتر از یک ماه نداشته است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۲
مگه ارتش هم تو جنگ بود ؟؟؟؟؟
اما با وجود آزاد سازی خرمشهر ، سالیان سال می گذرد،،، به شهر رسیدگی نمی شود و هنوز آثار جنگ در آن به خوبی نمایان است
سلاح ایمان وتوکل به الله هر دژی را ویران میکند خوش به حال شهدا
بله اینها خرمشهر را آزاد کردند! خدا خرمشهر را آزاد کرد
شاه كليد اين متن(( اگر صد‌ها سال بگوییم و بنویسیم، شاید نتوانیم برای نادیده‌ها، حقیقت ماجرا را بیان نماییم. باشد که در این روزگار آرامش، قدردان زحمات همه بچه‌های جنگ و رهرو خوبی برای شهدایمان باشیم.))
طراحی فلش انتهای متن خیلی جالب و مفید بود.متشکرم
خوشا آنان با آن دل ها بزرگشان.
آفرین بر غیرت غیورمردان ایران
این مروارید شط عرب الآن چه وضعیتی داره؟ از زمان جنگ تا حالا چقدر فرق و پیشرفت کرده؟
تابی فلش رو نمیشه دانلود کرد. تو راست کلیک چنین گزینه ای نیست
مدیر پایگاه روی کلمه دانلود کلیک کنید
درود بر شهیدان! هیچ شهیدی در نزدیکانم ندارم ولی وقتی حدود یکماه پیش به خرمشهر و شلمچه رفتم کنار کارون بعد از دیدن دیوارهای تیرخورده ساعتها گریستم.روحشون شاد
علی اصغر جلو رفت و برانکارد را از دست اولین اسیر خارج کرد و به زمین گذاشت. بعد هم صورت آن اسیر را بوسید و به آن‌ها گفت حرکت کنند.
این کار وامثال این کار مردونگی نیست دشمن دشمنه از این لوس بازی ها هم نباید داورد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۶
برو یکم فقه شیعه و روایات شیوه ی برخورد با اسیر مسلمان را بخون بدنیست یکم تحلیل یاد میگیری
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
واسه ي شما كه قلبت سياهه لوس بازيه
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۳
به نظرم جمعیت قابل توجهی از سربازان عراقی شیعه بودند و قلبا نمیخواستن با ایرانیها بجنگند و در همون زمان ترجیح دادن اسیر شوند. چه بدونم شاید فرماندهان ما هم همون موقع متوجه ماجرا شده بودند و یه جورایی خواستن مقابله به مثل کنند و این مورد هم نمونه ای از تشکر از سربازان شیعه عراقی بوده
من معمولا تی وی نگاه نمی کنم چون چیزی برای نمایش نداره ولی دیشب اتفاقی صحنه های اون روزها، خرمشهر و مردم و همبستگیشون، اجتماع زنان در مساجد برای تهیه مایحتاج جنگ دیدم. یاد بچگیهام و اون همه وحدت افتادم .دلم گرفت جنگ بود، سختی بود، مرگ بود، داغ عزیزان بود ولی انقدر بی مهری الان، بی مسئولیتی و هزار دردی که الان هست نبود. واقعا چرا ایران به اینجا رسیده؟؟؟
خدا رحمت کند زحمت کشیده هارو
شهدا خوش بحالتان، رزمندگان خدا نگهدارتان و ایران وطن خوبان و لیران . شیران همیشه باشی سرفراز و قهرمان
جرا بعد از فتح خرمشهر تا نزديكي بصره رفتيم ولي دستور عقب نشيني صادر شد!!!!! خدا انگلسيها و روسهاي نامرد را لعنت كند كه از بغل جنگ فرسايشي ايران و عراق كاسب شدند آ مين .....
خرمشهر را خدا آزاد کرد امام خمینی ره . به فاتحین خرمشهر درود می فرستیم
انشا لله اقتصاد هم با مسلمانی ما وایمان مدیران و اصل اراده خداوند تبارک وتعالی ازادشود وسرو سامان بگیرد عده ای که گردن کلفت کردند بدانند مستحق این ثروت ها نبودند ونیستند وکوتاه بیایند تا دیر نشده
خرمشهر تا ابد غیرتمندی ایرانیان را یدک می کشد. خوش به سعادت تمام خوبان که در این راه تلاش نمودند.
تبارک اله بر این غیرت
سلام برتمام کسانی با جانفشانی های خود خرمشهر را آزاد کردند سلام بر نوجوانان وجوانانی که در دهه 60 با تمام وجودشان در مقابل ماشین جنگی صدام وکشور های عربی حامی او وهمچنینی غربی ها بدون ذره ای ترس تا آخرین قطره خونی که در وجودشان بود پایداری کردند هیچ واژه ای یافت نمی شود تا آن پاستقامت شما را توصیف کند.اما بعد از 32سال از آزادی خرمشهر و 25 سال پس از پایان جنگ تحمیلی می خواستم جویای احوال مردم خرمشهر باشم راستی حالتان چطور است امیدوارم حال همگی مردم شریف خرمشهر خوب و هیچ گونه دغدغه ی مالی ومعیشتی نداشته باشید بعد از این همه سال حتما شهرتان یکی از بهترین شهر های ایران از لحاظ امکانات تفریحی وتوریستی است بعید می دانم که جوانان خرمشهر هیچ گونه دغدغه ی شغلی داشته باشند وبه راحتی می توانند مشاغل مورد علاقه خود را جویا شوند مدارس خرمشهر به احتمال زیاد بهترین امکانات آموزشی وکمک آموزشی را در اختیار دارند حتما کلاس هایتان کاملا هوشمند شده و برای تمام دانش آموزان کامپیوتر ولپ تاپ در نظر گرفته شده سرویس های مدارس که دیگر جای خود دارد دیگر مشکل آب شرب ندارید و و سطح رفاه وبهداشت آنقدر بالا رفته که دغدغه ای برای مریض شدن ورفتن به بیمارستان نخواهید داشت این امکانات کوچکترین حق مسلم شماست وای حداقل امکاناتی است که باید داشته باشید اگر اینطور نباشد پس این همه تبلیغ چرا...
خب این همه زحمت ها رو الان باید ارج نهیم نه مثل بعضیها درحیاط خلوت مشغول ثروت اندوزی باشیم اینها مظلومانه وبی ادعا برای هروجب ازخاک میهن جنگیدن نبودیم دررکابشان باشیم ولی الان بنده خاک پایشان هستند وبگم ازکاراخراجم کردن چون بلد نبودم رشوه بخورم
درود بر رزمندگان دلاور جنگ ایران وعراق
احساس افتخار و غرور . سپاس از کسا نی که مردانه ایستادند
خداوند رحمت کند شهدای جنگ را .بالخصوص شهید عزیز حاج احمد کاظمی را.به روان پاکش صلوات
چو ایران نباشد تن من مباد
دم همه ی بچه های جنگ گرم ، گاهی خیلی دلم براشون تنگ میشه ، روزگار سختی بود ولی چقدر زیبا و دوست داشتنی بود ، خوشحالم که در دوره شهدای بزرگی جوون بودم ، که هر کدومشون یک اسطوره بودن . . .
خرمشهر عشق من .خون من . وجود من . افتخارمن. وسربلندی ملت من است وبه این میبالم که زادگاهم خرمشهراست
ياد همه شهدا گرامی باد که کاری کردند کارستان. و وا اسفا به حال مسوولین ما آنها که پایما میکنند خون این عزیزان را و آنهایی که فرهنگ این آزادی را منتقل نمیکنند. برای اولین بار بعد از سی سال باید از تابناک این مطالب را ببینم!!!
درودبر خرمشهروعاشقانش.
خرمشهر آزاد شد ولی آباد نشد!!!
" سید یکی از آن‌ها بود. افتاده بود در میدان مین دشمن. هر دو پایش از بالای زانو قطع شده بود؛ نه آهی می‌کرد نه ناله‌ای. آنقدر حسین حسین گفت و به سینه زد تا شهید شد. " واقعا تکان دهنده است ..... امام حسین هیچ وقت تنها نمیشه
حالا هم که صدام به درک واصل شد
عالی بود این اولین باری بود که به عمق این اتفاق غبردم. فقط یه کم سرعت نمایشش بالا بود
فايل فلش خيلي خوبي است فقط در روز 25 مهرماه يه غلط املايي داره م مقاومت از قلم افتاده
یک نفر هم حتی واسه دلخوشی بچه های نیروهوایی از دلیل واقعی اسیر شدن تعداد بسیار زیاد نیروهای عراقی تو خرمشهر نمی گه
چرا گفته نمیشه که فانتوم شناسایی ما از پل عراق(بووارین) روی اروند عکس گرفت و سرگرد محمود اسکندری با ستوان زمانی با فانتوم با نهایت دقت و شهامت و مهارت بمباران کردن و از بین بردن تا ارتش عراق تو خرمشهر محاصره بشه.
چرا هیچ کس نمیگه؟
پاسخ ها
هادی
| United States of America |
۰۰:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۴
دوست عزیز باید کسی که در جریان موضوع است این رشادت ها را منعکس کنه! در مرحله اول خود این عزیزان و بعد فرماندهان، همرزمان و ...... هستند که با انتشار واقیت های جنگ جوانان امروز و نسل های بعد را با تاریخ دفاع مقدس ما آشنا کنند.
علی محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۴
خوب برادرم نظر بده چه اشکالی دارد هرکسی باید یگوشه نبرد تعریف کنهکی گفته فقط بسیجیا بودن این که خیلی بده همه باید از زحمات نیرهای ارتش سپاه بسیج ونیروی هوایی وجهاد تشکر وخاطره گویی کنیم
یک بسیجی دفاع مقدس
حميد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۴
هزار آفرين دقيقا درسته
فرامرز
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
خيلي نکته جالبي بود. نميدونستم. متاسفانه اين نکات مهم هيچ وقت گفته نميشه و حق خيليا .... . بهرحال ياد و خاطره اين خلباناي عزيز هم گرامي. اگه زنده هستن که خداوند حفظشون کنه و عمر با برکتشونو بيشتر کنه و اگه به رحمت خدا رفتن يا شهيد شدن که خدا رحمتشون کنه و ما رو با اونا محشور کنه....
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
من خودم از بچه های پایگاه 2 شکاری ام. در حق نیروی هوایی همیشه کم لطفی شده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
داری میگی دیگه
من مانده ام چرا جوونای عزیز کشورمون تو این خبرا حضورشون کمترهه؟!!! :(
پاسخ ها
عماد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۴
واقعا حق با شماست
حالا خداکنه بحث تجاوز یا چیزی مثل اون باشه
همه اظهارنظر میکنند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
سن خواننده ها رو از کجا می فهمی شما؟
خیلی خوب بود
کلیپ فلش قشنگی بودش امامن که نتونستم نوشته های روی فلش رو بخونم خیلی سریع رد میشود خط اول رو نخونده نوشته بعدی میومد اگر امکانش هست لطفا اصلاحش کنید
ای بابا!اون بندگان خدا از جونشون مایه گذاشتن ولی در نهایت کشور تبدیل به چی شد؟؟؟؟
پی‌نوشت:قبل از این خبر،خبر مربوط به حادثه در بیمارستان قم را خواندم.
درودخداوپيامبرخدا بر فاتحان شجاع خرمشهر
درود بر رزمندگان سلحشور ايراني
درود بر رزمندگاني كه من حتي خاك پاي اون ها هم نميشم
جوگير نيستم و كشورم رو حتي از جونم بيشتر دوست دارم
عشق من ، ايران من........
عالی بود.مختصر و مفید.مخصوصا حال آق صدام.راستی الان کجاست؟
پاسخ ها
مصطفي
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۳
آق صدام شما رفته به درك
حتي جهنم رو نجس ميكنه!
خدا لعنتش كنه كه چقدر ايراني و عراقي رو كشت و خودش هم به درك اسفل السافلين رفت
در جواب مصطفی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۵
مثل اینکه موضوع را بر عکس فهمیدی. بعد از آزادسازی خرمشهر این صدام بود که فورا خواستار آتش بس و صلح گردید ولی ما 6 سال دیگه هم جنگ را به دلایل واهی ادامه دادیم ... .
یاد باد آن روزگاران یاد باد.....
یاد همه شهدا بخیر
آفرین بر رزمندگان و شهیدان.خدا از کوتاهی های ما بگذرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۲
البته از کوتاهی مسئولین....
ایرانی ها در طول تاریخ نبردهای دفاعی بزرگی رو با پرداخت حداکثر هزینه انجام رسانیده اند اما در برخی موفق و در برخی علیرغم رشادتهای کم نظیر متاسفانه به دشمن باخته اند ..
نبرد دفاعی آریو برزن و رویارویی او با سپاه اسکندر مقدونی ( ۳۳۰ پیش از میلاد ) در تنگ تکاب که علیرغم مقاومت ارتش ایران اما نهایتا یونانی ها موفق شدند ...

نبرد کاره یا حران به سرداری سورن اشکانی که به نابودی کل لژیونهای اعزامی امپراطوری روم و فرماندهی آن یعنی شخص امپراطور روم کراسوس در ( ۵۰ پیش از میلاد ) انجامید....

نبرد چالدارن که بین شاه اسماعیل صفوی با سپاه عثمانی در دشت چالدران که به شکست ایران منجر شد ....

و نبرد نبردها... نبرد بزرگ ... نبرد فتح المبین برای آزادی خرمشهر که به گفته بزرگترین طراحان عملیاتهای نظامی جهان غیر ممکن ترین نبردی که به پیروزی صد در صد ارتش و قوای ایرانی منجر شد ... در این نبرد بزرگ ایرانیها بیشتر از هر زمانی در تمام طول دوران تاریخ مفتخر به پیروزی بر دشمن متجاوز شدند ... یاد همه شهدای دفاع مقدس گرامی و روحشان شاد ...
پاسخ ها
حجت
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۴
فتح المبین یه چیز دیگه بود برادر
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۴
بيت المقدس
هموطن
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
بخاطر همينه كه امام فرمودند خرمشهر را خدا آزاد كرد
خرمشهر را با اتکا به خدا و همت،غیرت،دلاوری ، جوانان همیشه شیردل و پاک. این سرزمین که هم اکنون نیز با این ریشه می باشند وآماده هر گونه فداکاری برای وطنشان هستند آزاد شد
خیلی قشنگ بود
کجایید مردان بی ادعا...
برای شادی روح شهدا صلوات
درپاسخ به آقای کورش از آمریکا درساعت11:45 آقای انور آبی امام فرمودند خرمشهر را خدا آزاد کرد جو نگیرد سراز سکولر دربیاری وخدارا منکر بشی اگر از نسل کورش کبیری برو وصیت نامه کورش کبیر بخون ک ه در تمام ضحبتهاش خدا را ناظر اعمالش میدید وهرچه پیروزی داشت وکشور گشایی اهورا مزدا را در آن دخیل می دید ودر جای خودش از جوانان ومردمش تشکر کرد است برو تاریخ این بزرگ مرد را بخوان
دوم من یکی از آن بسیجیان نبردهای در خط مقدمم که از سن 14سلگی دردفاع بودم تا پایان جنگ در این مدت دفاع یک روزندیدم ونشنیدم که رزمنده ای بگوید من کمک از خداوند منان خرمشهر را آزد کردیم شک هم دراین مساله نداشتیم چراکه آنچنان موانعی محندسین غربیوشرقی به فرماندهی نظامیان آمریک در زمین خرمشهر طراحی کرده بودند که دردو سه روز مانده به پایان عملیات بر اثر فشار نظامی ومواضع ایذایی دشمن نا امید شدند ودست به دعاواستعانت از خداوند منان به در گاهش بلند کردندولطف خدا با امدادهای غیبی ازرا رسید وطوفان خاک منطقه را گرفت وهواپیماهای دشمن که برای زدن نیرهای ما درخط مقدم امدند مسیر بمبارن را درست تشخیص ندادند ونیروهای خودشان را بمباران کردندکه این یک گوشه ای از لطف خدا در فتح خرمشهر به رزمنگان اسلام بود لطف کنید کتابهایی که فرماندهان عراقی درمورد حمله ما برای آزادی خرمشهر را نوشته اند را بخوانید کتاب اسرار جنگ به روایت اسرای عراقی وغیره... پس بدان جناب تویی که آنجا حضور نداستی خرمشهر را با خون رزمندگان دلاور وبا ایمانش آزاد کرد
واینجااست که امام خمینی قدس سره فرمودند خرمشهر را خدا آزاد کرد
یک بسیجی دفاع مقدس ازنسل بسیجیان خمینیَ
والسلام
ما برای خدا وامام عزیزمون از کشور واسلام دفاع کردیم وشاهد بودید که بدون هیچ چشمداشتی می جنگیدیم ولی بعضی تبیعیضهای در حق بسیجیها در نهادها وادارات قابل تحمل نیست بعضی از حیائ بسیجیها در ادارات سوئ استفاده میکنند در مناصب ومسئولیتها از آنها کمتر استفاده میکنند دولت خاصی هم مد نظر نیست متأ سفانه دولتهای اصولگرا کمتر به قشر بسیجی توجه دارند
خرمشهر آزاد شد ولی آباد نشد
برای شادی روح شهدا صلوات (گزارش تاثیر گذار هست)
از وقتی کتاب "دا "رو خوندم نظرم نسبت ب جنگ و شهدا عوض شده چقدر سختی کشیدن .واقعا خرمشهرو خدا ازاد کرد
آزادی خرمشهر مرهون غیرت جوانان و خون های ریخته است. آزادی خرمشهر،فتح خاک نیست، فتح ارزش ها ی اسلامی،فتح شرف و ناموس است.
امروز بروید وشهر هایی که خدا آزاد کرد ببینید خرمشهر هویزه سوسنگرد مهران دهلران سومار قصرشیرین و.......
درچه وضعی هستند مردمانشان چگونه اند واین سایت ها ومطبوعات چون صدا وسیما اهل اینکار ها نیست گزارش تهیه کنند پولهای برگشتی به بیت المال را صرف بازسازی این شهر کنند
سلام ودرود برشهیدان ایران زمین ورزمندگان عزیز وخانواده گرامی انان
در این عملیات هفتاد هزار‌ نیرو‌ مردمی آمده بودند؟ آفرین بر مردم آن زمان و نه این زمان
شهيدان مدالهاي افتخار اين كشورند. اميدوارم كه بيش از اين به آنها افتخار كنيم . و همينطور به خانواده هاي شهدا و جانبازان و بازماندگان جنگ بيشتر احترام بگزاريم.
...یکی از بسیجی‌ها را نشانم داد و گفت: این از یک بمب خطرناک‌تر است، این اصلاً از هیچ چیز نمی‌ترسد.

خدایی دمشون گرم
این جمله خیلی معنی داره !
تن وجانم فدای وجب به وجب خاک کشورم
قسمت راننده لودرها رو خوندم، اصن اشک در چشام حلقه زد...
میدونم و شنیدم که واقعیت داره...
و هم اكنون خرمشهري كه اب ندارد و جوانانش براي كار پرسه ميزنند ... و مسئولين مبلمان عوض ميكنند .. حيف از ان همه رشادت رزمندگان و شهيدان كي جاشئن را گرفته .. و در روياي صدارت چها نمي كنند مه افريدها ....
یاد تابلو ورودی خرمشهر که نوشته بود جمعیت 36میلیون نفر بخیر
برای دولتی ها خیلی متاسفم که به این رزمندگان که امروز جلسه ای تشکیل دادند و خود را ناراحت از مذاکرات اعلام کردند بعضی از مسئولین از تشکیل این جلسات بسیار ناراحت شدند و درخواست برخورد جدی با این جلسات شدندإإإإإإإإإإإ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
این 2-3 نفری که به همه ی مطالب منفی داده اند، از حزب بعث عراقند آیا؟
حال خرمشهر 20 سال بعد از جنگ: ویرانه ای بیش نیست. اگر جنوب بیروت را به خرم شهر مقایسه کنی متوجه می شوی که چقدر جنوب بیروت اباد است و چقدر خرمشهر ویران.
درود بر دلاوران
خرمشهر با خون هزاران دلاور مرد ایرانی آزادشد
ولی ایکاش میتوانستیم درآنزمان از پتانسیل به وجود آمده در نبرد دیپلماتیک به خوبی استفاده کنیم کاری که با 6سال تاخیر بالاخره درسال67انجام شد(امضای قطعنامه598) گاهی اوقات نبرد دیپلماتیک کارایی بهتری از نبرد نظامی داره وکمترین هزینه راداره
الان همون عراقی های آدم کش شدن کشور دوست و برادر واقعاً جای تاسف داره
به دوستان توصیه می کنم فایل صوتی کتاب "دا" رو که به این موضوع از زاویه دید دختری نوجوان پرداخته (تهیه شده صدای مازندران)گوش بدهند.خیلی زیبا و تاثیر گذاره.
شهدا شرمنده‌ايم
یاد دلاور مردیهای شهیدان ورزمندگان لشکر77پیروز خراسان وبسیجیان عزیز گرامی باد که بعداز اشغال خرمشهر عزیز توسط دشمن بعثی مانع از پیشروی و اشغال وتصرف آبادان عزیز شدند.
خیلی از اونهایی که خرمشهر را فتح کردند الآن جزو "ماندگاران یادگار" ( همون با ز نشستگان ) هستند . افسوس
انسانیت وآزادگی به ایثار وفداکاری بچه های ایران زمین در خزمشهر می بالند.
از تکاوران نیروی دریایی ارتش و لشگر 77 خراسان و نیروی هوایی ارتش هم یادی کنیم که عامل موفقیت در نبرد بیت المقدس بودن
ای کاش شجاعت رزمندگان ما با درایت سیاسیون ما تکمیل می‌شد و پس از آزادی خرمشهر جنگ را فاتحانه تمام می‌کردیم.
خرمشهر را "نیروی هوایی ارتش" آزاد کرد
پاسخ ها
ناشناس
| - |
۱۲:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۵
دمشون گرم،
همیشه افتخار خواهیم کرد به شما رزمندگان
لعنت ابدی بر صدام کافر
خرمشهر را خدا آزاد کرد . امام خمینی
كل يوم عاشورا و كل ارض كربلا
كل يوم عاشورا و كل ارض كربلا
دربهار ازادی جای شهدا خالی
یاد تمام دلاوران و شهیدان و آزاد مردان این سرزمین کهن گرامی باد
زنده باد یاد و نام شهدا و امام شهدا. رحمت و رضوان خداوند بر همه ی رزمندگان جنگ سخت دفاع مقدس و جنگ نرم الان
صدام فقط یک فرصت طلب کثیفی بود که از شرایط اولیه انقلاب و عدم انسجام قوای نظامی ایران سوء استفاده کرد.ضمتا معادلات الدوروم بولدوروم نظامی در برابر اراده لایزال الهی رنگ می بازد.
شادی روح پاک صیاد شیرازی صلوات بخاطر جانفشانی هایش
درود بر روح پاك محمد جهان آرا مدافع سرسخت خرمشهر-ممد نبودي ببيني
پاسخ ها
ناشناس
| - |
۱۲:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۵
درود . روحش شاد
خدا با سیدالشهدا محشورت کنه آقا سید، انشاالله
خرمشهر آزاد شد ولی آباد نشد!!!
قابل توجه کلیه خرمشهریهای کشور همه وهمه برید خرمشهررا آباد کنید
هرگاه پدر خانواده با عرضه باشد فقیر هم باشد خانواده خوبی دارد در ترکمانچای و گلستان هم پدران ما از ماها با غیرت تر بودیم منتهی پدرمان یعنی شاهان قاجار بی عرضه بودند که خاکمان را تسلیم کردیم امام با آن تن نحیف و مریض هیبتی در صدایش بود که ما جوانان دهه 60 میتوانستیم کل دنیا را فتح کنیم حالا چی جوانانمان ابرو بر میدارند آیا دیگر وطن مهم است نمیدانم واقعا
راستی آن شیرمردان خدایی کی بودندکه عملیات آزادسازی راانجام وباپیروزی به پایان رسانند(احسن الله)
کاش همه کاش ها درباره خرمشهر به واقعیت برسه و اباد تر شه!!!!!!
بیایید همه ما همیشه دعا کنیم

" اللهم عجل لولیک الفرج والعافیة مالنصر "
خرمشهر خدا آزاد کرد چون که امام حسین چون مرد که دین السلام ماندگار یتشد و شهیدای ما هم این نقش را داشتن
پاسخ ها
ناشناس
| - |
۱۲:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۵
چه ربطی داشت اینا با هم؟؟؟؟
امام حسین تو کربلاست اصولا خدا باید کربلا را آزاد می کرد با تفسیر تو بردار جااااااااااااااان
درودبر غیور مردان وطنم
طبق معمول خبری از ارتش نیست
پاسخ ها
ناشناس
| - |
۱۲:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۵
نه دیگه
معمولا همه ی پیروزیهای برای سپاه و بسیج بوده
همه ی شکست ها و نقاط ضعف و .... برای ارتش
هعی چقدر جوان پر پر شد... وقتی به خاک خوزستان نگاه می کنید و روی اون گام می ذاربد تازه می فهمید نبرد در اونجا به چه معناست... زنده باید ایران
نقش ارتش؟!!
با درود وسلام به شهدای جنگ تحمیلی وقتی خواست عمومی برای آزادی خاک اشغال شده کشور بوجود میاید چنین پیروزیهایی بدست میاید سال 1361اوج پیروزیهای نیروهای ما بود که اول سال عملیات فتح المبین نمونه بارز آن بود که کمر ارتش صدام را شکست اتحاد نیروهای ارتش وسپاه وبسیج ونیروهای مردمی چنین پیروزی بزرگ را رقم زد به عنوان سرباز آن دوران که با گوشت وخون خود این جریان را شاهد بودیم خواست درونی همه ما آزاد کردن مناطق اشغالی بود بعد از از عملیات فتح المبین وگسیل شدن نیروها از شمال خوزستان به طرف خرمشهر این پیروزی بزرگ نیز که مادر جنگها بود با درایت ودلیر مردی نیروهای متحد کشور بدست آمد ونیروهای صدامی افلیج شدنذ شکی نیست که استکبار جهانی با تمام وجود از صدام حمایت می نمود ونمی خواست نیروی نظامی ایران برنده این جنگ باشد ولی ما پیروز شدیم وخرمشهر نهایتا آزاد وبه آغوش کشور باز گشت تحقق یک پیروزی کار یک نفر یا دو نفر نبوده وتمامی عوامل شرکت کننده در آن دخیل هستند ما ضمن گرامیدشت یاد شهدا وجانبازان عزیز از تمامی نیروهای شرکت کننده در این پیروزیقدردانی ونام ویاد تمامی آنها را گرانمی میداریم
فرماندهان تازه نظامی شده از تاکتیک های نظامی چه می دانستند؟؟؟؟؟؟؟؟؟
بعدد جنگگ چه کردید؟؟
زمانی که خرمشهر عزیز آزاد شد رایو بی بی سی تحلیل جالبی از آزاد سازی داشت گوینده می گفت صدام تمام محاسباتش برای حمله به ایران با توجه وضعیت آن زمان کشور درست بود ولی نکته مهمی را در نظر نگرفته بود اگر تاریخ ایران زمین را مطالعه می کرد هیچ زمان به ایران حمله نمی کرد
تکاوران نیروی دریایی ارتش به فرماسرتیپ هوشنگ صمدی نیز نقش داشتن
درود به شرف همه کسانی که برای خاک وطن عزیزمان جانفشانی کردند
خرمشهر را خدا آزاد کرد : امام خمینی
پاسخ ها
ناشناس
| - |
۱۲:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۵
اگر خدا آزاد کرد، خدا می توانست بدون کشتن بچه های ایران این کار را کند
خرمشهر را جوانان غیور و دلیر وطن دوست ایرانی آزاد کردند
وباید از انهدام پلی که عراقی ها از روی آن رفت و آمد میکردن توسط خلبان شجاع نیروهی هوای ارتش جمهوری اسلامی هم باید یاد کرد که باعث اسارت هزاران عراقی در خرمشهر شد
خرمشهرهنوزهم زنده است فاتحان خرمشهرهم زنده اند ومرده ان است که نامش به نکویی نبرند. درودبرشرفتان غیورمردان فاتح خرمشهر .گرچه چندصباحی مورد کم لطفی قرارگرفته اید بدانید نزدخداماجورید.
پاسخ ها
ناشناس
| - |
۱۲:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۵
درسته خرمشهر زنده است و در لجن زاری نفس های آخر را می کشد ....
درود بر روان حسن باقری طراح اصلی آزادسازی خرمشهر
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۵
از طراحان اصلی عملیات سرهنگ حسین حسنی سعد بودند که بعد 30سال این راز فاش شد
درود وسلام خداوند ومعصومین به روح پاک شهدا وفرماندهان دفاع مقدس خصوصا سردار رشید اسلام محسن رضایی وسپهبد شهید صیاد شیرازی
چرااز نقش محوری فرماندهان ارتش نمی گویید قضاوت عادلانه وصادقانه بیشتر مورد قبول مردم هست یک یگان تازه تاسیس فرمانده اون نمی تواند نقش محوری دریک عملیات داشته باشد همه درعملیات کمک کردن ولی اگر قضاوت مولی علی ع پسندانه باشد در این عملیات نقش محوری با فرماندهان ارتش درکنار فرماندهان سپاه داشتند
پاسخ ها
ناشناس
| - |
۱۳:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۴
چرا بیخودی جو میدهی مگر از تانک های نیروهای ارتش حرفی به میانذنیامد متن را بخوان و بعد نظر بده
اولین دلیل ازاد سازی خرمشهر ک مهمترین علتشم بود حمله به H3بود ک فلج کرد ارتش عراق رو.چرا الکی از سپاه مایه میزارید نون خور سپاهی؟
خرمشهرر ا خدا آزاد کرد
امام خمینی (ره)
سلام
عزیزان من از رزمندگان سالهای دفاع مقدس هستم
ازاینکه خرمشهرچراآباد نشده چرا بعضی گله منددند
عزیزان مگرچه کسی می خواهد خرمشهر را اباد کند
مثل دفاع ازخرمشهر همه باید کمک کنند هرفردی به اندازه توانش کمک کند واین فقط ازعهده دولتی ها برنمی اید.تابستان درپیش است .هرفردی که به خرمشهرمی رود قسمتی ازهر کاری که بایدانجام گیردرابه عهده بگیرد
خرمشهر را 30 سال بعد از جنگ با غزه ولبنان مقایسه کنید ....!
بله وقتى از منطقه بركشتيم بعد از ازادى خرمشهر در بازار به كسانى برخورد كرديم كه دنبال خريدن روغن ترمز بودن از يك كارتن تا هزار كارتن پرسيدم اقا براى چى ميخواين اينهمه روغن ترمز لاكهيد زرد رنگ رو گفت الان داريم هرچى توى بازار چراغ برق هست رو داريم جمع ميكنيم يك كاميون ميفرستيم اهواز يكى ميره مشهد يكى ميره تبريز بلخره ًفعلا تقسيم ميكنيم بين استانها ولى فروش نداريم خريدشون هر عدد ٢٠ تومن بود بعد ده پانزده روز ما رفتيم اهواز هواسمون نبود سوار يه مسافركش شديم پيكان بنده خدا گفت روغن ترمز امروز خريدم ٧٠ تومن تازه گير نميومد كلى اشنا ومنت سرمون گذاشته يكى داده بهمون به شرط خريد يه دست لنت همونجا بياد بچه هاى مجروح و شهيد مون افتادم خدايا چرا يكى از پا و دستش قطع ميشه بعد بازم با يه دست دلواپس جبهه هاس يكى هم جن مورد نياز مردم رو احتكار ميكنه يادمه تهران از اون اقاى ريش پًرفسورى شيك پوش كه با يه بليزر شيك اومده بود پرسيدم ببخشيد شما پخش لوازم داريد گفت نه ما هرجنسى كه راس احتكار باشه اون جنس رو ميخريم به ولله خيلى محكم و با افتخار گفت كه غم تمام وجودم رو گرفت كه يادم افتاد وقتى مارش جنگ به صدا در ميامد از راديو ديگه ما روح روانمون در جبهه بود خودمون رو ميرسانديم منطقه امروز هم كه رفتم جايى كسر خدمت براى فرزندم بگيرم جناب سرهنگى با غرور گفت مگه براى من رفتى نميرفتى به من چه امدم بيرون و فكر اينكه مدت اجاره ام تمام شده با چه پولى باز ميتونم يه خانه اجاره كنم با سه فرزند ازدواج نكرده بخاطر ندارى باز ياد شهادت حاج قاسم و رشادت هاش كمى اروم شدم وديگه حتى با خدا هم حرفى نداشتم بزنم ويا درد دل كنم
یادی کنیم از مرحوم خلبان سرتیپ محمود اسکندری که با شجاعت پس از عبور از رنج سنگین پدافند هوایی ارتش عراق که بازدن تنها پل ارتباطی ارتش عراق باعث کامل شدن محاصره ارتش بعث عراق شد و پیروزی نیروهای ایرانی شد روحش شاد
گل گفتی
هزاران با رجانم فدای میهنم . من هم جبهه بوده ام اما لیاقت فدا شدن نداشتم. هزاران حیف.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل