بازدید 4310

توقف عرضه نفت در بورس انرژی

عرضه نفت خام در بورس انرژی بر مبنای آنچه تعمیر و بازسازی پالایش نفت تبریز اعلام شده، متوقف شد.
کد خبر: ۴۰۱۶۵۷
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۲:۲۵ 19 May 2014
قرار است حداکثر ظرف 3هفته تا یک‌ماه آینده مبادلات نفت خام دوباره در بورس انرژی آغاز شود.

به گزارش همشهری، هنوز 2‌ماه نشده است که معاملات نفت خام دربورس انرژی آغاز شده، معاملات این محصول 17فروردین امسال پس از 13سال تلاش برای نخستین بار در قالب معاملات بورس انرژی انجام شد. اما در کمتر از 2‌ماه از عرضه نفت خام، بورس انرژی خبری را منتشر کرد که بر مبنای آن عرضه آن بین 3هفته تا یک‌ماه متوقف خواهد شد.

شرکت پالایش نفت تبریز تنها پالایشگاهی است که از طریق بازوی تحویل نفت توانایی تحویل نفت خام را در قالب معاملات بورس انرژی دارد. گفته می‌شود این پالایشگاه به‌دلیل انجام عملیات مربوط به تعمیر و بازسازی تا یک‌ماه قادر به تحویل نفت خام فروخته شده در بورس انرژی نیست. در چنین شرایطی نگرانی‌هایی در مورد توقف عرضه نفت خام در بورس انرژی وجود دارد.

اما منابع آگاه می‌گویند شرکت ملی نفت در تلاش است تا از طریق ساخت تجهیزات مربوط به تحویل نفت خام در پالایش نفت شیراز زمینه رفع چنین مشکلاتی را فراهم کند. کارشناسان معتقدند با توجه به اینکه فقط یک عرضه‌کننده انحصاری در بورس انرژی وجود دارد هنوز فاصله زیادی تا تشکیل بورس انرژی واقعی وجود دارد، که از طریق آن نفت در یک بازار کارا و شفاف قیمت‌گذاری شود.

در همین رابطه از بابک باقری مدیر نظارت بر بازارهای بورس انرژی درباره دلایل توقف عرضه نفت خام در بورس انرژی پرسیدیم. او در این‌باره توضیح داد: به‌دلیل انجام تعمیرات دوره‌ای در محل پالایش نفت تبریز و عدم‌امکان عرضه و تحویل این محصول، عرضه نفت خام سبک شرکت ملی نفت ایران از دیروز(دوشنبه) تا اطلاع ثانوی متوقف شد.

ازاو پرسیدیم مدت زمان توقف عرضه چقدر خواهد بود. او گفت: عرضه فعلا تا اطلاع ثانوی متوقف شده است اما به‌طور کل عملیات تعمیر و بازسازی بین 3هفته تا یک‌ماه به طول خواهد انجامید و ما امیدواریم پس از این مدت روند عرضه دوباره از سر گرفته شود.

باقری تأکید کرد: هیچ مشکلی درخصوص عرضه نفت خام در بورس انرژی وجود ندارد اما به‌دلیل تعمیرات در پالایش نفت تبریز که نقطه تحویل بشکه‌های نفت است، فعلاً امکان معامله نفت وجود ندارد.

وی افزود: عرضه نفت خام بعد از تعمیرات پالایش نفت تبریز و یا آماده شدن نقطه تحویل دیگری مانند پالایش نفت شیراز، دوباره در بورس انرژی از سر گرفته می‌شود.باقری هرگونه مشکل درخصوص عرضه و تقاضای نفت خام در بورس انرژی را تکذیب کرد و گفت: عرضه نفت خام بعد از رفع مشکلات تحویل محموله‌ها، دوباره انجام می‌شود.

باقری در پاسخ به این پرسش که به غیراز پالایشگاه‌های خصوصی آیا خریدار دیگری هم برای خرید نفت خام در بورس انرژی شناسایی شده است، گفت: خیر فقط پالایشگاه‌های بخش خصوصی که شرکت ملی نفت مجاز می‌شمارد اجازه خرید نفت خام را دارند.به گزارش همشهری، از 17فروردین تاکنون 90هزار بشکه نفت خام در بورس انرژی عرضه شده که از این تعداد 12هزارو500بشکه به ارزش 3میلیاردو 850میلیون تومان به فروش رفته است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر
آخرین اخبار