بازدید 20580

صداهای مورد علاقه خدا

نشست علمی تخصصی شورای عالی قرآن روز پنجشنبه 25 اردیبهشت‌ماه 1392 و در دومین روز برگزاری خود با حضور حسن رحیم‌پور ازغدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی پیگیری شد.
کد خبر: ۴۰۰۶۷۷
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۴ 16 May 2014
نشست علمی تخصصی شورای عالی قرآن روز پنجشنبه 25 اردیبهشت‌ماه 1392 و در دومین روز برگزاری خود با حضور حسن رحیم‌پور ازغدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی پیگیری شد.

به گزارش نامه نیوز، در این نشست رحیم‌پور ازغدی طی سخنانی با اشاره به اینکه تلاوت به معنای مطابقت است، گفت: صوت و لحن و تلاوت وسایل خوبی برای هدف هستند اما هدف نیستند. تلاوت به معنای مطابقت است به عنوان مثال ماه در برابر خورشید می‌ایستد و نور آن را منعکس می‌کند از این‌رو تلاوت برای انعکاس آیات الهی به قلب انسان امری مفید است. در این باره پیامبر فرموده آنهایی که قرآن را می‌خوانند و آنهایی که می‌شنوند پاداش می‌برند.

وی با بیان خاطره‌ای از دوران کودکی خود گفت: پیش از انقلاب عبدالباسط به تازگی مطرح شده بود و من در آن زمان کودک بودم در منزل پدری‌مان هیئت زنانه‌ای برپا می‌شد که در آن هیئت نوار تلاوت عبدالباسط پخش می‌شد صدای زیبای این قاری آسمانی اولین تأثیر را در دل من گذاشت و با اینکه معانی را نمی‌فهمیدم از این صوت خوش تأثیر گرفتم. هدفم از بیان این خاطره این است که بگویم صوت خوش پلی است که افراد را به سمت معانی قرآن هدایت می‌کند.

رحیم‌پور ازغدی با اشاره به اصواتی که محبوب خداوند هستند، گفت: خدای متعال سه صدا را دوست دارد اول صدای خروس سحر، بعد صدای قاریان قرآن و صدای کسانی که در دل شب استغفار می‌کنند. همچنین پیامبر (ص) فرموده است قرائت قرآن کفاره گناهان است.

صدای خوش در برخی تلاوت‌ها هدف شده است/ هشدارهای پیامبر درباره قرآن
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان توصیه‌هایی از پیامبر (ص) در باب قرآن گفت: پیامبر (ص) درباره تلاوت قرآن توصیه‌‌هایی دارد که برخی از آنان را با هم مرور می‌کنیم. قرآن را با صوت خوش بخوانید اما مراقب باشید که از مجذوب صدای خودتان نشوید زیرا در این صورت قرآن وسیله و صوت خوش هدف می‌شود که متأسفانه امروزه من به عنوان یک شنونده این موضوع را بسیار احساس می‌کنم.

قرآنیانی که کاسبند


در جایی دیگر پیامبر هشدار داده که در آینده، تلاوت مانند آوازخوانی می‌شود و قاریان قرآن گویی ترانه می‌خوانند. هشدار دیگر پیامبر درباره تلاوت صرف قرآن در مجالس عزا و نوحه‌‌خوانی است در حالی که قرآن کتاب زندگی است.

رحیم‌پور ازغدی با بیان هشداری در زمینه غفلت از اصل قرآن گفت: یکی دیگر از هشدارهای پیامبر درباره قرآن این است که قرآن ابزاری برای پشت کردن به دنیا می‌شود یعنی اصل قرآن که کتاب هدایت است فراموش می‌شود و سبب جدایی انسان‌ها از دنیا خواهد شد. متأسفانه درباره همه این موضوعات پیامبر پیش‌بینی کرده که این اتفاقات در امت من رخ خواهد داد. همچنین ایشان درباره این افراد می‌فرمایند هیچ یک از این انسان‌ها قرآنی نیستند و کتاب خدا ابزاری برای کاسبی آنها است.

منظور از قرآن حقیقی که نزد منجی است چیست؟


وی با اشاره به ضرورت تلاوت برای جلوگیری از تحریف قرآن گفت: در گذشته چاپ و کتابت قرآن کم بود از این‌رو تلاوت وسیله‌ای برای جلوگیری از تحریف و یا دست بردن به آیات قرآن استفاده می‌شد. البته بزرگان شیعه و سنی با وجود صحبت‌هایی مبنی بر تغییر در قرآن اجماع بر عدم تحریف قرآن دارند. برخی هم می‌گویند قرآن اصلی دست منجی آخر زمان است این به این معنا نیست که قرآن کنونی با قرآن امام زمان تفاوت داشته باشد بلکه امام زمان (عج) برای پیاده کردن آیات و دستورات قرآن می‌آید.

فتنه‌گری با جا به جایی محکم و متشابه قرآن


رحیم‌پور ازغدی با بیان تفاوت در تفسیر و معانی آیات قرآن در بین مردم گفت:‌ آنچه بحث است درباره اصل قرآن نیست بلکه درباره تفسیر قرآن است؛ عده‌ای اشعری‌وار به قرآن نگاه می‌کنند عده‌ای هم نگاه‌هاشان به قرآن معتزلی است یعنی خدا قرآن را نازل کرده و کنار رفته عده‌ای گرایش‌های لفظی دارند و جلوی تعمق در قرآن را گرفته‌اند و عده‌ای هم به اسم عقل‌گرایی جلوی تفسیر قرآن را گرفته‌اند. برخی هم به حمایت از نظام سرمایه‌داری و یا کمونیست آیاتی از قرآن را جدا کرده‌‌اند. خود قرآن درباره این افراد می‌گوید آنها قلوب‌شان میل به باطل دارد و تسلیم خدا نیستند و جای محکمات و متشابهات را عوض کرده‌اند این افراد به دنبال فتنه هستند و خلاف معنای واقعی قرآن سخن می‌گویند.

دنباله خوارج امروز در سوریه فعال است


عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان تعریفی از خوارج و خوارج امروزی گفت: خوارج کسانی بودند که پیرو امیرالمؤمنین بودند اما خود آنها حضرت را زدند. تکفیری‌های امروز درست مانند خوارج هستند زیرا خوارج اولین تکفیری‌های شیعی بودند به حدی که پیرو علی (ع) بودند اما علی ابن ابیطالب را تکفیر کردند امروز هم در سوریه چندین گروه تکفیری با یکدیگر درگیر هستند و سر هم را می‌برند.

اهل سنت هم علی(ع) را برترین مفسر قرآن می‌دانند/ ابن عباس شاگرد علی


رحیم‌پور ازغدی حضرت علی (ع) را برترین مفسر قرآن بیان کرد و گفت: همه علمای شیعه و سنی در بحث تفسیر علی (ع) و ابن عباس را برترین مفسران قرآن می‌دانند. حضرت علی (ع) در این باره می‌فرماید: آیه‌ای بر رسول خدا نازل نشد که من نباشم و پیامبر همه آنها را برای من توضیح نداده باشد. برادران اهل سنت در تعریف مفسران می‌گویند: پس از نام خلفای راشدین به حضرت علی (ع) می‌رسند و می‌گویند کسی که بیش از همه در تفسیر از او نقل شده علی (ع) است.
وی با اشاره به نظر علمای مذاهب اسلامی درباره حضرت علی (ع) گفت:‌ همه علمای مذاهب اسلامی قبول دارند که برترین مفسران علی ابن ابیطالب است و نظر او در این باره حجت است. حضرت علی (ع) در تعریف ابن عباس می‌گوید: ابن عباس مسلط به قرآن است و حقیقت قرآن را از ورای پرده ضعیفی می‌بیند خود ابن عباس نقل می‌کند آنچه از قرآن و حقیقت آن می‌بینم از علی (ع) آموخته‌ام همچنین ابن عباس هنگام مرگ می‌گوید: خدایا من با ولایت پیامبر و اهل بیتش به تو نزدیک می‌شوم خدایا من با ولایت علی ابن ابیطالب به تو نزدیکی می‌جوییم.

ویژگی جامعه و بازار اسلامی


عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به وجود همه درس‌های زندگی در قرآن کریم گفت:‌ در قرآن بیان شده که فصول همه زندگی در قرآن است راه را نشان می‌دهد.

روایت است جامعه اسلامی جامعه‌ای است که اگر کافری به آن وارد شود با دیدن رفتار مردم شهادتین بگوید و یا بازار اسلامی بازاری است که در آن دروغ نمی‌گویند، قسم نمی‌خورند و چانه نمی‌زنند. آیا جامعه و بازار ما چنین است آیا تفصیل همه ابعاد زندگی که قرآن بدون هیچ کم و کاستی بیان کرده در زندگی ما دیده می‌شود.

رحیم‌پور ازغدی قرآن کریم را کتاب آموزش عشق‌ورزی بیان کرد و گفت: خداوند در قرآن بارها راه‌های عشق به بندگانش را بیان کرده و گفته جلوی کفر بایستید، تواب باشید، از من اطاعت کنید در این صورت است که خدا عاشق بنده‌اش می‌شود و خطاهای او را می‌بخشد. البته این را هم گفته کسانی که عاشق خدا هستند خدا هم عاشق آنان است و خطاب به اینگونه افراد فرموده: شما منت نگذارید که به این مقام رسیده‌اید بلکه منت بر شماست که در این صف هستید.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان با اشاره به ضرورت ورود قرآن به همه ابعاد زندگی و جامعه گفت: در قرآن آیات زیادی درباره توسعه، اقتصاد، سیاست و خانواده بیان شده اما متأسفانه شاهد تزلزل خانواده در جامعه هستیم و آمار طلاق مدام در حال افزایش است حال با این همه آمار و ارقام آیا ما ام‌القرای جهان هستیم.

در پایان این نشست تعدادی از حاضران سؤالاتی از رحیم‌پور ازغدی مطرح کردند و وی هم به این سؤالات پاسخ داد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان