بازدید 9633

چرا زنان بيشتر ام‌.اس مي‌گيرند؟

کد خبر: ۴۰۰۴۶۶
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۱:۲۶ 15 May 2014
دانشمندان ميزان تجمع نوعي پروتئين خاص را در مغز زنان مبتلا به ام.اس شناسايي کرده‌اند که اميدوارند علت شيوع بيشتر اين اختلال در ميان زنان را توضيح دهد.

به گزارش ايسنا، متخصصان دانشکده پزشکي دانشگاه واشنگتنِ آمريکا مي‌گويند: با مطالعه روي مغز موش‌هاي ماده و جسد زناني که در هنگام حيات ام.اس داشته‌اند، دريافتيم که نوعي پروتئين به نام «اس1پي‌آر2» به ميزان چشمگيري در زنان مبتلا به ام.اس. بيشتر از مردان بوده است.

کارشناسان علوم پزشکي اين يافته جديد را بسيار جالب توجه ارزيابي کرده‌اند. به طور متوسط، تعداد زناني که بيماري ام.اس در آنها تشخيص داده مي‌شود چهار برابرِ مردان است.در بيماري ام.اس (مولتيپل اسکلروز) سيستم دفاعي بدن بنا به دلايلي که هنوز کاملا شناخته شده نيستند به پروتئين‌هاي موجود در غلاف اعصاب سيستم عصبي مرکزي و پيراموني (مغز و ستون فقرات) حمله مي‌کند و در نتيجه موجب ايجاد اختلال در حرکت ماهيچه‌ها، عضلات و همچنين اختلال در حفظ تعادل و بينايي مي‌شود. هنوز درماني براي بيماري ام.اس پيدا نشده اما با پيشرفت‌هاي علم پزشکي راه‌هايي براي جلوگيري از پيشرفت اين اختلال در مراحل اوليه بروز آن وجود دارد.

دانشمندان در ميزوريِ آمريکا در مطالعه‌اي به بررسي ميزان پروتئين مغز موش‌هاي سالم و موش‌هايي که ام.اس داشتند پرداختند و همزمان بافت‌هاي مغز 20 بيمار ام.اسي را پس از مرگشان مورد بررسي قرار دادند. نتايج مطالعات نشان داد که در مناطقي از مغز که ام.اس بيشتر بر آنها تاثير گذاشته بود پروتئين فوق چه در موش‌هاي ماده و چه در زنان بيمار بيشتر بود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی