بازدید 5684

تجارت ۸.۹ میلیارد دلاری موز در معرض تهدید

آفتی که به محصول موز آسیای جنوب شرقی آسیب زده، به خاورمیانه و آفریقا گسترش یافته و عرضه جهانی این میوه پرتجارت را به خطر انداخته است.
کد خبر: ۳۹۱۹۶۹
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۶:۲۹ 11 April 2014
تجارت ۸.۹ میلیارد دلاری موز در معرض تهدیدسازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) اعلام کرد: آفتی که به محصول موز آسیای جنوب شرقی آسیب زده، به خاورمیانه و آفریقا گسترش یافته و عرضه جهانی این میوه پرتجارت را به خطر انداخته است.

به گزارش ابیسنا، مدیر کشاورزی فائو در مصاحبه با بلومبرگ اظهار کرد: نوع «تی آر فور» آفت پاناما که یک فونگوس پرورش یافته در خاک است، به ریشه‌های گیاه حمله می‌کند و برای موز کاوندیش که حدود 95 درصد از موز عرضه شده به واردات کنندگان جهان از جمله آمریکای شمالی و اروپا به حساب می‌آید، مرگبار است.

اگرچه این آفت به صادرکنندگان بزرگی مانند اکوادور، کاستاریکا یا کلمبیا نرسیده اما تی آر فور در اردن و موزامبیک مشاهده شده و در حال گسترش به مناطقی فراتر از آسیا است.

از آنجا که بازار صادرات در اختیار کاوندیش است، از این رو نسبت به گسترش این آفت آسیب پذیر خواهد بود.

بر اساس آخرین آمار فائو، ارزش صادرات جهانی موز به رکورد 8.946 میلیارد دلار در سال 2011 رسید. آمریکا بزرگ‌ترین واردکننده موز در جهان است و پس از آن بلژیک قرار می‌گیرد.

ده‌ها هزار هکتار محصول موز در اندونزی، چین، مالزی، فیلیپین و استرالیا از زمان هجوم نوع تی آر فور آفت پاناما نابود شده اند.

یک نوع دیگر آفت پاناما نوع دیگری از موز معروف به گروس میشل را در دهه 1950 هدف قرار داد که موجب شد تولیدکنندگان به کاوندیش روی بیاورند که در آن زمان مقاوم‌تر بود. اکنون دانشمندان در تلاش برای تولید انواع جدیدی از موز هستند که در برابر تی آر فور مقاوم باشند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # روز معلم