بازدید 31092
پیکر بی جان «ایراندوست» یازده روز است برای دریافت مجوز ایران روی زمین مانده؛

وصیت این دانشمند مهر تایید دو رئیس جمهور را دارد ولی اجرا نمی‌شود!

همسر ایرانی فرای که از پیش قدم شدن تاجیک ها برای دفن همسرش در کشورشان خبر داده بود، امروز پیشنهاد داد که اگر خاکسپاری فرای در اصفهان، در مجاورت زاینده رود و کنار مدفن آرتور پوپ، دیگر آمریکایی ایران شناس ممکن نیست، اجازه دهند تا در نارنجستان شیراز انجام شود و در غیر اینصورت به دوشنبه منتقلش خواهند کرد.
کد خبر: ۳۹۱۱۷۵
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۳ - ۲۳:۴۳ 07 April 2014
ما خوش استقبال و بد بدرقه هستیم؛ باید بپذیریم که اینچنین هستیم. اینقدر که در زمان حضور مهمانی ارزشمند در کشورمان از او تعریف و تمجید کرده و در کنار دادن وعده‌های رنگین به وی، با درخواستش موافقت کنیم و بعد زمانش که رسید، همه چیز یادمان می‌رود.

به گزارش «تابناک»، پیکر برجسته ترین ایران شناس معاصر غربی که در هشتمین روز نوروز رخت از جهان بربست، با گذشت یازده روز همچنان بر زمین مانده تا بلکه مجوز انتقالش به ایران برای عمل به وصیتش و دفن در ساحل زاینده رود صادر شود؛ وصیتی که یکبار در نامه نگاری با رئیس جمهور اسبق به آن اشاره شده و قول مساعد برای اجرای آن داده شده بود و بار دیگر در ملاقات وی با رئیس جمهور سابق مورد تاکید قرار گرفته و پاسخ مثبت دریافت کرده بود.

وصیت این دانشمند مهر تایید دو رئیس جمهور را دارد ولی اجرا نمی‌شود!

«ریچارد نلسون فرای»، شرق‌شناس برجسته سوئدی تبارِ مقیم آمریکا بود که سالها پیش به واسطه مطالعاتش درباره بخارا، ترغیب شد تا زبان فارسی را هم به گنجینه زبان‌های آموخته دیگرش، عربی، روسی، آلمانی، فرانسوی، پشتو، ازبکی، ارمنی و ترکی بیفزاید و اینقدر بر شدت عطش درباره ایران باستان افزوده شود که اوستایی، پهلوی و سغدی را هم بیاموزد.

این شدت علاقه به واکاوی تاریخ سرزمین‌مان تا آنجا پیش رفت که مرحوم دهخدا به او لقب «ایراندوست» داد؛ لقبی که تبدیل به امضای این محقق شد و به حق برازنده وی بود چراکه فرای عملا از یک مستشرق، به ایران شناسی تمام قد تبدیل شده بود که تالیفات ارزشمندی در این عرصه به جهان ارائه و نقش به سزایی در معرفی نیک کشورمان به جهانیان ایفا کرده است.

حالا فرای کسی بود که به کشورمان تعلق خاطر کامل داشت و به شکلی عجیب به آن عشق می‌ورزید، تا جایی که می‌توان درک کرد چرا چنین وصیتی کرده و نه زادگاهش و نه وطنی که در آن می زیست را برای مدفن برنگزیده و به جایش هماره می‌خواسته در ایران به خاک سپرده شود و اینقدر به این موضوع می‌اندیشیده که از هر فرصتی برای مطرح کردن درخواستش بهره می‌برده است؛ با نامه نگاری، با طرح در ملاقات حضوری و احتمالا درخواست موکد از همسر ایرانی‌اش برای پیگیری و اجرای آن.

اما ظاهرا هرچه این وصیت بیشتر مورد تاکید فرای قرار گرفته و اجرای آن پیگیری شده، برای عده‌ای بیشتر حساسیت زا شده و به قانون نانوشته، شک برانگیز جلوه کرده است تا جایی که حالا شاهدی مبنی بر اجرای آن در دست نیست و پیگیری‌های مکرر خانواده‌اش هم تاکنون تنها به یک جواب ختم شده است: «هنوز پاسخی به درخواست شما داده نشده است»!

وصیت این دانشمند مهر تایید دو رئیس جمهور را دارد ولی اجرا نمی‌شود!
آرامگاه آرتور پوپ و همسرش فیلیس اکرمن در مجاورت زاینده رود؛ فرای هم وصیت کرده اینجا به خاک سپرده شود

پیکر بی جان پیرمرد 94 ایران دوست در سردخانه موسسه كفن و دفني در شهر واترتان در ايالت «ماساچوست» منجمد شده ولی اندوه بزرگ تر از کوچ وی به جهان ابدیت برای خانواده‌اش، فراهم نشدن شرایط اجرای وصیت مرحوم است که هم دلایل متعددی دارد و هم هیچ دلیلی برای آن بیان نشده است!

این را روزنامه نگاری می‌گوید که برای پیگیری ماجرا به هرجایی سر کشیده است و در آخر دلایل احتمالی ماجرا را این گونه یافته است: آقای فرای مورخ بوده، مستشرق بوده، محقق بوده و به اقتضای شغل خود با افراد زیادی در ارتباط بوده و به باور برخی، به تبع این ارتباطات فراوان، دوستان زیادی داشته و در معرض این گزند هم قرار گرفته که کسانی بخواهند به وی نزدیک شده و یا از وی دوری کنند و همین عامل چه بسا نقش بزرگی در موافقت نکردن با اجرای وصیت وی شده باشد.

علیرضا شاکر می‌افزاید: از سوی دیگر، سابقه طولانی مدت حضور وی در ایران و همکاری وی با برگزاری جشن‌های 2500 ساله پیش از انقلاب نیز سهم زیادی در ماجرا دارد چراکه به باور بعضی، فرای در کوششی ضد اسلامی نقش ایفا کرده است و حتی هستند کسانی که مجموعه عملکرد وی را با برچسب جاسوس بودن وی، منفی ارزیابی می‌کنند.

وصیت این دانشمند مهر تایید دو رئیس جمهور را دارد ولی اجرا نمی‌شود!وی در ادامه می‌گوید: اگر به این موارد، نگرانی از تکرار چنین وصیتی از سوی ایران شناس آمریکایی دیگری را هم اضافه کنیم که ممکن است نزد برخی وجود داشته باشد -هرچند که ریچارد فرای آخرین فرد از ایران شناسان غربی است که در ایران زیسته و به این سرزمین عشق می‌ورزیده،- ممکن است تمامی ملاحظات مخالفان این اتفاق را گردآورده باشیم اما کافی است بدانیم که افرادی از مقامات ایشان را به خاطر خدمات ارزنده شان مورد تقدیر قرار داده‌اند که به همه نکات احاطه داشته‌اند؛ از روسای جمهور گرفته تا آقای محقق داماد، آقای حداد عادل و دیگران. اینجاست که موافقت نکردن با اجرای وصیت آقای فرای عجیب می‌شود.

شاکر با اشاره به درخواست جدید همسر فرای می‌گوید: خانم عدن نبی، همسر ایرانی و آشوری فرای که از پیش قدم شدن تاجیک ها برای دفن همسرش در کشورشان خبر داده بود، امروز پیشنهاد داد که اگر خاکسپاری فرای در اصفهان، در مجاورت زاینده رود و کنار مدفن آرتور پوپ، دیگر آمریکایی ایران شناس ممکن نیست، اجازه دهند تا در نارنجستان شیراز انجام شود و در غیر اینصورت به دوشنبه منتقلش خواهند کرد اما بد نیست ما هم بیاندیشیم که چگونه درباره وصیت فردی که مرکز مطالعات خاورمیانه را در دانشگاه هاروارد تاسیس و در آنجا نخستین برنامه مطالعات ایران شناسی را دایر کرده و در جریاناتی مانند استفاده از نام مجعول برای خلیج فارس، مدافع حقوق کشورمان بوده، اینچنین عمل می‌کنیم.

اینجاست که باید اذعان کنیم گویی اینقدر فراموش کاری به عمق جانمان رسوخ کرده که یادمان نمی‌آید بارها با شنیدن «خوشتر آن باشد که سر دلبران / گفته آید در حدیث دیگران» لذت برده و سری به تایید تکان داده‌ایم اما حالا نه درخواست فردی که عمرش را به معرفی سر دلبران گذرانده برایمان مهم است و نه نگرانیم که حدیث دیگران با این فراموش کاری ما چه خواهد بود؟

شاید فرای از فراموشکاری ما آگاه بود که سعی کرد برای اجرای وصیتش با یک رئیس جمهور مکاتبه کرده و از رئیس جمهور بعد در دیدار حضوری تضمین بگیرد؛ اینجاست که اگر روزی شنیدیم فرای جایی در پاسخ به این ابهام گفته یا نوشته باشد که چرا در دیدار با رئیس جمهور ایران درخواست دیگری مطرح نکردی؟، گفته باشد: «چون می‌دانستم تنها در این صورت ممکن بود وصیتم ذره‌ای قابلیت اجرا پیدا کند!» باید مجسمه وی را ساخته و از او به عنوان دانشمندی یاد کنیم که هم ایران باستان را می‌شناخت و هم با خلق و خوی امروز ایرانیان، حتی بهتر از ما، آگاه بود!
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۶
در انتظار بررسی: ۱۷۶
انتشار یافته: ۱۰۱
آقای ظریف پیگیری کن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
من به عنوان ایرانی دوست ندارم ایشون ایران دفن بشه
ناشناس
| United States of America |
۰۰:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
یعنی یک نفر 94 سال عمر کرده، دانشمند بوده بعد "برجسته ترین ایرانشناس" بوده ولی ایران رو نشناخته و چنین وصیتی کرده؟ یه فرد در سطح سواد سیکل هم میدونه که این اتفاق هرگز نخواهد افتاد.
فرشاد
| Spain |
۰۱:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
جناب ایرانی تاآخر عمرت ایرانی بمون پس!
یک انسان
| United States of America |
۰۲:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
جناب ایرانی، ایران را پوپ و امثال فرای به ما شناساندند...
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
جناب ناشناس
من به عنوان یک ایرانی و نه ایران فروش آرزو دارم نه تنها این آقا بلکه تمام کسانی که همانند ایشان هستند در ایران و در کنار یکدیگر به خاک سپرده شوند تا علاوه بر نشان دادن قدردانی نسبت به این افراد در سطح جهانی رغبتی برای سایرین بوجود آید و بیش از پیش کشور عزیزمان شناخته شود
ایرانی دوم
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
در پاسخ به دوست ایرانی مون باید بگم من به عنوان یه ایرانی دیگه ،کوچکترین مشکلی نمیبینم که ایشون در ایران دفن بشن........
م.ج
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
به عنوان یه ایرانی مذهبی و ولایت دوست افتخار میکنم اگه همچین شخص برجسته ای در خاک کشورم به خاک سپرده بشه.
این رفتار غیر منطقی وقدر ناشناسانه است امیدوارم بزرگان مملکت مشکل را حل کنند.
باید اجازه داد که در ایران دفن شوند چرا همه چیو به همه چی ربط میدند.

......
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
حرفت حسابه
ضمن تسليت به همسر و خانواده ايشان به نظر مي رسد در تاجيكستان دفن كنند بهتر است احتمالا مقامات ما هم در مراسم ايشان شركت مي كنند چه فرق مي كند مهم اين است كه او به ايران تاريخي علاقمند بوده نه مرزهاي فيزيكي
يادش بخير هرچه بود رگ غيرت اش براي خليج فارس مي جنبيد و ايران را از خود إيراني ها باشكوه تر مي ديد.
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
ولی ایشون وصیت کرده کنار زاینده رود، باید این رو با افتخار بپذیریم و براش کلی هم تبلیغ کنیم
چرا کامنت ها را باز نمیگذارید تا داغ دل مردم باز بشه؟
این درخواستو ما باید با جان دل قبول کنیم نه واسه وسیتش بلکه واسه خودمون که سر بلند کنیم به مردم دنیا به خصوص کشورهای حوزه خلیج فارس بگیم این خاک ایرانست که بزرگان ارزویه دفن شدن درش دارن ولی ما نمیزاریم افسوس و صد افسوس
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
درود بر شما دوست عزیز
درخواست ریچارد فرای را عملی کنید ... همین حالا ....
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۷:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
همین حالا ..... خخخخ . مگه مسئولیو پست داری که اینطوری صحبت میکنی
چرا برای یکبار هم که شده یک کار رو بموقع انجام نمی دهیم؟ 15 روز مونده به عید برای تولیذ سریالهای عید قراداد می بندیم، 10 روز پیکر یک نفر منتظر می مونه، و ... . چی می شه اگر قراره کاریرو بکنیم بموقع انجام دهیم؟ نگاه دنیا به اینه که ما با کسی که عمرش رو برای تاریخ ما گذاشته چه می کنیم.
به خدا زشت که غول یه ریس جمهور ارزش نداشته باشد ما ایرانیان صلح طلب هستیم دفن ایشان در ایران نشانه شرف ماست
پاسخ ها
ناشناس
| Spain |
۰۸:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
مجيد جان قول صحيح است. غول اونيه كه آدمو ميخوره !
غلامرضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
منظورت "قول مَرده"؟
اشکم در اومد!!
نه اینکه باید در ایران به خاک سپرده بشود .. بلکه باید یک مراسم با شکوه گرفته شود .... تا هم بدانند که فرهنگ و ادب و تربیت ایرانی یعنی چه .... !!!

ایرانی ها آموزگاران تاریخ هستند ... گوشه مهمی از رازهای تاریخ جهان و بشریت در ایران نهفته است ... برای همین او می خواهد در همین کشور باشد .. روحش ... تا همچنان تحقیق کند ....
آیا اینجا کسی هست که 50 سال فقط با کتاب زندگی کرده باشد ... ؟؟؟؟
خیلی زشته.2 تا رییس جمهور وعده ای بدن و پیکر بزرگی 11 روز تو سردخونه بمونه.به خدا گناه داره.مرده رو هر چه زودتر باید دفن کرد.باید به وصیتش عمل کرد.وصیتی مناسب و با پشتوانه 2 رییس حمهور.واقعا شرمنده ایم
بره تاجیکستان بهتره مگه کنار زاینده رود قبرستان خارجی هاست ایراندوست بوده که باشه ما باید سرشون منت داشته باشیم این امریکاییها کم از کشور ما سود نبردن با همین تحقیقات علمی تاریخی کلی از ما ایرانیها سو استفاده کردن تو رو خدا اینقدر خارجی پرست نباشید اگر قراره ایشون کنار زاینده رود یا باغ نارنجستان شیراز دفن بشه همه دانشنمندان ایرانی ادبیات فارسی و تاریخ ایران که کلی خدمت به کشورشون کردن هم باید چنین جاهایی دفن بشن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
اوووووه يك كم يواشتر عشقي
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
خانم عاشق ایران! فرق ادبا و مورخان ایران با ایشون در اینه که آنها اصلا همچین درخواستی نداشتند چون در ایران زندگی میکرده اند و می کنند قدر بعضی چیزها را نمی دانند، مثل ماهی در داخل دریا!
ابرام
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
زهرا خانم بهتره كمي مطالعه كني و سطح سوادتو بالا ببري در ضمن شما عاشق ايران نيستي و منزجر از ايران و ايران دوست به نظر مياي
امیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
خانم زهرا سلام
وصیت نامه دکتر پوپ رو خوندید؟ به نظرم یه سرچ کوچیک بکنید ببینید که چه نظری در مورد ایران و ملت ایرانی دارند . بعد نمیشه همه مردم یک قوم رو مثل هم دونست کما اینکه در ایران هم کسانی بودند که باعث شرم ساری ایران باشند . هر ملتی ؛ خوب داره بد هم داره و لی دلیل نمیشه خوب ها رو هم با چوب بد ها زد
علي
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
شما بهتره يه مشاوره روانشناسي بگيري كه به همه بدبيني
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
فکر می کنم با تعداد رایهای منفی جوابتو گرفتی اگر چه شما هم حق اظهار نظر داری ولی اکثریت یادت نره.
وقتی چند سال خارج از کشور زندگی کنی ارزش این آدمها را درک می کنی
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۰۹:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
زاینده رود که خشکیدس
javad
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
زهرا جون مسله وصیته شما بهتره به همه دانشمندان و ادیبان ایرانی اطلاع بدین که وصیت بکنن تا اونجا دفن بشن حالا که یه آمریکایی وصیت کرده حس مسلمانی ما ایجاب میکنه که قبول بکنیم .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
فقط میتونم بگم برات متاسفم....
بهتر است نام مخالفان دفن وی در ایران هم آورده می شد تا مردم بیشتر با آنها آشنا شوند.
نخیر دوستان چون بنده خوده امریکاییه اینطوریه اگه چینی یا روسی بود با بهترین کیفیت و باشکوترین مراسم خاکسپاری میشد
....
پاسخ ها
javad
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
حتماً منظورت بنده خداست نه خوده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
حرف حق....
اشکم در اومد!!
متوجه نشدم کی نمی گذارد . قبر کن شاید نیست . شاید نامه نگاری نکردند . هنرمندان در ساخت فیلم باشید و در دنیا پخش کنند مارا کم مسخره کردند که بیشتر آبرو مارا ببرند .
پول بگیرید دفن کنید .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
خودت فهمیدی چی گفتی؟!!!
این جور خبرا خیلی ناراحت کننده هست...
در کنار کدام زاینده رود دفن شود؟ چنین چیزی دیگر در اصفهان وجود ندارد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
خیلی جالب بود! راست میگی، زاینده رود خودش قبرستون شده!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
منظورش مرده رود بود!!!
باید برای او به صورت مجزا مکانی اختصاص داده شود. او خود شخصیتی والا دارد و در ازای کارهایش تنها یک اندک آرامش ابدی در خاک ایران را خواسته است. آرامش را به او برگردانید.
تابناک چرا سانسور میکنی؟ مگه مردم بد میگن؟ مگه مردم حق ندارن که حرف بزنم نظر سوم مال من بود و تو واسم نقطه چین گذاشتی.
جرات نمیکنم دیگه حرف هم بزنم
تورو خدا ابروی ایرانو نبرین مجوز رو بدین
قطعا ایران و فرهنگ غنی این سرزمین به افرادی که تعلق خاطر به این سرزمین پاک دارند به دیده احترام نگاه می کند. به پاس خدمات افرادی به مانند ریچارد نلسون فرای به کشورمان ؛ باید به وصیت وی پاسخ مثبت داده شود. به اعتقاد من روح و فکری چنین افرادی متعلق به این اب و خاک است.
این افتخاری برای ما ایرانیا هستش که چنین شخصیت بزرگی درخواست دفن در ایران رو داشته. امیدوارم انجام بشه
سلام من یک ایرانی هستم واز دست اندر کاران میخواهم اجازه دهند ایشان به وصیتش عمل شود و اگر زمین کم است در عوضش جسد مرا به دریا بیاندازندبا تشکر
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
از فداکاری شما ممنون. مطمئن باش با این بهای گران قبر، تا زمان مرگ ما، حتما این اتفاق هم می‌افتد!
برای تشویق دیگر دانشمندان هم که شده جواب مثبت دادن خوب است / بسی رنج بردم در این سال سی / مزارم بسازید در ملک پارسی
اصلا مسائل انسانی و اخلاقی و فرهنگی و گردشگری به کنار یعنی اگر خانواده ایشان حاضر باشند چند میلیون تومان پول که در فسمتی از خاک ایران دفن بشود و این پول درامدی ( شاید برای بیت المال)بشه کدام کشوری هست که قبول نکند البته مطمئن باشید اشکال از سفارت خانه نیست و از تهران این اجازه داده نشده است
پاسخ ها
محسن
| Thailand |
۰۷:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
سادل گرامی! او ظاهرش ایراندوست است باطن ش دقیقا عکس این است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
مردم ایران فقط نگاه بازاری دارند! بابا این آدم نابغه بوده، شرق شناس بوده، ایران شناس بوده، از نام و مالکیت خلیج فارس دفاع کرده، ده تا زبون بلد بوده، همسرش ایرانیه و .... بازم بگم؟! الله و اکبر از دست این ملت!
یادم میاد دکتر احمدی نژاد برای ایشون مراسم تقدیر گرفت.و یک منزل تاریخی رو بازسازی کردن در اصفهان به شکل بسیار زیبایی و به ایشون هدیه دادن اقای احمدی نژادن ز طرف ملت ایران به پاس تشکر از این دانشمند...ولی انگار دولت جدید کلا بنا گ'اشته بر لج بازی با همه طرح های دولت قبل و هرچ به اون دولت مربوط میشه..از قطع ارتباط با امریکای لاتین و معلق ماندن مسکن مهر و ازاد راه تهران شمال گرفته تا این دانشمند گرامی...روحانی مچکریم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
اشتباه یادت میاد! برو تو لینک اخبار مرتبط با این خبر بخون که خونه کشک بود مثل ...
خدا خوشحال باشد از تحقیق چون ایشان ،زمین می پسندد و پذیراست.
این مرد بیشتر از خیلی ها که تو ایران زندگی میکنن به ایران عشق ورزید،

من واقعا متاسف هستم که مردم و افکار ما اینقدر نژادپرستانه شده.

خیلی از ایرانی ها در فرانسه، آمریکا، سوييس، دفن شدن ولی ما در کجا سیر میکنیم خدا میدونه
دریغ از ذره ای عقلانیت .
بايد خاك بشه چرا نه؟؟
متن خوبی بود ولی آخرش خیلی تند شد و این ساختن مجسمه دیگه خیلی تندرویه
بین آدم اعضای یکدیگرند
کز آفرینش ز یک گوهرند
چو عضوی بدرد آورد روزگار
دگر عضوها را نماند قرار

درود به روان هر کس دلش برای انسانیت درتمام ابعادش میتپد

سعدیا مرد نکونام نمیرد هرگز
مرده آن است که نامش به نکویی نبرند

درود به روان ریچارد، روحش شاد
امسال سال فرهنگ و اقتصاد نامگذاری شده است. ایشان یک کار فرهنگی بزرگ برای شناختن و شناساندن ایران انجام داده اند. دفن ایشان نیز می تواند به عنوان جاذبه گردشگری و در کنار آن معرفی بیشتر ایران به گردشگران خارجی و زمینه سازی بیشتر معرفی کشور باشد.
ما اجازه نمي دهيم يک مرده امريکايي در ايران دفن شود چطور آنها اجازه دهند يک گروگانگيرايراني در امريکا مستقر شود؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
لقمان را گفتند:
ادب از که آموختی
گفت از بی‌ادبان

گفتند:
اگر ابلهی به تو لگد زد
تو هم اگر لگد زدی
وافعا چه فرقی هست!!
دفن اموات در غیر آرامستان ها ممنوع است. ایشان را در آرامستان ارامنه اصفهان با کسب اجازه از اسقف ارامنه به خاک بسپارید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
ببخشید حضرتعالی دارای چه پست سمت ومقامی هستی
چه كساني مخالف دفي وي در ايرانند؟
اين بسيار رذالت و تنگ نظري است كه اجازه داده نشود ايشون در كشور ما دفن بشه مگر بسياري از دانشمندان و نوابغ و علماي ايراني در كشورهاي ديگر دفن نشده اند جلوگيري از دفن ايشان اوج نژاد پرستي مخالفان را نشان مي دهد.
این بلاهائی که دستکم از 500 سال قبل تاکنون سر ما، سایر کشور های خاور میانه و مشرق زمین می آید حاصل کار او و امثال اوست؛ او در ظاهر به ما و سایر مردمان جهان خود را ایران دوست نشان می دهد اما در نهان جاده صاف کن انگلیس و آمریکا است؛ او از جنس انگلیسیانی که با شگردهای گوناگون در دربار پادشاهان ایرانی نفوذ می کردند و امیال و اغراض دولت انگلیس را مو به مو اجرا میکردند اکنون به صورت ایراندوست ظاهر می شوند.

بعنوان یک پژوهشگر و ایرانی شدیدا مخالف بخاک سپاری او و امثال او در هر نقطه ای از سرزمین ایران، افغانستان، تاجیکستان و خاورمیانه هستم؛ او و امثال او بسیار بدتر از یک جاسوس هستند او و امثال او از عوامل اصلی عقب نگهداشتن و انبوهی از گرفتاریهای برای ایرانیان در طی صدها سال هستند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
بدون مدرک تهمت نزن!!
مریم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
خدا منو ببخشه، اشتباه مثبت دادم !
چه ایران‌شناسی بوده که ایرانی‌ها رو نشناخته!!!
من به عنوان یک ایرانی درخواست دارم حتما به وصیت ایشان عمل شود. این رسم پسندیده ای خواهد بود که افرادی از سایر ملل، فرهنگ کشور دیگری را بررسی کنند، علاقه نشان دهند و آن را به دنیا معرفی کنند و در کشور مورد علاقه شان دفن شوند. اینجوری خط مرزی بین کشورها که عموما موجب تنش و درگیری است، در اذهان کم رنگ خواهد شد و صرفا بدنیا آمدن در یک سرزمین موجب تعلق خاطر بدانجا نخواهد بود و همه جا می تواند وطن افراد باشد. این خیلی زیبا و انسانی است. آقای روحانی و آقای ظریف! لطفا درخواست ایشان را اجرا کنید. برای جهانگردان نیز دیدن آرامگاه خارجیان در کنار اماکن باستانی و تاریخی ایران به دلیل دلبستگی شدید آنها، جالب و دیدنی خواهد بود.
اونجا قبر متری چندس ؟
عجب!!!!!!!!! مگه دفن انسان روی کره زمین جرمه!!!!!!!!!!! خداوندا خودت به داد این مملکت برس.
آقا وصیت کرده ی عمر هم زحمت کشیده تحقیق کرده ومنابع زیادی تالیف کرده خوب حالا که وصیتش این هست رو عملی کنید ...
آدم دلش مي سوزه. كاش مسوولين اين خبر رو ببينند و يا كاش كسي كه اختيارات داره اين خبر رو ببينه. تابي ببين شايد بشه اين خبر رو به گوش بالاتري ها رسوند؟
نترسید این بابا مرده جاسوس نیست
ای بزرگمرد، آخرش که یه جایی به خاک سپرده می شی ولی بدون ما جوونا آرزو میکردیم که ای کاش نمیمردی و هنوز صادقانه از تاریخمان می نوشتی. روحت شاد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
مینوشت ولی فقط از گذشته
ایندگان در مورد حال ما چه مینویسند الله اعلم
چراباید ایران دفن بشه مگه قرار که هرکی هرجارو دوست داره اونجا دفن بشه ازش تشکرهم میکنیم که ازخلیج فارس دفاع کرد ولی بهترتومملکت خودش دفن بشه به هزارویک دلیل که اینده ثابت میکنه ،پس پیشگیری بهترازدرمان است .ایران باید برای ایرانی بماند نه برای نامحرمان خاکمان دل هرکه برای ایرانی می تپه یه وجب خاک گورشم باید براش مهم باشه عزیزانم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
هموطنم روشن فکر کن
جهت اطلاع اين بندگان خدا دانسته و يا ندانسته بيشتر نقش جاسوس رو براي آمريكايي ها ايفا مي كردند .به نظرمن بهتره اين بنده خدا رو ببرند توي كشور خودش و عطاي اين غربي ها رو به خودشون ببخشيم كه نه زنده اينها به درد مردم ما مي خوره نه زنده اونها.نخود "نخود هركه رود خانه خود"
اگه خودش هم وصیت نکرده بود ما باید به نشانه ی قدردانی درخواست میکددیم که در ایران با یک مراسم درخور شان نام ایران به خاک سپرده شود هنوز هم دیر نشده
چطور ایران شناسی بوده که خبر نداشته در ایران متوفیان را در قبرستان دفن می کنند و چنین وصیتی کرده ؟!!!
ما ايرانيها عيوب خودمان را نمی بينيم ولی اگه از بيرون به ما نگاه کنند ، از برخی کارهايمان شرمنده می شويم .
او يک ايران شناس ارزشمند است . و باعث افتخار هر ايرانی است که به مملکت علافه مند است .
بابا یک متر خاک میخواد که دفن بشه چیز زیادیه
هم اکنون شاید مخالفت کنید اما ارزش ان را به لحاظ عظمت ایران ،تاریخ و فرهنگ ایران زمین یکصد سال اینده و نسلهای بعدی درک خواهند کرد.که شما از این امر غافلید.
قول روسای جمهور اعتبار ندارد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
بابا بیچاره رودفن کنید زشته
ایشان را در نارنجستان شیراز دفن کنید زاینده رودی دیگه باقی نمونده!!!!
جرمش علاقه به ايران و فرهنگ پارسي است ديگر !
ما مسلمان و البته ایرانی هستیم به این دانشمند قول دادیدم و باید وفای به عهد کنیم و وصیت اورا اجرا کنیم قول رئیس جمهور در زمان ریاست جمهوری او قول یک ملت است پس باید به عهدمان وفاکنیم
حالا همه دنبال قاتل هستند
ریچارد فرای به عنوان ایراندوست نام خودش را در تاریخ ثبت کرده است چه بخواهیم چه نخواهیم. تحقیقات پر مغز و عمیق وی درباره ایران گواهی بر این مدعاست. حال اگر پیکرش اکنون در ایران دفن نشود فردا کسانی پیدا می شوند که خاکش را به ایران بر گردانند.
ایرانی های عزیز
یکی از موارذی که کسی نمی تونه انتخاب کنه، انتخاب محل تولدشه. این خارجی، خارجی که می گید که دست خودش نبوده که سوئد به دنیا بیاد. همه ما فرزندان حضرت آدم و حضرت حوا هستیم. اگر اینقدر به این آب و خاک عشق می ورزیده و مثل ما و شاید بیشتر به شناساندن آن اهمیت داده، نمی تونسته اهل این آب و خاک باشه؟
او متعلق به خاك ايران است نه فرهنگ ايران پس او ايراني است . و براي اين خاك و مرز عشق بزرگي را ارزاني داشته . من و شما براي ايران چه كرده ايم ؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار