بازدید 6418
۲

۳ راه برای تقویت کارگران

کد خبر: ۳۸۶۶۱۲
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۲:۲۸ 14 March 2014
دکتر حسین راغفر در یادداشت خود در همشهری آنلاین نوشت:

درباره تصمیم شورای‌عالی کار مبنی بر تعیین دستمزد کارگران در سال آینده چند نکته قابل تامل وجود دارد.

نخست اینکه رقم تعیین شده بسیار کم است اما در شرایط کنونی گریز دیگری نیست چرا که بار مالی ناشی از این افزایش دستمزد روی دوش کارفرمایان است که خودشان قربانی سیاست‌های غلط دولت‌های گذشته هستند. نکته مهم‌تر اینکه همین حداقل دستمزد در بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی به‌ویژه فعالیت‌های غیررسمی در قالب قراردادهای قوانین موجود و از سر استیصال نیروی کار به‌دلیل نبود فرصت‌های شغلی پرداخت نمی‌شود.

از سوی دیگر فشار مضاعف به کارفرمایان در شرایط رکود اقتصادی می‌تواند فرصت‌های محدود شغلی را کاهش دهد و همین قاعده درخصوص افزایش حقوق نیروی کار کارمندی هم صادق است؛ به‌طور مثال در همین امسال که نرخ تورم رسمی به 36درصد رسیده، میزان افزایش حقوق کارمندان 18 درصد اعلام شده به این معنا که نیروی کار کارمندی 18درصد به دولت یارانه می‌دهد به‌ویژه اینکه اقتصاد کشور از پایین بودن نرخ بهره‌وری هم به‌شدت رنج می‌برد. اما در شرایط کنونی چه باید کرد که هم معیشت نیروی کار حفظ شود و هم به بخش‌های کارفرمایی فشار مضاعفی وارد نشود؟

چون در پیدایش وضعیت کنونی دولت و مجلس، اصلی‌ترین مقصران هستند و قانون برنامه چهارم مبنی بر افزایش دستمزد متناسب با نرخ تورم توسط دولت گذشته اجرایی نشد و مجلس هم سکوت پیشه کرد، حال آنکه دولت گذشته از ظرفیت‌های مالی خوبی برای افزایش سطح دستمزدها برخوردار بود ولیکن شاهد چشم‌پوشی مجلس بر الزام قانون برنامه چهارم بودیم؛ در چنین شرایطی 3راه‌حل برای حمایت از نیروی کار و جبران بخشی از مابه‌التفاوت حقوق و دستمزدها نسبت به تورم وجود دارد. یک راه پرداخت یارانه نقدی به‌عنوان یارانه دستمزد به کارفرما برای پرداخت به نیروی کار توسط دولت است.

راه دوم این است که دولت بخشی از هزینه‌های بیمه‌های اجتماعی و درمانی نیروی کار و کارفرما را متقبل شود و بخشی از این هزینه‌ها را در برابر سازمان‌های بیمه‌گر بر عهده بگیرد و راه سوم هم پرداخت یارانه‌کالایی و خدماتی به نیروی کار است نظیر سبد کالا و خدمات. بنابراین دولت علاوه بر پرداخت سبد کالایی فصلی باید یک سبد حمایتی خدمات هم برای صیانت از معیشت نیروی کار درنظر بگیرد و ازجمله این سبد خدماتی می‌توان به آموزش و پرورش رایگان و نیازهای آموزشی نیروی کار و خدمات درمانی رایگان یا دست‌کم کاهش هزینه‌های بهداشت و درمان آنها اشاره کرد. بنابراین تأمین تمام یا بخشی از این هزینه‌ها می‌تواند باعث بهبود معیشت نیروی کار شود و بخش عمده‌ای از مشکلات معیشتی آنها را کاهش دهد و سالانه دولت موظف شود متناسب با نرخ تورم، میزان دستمزد را کاهش دهد تا ظرف 5سال آینده این شکاف برداشته شود.

در ارتباط با افزایش نرخ دستمزد متناسب با نرخ تورم هم باید تأکید کنم که قاعده معمول این است که دستمزدها را متناسب با نرخ تورم سال‌جاری محاسبه می‌کنند نه تورم پیش‌بینی شده برای سال آینده. تعیین افزایش 25درصدی حداقل دستمزد سال آینده بر مبنای نرخ تورم پیش‌بینی شده برای پایان سال پیش رو صورت نگرفته است، بلکه مبنا توان مالی دولت و در چارچوب یک چانه‌زنی بین دولت، کارگران و کارفرما بوده و این تصمیم براساس یک تفاهم سه‌‌جانبه گرفته شده است.

نکته دیگر اینکه درست است که سهم افزایش دستمزد نیروی کار در ترکیب هزینه فعالیت‌های اقتصادی به‌ویژه فعالیت‌های تولیدی حدود 5تا 6 درصد برآورد می‌شود، اما همین افزایش 25درصدی حداقل دستمزد برای بسیاری از صنایع و بنگاه‌های اقتصادی که با مشکلات جدی مواجه هستند، بسیار شکننده است تا آنجا که برای پرداخت دستمزد کارگران خود برخی از این واحدها از شبکه بانکی وام 30درصدی می‌گیرند. این فرایند یک نوع مغایرت با سیاست‌های دولت برای حمایت از تولید را نشان می‌دهد و دولت باید اقدامات و سیاست‌های جبرانی برای حمایت از نیروی کار اعمال کند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۱
انتشار یافته: ۲
همیشه کارگر بدبخته.کارفرما یا داره نمیده.یا نداره کارگر اخراج میکنه.به هر حال اکثر کارفرماها زندگی خوبی دارن و اکثر کارگرا زندگی بدی.حداقل دولت بیاد ساعت کاری کارگرارو مثل نیروهای دولتی کنه که شاید کارگر تو اون زمان باقی مونده ی شغل دومی بتونه پیداکنه و زندگیش بچرخه یا اینکه مثل کارمندای دولت حقوق کارگرا هم تو هر سال 2 بار اضافه بشه.یا مثل کارمندای دولت به کارگرا هم مزایا یا سبدهای کالا هر 2-3 ماه یکبار بده.عیدی رو بیشتر کنه.سقف مالیات فاصله شو بیشتر کنه.بیمه رو رایگان کنه.حق مسکن بیشتر کنه.و..........
من خودم باز نشسته ام با همسر داماد نوه که بر همگان روشن است یعنی چه و آبرو دار هم زیسته ام .اما واقعا دیگر از دست دولت چه بر میامد. فشار بیشتر بر کارفرمایان مخصوصا بعد از 8 سال نا بسامانی اقتصادی و اجتماعی کمر تولید را که تا به حال شکسته شده از بدنه جدا میکند. حد اقل یکسال باید بیشتر تحمل کرد و به دولت فرصت داد از زیر بار این فشارها بیرون بیاید در ضمن برای روشن شدن اذهان و برای آنکه به دولت بی مهری نشود .اگر کارگری دو فرزند داشته باشد مبلغی که کارفرما علاوه بر این ششصد و چند هزار تومان موظف به پرداخت آن به کارگر است حد اقل حق عائله مندی برای دو فرزند .حق خوار و بار حق مسکن .عیدی و سنوات که اگر فقط برای یک کارگر صفر بعنی کسی که همین فردا استخدام شود مبلغی بیش از 900 هزار تومان میشود .البته نمیخواهم بگویم این برای یک کارگر دو فرزندی کافیست اما اولا این هزینه یی است که به کار فرما فشار می آورد مضافا به اینک ماهیانه 23 در صد از بیمه کارگر را نیز باید تقبل نماید یعنی معادل 123 هزار تومان . از طرف دیگر امیدواریم ازین پس شیب تورم آنقدر کمتر شود که کارگران و کار مندان بتوانند این یکسال را هم با سلامتی بگذرانند و آنوقت که موتور اقتصاد به امید خدا حرکت مثبت واقعی خود را شروع کند همه ملت ایران میتوانند از مزایای آن بهره مند شوند .
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی