بازدید 7530

قالیباف از مهدی باکری و احمد کاظمی گفت

کد خبر: ۳۸۶۴۹۲
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۰ 14 March 2014
شهردار تهران گفت: تار و پود عزت این کشور به تک تک گره‌هایی است که به نام تک تک شهدا گره خورده است و هرگونه فاصله و سستی، در این تارو پود ایجاد می‌کند.

به گزارش ایسنا، شب گذشته همزمان با روز بزرگداشت شهدا، مراسم گرامیداشت سرداران شهید حمید و مهدی باکری با حضور دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح،‌ سردار کریمیان فرمانده لشکر 31 عاشورا و جمعی از مقامات کشوری و لشگری در تالار بزرگ وزارت کشور برگزار شد.

در این مراسم محمد باقر قالیباف گفت: اگر امروز نامی از عدالت در جامعه باقی مانده است،‌ از برکت وجود حضرت علی(ع) است. همچنین عزت و افتخار اسلام در جهان نیز از برکت خود سید الشهدا است.

وی ادامه داد: خانواده‌های معظم شهدا نیز مسیری را که انتخاب کرده‌اند در مسیر ائمه است و در آن گام بر می‌دارند. اگرچه امروز به نام شهیدان باکری در این مراسم گردهم آمده‌ایم اما در حقیقت این مراسم برای همه شهدای لشکر عاشورا‌، خطه آذربایجان و شهدای هشت سال دفاع مقدس است.

این فرمانده دوران دفاع مقدس تاکید کرد: تار و پود عزت این کشور به تک تک گره‌هایی است که به نام تک تک شهدا گره خورده است. هرگونه فاصله‌، سستی در این تار وپود ایجاد می‌کند بنابراین امروز همه مامکلف هستیم و وظیفه داریم که در راه شهیدان و امام شهیدان پیش برویم و آن را ادامه دهیم.

قالیباف در بخش دیگر سخنان خودبا اشاره به خصلت‌های منحصر به فرد شهید مهدی باکری توضیح داد: در سالیانی که توفیق داشتم در کنار ایشان باشم ویژگی‌های منحصر به فردی را از او دیدم. به عنوان مثال یکی از ویژگی‌های شهید مهدی باکری در کنار شجاعت‌، گذشت‌ و محبت زبان‌زد خاص و عام مهدی و ادب او بود‌، این ویژگی سبب شده بود که شهید حاج احمد کاظمی بگوید آدم جرأت نمی‌کند با آقا مهدی شوخی کند. این به این معنی نیست که شهید باکری اهل ارتباط نبود بلکه در خوش رفتاری و گرمی ارتباط در اوج قرار داشت. کمتر جایی بود که شهید باکری را در جلسه‌ای ببینم که چهار زانو نشسته باشد. او همواره در همه جلسات روی دو زانو می‌نشست و یا یکی از پاهایش را در آغوش می‌گرفت. حتی در خواب نیز به گونه‌ای می‌خوابید که بدنش جمع باشد. او همه شئون را در رفتار و سکناتش ادب داشت و در حالی که بسیاری بشاش و خنده رو بود هیچ گاه خنده بلند از او ندیدم.

شهردار تهران با اشاره به دومین ویژگی شهید مهدی باکری خاطرنشان کرد: او در بین همه فرماندهان لشکرها در اوج عدالت محوری قرار داشت و هرگاه می‌خواست کسی را خطاب کند،‌ می‌گفت: «مومن خدا» شهید باکری با رفتاری که داشت اوج اثرگذاری را به نمایش گذاشته بود و به همه رزمندگان تفهیم می‌کرد که این جبهه نیست که به رزمنده‌ها نیازمند است بلکه ما رزمنده‌ها به جبهه نیاز داریم.

این فرمانده دفاع مقدس گفت: شهید مهدی باکری از تحمل و سعه صدر بسیار بالایی برخوردار بود و در کشاکش انقلاب و هشت سال دفاع مقدس هرگز از مسیر انقلاب رویگردان نشد. این در حالی است که اگر در برخوردها با مدیرانی همچون من و یا دیگران رفتار نامناسبی شود شاید از مسیر انقلاب رویگردان شویم. اما او هرگز از صراط مستقیم‌، فرهنگ اهل بیت‌ (ع)، امام و ولایت جدا نشد. چون خدایی بود و برای خدا گام بر می‌داشت. شهید باکری در کنار اخلاص و روحیه احساسی و عاطفی، بسیار اهل خردورزی و عقلانیت بود. باید بگویم عقلانیت و خردورزی شهید مهدی باکری متصل به وحی بود. نمونه‌ای از آن را می‌توانم در عملیات بدر و خیبر بیان کنم که در منطقه «کیسه‌ای»، کنار رود دجله مدیریت و فرماندهی می‌کرد. افرادی که با شرایط آن منطقه آشنا هستند به خوبی می‌دانند که شهید باکری با کدام عقلانیت در آنجا جنگید. آیا عقلانیتی که در فرهنگ لیبرالیستی وجود داشت؟ بدون شک این فرهنگ اصلا می‌گفت که نمی‌جنگیم. هدف اصلی انقلاب ما این بود که کرکره‌ی عقلانیت لیبرالیستی را پایین بیاورد. بدون شک اگر قرار بود با بهره‌گیری از اینگونه عقلانیت عمل کنیم با توجه به یافته‌های فرماندهان ستاد در دانشگاه‌های علوم نظامی دنیا این عملیات‌ها ناممکن بود اما عقلانیت شهید باکری یک حجت باطنی بود. این عقلانیت مانند داستان حضرت یوسف(ع) و زلیخا بود. با آنکه حضرت یوسف می‌دانست درهای پیش رویش قفل هستند اما به طرف آنها دوید و خدا نیز قفل آن درها را گشود.

شهردار تهران با بیان این مطلب که امروز برای ادامه راه شهدا و امام شهدا نیازمند فرهنگ جهادی هستیم بیان کرد: امروز برای ادامه دادن راه شهدا و برای عزت اسلام و مسلمین نیازمند چنین فرهنگ جهادی هستیم که بر مبنای عقلانیتی که در سخنانم به آن اشاره کردم پیش برود. نمونه‌ای از آن را نیز در جنگ‌ 33 روزه لبنان شاهد بودیم. این فرهنگ موجب تداوم عزت ‌، استقلال ‌، پیشرفت کشور در همه عرصه‌های اقتصادی ‌، سیاسی‌، اجتماعی و فرهنگی است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تنها راه پیروزی ما بهره‌گیری از فرهنگ جهادی است بنابراین ما باید در رفتار‌، منش‌، روش‌ و عملکرد خود در مسیر جهاد و شهادت گام برداریم چرا که این منطق در سنت‌های الهی استوار است و انتهایش حتما پیروزی رقم خواهد خورد.

به گزارش ایسنا در بخش دیگر این مراسم با حضور محمدباقر قالیباف‌، سردار کریمیان فرمانده لشکر31 عاشورا و احسان باکری فرزند شهید حمید باکری، از مهدیقلی رضایی راوی کتاب لشگر خوبان ‌، سیدنورالدین عافی راوی کتاب نورالدین پسر ایران و معصومه سپهری نویسنده این دو کتاب با اهدای لوح تقدیر به عمل آمد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام
وب گردی