بازدید 12878

زنجاني «17 ميليارد دلار» پول جابجا كرد

وي را در آن دوره نديدم اما برخي از كساني كه در دوبي فعاليت مي‌كردند به وي هشدار داده بودند كه با شركت "فال" كار نكند چرا كه اين شركت ورشكسته است و به اختلاس متهم شده و پرونده‌اش در دادگاه مفتوح است.
کد خبر: ۳۸۵۷۵۱
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۴ 11 March 2014
پرونده بابك زنجاني هر روز بعد تازه‌اي مي‌يابد؛ در حالي كه مي‌گفتند وي با شكايت وزارت نفت بابت بدهي 2 ميليارد و 800 ميليون توماني دستگير شده است، يوسفيان ملا، نماينده آمل در مجلس گفته است تنها 5 درصد بدهي زنجاني به فروش نفت مرتبط است.

به نوشته قانون، رئيس كميسيون انرژي مجلس نيز در حالي از نفوذ بيشتر مرتبطان با زنجاني در وزارت نفت سخن گفته است كه حميد حسيني فعال حوزه نفتي و عضو اتحاديه صادر‌كنندگان فرآورده‌هاي نفتي اعلام كرد تا جايي كه ما مي‌دانيم كليه مرتبطين با پرونده زنجاني از كار بركنار شده‌اند و اگر آقاي ميركاظمي اطلاعات دقيقي در مورد نام اين افراد دارد، بهتر است از پرده‌پوشي و در لفافه صحبت كردن دست برداشته و اعلام كنند قضيه چيست و چه كساني با اين فرد در ارتباط بوده‌اند . ميركاظمي گفته است وزارت نفت بايد تكليف افراد مرتبط با آقای زنجانی را تعیین کند و هشدار داده است نفوذ مرتبطان با پرونده زنجاني در وزارت نفت بيشتر از قبل شده است . وي گفته است رئیس کمیسیون انرژی مجلس گفت: در پرونده زنجانی بحث بانک مسکن را داریم زیرا این بانک طی نامه‌ای به کمیسیون انرژی اعلام کرد که 4.5 میلیارد یورو پول بابک زنجانی در حساب است. سپس از آنها برای حضور در کمیسیون دعوت کردیم. به آنها گفتیم اگر ادعایی که مطرح می‌کنید مربوط به بانکFIIB است. ما قبول نداریم زیرا گفته می‌شود سوئیفت آن جعلی است.وزير نفت دولت دهم به موضوع تحقیق و تفحص از وزارت نفت اشاره كرد و به فارس گفت: تحقیق و تفحص از وزارت نفت در زمان ریاست جمهوری احمدی‌نژاد مطرح شد. کمیسیون انرژی در آن زمان هشدارهای لازم در خصوص بابک زنجانی را به صورت کتبی و شفاهی به وزارت نفت داد اما وقتی ترتیب اثر داده نشد، وارد بحث تحقیق و تفحص شد.

در خصوص اين ماجرا گفت‌وگو با حميدحسيني، عضو اتحاديه صادركنندگان فرآورده هاي نفتي و عضو هيأت نمايندگان اتاق بازرگاني در پي مي‌آيد:

 آقاي حسيني، شما پيش از اين اطلاعاتي درباره كساني كه زنجاني را به وزارت نفت معرفي كردند، اعلام كرديد آيا نفوذ اين افراد در وزارت نفت بيشتر از قبل شده است؟


با توجه به صحبت‌هايم با آقاي قاسمي وزير پيشين نفت، آقاي زنجاني از كانال صندوق بازنشستگي نفت به وزارتخانه معرفي شده بود و در حال حاضر تمامي اعضاي هيات مديره تغيير كرده‌اند. در ضمن برخي از افرادي كه در دستگاه‌هاي ديگر بودند نيز حامي ايشان بودند كه آنها نيز بنا به اطلاعي كه داريم تغيير كرده‌اند، حالا اگر كسي از حاميان ايشان باقي مانده است بهتر است شفاف معرفي شود .انگار برخي خيلي تلاش مي‌كنند بگويند زنجاني مولود دولت سازندگي بوده است. عكس‌هاي ايشان را با شخصيت‌هايي مثل آقاي‌هاشمي و ... منتشر مي‌كنند تا اين طور وانمود كنند اما واقعيت اين است كه كاملا مشخص شده است وي با چه كساني كار كرده و از سوي چه كساني حمايت شده است . بالاخره ما در كشوري زندگي مي‌كنيم كه شفاف نيست.  بالاخره كساني كه تا ديروز تمام قد پشت سر دولت سابق ايستاده بودند امروز دم از اين مي‌زنند كه ما حمايتي از ايشان نكرديم و اين ابهام مختص فضاي سياسي ايران است.

 ماجراي معرفي صندوق بازنشستگي به همان مراودات مالي برمي گردد ، يعني افرادي از صندوق ايشان را براي مراودات مالي به وزارت نفت معرفي كردند؟


بله. ايشان از ابتدا در كار فروش نفت فعال نبودند . وي در نقل و انتقال پول فعاليت داشت  و اتفاقا در اين حوزه هم خوب عمل كرد .

  اما اخيرا اخباري به نقل از آقاي يوسفيان ملا، عضو ناظر خانه ملت در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی مبني بر اينكه همه بدهي ايشان به مسئله فروش نفت مربوط نيست، منتشر شده است.

اگر اين طور باشد كه واقعا فاجعه‌اي رخ داده است . من شنيده بودم ايشان در بخش مالي فعاليت مي‌كرد و اتفاقا عملكرد بسيار خوبي هم در اين حوزه داشت . اصلا بابت همين عملكرد مناسب بود كه اعتماد وزارت نفت به وي جلب شده و وارد كار فروش نفت خام مي‌شود  والا اگر در آن حوزه هم بد كار كرده است كه ديگر قضيه پيچيده‌تر مي‌شد.

 شنيده‌هاي شما در مورد مراودات مالي وزارت نفت و زنجاني چه بود؟


تا جايي كه من اطلاع دارم وي 17 ميليارد دلار پول جابه‌جا كرد . خب اگر اين كار را انجام داده باشد كار مثبتي كرده و به نفع كشور بوده اما اگر در اين حوزه هم بدهي داشته رسما فاجعه رخ داده و احتمالا ذي‌نفعان اقتصادي وي را وارد اين كار كرده‌اند يا برخي مسائل سياسي در اين حوزه دخيل بوده است.

 شما در زماني كه ايشان نفت ايران را مي‌فروخت آشنايي با وي داشتيد؟


بله، ما شنيديم كه چنين تصميمي گرفته شده است. البته وي را در آن دوره نديدم اما برخي از كساني كه در دوبي فعاليت مي‌كردند به وي هشدار داده بودند كه با شركت "فال" كار نكند چرا كه اين شركت ورشكسته است و به اختلاس متهم شده و پرونده‌اش در دادگاه مفتوح است. وي محموله‌هايي كه گرفته بود را تحويل اين شركت كه يك شركت بانكرينگ است، داده بود.

 كمي عجيب است. بالاخره وي با توجه به حجم فعاليت اقتصادي‌اش چطور چنين ريسكي را كرده بود و با اين شركت كار مي‌كرد؟


 برخي به وي پيغام دادند كه صلاح نيست چنين كاري بكند اما وي جواب داده بود كه از تهران به من گفته‌اند با اين شركت كار كنم و از خودش رفع مسئوليت كرد.

 يعني جوري عمل كرد كه به‌هيچ كمكي نياز ندارد.


 بله، خودش را تافته جدا بافته مي‌دانست . هيچ ارتباطي با ما و همكاران اتحاديه نداشت . البته نوع عملكردش در بازار نفت نشان مي‌داد كه هيچ آشنايي با بازار نفت ندارد.

 تا به حال هيچ ملاقاتي با وي داشته‌ايد؟


بله اخيرا ، قبل از دستگيري، بابك زنجاني را در مراسم روز ملي امارات ديدم. من به نمايندگي از اتاق بازرگاني در اين مراسم حاضر بودم و ديدم با چند نفر آمد و دائم با افراد مختلف عكس مي‌گرفت. قيافه‌اش معصوم و نجيب بود . من ايشان را آدم پيچيده‌اي نديدم. فكر مي‌كنم ايشان در بستري قرار گرفت كه برگشتي در كار نبود . حالا هم ضرر و زياني كه از بابت فروش نفت در پرونده وي هست قابل جبران نيست چه رسد به اينكه ماجرا از اين هم فراتر باشد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف
وب گردی