بازدید 5045

چالش جدید برای یکسان شدن بیمه درمان

در سال‌های گذشته سهم دفترچه‌های بیمه در پرداخت هزینه‌های درمانی کمتر و کمتر شد و در حال حاضر بیمه‌شدگان بیش از 70درصد هزینه‌های درمانی‌شان را باید از جیبشان بپردازند
کد خبر: ۳۸۳۳۵۴
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۱ 02 March 2014
دفترچه‌های بیمه درمانی که در حال حاضر در دست مردم است از اعتبار بسیار اندکی برخوردار است.

به گزارش همشهری، هیچ پزشکی بیمارانش را با دفترچه ویزیت نمی‌کند و همه بیماران ناچارند که پول ویزیت 30-20هزار تومانی پزشکان را از جیبشان بپردازند. دفترچه‌های درمانی در آزمایشگاه‌ها و سونوگرافی‌ها هم از ارزش‌های بسیار اندکی برخوردارند و در بهترین حالت 10تا 20درصد از هزینه آزمایش با دفترچه پرداخت می‌شود و 80تا 90درصد آن را بیمه‌شدگان باید از جیبشان پرداخت کنند.

در سال‌های گذشته سهم دفترچه‌های بیمه در پرداخت هزینه‌های درمانی کمتر و کمتر شد و در حال حاضر بیمه‌شدگان بیش از 70درصد هزینه‌های درمانی‌شان را باید از جیبشان بپردازند و 20تا 30درصد این هزینه‌ها از طریق دفترچه‌های بیمه پرداخت می‌شود، درحالی‌که براساس قانون برنامه پنجم توسعه می‌بایست سهم دفترچه‌ها به بیش از 70درصد برسد و سهم مردم به کمتر از 30درصد.

افزایش قدرت دفترچه‌ها

یکی از راه‌هایی که برای افزایش قدرت دفترچه‌ها مطرح می‌شود، تجمیع بیمه‌ها و یکسان شدن دفترچه‌های بیمه درمانی است. قانون برنامه توسعه کشور از دولت خواسته تا تمامی سازمان‌های بیمه‌گر را در سازمان بیمه سلامت ادغام کند و به این ترتیب برای همه بیمه‌شدگان یک دفترچه یکسان بیمه درمانی صادر کرده و در اختیارشان قرار دهد. اگر تمامی جمعیت 77میلیونی کشور دفترچه‌های یکسان بیمه‌ درمانی داشته باشند، تمامی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی ناچارند بیمارانی را که این دفترچه‌ها را در دست دارند پذیرش کنند و قدرت دفترچه‌ها به‌خودی خود افزایش پیدا می‌کند.

انوشیروان محسنی بندپی، مدیرعامل سازمان بیمه سلامت، معتقد است که نخستین پیامد تجمیع بیمه‌ها این است که تمامی مردم صاحب دفترچه‌ بیمه می‌شوند و پوشش بیمه‌ درمانی به صددرصد می‌رسد و به این ترتیب تمامی ایرانیان زیر چتر بیمه‌ قرار خواهند گرفت.

او در واکنش به اینکه دفترچه‌هایی چنین ناکارآمد طرفداران زیادی نخواهند داشت، گفت: حتی در شرایط کنونی که ممکن است بسیاری از مردم از میزان اعتبار دفترچه‌ها راضی نباشند اما هنوز هم تعداد زیادی خواهان برخورداری از همین خدمات هستند و اگر سازمان بیمه سلامت بتواند با پشتوانه دولت و تأمین اعتبار مورد نیاز تمامی افراد فاقد بیمه را صاحب دفترچه کند کار بسیار مهمی در کشور انجام شده است.

یک تابلو و دیگر هیچ

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نسبت به عملکرد دولت در تجمیع بیمه‌ها انتقاد داشته و معتقد است که کارهایی که لازم بوده تا‌کنون در این زمینه انجام نشده و این کار عملا بلاتکلیف مانده است.حسینعلی شهریاری به خبرگزاری مجلس گفت: تجمیع بیمه‌ها برای آن است که بدون هیچ تبعیضی بحث عدالت در سلامت اجرا شود اما متأسفانه از بیمه سلامت ایرانیان، تنها تابلوی آن نصب شده است. امروزه افرادی که از بنیه مالی برخوردارند مشکلی برای درمان خود ندارند اما دیگر افراد جامعه که در وضعیت مالی نامناسبی به‌سرمی‌برند در روند درمان خود از لحاظ پرداخت هزینه‌های درمان با چالش‌های جدی مواجه هستند که انتظار می‌رفت با تجمیع بیمه‌ها این ناعدالتی از میان برداشته شود.

او معتقد است که انجام این کار نیازمند یک اراده جدی است و توضیح می‌دهد که به‌طور حتم تا اراده‌ای جدی در دولت وجود نداشته باشد بحث تجمیع بیمه‌ها نیز تحقق نمی‌یابد. تجمیع بیمه‌ها تکلیف قانونی برنامه پنجم توسعه به شمار می‌رود و در این شرایط امید است با همت و تلاش مسئولان به‌ویژه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تجمیع بیمه‌ها در دستور کار قرار گیرد.

شورای‌عالی بیمه تعیین تکلیف کند

بهمن برزگر، معاون مطالعات توسعه خدمات بیمه‌ای سازمان بیمه سلامت هم درباره آخرین وضعیت تجمیع بیمه‌ها گفت: آیین‌نامه اجرایی تجمیع صندوق‌های بیمه‌ای را تدوین و به شورای‌عالی بیمه ارسال کرده‌ایم اما هنوز نتیجه نهایی مشخص نشده است. نظر شورای‌عالی بیمه سیاستگذاری و یکپارچه‌سازی‌ بیمه‌های پایه است و بعد باید منتظر تصمیم نهایی آنها باشیم.

در مجموع تعیین تکلیف ادغام سازمان‌های بیمه‌ای برعهده شورای‌عالی بیمه است و باید منتظر نظر نهایی آنها در سال آینده باشیم.او با اشاره به اینکه برای ادغام سازمان‌های بیمه‌گر مکاتبات زیادی انجام شده به مهر توضیح داد: ما هنوز هیچ پاسخی برای این مکاتبات دریافت نکرده‌ایم و باید به این‌نکته توجه کرد که ابتدا باید نسبت به یکسان‌سازی‌ دفترچه‌های بیمه اقدام کنیم و مرحله به مرحله کار را پیش ببریم و در نهایت ادغام بیمه‌ها در دستور کار قرار گیرد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # صادق زیباکلام # سیل # خداداد افشاریان
وب گردی