بازدید 15394
۸

نکاتی درباره حذف یارانه ثروتمندان

اقدام جدی تر برای بسیج رسانه ها از جمله رسانه ملی در جهت آماده کردن افکار عمومی و متقاعد کردن افراد بی نیاز برای انصراف از دریافت یارانه نقدی ضروری است.
کد خبر: ۳۸۲۳۰۵
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۸:۳۴ 26 February 2014
روزنامه خراسان در یادداشتی به قلم مهدی حسن زاده نوشت:

تردیدی نیست حساسیت شناسایی دهک ها و چالش های جدی پیش روی آن موضوعی است که حتی رئیس جمهور سابق با روحیه جسارت آمیز خود نتوانست وارد آن شود و تجربه شکست خورده ای تحت عنوان خوشه بندی از خود به یادگار گذاشت.

مرحله دوم هدفمندی با مصوبه مجلس در قالب تبصره 21 قانون بودجه و اظهارات دوشنبه شب وزیر اقتصاد درباره توزیع فرم الکترونیکی خوداظهاری برای دریافت یارانه تا پایان سال وارد مراحل جدی تر شده است و به نظر می رسد اوایل سال آینده باید شاهد اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها باشیم. در حال حاضر دولت با اعلام ملایم بودن شیب افزایش قیمت حامل های انرژی سعی کرده است فضای روانی جامعه را برای اجرای مرحله دوم این طرح آماده کند اما نکته مهم در اجرای مرحله دوم موضوع شناسایی افراد پردرآمد برای حذف یارانه نقدی آن هاست. بر اساس مصوبه مجلس و اظهارات روز دوشنبه وزیر اقتصاد دولت باید طی فراخوانی از افراد متقاضی دریافت یارانه دعوت کند تا با تکمیل فرمی از اطلاعات اقتصادی خود تقاضای دریافت یارانه را به دولت ارائه دهند و دولت نیز پس از راستی آزمایی این اطلاعات می تواند متقاضیان بی نیاز را از نیازمند غربال کند تا بدین ترتیب یارانه نقدی به صورت هدفمندتر فقط به نیازمندان برسد.

تردیدی نیست حساسیت شناسایی دهک ها و چالش های جدی پیش روی آن موضوعی است که حتی رئیس جمهور سابق با روحیه جسارت آمیز خود نتوانست وارد آن شود و تجربه شکست خورده ای تحت عنوان خوشه بندی از خود به یادگار گذاشت. اما دولت جدید ضمن پیش رو داشتن تجربه ناموفق قبلی با فضای نسبتاً آماده تر افکار عمومی در مقایسه با گذشته برای شناسایی و حذف پردرآمدها مواجه است اما برای اقدام در این زمینه توجه به چند نکته ضروری است:

1 - اقدام جدی تر برای بسیج رسانه ها از جمله رسانه ملی در جهت آماده کردن افکار عمومی و متقاعد کردن افراد بی نیاز برای انصراف از دریافت یارانه نقدی ضروری است.

2 - واقعیت این است که اگرچه هدفمندی یارانه ها طرحی اقتصادی و نیازمند نظرخواهی از اقتصاددانان است اما ضروری است نظر سایر کارشناسان از تخصص های مرتبط با این موضوع نیز مدنظر دولت قرار گیرد.

3 - از زمان اجرای مرحله نخست هدفمندی تاکنون مباحث زیادی درباره لزوم انصراف داوطلبانه افراد ثروتمند از یارانه مطرح شده است ولی مشخص نیست چرا افراد ثروتمند با وجود تمکن مالی و ثروتی غیرقابل مقایسه با یارانه ماهانه 45 هزار و 500 تومانی انصراف نمی دهند. شاید به گفته برخی شناخته شدن به عنوان فردی ثروتمند که احتمالاً با مشکلاتی نظیر پرداخت مالیات بیشتر برای وی همراه خواهد بود باعث ترس از انصراف از یارانه شده است. در این زمینه باید این اطمینان را ایجاد کرد که ساز و کار دریافت اطلاعات اقتصادی به گونه ای خواهد بود که نمی توان از آن برای اهداف دیگر استفاده کرد. در این زمینه ضرورت دارد دولت بیش از درآمد و اطلاعات اقتصادی شغل، مصرف و به ویژه ثروت افراد را ملاک قرار دهد. به عنوان مثال محل زندگی خانوار در شهر و میزان مصرف آب و گاز ملاکی است که حساسیت ورود به مقوله هایی نظیر درآمد را به ویژه برای مشاغل آزاد و معمولاً گریزان از مالیات ندارد.

در نهایت به نظر می رسد استفاده از معیارهای عینی و غیرقابل تعمیم به سایر حوزه ها از جمله مالیات می تواند ثروتمندان را برای حتی انصراف داوطلبانه از دریافت یارانه پیش از راستی آزمایی اطلاعات اقتصادی همراه کند. قطعاً ثروتمندان نگران حذف یارانه نخواهند بود بلکه نگران تبعات شناسایی شدن به عنوان ثروتمند هستند و اگر این تبعات از موضوع حذف یارانه تفکیک شود می توان به استقبال داوطلبانه ثروتمندان از دریافت یارانه امیدوار بود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۵۳
انتشار یافته: ۸
یکبار برای همیشه باید مشکل مالیتها و شفاف سازی صورتحسابهای افراد حل شود . با این کار جلوی پولشویی گرفته خواهد شد .
کافی است خانواده ها بدون ارایه جزییات از گرفتن یارانه انصراف دهند . مشکل اینست که عده ای با تمکن مالی حاضر نیستند از این پول جزیی هم بگذرند . حکایت سینمای مجانی است .
آغا همه حذف کن فقط کمیته امداد و بهزیستی بذار
خیال همه رو هم راحت کن این چه تنش بازی که هر چند هفته یه بار به جامعه وارد میکنین
واقعا چرا باید همکاری کرد که ثروتمند استرس نگیره که مبادا مجبور بشه مالیات بده اونوقت کارمند بدبخت اول مالیات ازش کم میشه بعد حقوقش واریز میشه.
نظر به اینکه محل تامین اعتبار پرداخت های یارانه از محلی است که مربوط به همه ملت است بخشی و از محل گران شدن حاملهای انرژی تامین می شودبنابراین از نظر شرعی دولت اجازه ندارد مال یک عده را به یک عده دیگر بدهند ایا اگر کسی با تلاش و زحمت دارایی خودش را افزایش داده باید از حق خودش محروم باشد ایا این روش
تنبل پروری نیست
بنابراین دولت باید مسئله را از فقها استلام کند با توضیح کامل به هر صورت بنده علی رغم اینکه فقیر نیستم ولی از حقم نمیگذرم
من حدود 4 میلیون حقوقمه ولی با کسورات حقوقم 1800 تا 2 میلیون میشه(کسور بازنشستگی و بیمه و....)
قبل هدفمندی شاید دریافتی من بین 800 تا یک میلیون بودولی با رفاه نسبی زندگیمو می گذروندم
الان با این حساب لابد جزء دهک های پر درآمدمو یارانه نباید بگیرم . در صورتی که احتماا قیمت بعد مرحله دوم 100 در 100 دو برابر خواهد شد و حقوق ما حدود 18 درصد تا 25 درصد افزایش می یابد
حالا با این حسبا امثال من کم نیستن که به زیر خط فقر افتادن با این کا رهنرمندانه مسئولین سابق و فعلی
واقعا بهتر نیست گاهی کلاهمون را قاضی کنیم و بگوییم اشتباه شده
با سلام به نظر شما ثروتمند کیه ؟؟؟؟؟ کسیه که ماهانه بین 500هزار تا800 هزار حقوق میگیره ثروتمنده ؟؟؟؟ تورو خدا از خواب خرگوشی بیدار شید > یه نیگاه به قیمت رهن واجاره خونه قیمت گوشت ومرغ ومایحتاج مردم کرایه ها بندازین . اولش میگین افراد بالای 500 هزار تومان فقط سبد کالا میگیرن ؟؟
هم یارانه ها قطع شود هم همه چیزها گران شودمضحک نیست ...لااقل اگرقرار است یارانه قظع شود جلوی افزایش قیمتها گرفته شود
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر