بازدید 19302
بررسی گزارش تفریغ بودجه سال ۹۱؛

چرا صداوسیما جریمه تبلیغ کرم تقلبی حلزون، چیپس و پفک را نپرداخت؟

گویا بخشی از چرایی پرداخت نشدن این جرایم، ناشی از احساس فراقانونی بودن مدیران رسانه ملی و بخش دیگر و مهمتر آن، کوتاهی مسئولان وزارت بهداشت در سال‌های گذشته باشد‌؛ مدیرانی که فهرست اقلام‌‌ و اقدامات آسیب‌رسان به سلامت را تعیین و با افتخار ابلاغ می‌کردند، حال آنکه ذره‌ای به کار خود اعتقاد نداشتند که اگر داشتند...
کد خبر: ۳۷۵۴۹۴
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۴ 02 February 2014
در میان بندهای گزارش تفریغ بودجه سال ۹۱، بندی به چشم می‌خورد که بسیار آشناست؛ جایی که درباره «درآمد حاصل از وصول جریمه‌های سوء تبلیغ خدمات و کالاهای تهدیدکننده سلامت» اظهار‌نظر شده و تبلیغات صدا و سیما را تداعی می‌کند؛ اما به رغم تخلفات مشهوری که از آن صورت گرفته و می‌گیرد، هیچ گونه وصولی ‌نداشته است.

به گزارش «تابناک»، در شرایطی که قانونگذار برای پیشگیری و مقابله با بیماری‌ها و عوامل خطرساز سلامتی ـ که بیشترین هزینه اقتصادی و اجتماعی را دارند ـ در فصل سلامت قانون برنامه پنج‌ ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران (۱۳۹۴ ـ ۱۳۹۰) ‌‌پیش‌بینی‌هایی ‌نموده ‌و سازوکاری تعیین و ابلاغ کرده و حتی جرایم مرتبط با آن را تدارک دیده، گزارش تفریغ بودجه سال گذشته، نشان می‌دهد ‌رسانه ملی از وظایف خود در این باره سرپیچی کرده و البته ‌هیچ گونه مجازاتی ‌نشده است.


به عبارت بهتر، سکوت وزارت بهداشت و آموزش پزشکی که باید این قصور رسانه‌ها را رصد و از ‌مراجع قضایی آن را پیگیری می‌کرده، موجب شده که ردیف درآمدی ۱۵۰۱۲۵ پیوست شماره دو قانون بودجه سال ۱۳۹۱ کل کشور، هیچ وصولی ‌نداشته باشد و پیش‌بینی دویست میلیارد ریال تحقق بودجه را نقش بر آب کند.

شاید در وهله نخست، درک این موارد و اصطلاحات کمی دشوار به نظر برسد؛ اما اگر بدانید ‌بنا بر قانون، وزارت بهداشت موظف شده که هر ساله فهرست اقدامات و کالاهای آسیب‌رسان به سلامت و داروهای با احتمال سوء مصرف را در کارگروهی (به سرپرستی این وزارت‌خانه و عضویت وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارایی، بازرگانی، رفاه و تأمین اجتماعی و صنایع و معادن و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور) تعیین و ابلاغ نماید و متخلفان موظف به پرداخت جریمه هستند، ماجرا کمی ساده‌تر می‌شود.

چرا صداوسیما جریمه تبلیغ کرم تقلبی حلزون، چیپس و پفک را نپرداخت؟
ماده 37 قانون برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران

اکنون با نگاه‌ به فهرست اعلام شده از سوی وزارت بهداشت‌ و انبوه تبلیغات چیپس و پفک در رسانه ملی، ‌درخواهیم یافت که پیش‌بینی تحقق بیست میلیارد تومان جریمه از بابت تبلیغ این محصولات در بودجه، چه بسا دست پایین محاسبه شده باشد، چراکه تبصره ذیل ماده ۳۷ قانون برنامه پنج ‌ساله پنجم توسعه اذعان می‌دارد که به ازای هر بار تکرار تخلف، باید دست‌کم ۲۰ ‌درصد به جریمه پیشین افزوده شود که معنای آن چیزی نیست، جز تصاعدی کمر‌شکن.

اگر به این فهرست تخلفات، تبلیغ گسترده کرم حلزون در سال گذشته را به یاد آورده و افشای تقلبی بودن این محصول (‌قرار گرفتن آن در زمره  ردیف چهارم فهرست اقدامات و كالاهاي آسيب‌رسان به سلامت، داروهاي فاقد مجوز ورود يا ساخت از وزارت بهداشت) در «تابناک» ‌از یاد نبرده باشید، حتما اذعان خواهید داشت که عدد از کف رفته‌‌ دولتمردان در تبلیغ این کالاهای آسیب‌رسان به سلامت، به مراتب بیشتر از این بیست میلیارد بوده است.

چرا صداوسیما جریمه تبلیغ کرم تقلبی حلزون، چیپس و پفک را نپرداخت؟
اینجاست که چرایی تن ندادن صداوسیما به وظایف قانونی و وصول نشدن این جرایم جای سؤال خواهد داشت؟ آیا رسانه ملی مانند برخی افراد و نهاد‌ها، خود را فراقانون می‌داند یا اینکه جریمه‌ای پرداخت نشده چون مطالباتی صورت نگرفته است؟

پاسخ به این پرسش، ساده و در عین حال دشوار است؛ از یک سو گزارش تفریغ بودجه اذعان دارد که همه مکاتبات لازم انجام گرفته و صداوسیما در جریان ممنوعیت‌های تبلیغاتی بوده، ولی ‌وزارت بهداشت اقدام حقوقی نکرده و در نتیجه بودجه محقق نشده؛ اما از سوی دیگر، مگر می‌شود صداوسیما در جریان غیرقانونی بودن کار خود قرار گرفته ‌و از جریمه تخلفات خود آگاه باشد ولی باز تبلیغ چیپس، پفک و دیگر محصولات تولید کنندگان کرم تقلبی حلزون (دستگاه‌های غیر استاندارد ورزشی) را در این حجم پخش نماید؟

گویا بخشی از چرایی پرداخت نشدن این جرایم، ناشی از احساس فراقانونی بودن مدیران رسانه ملی و بخش دیگر و مهمتر آن، کوتاهی مسئولان وزارت بهداشت در سال‌های گذشته باشد‌؛ مدیرانی که فهرست اقلام‌‌ و اقدامات آسیب‌رسان به سلامت را تعیین و با افتخار ابلاغ می‌کردند، حال آنکه ذره‌ای به کار خود اعتقاد نداشتند که اگر داشتند، هم پیگیری قانونی و حتی قضایی پخش تبلیغات ممنوع از رسانه ملی را فراموش نمی‌کردند و هم منابع حاصل‌ از این پیگیری را دریافت کرده و صرف آگاهی مردمی می‌کردند که تحت بمباران این تبلیغات، مصرف کننده ثابت و هر روزه این محصولان آسیب‌رسان هستند

برای دریافت و دیدن آخرین اخبار تابناک، از هر نقطه ای در اینترنت Toolbar اختصاصی تابناک را از لینک زیر دریافت و بر روی مرورگر خود نصب کنید:

لینک دریافت Toolbar تابناک
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۲
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲۹
چه انتظارا دارید شماها!!!
پاسخ ها
نیما
| Netherlands |
۱۷:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۳
واقعا چه انتظارایی،صدا و سیما الان در برنامه های کودک عمو پورنگ ،فتیله ها،جمعه به جمعه بدون توجه به حقوق بچه ها تبلیغات میکنه و برنامه کودک تبدیل به برنامه تبلیغاتی شده با سوء استفاده از بچه ها
پول داشته باش ؛ کوفت داشته باش ؛
پول مکفی بده ؛ تبلیغ کوفتی بده !!!!!؛
تبلیغات براشون واجبتر است . جان مردم اهمیتی برای صدا و سیما ندارد . پفک ، چیپس ، غذاهای آماده و ...
مردم میخواستن نخرن مگه مجبور بودن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۴
ببخشید مردم از کجا فهمیدن چنینی چیزی وجود داره؟؟
علتش اینه که صدا و سیما بخش زیادی از مخاطبانش را به خاطر ساخت برنامه های بی محتوا از دست داده!!!!
اگر قرار باشه صدا و سيما جريمه هاي آسيب رسان به سلامتي مردم را بپردازه پس بابت تهيه و نمايش تمام برنامه هايش بايد جريمه بده چون تمام برنامه هاش به روح و روان مردم آسيب وارد مي كنه .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۴
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
صدا سیما تبلیغات ماهواره رو منع میکرد ,حالا خودش داره اون تبلیغاتو نشون میده ,بدیش این بود که پول تبلیغاتش میرفت تو جیب شبکه های ماهواره ای,
من یک کارمند برنامه ای صدا وسیما هستم چندین ماه است که حقوق ما را نداده اند . بپرسید پول دریافتی از تبلیغات آیا ریالیش به این سازمان می آید یا نه؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۳
عزیز دل برادر
اینی که پول به شمای کارمند میرسه یا نه بحثی مجزا از اینه که پول به صداوسیما میرسه یانه
نکنه مي خواهيد با اين حرفا خط مقدم جبهه مبارزه با تهاجم فرهنگي رو تضعيف کنيد؟ يه کم فکر کنيد و انصاف بديد که بدون تبليغ ...مگه ميشه در جنگ نرم پيروز شد؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۳
مگه با تبلیغ کرم حلزون می خواد با تهاجم فرهنگی مبارزه کنه؟ خوبی شما؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۴
طنز خیلی تلخی بود
مجري برنامه كودك شده بيزنس من واي به اين رسانه ملي
مگه با تبلیغ کالا های مضر میشه در جنگ نرم پیروز شد. صدا سیما ....
جریمه پیشکش لااقل جلوی تبلیغ.... را بگیرن که هیچ تاثیری.... نداره
تحقیق و تفحص از صدا وسیما لازم است
از کی تاحالا صدا و سیما جریمه میده؟؟
زورش میرسه !!!! هیچکس هم هیچ کاری نمی تونه بکنه.....اللهم عجل لوليك الفرج
اینجا فعلاً فقط اینترنت کافیه! تلویزیون رو خاموش کنید!
صدا و سیما بدبختمون کرده این...چیه زهرماره پسر سه ساله من دلش میخواد مزه اشو بچشه چی بگم بهشم اینها سم هستن نخور عزیزم ...
سالها قبل زمان پخش اگهی زیرتصویر ثانیه شمار معکوس نمایش داده میشد و ما میتوانستیم تلویزیون را در ان مدت خاص خاموش کنیم ولی الان فقط میتوانیم صدای انرا حذف کنیم ! حقیقتا بیشتر این اگهی ها اعصاب خورد کن و بسیار غلوامیزهستند
سلام
من هرچه تو گوش بچه ام مي خونم كه چيپس و پفك براي سلامتي ضرر داره، با يه تبليغ تلويزيون نقش بر آب مي شه، واقعا براي تلويزيون مملكتم متاسفم كه سلامتي بچه هاي مردم را فداي منافع خودش مي كنه.
شبکه که منحصر بفرد باشه همین میشه ، رقابت چند کیلویه
وای به حال این مردم بیچاره!!!!!!!!!!
جالب تر اینه که خود صدا و سیما برنامه میذاره اندر مضرات استفاده از کالا های ماهواره ای ! هه هه
بابا کل تلویزیون رو فروختند به تبلیغ اجناس بنجل، اونوقت شما دنبال چی هستی؟!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل