بازدید 36848
از Boxing Day تا روز سلام سینما

فیلم: در عوض تحقیر مردم ایران، بلیت سینما را ارزان کنیم

تحقیر مردم ایران کاملاً اشتباه است و باید در این زمینه کاملاً تجدیدنظر کرد و پذیرفت کاهش هزینه تمام شده کالا در تمام دنیا یک واکنش مشابه در پی داد. باید پذیرفت قیمت 6 هزار تومانی بلیت سینما برای بخش اعظمی از مردم ایران زیاد است...
کد خبر: ۳۷۵۱۸۵
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۷:۳۹ 31 January 2014
فیلم: نوای کمانچه کیهان کلهر و باقلامای اردال ارزنجان را بشنویدهجوم بی سابقه مردم به سالن‌های سینما در روز سلام سینما که سالن‌های سینما در سراسر کشور رایگان بود و مردم به صورت مجانی می توانستند به تماشای آثار سینمایی بنشنید، با حواشی فراوانی همراه شد که مهم ترین آنها تحقیر مردم مان توسط گروهی از این مردم به واسطه کیفیت وقایع روز گذشته بود اما آیا چنین اتفاقی تنها در ایران رخ می‌دهد و اساساً چنین اتفاقی، چه پیغامی را با خود در پی دارد؟

به گزارش «تابناک»، در اتفاقی منحصر به فرد، روز دهم بهمن ماه، روز «سلام سینما» نام گرفت تا در چنین روزی که با تقدیر از سینماسازان به استقبالش رفتند، مردم بدون پرداخت یک ریال بتوانند هر فیلمی را که خواستند، در هر سالنی در سطح کشور تماشا کنند. چنین اتفاقی طبیعتاً با اقبال عمومی مواجه می‌شد اما هیچ شخصی تصور نمی‌کرد چنین استقبال سنگینی را به نظاره بنشینیم و صف‌های طویل از مردمی شکل بگیرد که شبیه صف‌های قدیم کوپن برای ورود به سینما ساعت ها صبر کنند.

فشار جمعیت در برخی سینماها به گونه ای بود که صف ها چرخیده بود و از خیابان های دیگر سر درآورده بود و در برخی دیگر نیز صف شکل نگرفته بود و فشردگی جمعیت باعث آسیب دیدگی برخی مراجعین شد. این فضا نقدهایی را در فضای مجازی در پی داشت و بسیاری از شهروندان با انتشار تصویر هجوم مردم به داخل سینماها، با نقدهای تحقیرآمیز نظیر «مفت باشد، کوفت باشد» همراه شد که نه در شان مردمی است که به سینماها رفتند و نه در شان سینمای ایران است و از همین زاویه، تعبیر دیگری می توان نسبت به استقبال روز گذشته داشت.

فیلم: در عوض تحقیر مردم ایران، بلیت سینما را ارزان کنیم
یکی از تصاویر ثبت شده در روز ملی سینما

بگذاریم یک نمونه خارجی معرفی کنیم تا مشخص شود که تنها چنین اتفاقاتی را در ایران شاهد نیستیم. در بسیاری از کشورهای غربی و حتی برخی کشورهای شرقی (در سال های اخیر)، پس از آغاز کریسمس یعنی 26 دسامبر، روز موسوم به باکسینگ دی (Boxing Day) آغاز می شود و تا پایان این ماه میلادی ادامه دارد که تنها با سرچ عنوان این روز و البته لفظ Sales در پسوندش، می توانید به تصاویر و فیلم های بسیار جالبی از آن دریابید که صف هایی به مراتب طولانی تر از روز سلام سینمای ایران و حتی دارای مصدومان فراوان را (علی رغم وجود چندین روز پیاپی) در پی دارد.

برخی برای آنکه در نخستین روز یا همان 26 دسامبر بتوانند خرید کنند و از قافله حراجی‌ها عقب نمانند، از نیمه شب قبل پشت درها می خوابند و پیش از گشودن در فروشگاه‌های بزرگ، صف بسیار طولانی را می توان مشاهده کرد که اماده هجوم به داخل فروشگاه‌ها هستند. یورونیوز میزان خرید در این روز را مطابق با یک نظرسنجی حدود ۳.۵ میلیارد یورو تنها در لندن ارزیابی کرده بود و البته حجم خرید مردم از این حراجی‌ها نیز موید چنین عدد بزرگی است که در چنین روزی به جیب فروشنده ها می‌رود.

همین مقایسه ساده نشان داد که تحقیر مردم ایران کاملاً اشتباه است و باید در این زمینه کاملاً تجدیدنظر کرد و پذیرفت کاهش هزینه تمام شده کالا در تمام دنیا یک واکنش مشابه در پی داد. باید پذیرفت قیمت 6 هزار تومانی بلیت سینما برای بخش اعظمی از مردم ایران زیاد است و اگر پدر یک خانواده پنج نفره قصد داشته باشد چنین هزینه ای را انجام دهد، باید 30 هزار تومان را تنها به گیشه پرداخت کند و این به جز هزینه تنقلاتی است که به طور معمول برای اعضای خانواده تهیه کند و اگر خدای ناکرده شام بیرون هم افزوده شود، هزینه سر به فلک می زند.


با این اوصاف طبیعی است که مردم به سینما نمی روند و مخاطب این کالای فرهنگی همچون مخاطب کالای گران قیمتی همچون کتاب بسیار اندک می شود. سینما اما چون هویت سرگرمی نیز دارد، در صورت ارزان بودن، با اقبال بسیار شدیدی نیز مواجه می‌شود. نشانه دیگر بالا بودن قیمت بلیت که منجر به خالی بودن سانس های سینما حتی در سانس های پیش از غروب پنجشنبه ها است، سرک کشیدن به سینماها در روزهای سه شنبه هر هفته است که بلیت سینما، نیم بها است و اتفاقاً مردم در این روز میانی هفته، از سینما، بیش از آخر هفته‌ها استقبال می کنند.

دولت همچون روز «سلام سینما» پا پیش بگذارد و هزینه بلیت سینماها را به عددی منطقی (یک پنجم و حتی کمتر) کاهش دهد و سپس ما به تفاوتی از این مبلغ توسط دولت تحت عنوان یارانه فرهنگ (که در دولت پیشین تعلق نگرفت) پرداخت شود و سینماداران از قید بخشی از این مبلغ بگذرند تا در نهایت به جای سالن های خالی با چند تماشاگر پنج هزار تومانی، با سالن های پر با هزاران تماشاگر مواجه شوند که قطعاً اقتصادی تر است.

همچنین طرح‌هایی نظیر قیمت گذاری متفاوت صندلی‌های هر سالن سینما متناسب با میزان فاصله و کیفیت تماشای فیلم، فروش کارت های عضویت سینما که هر مخاطب بتواند سانس های نمایش تمام فیلم ها را با پرداخت هزینه ای در ابتدای سال به قیمتی معادل ده تا 30 درصد قیمت تک فروشی بلیت بخرد و در عین حال سرمایه قابل توجهی در مجموع در اختیار سینماها در ابتدای هر سال قرار دهد. چنین طرح هایی در سینماها که قیمت تمام شده کالای فرهنگی را برای مخاطب کاهش دهد، در کنار کاهش عمده قیمت بلیت سینما، راه نجات سینما است و الا در سال 1393، وضعیت بدتری نسبت به سال 1392 در گیشه های سینما خواهیم داشت.

فیلم «تابناک» را درباره روز سلام بر سینما و Boxing Day تماشا کنید

دانلود با کیفیت بالا
دانلود با کیفیت پایین
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۹۱
انتشار یافته: ۱۰۱
ملت با سیلی صورت سرخ میکنند برای مسائل رفاهی پولی در جیب نمی ماند . فقط ارزان کردن بلیط سینما دردی درمان نمیکند. هیچ همخوانی بین درامدها و هزینه وجود ندارد و هر روز نیز این اختلاف افزوده میشود.و مسئولین نیز بی تفاوت از این قضیه گذر میکنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
کار خیلی خوبی بوده.خیلی فکر کردم که چطور میشه جلوی این مشکلات را گرفت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
مردم برای پیتزا و پرده و پیزای دیگه خیلی پول خرج می کنند ولی برای کار فرهنگی پول خرج نمیکنند.مثلا پول کتاب نمیدن و روزنامه نمی خوانند نیاز به کار دیگه ای هست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
سلام
اجازه بدید نظر مخالف بدم .
به نظر بنده مشکل از هزینه بالای بلیط نیست ، بلکه مشکل اینه که این هزینه ، نسبت به ارزش و کیفیت فیلم و داستان ، برابری نمیکنه !
یعنی دلیل اینکه مردم سینما نمیرن اینه که فیلم با ارزشی وجود نداره !
یعنی طرف میبینه دیدن این فیلم ها به مثلا پنج هزار تومن پول بلیطش نمی ارزه ولی خب وقتی رایگان باشه ، قضیه فرق میکنه و طرف میگه خب میریم یه تفریحی میکنیم .
حرفم رو با مثال اثبات میکنم .
شما وردارین نسخه جدید فیلم هایی مثل Transporter یا سریع و خشن ، یا درایو ، یا جانی انگلیش یا خیلی از فیلم های متوسط دنیا رو بیار توی همین سینماهای خالی ، هرچقدر هم دلت خواست سانسورشون کن و باز هم ببین که چقدر مردم میان و میبینن !
اصلا وردارین همین سریال جومونگ رو همزمان که در تلوزیون پخش میشه ، توی سینماها هم پخش کنین ! ببینین چقدر آدم میاد و میبینه ! چون طرف احساس میکنه در ازای پولی که داره میده ، یه فیلم خوب میبینه و تفریح میکنه .
من خودم طرفدار جدی سینما هستم ولی بارها و بارها از وسط فیلم بلند شدم و اومدم بیرون ! از بس که اول از همه فیلم نامه ضعیف بوده و بعد هم بازی ها سطحی و آماتوری بوده !

پس مشکل قیمت بالای بلیط نیست ، بلکه عدم برقراری تناسب بین قیمت بلیط و ارزش فیلم های ایرانیه . ارزششو نداره ، خلاص !
مرتضی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
فقط بخاطر عدم توازن درامد و خرجه.مردم همه دوست دارند فیلم ببینند اما همینطوری پول کم میارند .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
این ملتی که شما میگین شامل کسایی که تا سکه پیش فروش میشه هجوم میبرن بانک میشه یا نه ؟؟؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
مسئله اصلی ما شده رقابت با همدیگر برای قاپیدن فرصت ها بعد هم احساس خوش زرنگی!
والا به گمونم ما مردم خودمون خودمونو تحقیر می کنیم. بلیط سینما هم چندان گران قیمت نیست. اما ما ملت همیشه سودای اینو داریم که یک چیز مفت پیدا کنیم. بگن فلانجا مجانی تیر تو سینه میزنن باز گمونم یه عده پا شن برن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
درست میگی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
کاملا درست میگین
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
پول بلیط نسبت به فیلم هایی که نشون میدن گرونه!!! به عبارتی فیلم ها نمیرزن با این پول. فیلم های روز دنیا رو نشون بدید تا ببینید چطور سینماها پر جمعیت میشن!!
سیامک
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
چرا جمع میبندی حداقل یه استثنا بزار یا حداقل برای خودت حرمت بزار
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
درست نمیگی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
دمت گرم حقیقت رو گفتی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
می دونی چون نداریم به نظر تو یه ملیاردر یا یه شخص که از نظر مالی تامین هست میاد تو این صف؟
مردم تو فشار روحی هستن. و امان از ............
علی
| - |
۰۷:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
مگه چه در صدی از مردم در این گزارش حضور دارند مثل اکثر کشورهای دیگر عده ای منتظر اینگونه موارد هستند مگر در توفان امریکا مغازه ها غارت نشد کم پیدا میشه مانند مردم ژاپن که تامل و انسانیت داشته باشند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
چرا آقا محمودي. گرونه. قبول كن گرونه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
همه مردم دنیا دنبال چیز مفت هستند حتی پولدارترین های مردم دنیا مثل مردم انگلیس روزهای خاصی چیزای دست دومشون رو خودشون می فروشن و همه هم می خرن.ربطی به مردم ما نداره.
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
منم با نظر شما تا حدی موافقم. یه نمونه از این فرهنگی که بین ما ایرانیا هست مثال میزنم. حتما خیلی دیدین تو یه مراسم (عروسی، ختم، همایش و یا . . .) زمانی که اعلام میشه بفرمایید از خودتون پذیرایی کنید چه وضعی رخ میده. دیگه هیچکس، کسی رو نمیشناسه و همه سعی میکنند از بهترینها تا جایی که ظرفشون جا داره و تا جایی که تو دستشون میتونن ظرف بگیرن بردارن. گدا و ثروتمند هم نداره. حتی خیلی وقتا ثروتمندا بدترند. به قول معروف میگن از نخورده بگیر بده به خورده. آقایی که روزانه بالای میلیون درآمد داره با کلی کلاس، توی همچین موقعیتی مثل یک بچه 4 ساله رفتار میکنه. متاسفانه این رفتار تو ما ایرانیها بسیار جا افتاده و باعث شده دیگران ما را به تمسخر بگیرند.
البته اینو هم نباید از نظر دور داشت که به قول بعضی از دوستان ارزش فیلمها به اندازه قیمت بلیط سینماها نیست.
بلیت سینما ارزان نمی شود مگر آنکه چون گوجه فرنگی ارزان شه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
یعنی چی؟
شما هم همش از دولت توقع کاهش قیمت ها دارید به جای افزایش درآمد ها
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۸:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
به همین خیال باش .
درآمد ها بیاد بالاتر فقط یه قشری از مردم سود می کنن تقریبا اونایی که حقوق بگیرن بقیه چی ؟
واسه اونا چه فایده ایی داره؟
قیمتها بیاد پایین تر برای همه میاد پایین
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
اشتباهی مثبت دادم
پس میخواستی چه توقعی داشت هباشیم؟
افزایش درامدها یعنی افزایش تورم
سایت تابناک از بارانه تحقیر فقط شبنمی از آن را دید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
ملت بزرگ و متمدن و همیشه در صحنه
عاجزانه خواهش میکنم به جای کسره "ه" نذارید ته کلماتتون
من این یک جمله رو 3 بار خوندم تا متوجه بشم!
بارانه دیگه چه صیغه ایه آخه؟ فکر کردم یارانه نوشته!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
منم فکر کردم نوشته یارانه
بارانه رو از کوجا آوردی علی جان
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
منم فکر کردم نوشته یارانه
این نشان می دهد که در باب فرهنگ چه مقدار کوتاهی شده؟؟؟ ما در توسعه فرهنگی حالا حالاها مشکل داریم.
پاسخ ها
جوزانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
فرهنگ تزریقی نیست.
این شان ملت غیور ایران دقیقا چی هست که هر چیزی که میشه در شان انها نیست؟!؟!؟!؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
واقعا حرف حساب جواب ندارد!
خب همه که مثل هم نیستن یه عده هم شانشون همینه دیگه اخه تو اون سینما چی میخواستن ببینن صف کشیدن ؟
به نظر من تا حد زيادي مقصر خانواده ها و پدر و مادر هستند.
خداييش هر كدام از ما پدر ها در روز چند دقيقه مفيد در باب مسايل تربيتي، درست و اصولي با فرزندمان صحبت مي كنيم؟
حالا چون بقیه جاهای دیگه دنیا هم این اتفاقات رخ میده، یعنی خوبه؟!
در نمونه‌های خارجی مشتریان برای این می‌دوند و تلاش می‌کنند چون با ارزان خریدن اجناس چندهزار دلار می‌توانند ذخیره کنند. اما در ایران برای شش هزار تومان که حتی یک ساندویچ هم باهاش نمی‌شه خورد مردم به جان هم میفتند....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
مگه تو ساندویچای محله شما چی میذارن که با 6 تومن نمیشه خریدش؟ اینجا یه چیزبرگر حداکثر 5 تومنه.
در ضمن شما توجه داشته باش برای یه خانواده مثلا 4 نفری فقط بلیتش در میاد 24 تومن که با خوراکیش حداقل میشه 30 تومن.
30 تومن پول نیس؟
این اتفاق با مسئله شلوغی در حراجی ها مشابه نیستند. در ایران هم هر سال نزدیک عید، فروشنده اقدام به کاهش قیمت ها میکنند، و جمعیت عظیمی از مردم به خرید کردن برای سال نو روی می آورند که هرگز در سایت های اجتماعی تحقیر هم نمیشوند.
این اتفاق دیروز دلایل فرهنگی زیادی هم دارد، که به سادگی از کنارش رد شدیم.
به نظرم مقایسه تابناک صحیح نیست. اصلا قضیه شاید درست باشد، اما در سایر نقاطی که شما عکس ها را نشان دادید تفاوت قیمت برای مردم بسیار زیاد است. مثلا در کشورهای اروپایی و آمریکایی حراج تا 90% رخ می دهد که قطعا تفاوت مالی زیادی دارد ، اما برای 6 هزار تومن این رفتارها بروز میدهد، نشان دهتده فقر است و نیاز مردم به انجام این تفریحات. یادتان نرود 10 سال پیش یک خانواده 5 نفری سطح متوسز سینما میرفتند و شام هم میخوردند و فشاری هم به خانواده وارد نمیشد اما الان انجام همچین کاری بسیار هزینه بر است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
هم فقر مالی و هم فقر فرهنگی
آخه این فیلمهای مزخرف که جز دود کردن سرمایه ملته چه چیزی داره که مردم بخاطرش پول بدهند .
بهترین سینماهای iMax قیمت بلیطش ده دلار هست. یعنی چیزی در حدود یک ساعت حداقل حقوق در آمریکا.
در ایران قیمت بلیط سینما با تکنولوژی کاملا معمولی و غیر سه بعدی حدود نصف روز حداقل حقوق در ایران!!
پیدا کنید پرتقال فروش را.
به موضوع ربطی نداره ولی ممنون از قراردادن دو کیفیت برای دانلود!!
یاد اون روز افتادم که ... می خواست بزرگترین بستنی دنیا رو به مردم تو بام تهران بده
بجاش بستنی لیوانی 500 تومنی از پشت کامیون رو سر و کله مردم پرتاب کرد یه سری بستنی نخورده هم دنبال کامیون می دویدند !
طرف حداقل به طور میانگین 2 هزار تومن پول تاکسی داده بیاد اون بالا که تش بستنی 500 تومنی تو سرش پرتاب کنند ! بعد به خیلیها هم خوش هم گذشته !
به جای پرداخت یارانه فرهنگی به سینماداراها، به کتاب یارانه پرداخت بشه، هر چی باشه کتاب، فرهنگی تر از سینماست...
لطفا توجه داشته باشيد در انجا كالاى بالاى هزار دلارمثل ايپد ميشه صد الى صدو پنجاه دلار !!! كه منم يكى واسه خودم گرفتم ، اما اينجا ملت فلك زده واسه دو هزار تومان ارزانتر هجوم مياره !!!
پاسخ ها
علیرضا
| United States of America |
۲۳:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
دوست عزیز، آدرس اونجایی که رفتی رو بگو ما هم سال بعد بریم!!
در روز Black Friday که اینجا اسمش رو یک چیز دیگه نوشتن، قیمت ها نهایت تا سی الی 50 درصد میاد پایین اما اگه این تخفیف واقعی باشه نهایت هر فروشگاه از اون جنس سه چهار عدد نخواهد داشت. معمولا مارکهای پر طرفدار مثل آیپد اینگونه تخفیفها رو نمیخورند و حتی اگه بخورند هم خیلی جزئی خواهد بود و به تعداد دو سه عدد. امسال هم که اساسا بیشتر فروشگاهها برای جلوگیری از ازدحام بیش از اندازه و نارضایتی مشتریان از اینکه جنس مورد نظر به اونا نرسید، اکثر مارکهای ناشناخته و جنس بنجل چینی رو حراج کردن و مردم هر چی خواستن خریدن!! مارکهای تلویزیون و ... که تا حالا من در عمرم ندیده بودم و امسال روز بلک فرایدی سر از بازار در آوردن.
جریان تخفیف هم وقتی میگن 80 درصد تخفیف یعنی 80 درصد نسبت به قیمت MSRP در حالیکه شما هر جنسی رو در بازار به قیمتی خیلی پایینتر از MSRP میتونین پیدا کنید (مگر برند و مارک خیلی خاصی باشه) و دیگه اون تخفیف 80 درصد واقعی نمیشه و ممکنه بشه ده بیست درصد.
نادر
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
متاسفم واسه فهم شما كه مردم خودت رو تحقير مي كني و به خودت هم افتخار مي كني ....
تابناک جان جدا از این که این اتفاق به قول خودت همه جا میفته و تصاویرش هم راحت پیدا میشه... یه نکته دیگه هم هست... فقر فرهنگی ما حاصل این ده سال و بیست سال و 30 سال نیست... فقر فرهنگی حاصل چند صد سال عقب موندگی علمی و تحصیلی جامعه ما هم هست... وقتی علم کنار زده شد و....
علم آگاهی میاره...
ضعف علمی کشور رو مثلا توی دوره قاجار یا همین پهلوی اول ببین که از هر روستا شاید 5 نفر یه مکتب خونه می رفتن تا یه خوندن و نوشتن و نهایت یه قرآن و حافظ یاد بگیرن وقتی سردمدارای بی کفایت و پی خوشگذرونی بودن و کاری به توسعه کشور نداشتن در حالی که اروپایی ها داشتن به سرعت پیشرفت می کردن... کسی تو کشور به علم و آگاهی اهمیت نمی داد... تازه الانه که نسل ما پاشون به مراکز علمی و دانشگاه باز شده وگرنه چند درصد پدران و مادران ما تحصیلات آکادمیک دارن؟ اصلا چند درصد دیپلم دارن؟ وقتی اروپایی ها رو می بینی که اکثرا چند نسله که همگی تحصیلات بالا دارن... نمیشه ما رو با اروپایی ها مقایسه کرد...
تابناک جان، اصلاح فرهنگ ما کمی زمان می بره... همینطور که نسل های بعدی سطح تحصیلی و علمیشون بالا بره و آگاهی هم بیشتر میشه و فرهنگ هم خودشو می کشه بالا...
پاسخ ها
مدرس دانشگاه
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
متاسفانه دانشگاه و دانشگاهیان ما هم در یک مقطع زمانی کوتاه مدت واقعا علمی بودند اما الان با افزایش تعداد دانشگاه ها (بین الملی، پیام نور، غیراتفاعی، آزاد، مجازی، علمی کاربردی و ...) و افزایش کمیت به ظاهر دانشجویان و دانشگاهیان هیچ خبری از علم نیست. متاسفانه سواد و علم و شخصیت خیلی از پدران و مادران دیپلم ما به مراتب بیشتر از سطح سواد و علم خیلی از دانش آموختگان کارشناسی و کارشناسی ارشد امروزه است. صد البته که دوره های دکترایمان نیز به همین حال و روز دچار می شود. علمی در این دوره باقی نمانده است. سری به دانشگاه ها و دانشگاهیان و دانشجویان بزنید....
هرچی بگی ، بازم میگم فقط تو ایران دنبال مفت میگردن
باور کنید اگر یک سینما دار بلیتش را به یک پنجم قیمت بفروشد تعداد افرادی که به سینمای وی خواهند رفت 10 برابر میشود
سلام، اولا كسي كه نياز مالي نداشته باشه و احساس عزت كنه، نميره اينجوري سينما، دوم همه چي گرونه، به كالاي فرهنگي ميرسيد ميگيد ارزون كنيد، تازه هيچ حمايتي هم از كپي رايت هنرمندها انجام نميشه يعني از٤ سي دي فلان هنرمند شايد ٣تاش كپي باشه دست مردم، سوم من از لباس و خوراكم زدم دادم به فرهنگ و كتاب، همونطور كه چند دست لباس مد روز بايد بخرن، سينما هم برن، كجا اينا كه تو عكس هستن با سيلي صورت سرخ ميكنن؟! اتفاقا اونايي كه دارن حريص ترن.
پاسخ ها
مهرانه
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
احسنت ....... من سه سال با دودست مانتو شلوار سر كردم تا بتونم خرج دانشگاه بدم. هميشه شيك و اتو كرده بودم تا تونستم نفر اول فوق ليسانس رو بگيرم و برم دكترا...دوست داشتم برم سينما اما نمي تونستم ولي نقد فيلم ها رو مي خوندم واطلاعاتم هم به روز بود . آنان كه غني ترند محتاج ترند .....
سینماها به دلیل نداشتن فیلم خوب، مردم را فیلم کرده اند.
بابا ولله مردم ما مفت خور شدند (مفت باشه كوفت باشه) بابا 30 هزار تومان پولي نيست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
پس خیلی پولدار تشریف دارید،معلم و کارمندش روزانه30 تومن نیست
به نظر من بلیط فعلی سینما چندان گران نیست اما هزینه آن برای یک خانواده زیاد می شود. می توان برای خانواده ها تخفیف خوب در نظر گرفت که خانواده ها بیشتر به سینما بروند. جامعه ایرانی خانواده محور است و تصور کنید چه شب خوبی را در کنار هم می توانند داشته باشند.
بلیط ورزشگاه های فوتبال هم دست کمی از سینما ندارد اما هر هفته ده ها هزار نفر به ورزشگاه می روند که اغلب مجرد هستند.
بگزارین یک نمونه ی خارجی بیارم. کلیسای معروف ساگرادا فامیلیا در کشور اسپانیا است. بازدید از این کلیسا تو روز های خاصی از سال رایگانه. ای کاش می دیدید که تو این روزها چه هجمه ای برای بازدید از این کلیسا میشه. نه فقط از خود اسپانیا بلکه از سراسر اروپا.
البته این فقط یک مثاله. ولی به نظر من اگر قیمت بلیت ها کمتر باشه مردم به طور عادی همه روزه استقبال می کنن. تو رو خدا در نظر بگیرید که با حقوق های این روزهای کارمندها تو ایران و شرایط اقتصادی این رفتارها کاملا طبیعیه.
ایران رو با مردمان پاکش از صمیم قلب دوست دارم.
منظور محک زدن بود که سینما مخاطب داره یا نه؟
به قیمت تحقیر مردم محک زدن
اقشار کم در آمد مثل کارگران خیلی وقته تفریحاتی چون سینما را به ناچار کنار گذاشته اند حسابش را بکنید یک کارگر برای اینکه خانواده اش را به سینما ببرد باید حداقل در آمد دو روزش را هزینه کند.
ما که رفتیم پردیس ملت شلوغ بود و نمی شد رفت داخل سالن. دلیلش هم این بود که کسایی که فیلم قبلی رو دیده بودن نمیومدن بیرون و می خواستن تا شب همه ی فیلم ها رو ببینن. جالبه بعد از ظهر اومدن بلیط رایگان در گیشه توزیع کردن تا ملت بیان بیرون لااقل کسی نمرده باشه اون تو!!!!
و صف تشکیل شد جلوی گیشه که تقریبا 200 تفری می شدن.
آقایون علیرغم اینکه میدونن مردم متحمل یک تورم بیش از دویست برابری شدن به راحتی افزایش فوقالعاده نرخ سوخت رو عملیاتی کردن و حتی کسی توضیح نمیده که آی مردم صبور اگه صبر کنید فلان چیز نصیب مملکت میشه .متاسفانه اولین راه واسه سرپانگهداشتن امورات شده فشار بیشتر مالی به مردم
با سلام خدمت دوستان
موردی که بسیار قابل تامل هست اینه که همه مردم دنیا از جمله کشور ما علاقه زیادی به خدمات رایگان دارند و تجربه ثابت کرده است که مردم در هر وضعیت اقتصادی که هستند مگر در نیازهای اولیه باید هزینه هرگونه خدماتی را بپردازند تا به ارزش واقعی ان پی ببرند. بهتر بود به هزینه زمین ، ساخت یک سینما و هزینه های جانبی آن هم اشاره میکردید تا مردم بتوانند قضاوت بهتری داشته باشند.
آبروی ملت ایران در دنبا رفت
ملت که دو برابر پول بلیت خوردنی با خودشون بردن تو سینما نوش جان کنند!!!
خوب رایگان هست دیگه همه می خوان استفاده کنن تو این گرونی بلیط سینما که زیاد گران نشده
به نظر من که مجانی که هیچی یک پول دستی هم به من بدن من فقط خودمو برای رفتن به سینما تلف نمی کنم
واقعا خجالت اوره
شلوغش نکنید کار خوبیه ازدهام هم طبیعیه
تحقیر چیه مگه صدقه میدند به مردم اینجوری خیلی چیزا تحقیر حساب میشه
یک روز سینما مجانی چه ایرادی دارد از این گذشته کجا بلیط سینما گران است 5 هزار تومان یک بلیط گرانه ؟ مشکل از گرانی و ارزانی نیست سه هزار تومان هم بشه همینه وضع سینما این ها که مبگویید بی جهت است
اگر ميخواهيد مردم با سينما آشتي كنند . . بايد فيلمهاي روز جهان به نمايش گذاشته شود . . . .
قیمت بلیط سینما نسبت به فیلمهایی که ساخته میشوددرایران حدود35000تا40000ریال باشد50%مبلغ سهم پردیس دار40%فیلمسازتهیه کننده وغیره10%مالیات بسیارعادلانه است استقبال مردم هم بیشترمیشود
این تصویر واقعی فرهنگ ماست که در ترافیک ، مدرسه ، فروشگاه و مسکن به شکل های مختلف خودشو نشون میده و همه ازش رنج می بریم . محیط ریست را از بین می بریم ، در کارمان کم فروشی و تقلب می کنیم و برای سبقت حتی بخاطر هیچ جان می دهیم . آیا با چنین فرهگی باید انتظار زندگی مطلوب را داشته باشیم ؟
اولا كه بليط٦٠٠٠توماني براي چند سينما بيشتر نيست وسينماهاي ٣٠٠٠توماني هم كم نيستند
رستوران هاي ما هميشه شلوغ هستند كه نشان دهنده اين است كه ملت پول دارند ولي همين افراد در موقع نذري گرفتن سر صف هستند
تا جايي كه حافظه ام ميكشد ملت عزيزمان هميشه غر ميزنند چه موقعي كه دلار٨٠٠بود چه الان كه٣٠٠٠است چه موقعي كه١٥٠٠٠بشود در اين وسط بعضي ها همون كارهاي قبل رو ميكنندولي غر ميزنند افرادي هم كه ندارند واقعا ندارتر ميشوند
فیلم خوب مخاطب را جذب میکند حتی با بلیط 6000 تومنی نمونش هم فیلم اخراجی ها که تا 3 صبح سئانس پخش داشت. بنظرم حضور این جمعیت دلیلی بجز گرانی بلیط دارد. کما اینکه یکی از افراد در فیلم میگفت حاضر است پول بدهد ولی تکلیفش معلوم باشد البته اینکه حاضر است پول بدهد ولی بک روز شلوغ را برای آمدن به سینما انتخاب کرده است نشان از این دارد که عوامل دیگری او را در این روز به سینما کشانده مثل تبلیغات یا ذوق دیدن مجانی فیلم. در واقع امکان پرداخت پول هم دارد ولی ذوق مجانی بودن او را در این روز به سینما کشانده است
در فیلم وضعیت اکثر افرادی که حاضرند 2 تا 4 ساعت در صف بایستند و با فشار و زور وارد سینما بشوند مثل همین آقا بود یعنی توان پرداخت پول بلیط را دارند ولی بدلیل عدم وجود تفریح در جامعه حاضرند 4 ساعت در صف بایستند
تفاوتش اینست که آنها با این یک روز صف ایستادن 6 هزار یورو منفعت کسب میکنن و ما 6 هزار تومن، تفاوت شان اینجاست!
بى فرهنگى براى كالاى بنجل
طرف نون نداشت بخوره پیاز گاز می زد اشتهاش باز بشه مردم برا نیاز اولیشون موندن
چرا آسمان ریسمون می بافید و یک رفتار اشتباه را توجیه می کنید
باکسینگ دی و بلک فرایدی را با سینما سلام مقایسه نکنید که اشتباهه
تو اولی تو یه روز میشه خرید چندماه را انجام داد با صرفه جویی گاها چندهزاردلاری
ولی در سینما سلام فقط 1 فیلم میشه دید با حداکثر صرفه جویی 5 هزار تومان
شان مردم ایران همون چیزیه که حاضره شب گشنه بخوابه ولی دستشو جلو همسایش دراز نکنه
"هزینه بلیت سینماها را به عددی منطقی (یک پنجم و حتی کمتر) کاهش دهد و سپس ما به تفاوتی از این مبلغ توسط دولت تحت عنوان یارانه فرهنگ (که در دولت پیشین تعلق نگرفت) پرداخت شود و سینماداران از قید بخشی از این مبلغ بگذرند."
دیگه چی؟قسمت قابل توجهی از یارانه رو به این کار اختصاص بدیم،سینمادار ها هم از سودشون صرف نظر کنن تا سینما ها پر بشه؟این ادعا که این کار اقتصادی تره تا وقتی که با عدد و رقم همراه نشه قابل اعتنا نیست.
شما رفتار "برخی" از مردم در این طرح رو با حراجی برند های معروف مقایسه کردین در حالی که همه می دونیم در مورد دوم تعداد کالا محدود ه پس فرق داره بین کسی که اول می رسه و کسی که آخر می رسه.و فکر نکنم تخفیف مثلا 70 درصد برای خرید چند صد دلاری قابل مقایسه با هجوم به خاطر عدم پرداخت 20-30 هزار تومن باشه.
شما فیلمهای ابکی ما را با کالاهای تخفیف دار مقایسه می کنید؟
متاسفانه این واقعیت را باید بپذیریم که بیشتر ما دنبال چیزهای مجانی می گردیم حتی اگر وضع مالیمان نیز خوب باشد!!!
کافی است این روز رایگان را چند بار تکرار کنند. بعد از آن حتی به سینمای رایگان هم کسی توجه نمی کند. کم کردن قیمت چیزی باعث استقبال مردم از آن نمی شود. کتابخانه های ما این همه منابع و خدمات تقریبا رایگان ارائه می دهند اما وضع مراجعه مردم به کتابخانه و کتابخوانی مان واضح است.
شنیدم و عکس هایی دیدم که ملت غیور و همیشه در صحنه سینماها را با طبیعت اشتباه گرفته و هرچه زباله داشتند در آن رها کردند!!
مفت باشه کوفت باشه
به نظر من، جدا از اینکه در کشورهای دیگه چه اتفاقاتی رخ میدهد باید قبول کنیم که برخی از رفتارهای ما ایرانیان دقیقا مانند همین داستان سینما سلام، یک ناهنجاری اجتماعیه! همه ما بارها دیدیم که مردم ما فارغ از فقیر یا ثروتمند بودن، برای چیز مفت ، میخواد نذری باشه یا بلیط سینما باشه چطور سر و دست میشکنن. اگر کتمان کنیم خودمونو گول میزنیم!
فکر کردید مردم ما انقدر علاقمند به سینما هستن یا اینکه فیلم ها انقدر خفنن یا اینکه مشکل سینما نرفتن فقط گرون بودن بلیط هاس؟ شما فردا یک سینی آب پرتقال بگیر دستت وسط خیابون وایسا ببین چندتا ماشین جلوت نگه میدارن!
ما برامون 6 هزار تومن پول نیست ولی وقتی با خانواده میریم سینما سر انتخاب فیلم دعوا میشه و اختلاف سلیقه نسل ها زاده هم مخاطب خاص نداریم که باهاش ببینیم در نتیجه ماییم و کنج خانه و سی دی فیلم و لپ تاب خودمان
تابناک عزیز توبلیط مجانی سینمارا باتخفیف70 درصدفروشگاههای خارج مقایسه میکنی جان خودم اگرقرارباشددر ایران سایدبای سایدرابا70درصدتخفیف بفروشندمردم ما بااسلحه یک هفته قبل جلوی فروشگاه میخوابند
تابستان گذشته برای دیدن فیلمی به سینما مرکزی واقع در میدان انقلاب رفتم. خیلی خیلی خیلی خیلی حالم گرفته شد. چون در اون سالن بسیار بزرگ فقط من ویک آقائی دیگه بودیم که اون آقاهه وسط های فیلم رفت و موند فقط و فقط من با یک اکران کاملا خصوصی ....
این اتفاقات توی کشورهایی مثل هند و پاکستان و ویتنام و ایران کاملا طبیعی هست پس نگران نباشید عزیزان من
تابی جان مشکل شلوغی و تشکیل صف طولانی و ازدحام نیست! مشگل خشم مردم نسبت به هم برای دیدن مجانی فیلم و شکستن شیشه و دعواست. وگرنه حق هر ایرانی است که فیلم مجانی ببینه.
مشگل تنها رعایت نوبت در صف هست!
اگر یک نگاخ دقیق به عکس اولی بندازین،متوجه میشین که این ادما دارای یک سطح درامد نرمال هستند ولی رایگان بودن قضیه و اینکه ما باور و اعتقاد قلبی و التزام عملی داریم بر اینکه یک مو از خرس کندن غنیمت است ،باعث ایجاد همچین صحنه های تاسف یاری میشه،ملت ما گدای 6000 تومان نیستند که شهرداری داره همه منت میزاره
2-من باب مقایسه شما،اگر فرض یر حراج منسوجات و ... باشد،در کشورهای خارجی اگر 90 % تخفیف است واقعا شما یک جنس 100 دلاری و به مبلغ 10 دلار میخرید، اما در ایران، امروز یک پوشاک 100000 تومان قیمت دارد ،هفتع بعد که میخواین بخرین میرید فروشگاه و میبینید تابلو زده حراج 50 %، با خوشحالی میرید سمت اون لباس و میبینید قیمتهای 100000 تومتنی هفته پیش شده 160000 تومان و تخفیف 60 % .
ببینید فقر و بدبختی تا چه حده که بخاطر 6 تومن این صفها ایجاد میشه. توی آفهای اروپا و آمریکا میشه اجناسی را به قیمت حدود یک ملیون تومان زیر قیمت خرید ولی 6 هزار خیلی آفه دیگه !!!!! تا حدی که از آف بودن به اوف تبدیل شده !!!
مشكل اینکه این فیلما ارزش پول دادنو نداره! باید به ما پول بدن که این فیلما رو نگاه کنیم.. من شاید یک ساله نرفتم سینما به خاطر نبودن فیلم خوب دو نفرر بخوان برن حد اقل 20 تومان خرج میشه برای یه فیلمی که میزنه تو ذوقشون..
فرمايش شما صحيح در همه جاي دنيا وقتي حراجيهاي اين چنيني ميشود همه هجوم مي آورند ولي بايد ديد اين هجوم براي چه مبلغي است حراجيهاي قبل از كريسمس چنان ارزان هست كه مردم طبقه متوسط و زير متوسط با اين خريد ميتوانند خريد يك سال خود را انجام دهند
مضافا اين كه در جاههاي ديگر هميشه دم از مردم ايران با فرهنگ 3000 ساله با تمدني ايراني اسلامي ميزنيد و حالا چطور شد كه ما بايد الگوي خود را غربيها قرار دهيم
مقایسه ای که کردید درست نیست. در روزهای حراجی که مثال زده اید مردم صدها و هزاران یورو خرید می کنند و همینقدر بابت تخفیفها سود می کنند. نه اینکه به خاطر 5000 تومن !!! بابا مردم ایران به خاطر یه شربت رایگان همدیگه رو له می کنن چی میگین شما؟
خوب اگه فيلمها كيفيتي خوبي نداره و ارزش بليط خريدن نداره نبايد وقتي مجاني ميشه اين هجوم را شاهد باشيم از قديم گفتند كه مفت باشه كوفت باشه متاسفانه ما ايرانيها عادت كرديم براي هر چيز مفتي بدويم مثال واضحش يارانه هاست كه چند برابر يارانه دريافتي حداقل در تهران بايد پول آب و برق و گاز بديد و عملا بيشتر از يارانه دريافتي پول را برمي گردونيم
اگه شان داشتن به دیدن این فیلم ها هست دوست دارم شانم پایین باشه.
چون این فیلما اکثرآ مفت هم گران هستند
زدن سينماهارو داغون كردن كف سالن ها از اشغال ديده نمي شه بعد شما قبول نداري كه اين كارها نه به خاطر بي پولي بلكه به خاطر بي فرهنگي ماست؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # سیل