بازدید 27393
۱
بریده‌هایی از مستندهای جشنواره سی و یکم فیلم فجر

از خواب ابراهیم حاتمی کیا تا خانه جلال آل احمد

حال به تماشای بریده هایی از 18 فیلم از مجموع 22 فیلم حاضر در این بخش بنشینید؛ آثاری که دامنه مضامین‌شان گسترده است و از مستندی درباره ابراهیم حاتمی کیا تا اثری درباره خانه جلال آل احمد و سیمین دانشور و از بازسازی موسیقی عبدالقادر مراغه‌ای و خواندن با لحن همایون شجریان که روی فیلم سینمایی «شهرآشوب» قرار گرفت تا فیلمی درباره سوختن مدارس به ویژه مدرسه شین آباد گسترده است
کد خبر: ۳۷۱۹۵۶
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۱ 16 January 2014
پس از مشخص شدن، تکلیف مستندهای حاضر در جشنواره سی و دوم فیلم فجر، حالا بریده‌هایی از این فیلم‌ها را در دسترس قرار گرفته که می‌توانید در «تابناک» تماشا کنید و با آثار حاضر در این بخش که بخشی از بهترین مستند‌های کشور که توسط شاخص ترین مستندسازان تولید را پشت سر گذاشته، بیش از پیش آشنا شوید.

به گزارش «تابناک»، پس از بحث و تبادل نظر درباره حضور یا عدم حضور بخش «مستند» در جشنواره سی و دوم فیلم فجر که به واسطه قطب شدن جشنواره «سینماحقیقت» به عنوان یک رویداد مهم در حوزه مستند پیش کشیده شد، در نهایت به واسطه آنکه مستندسازان کشورمان فرصت کمی برای اکران آثارشان و دیده شدن برای مخاطبان دارند، این بخش در این دوره از جشنواره نیز حفظ شد و به این بخش از مهم ترین رویداد عرصه سینمای کشور نیز دست نخورد.

در همین چهارچوب، پس از تماشا و بررسی 159 آثار مستند متقاضی حضور در این دوره از جشنواره توسط هیات انتخابی متشکل از منوچهر مشیری، پریوش نظریه، علیرضا قاسم خان و محمود درمنش، 22 فیلم انتخاب شدند که در کاخ جشنواره به نمایش در خواهند آمد و توسط هیات داوران بخش مستند متشکل از مرتضی پورصمدی، رامین حیدری فاروق، مجید شیخ انصاری و فرهاد ورهرام برای انتخاب برترین از میانشان، مورد قضاوت قرار خواهند گرفت.

«برای گونگادین بهشت نیست» ساخته سید غلامرضا نعمت پور، «رژیستور عقب مخاطب می گردد» ساخته سید وحید حسینی، «نرمین تولیچ: بازیگر» اثر محمدرضا عباسیان، «در پناه بلوط» به کارگردانی مهدی نورمحمدی، «باد بر باغ نظر» ساخته پویان کاظمی، «جایی برای زندگی» به کارگردانی محسن استادعلی، «لطفا بوق بزنید» به کارگردانی رضا فرهمند، «زنجموره» به کارگردانی محمد حسن دامن زن، «خانه سیمین و جلال» اثر پریسا عشقی، «خواب ابراهیم» از محمود کریمی، «ابرها در راهند» به کارگردانی محمدعلی فارسی، «نیمروز مکران» اثر ماکان عاشوری، «حیات در رگ های سرد» اثر فتح ا... امیری، «فیلم نا تمامی برای دخترم سمیه» ساخته مرتضی پایه شناس، «خاطراتی برای تمام فصول» اثر مصطفی رزاق کریمی، «شش قرن و شش سال» اثر مجتبی میرطهماسب، «ساعت صفر، آزاده نوزاد مقدم» اثر حسین سلامت، «شناسنامه» به کارگردانی سید محمدرضا هاشمیان، «ملخی غول شد» اثر محمدتقی فهیم، «بیوک آقا» ساخته علیرضا انصاریان، «صورت های ابریشمی» به کارگردانی اکبر ناظمی و «کمی بالاتر» از لقمان خالدی آثار حاضر در این بخش هستند.

حال به تماشای بریده هایی از 18 فیلم از مجموع 22 فیلم حاضر در این بخش بنشینید؛ آثاری که دامنه مضامین‌شان گسترده است و از مستندی درباره ابراهیم حاتمی کیا تا اثری درباره خانه جلال آل احمد و سیمین دانشور و از بازسازی موسیقی عبدالقادر مراغه‌ای و خواندن با لحن همایون شجریان که روی فیلم سینمایی «شهرآشوب» قرار گرفت تا فیلمی درباره سوختن مدارس به ویژه مدرسه شین آباد گسترده است


برای گونگادین بهشت نیست

کارگردان: سید غلامرضا نعمت پور
خلاصه داستان:
درباره شخصی از روستای لرستان است که پس از ورود متفقین به ایران با تلاش وصف نشدنی به آموختن زبان انگلیسی تحت نظارت ستوان همینگ می‌پردازد. او داستانی می نویسد که عنوان پرفروش ترین کتاب سال ۱۹۶۵ در امریکا و انگلستان را از آن خود می‌کند.

دانلود بخشی از مستند برای گونگادین بهشت نیست


رژیستور عقب مخاطب می‌گردد
کارگردان: سیدوحید حسینی
خلاصه داستان:
به بررسی پدیده فیلمفارسی در سینمای ایران در قبل و بعد از انقلاب با رویکرد تحلیلی و انتقادی می‌پردازد.

دانلود بخشی از مستند رژیستور عقب مخاطب می‌گردد


در پناه بلوط
کارگردان: مهدی نورمحمدی
خلاصه داستان:
به سنجاب ایرانی و چالش‌های موجود برای ادامه حیات این جونده کوچک می پردازد.

دانلود بخشی از مستند در پناه بلوط


باد بر باغ نظر
کارگردان: پویان کاظمی

خلاصه داستان: پژوهشی با هدف شناخت بهتر، تاریخ هنر، معماری و اقتصاد دوران زندیه با محوریت شخص کریم‌خان زند است.

دانلود بخشی از مستند باد بر باغ نظر


جایی برای زندگی

کارگردان: محسن استادعلی زندگی
خلاصه داستان:
مشکلات چند مرد جوان و نوجوان ساکن شهر تهران را بررسی می‌کند.

دانلود بخشی از مستند جایی برای زندگی


لطفا بوق بزنید
کارگردان: رضا فرهمند
خلاصه داستان:
به زندگی قوم مسلمان میانمار در کمپ‌های موجود در هند می‌پردازد و سه شخصیت آمریکایی و لهستانی که درصدد از بین بردن موانع موجود برای حل مشکلات این مردم هستند.

دانلود بخشی از مستند لطفاً بوق بزنید


خواب ابراهیم
کارگردان: محمود کریمی
خلاصه داستان:
به بهانه ساخت فیلم سینمایی «چ» تلاشی در راستای به تصویر کشیدن جریان ساخت این فیلم است.

دانلود بخشی از مستند خواب ابراهیم


ابرها در راهند
کارگردان: محمدعلی فارسی
خلاصه داستان:
به مسلمانان اروپا می پردازد.

دانلود بخشی از مستند ابرها در راهند


نیمروز مکُران

کارگردان: ماکان عاشوری
خلاصه داستان:
به نیروز و مکُران می پردازد که نام‌های باستانی سیستان و بلوچستان بزرگترین استان ایران است. تاریخ این سرزمین روایتگر همزیستی ادیان و اقوام مختلف در کنار یکدیگر است. پیش از کشف قاره آمریکا نیمروز یا نصف‌النهار مبدا از این سرزمین می‌گذشت.

دانلود بخشی از مستند نیمروز مکُران


حیات در رگ‌های سرد

کارگردان: فتح‌الله امیری
خلاصه داستان:
تنوع زیستی خزندگان ایران با تکیه بر ثبت اسرار و رفتارهای زندگی آنها را بررسی می کند.

دانلود بخشی از مستند حیات در رگ‌های سرد


فیلم ناتمامی برای دخترم سمیه
کارگردان: مرتضی پایه‌شناس
خلاصه داستان:
فیلم‌های خانوادگی چیزهای عجیبی هستند. می‌شود دسته جمعی رو به رویشان نشست و در عرض چند ساعت تمام یک زندگی را مرور کرد. گاهی با دور آهسته گاهی هم با دور تند. فیلم‌های خانوادگی چیزهای با ارزشی هستند. هر چه از عمرشان می‌گذرد با ارزش‌تر هم می‌شوند. به خصوص برای آدم‌هایی که سرگذشت عجیبی مثل ما داشته باشند.

دانلود بخشی از مستند فیلم ناتمامی برای دخترم سمیه


خاطراتی برای تمام فصول

کارگردان: مصطفی رزاق‌کریمی
خلاصه داستان:
روایتی از سال ۱۳۶۲ است که پایتخت کشور اتریش، شهر وین، میزبان مجروحین جنگی بود که برای دوره درمان و بهبودی به آنجا اعزام شدند. این مجروحین در جنگ تحمیلی عراق علیه ایران صدمات شیمیایی جبران ناپذیری را متحمل شده‌بودند.

دانلود بخشی از مستند خاطراتی برای تمام فصول

شش قرن و شش سال
کارگردان: مجتبی میرتهماسب
خلاصه داستان:
درباره گروهی موسیقی‌دان است که تلاشی را آغاز می‌کنند تا تصنیف‌های منسوب به "عبدالقادر مراغی"، برجسته‌ترین موسیقی‌دان، نظریه‌پرداز، نویسنده و شاعرِ ششصد سال پیش را به استناد کتاب‌ها و رسالات کُهن و از لابه‌لای تاریخ و فرهنگ ایران بازیابی و بازخوانی کنند.

دانلود بخشی از مستند شش قرن و شش سال


ساعت صفر

کارگردان: آزاده نوزادمقدم و حسین سلامت
خلاصه داستان:
درباره مهدی و علیرضا دو نوجوان ۱۸ و ۱۵ ساله با روحیات متفاوت است که به بیماری مادرزادی سی‌اف مبتلا هستند. آنها ۲ سال است که در انتظار پیوند ریه زندگی می‌کنند. اتفاقاتی زندگی هر دو را دچار تغییراتی می‌کند.

دانلود بخشی از مستند ساعت صفر


ملخی که غول شد

کارگردان: محمدتقی فهیم
خلاصه داستان:
به تاریخچه روزنامه کیهان در سال ۱۳۲۱ و تاسیس آن توسط مصطفی مصباح‌زاده می‌پردازد که تا سال ۱۳۵۷ از مجموعه‌ای کوچک به غولی بزرگ تبدیل می‌شود.

دانلود بخشی از مستند ملخی که غول شد


بیوک آقا

کارگردان: علیرضا انصاریان
خلاصه داستان:
شرح‌حالی از شخصیتی گمنام و به قولی مجنون به‌نام بیوک‌آقا است.

دانلود بخشی از مستند بیوک آقا


صورت‌های ابریشمی
کارگردان: اکبر ناظمی
خلاصه داستان:
این مستند تکان دهنده آتش سوزی مدارس در سطح کشور و به ویژه حادثه شین آباد را بررسی می‌کند.

دانلود بخشی از صورت‌های ابریشمی


کمی بالاتر
کارگردان: لقمان خالدی
خلاصه داستان:
درباره رفتگری است که اشتیاق فراوانی به نوشتن رمان و شعر دارد. او داستان‌هایش را برای فرار از زندگی کسل کننده‌اش می‌نویسد، اما همسر، خانواده، محله و همکارانش با کاری که می‌کند مخالف هستند. شهریار در تلاش است از جایی که هست کمی بالاتر برود.

دانلود بخشی از مستند کمی بالاتر
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱
از کجا می شود فیلمهای مستند را تهیه کرد؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار