بازدید 12011
حافظی، عضو شورای شهر تهران در گفت‌وگو با «تابناک» مطرح کرد:

چرا قوه قضائیه در این قتل‌های شبه عمد ورود نمی‌کند؟

اعتقاد ما این است که جایگاه شورا، سیاست گذاری و ‌برنامه ریزی است و شهرداری تنها مجری است. یعنی شورا نظارت می‌کند و شهرداری باید پاسخگو باشد نه اینکه با طرح مسائلی مانند دو طبقه کردن بزرگ‌راه‌ها از توسعه حمل و نقل عمومی غافل شده و ظرفیت مترو از 50 کیلومتر در سال به بیست و دو سه کیلومتر در سال محدود شود.
کد خبر: ۳۶۶۸۳۶
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۲ - ۱۹:۴۰ 24 December 2013
دولت هم ورود درخوری به ماجرای آلودگی هوا ندارد که اگر می‌داشت، در امثال طرح تعویض خودروهای فرسوده شاهد کاهش هشتاد درصدی تعویض این خودروها در سال گذشته نمی‌بودیم.

به گزارش «تابناک»، در شرایطی که آلودگی هوا به مدد وارونگی جوی نفس شهروندان تهرانی و هموطنان ساکن چند کلان شهر دیگر کشور را به شماره انداخته، تدبیر مسئولان تنها به طرح زوج و فرد خودروها از در منازل و تعطیلی برخی مقاطع تحصیلی خلاصه شده و هیچ خبری از اجرای طرح‌های موثر برای خلاصی از وضع موجود نیست.

به این بهانه به سراغ دکتر رحمت‌الله حافظی، از اعضای شورای شهر تهران رفتیم و با او در این باره به گفت‌وگو نشستیم و پرسیدیم مگر آلودگی هوا مقوله‌ای صرفا متکی به مردم است که مسئولان دست روی دست گذاشته و با بحرانی شدن شرایط، تنها اعمال محدودیت برای مردم را در دستور کار قرار می‌دهند؟

حافظی با اشاره به اینکه «قطعا آلودگی هوا مساله‌ای ملی است»، به نقش قوای مجریه، مقننه و قضائیه در مقابله با آن اشاره کرد و گفت: به هیچ عنوان قابل قبول نیست که سوختی با کیفیت نازل در اختیار مردم و صنایع قرار گیرد و بعد با بروز آلودگی هوا، مردم را تحت فشار قرار دهیم. مگر می‌شود از یک سو با فرارسیدن فصل سرما در صنایع بزرگ و پالایشگاه‌های اطراف تهران مازوت بسوزانیم و از سوی دیگر برای خودروسازان فرش قرمز پهن کرده و به استقبال ایشان برویم و بعد زمانی که هوا آلوده شد، نه به کیفیت سوخت توجه کنیم و نه خودروسازان را مقصر بدانیم و با طرح زوج و فرد از در منازل، مردم را در تنگنا قرار دهیم؟ به نظر ما اگر در این موارد حمل و نقل عمومی را رایگان اعلام کرده و هزینه آن را از خودروسازان بگیریم، کمترین کاری است که در حق مردم انجام داده‌ایم.

وی افزود: وقتی از یک سو می‌شنویم که برچسب معاینه فنی خرید و فروش می‌شود و از سوی دیگر با خبر رسمی وزارت بهداشت مواجه می‌شویم که طی یک سال گذشته، 2724 فوت منتسب به آلودگی هوا رقم خورده است، یعنی با قتل شبه عمدی مواجه هستیم که می‌بایست دستگاه قضا در آن ورود کند اما این اتفاق رخ نمی‌دهد. این در حالی است که دولت هم ورود درخوری به ماجرا نداشته که اگر می‌داشت، در امثال طرح تعویض خودروهای فرسوده شاهد کاهش هشتاد درصدی تعویض این خودروها در سال گذشته نمی‌بودیم؛ بماند که تسهیلات اختصاص داده شده به این امر به حدی ناچیز است که عملا تعویض خودرو فرسوده با خودرو استاندارد رقم نمی‌خورد.

چرا قوه قضائیه در قتل‌های شبه عمد ناشی از آلودگی هوا ورود نمی‌کند؟

حافظی در ادامه با اعتراض به اقدام نمایندگان مجلس در خصوص مقابله با آلودگی هوا، گفت: اگر بدانیم که مردم نقشی در کیفیت سوخت مصرفی ندارند و تسهیلات مورد نیاز برای خرید خودرو استاندارد را هم دریافت نمی‌کنند، آن موقع نقش قوانین مطرح می‌شود و به یاد خواهیم آورد که نمایندگان مجلس معاینه فنی خودرو ها را از دو سال یکبار به 5 سال یکبار افزایش داده‌اند چراکه معتقد بودند تعداد این مراکز کافی نیست و استانداردِ به روز و کارآمدی در آن مراکز اعمال نمی‌شود؛ یعنی به جای آنکه دولت و شهرداری‌ها را موظف به تاسیس مراکز بیشتر کرده و به دنبال ارتقای استاندارد اعمالی در این مراکز باشند، صورت مساله را پاک کرده‌اند و حاصلش همین آلودگی هوایی است که می‌بینید.

عضو شورای اسلامی شهر تهران در ادامه با اشاره به گزارش چند سال پیش بانک جهانی مبنی خسارت هشت میلیارد دلاری دولت ایران از آلودگی هوا در آن سال (2006) به عدم همکاری دولت برای توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی در دو سه سال اخیر اشاره کرد و راهکار عبور از معضل آلودگی هوا را در تعامل بین مسئولان و نهادهای مختلف خواند و گفت: از یک سو باید دولت زیرساخت‌ها را تقویت کند و با توسعه خدماتی مانند دولت الکترونیک و تلاش برای تثبیت نرخ ها در سطح شهر، مانع شکل گیری سفرهای زائی شهری شود و در این مسیر قوه مقننه نیز با رفع خلا های قانونی به یاری آمده و صدا و سیما نیز تلاش کند با فرهنگ سازی و آموزش، مشارکت مردمی را جلب کند تا راننده خودروی آلاینده با اعتراض مردم به دنبال رفع نقص وسیله نقلیه خود برود نه اینکه همه از کنار هم بی تفاوت عبور کنیم.

حافظی در ادامه نقش شهرداری را نیز در این زمینه موثر ارزیابی کرد و با تاکید بر تلاش شورای شهر برای برنامه محور کردن اقدامات شهرداری تهران گفت: از یک سو تاکید داریم که تمامی پروژه‌های شهری می‌بایست پیوست سلامت داشته باشند؛ چیزی که اکنون وجود ندارد. ما اعتقاد داریم جایگاه شورا سیاست گذاری، ‌برنامه ریزی است و شهردار و شهرداری مجری است. یعنی شورا نظارت می‌کند و شهرداری باید پاسخگو باشد نه اینکه با طرح مسائلی مانند دو طبقه کردن بزرگ‌راه‌ها از توسعه حمل و نقل عمومی غافل شده و ظرفیت مترو از 50 کیلومتر در سال به بیست و دو سه کیلومتر در سال محدود شود.

وی با تاکید بر اینکه شورا با این نگاه به برنامه پنج ساله دوم شهرداری می‌نگرد، گفت: به شهرداری تکلیف کرده‌ایم که پس از تدوین برنامه عملیاتی، از ابتدای سال بعد آن را روی یک زیرساخت الکترونیک قرار دهد تا مدیران سطوح بالاتر، داشبوردی از این عملیات را داشته باشند و بدانند کدام برنامه در چه مرحله‌ای است؛ یعنی بودجه ریزی عملیاتی که در آن اگر کاری تعریف شد و محقق نشد، بودجه آن هم متوقف خواهد شد. با این نگاه هم باید به دنبال مطالبات معوق مانده شهرداری از دولت باشیم تا بتوان 2000 دستگاه اتوبوس غیر استانداردی که در حال تردد در شهر است را متوقف کرد و هم بتوان انرژی شهرداری را به جای صرف شدن در طرح‌هایی که تشویق مردم به استفاده از وسایل نقلیه است، به حمل و نقل عمومی و توسعه آن سوق داد.

متن کامل گفت‌وگوی «تابناک» با رحمت‌الله حافظی را اینجا بخوانید.

برای دریافت و دیدن آخرین اخبار تابناک، از هر نقطه ای در اینترنت Toolbar اختصاصی تابناک را از لینک زیر دریافت و بر روی مرورگر خود نصب کنید:

لینک دریافت Toolbar تابناک
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱۹
چه انتظارایی داریدا!
فک کنم نیازه که طرح زوج و فرد خودرو ها خودش باز به ی شاخه زوج وفرد تقسم شه
کسی نمی دا ند...
شیر مادرت حلالت
با سلام درود به شرفت جناب اقای حافظی نمردیم بالاخره یک نفر مسئول دلش به حال این مردم بینوا سوخت درود به شرفت
پاسخ ها
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
دلش به حالمون سوخته؟
حالا مگه در عمل چیکار کرده؟
وقتی خودروهای بی کیفیت صنعت ملی که صد برابر خودروهای پیشرفته الودگی تولید میکنه و بنزین افتضاح داخلی باشه از این بهتر نمیشه
بعنوان کارشناس مکانیک در مورد آلودگی خودروهاخدمتتان عرض می کنم بدون شک مشکل اول کیفیت پایین بنزین و گازوییل است با این بنزینهای موجود ماشینهای خارجی نیز آلود کننده هستند حتی برخی خووروسازان جهت روشن نشدن چراغ چک خودرو که بدلیل احتراق ناقص بنزینهای غیر استاندارد است مجبور به تغییر در نرم افزار ecu شد اند وجالب بدانیم با بنزینهای موجود در جایگاها هیچ خودرویی قادر به پاس کردن استاندارد یورو4 نیست
مشکل نوع سوخت است و ترافیک قفل شده شهرها . متاسفانه به بهانه وجود خودروهای فرسوده دائما همان خودروهای مدل قدیمی مانند پراید و پژو را تولید می کنند که به دلیل عدم امکان صادرات مجبور به مصرف آنها در داخل خواهیم بود
آفرین مطلب خوبی بود...
آقا من یک سوال از مسئولین و خود آقای حافظی دارم ..؟
من با اینکه شهرستانی هستم ولی این دقدقه منه که چرا باید امثال این مینی بوسهای مدل 40 سال پیش مانند فیات باید منشا دود فراوان باشند بطوریکه حتی یک ثانیه دودش رو نمیشه تحمل کرد ولی از طرف دیگه آزادانه تو تهران میچرخه و کسب درآمد میکنه... آخه مگه این ملت و دولت چه تضمینی به صاحب این وسیله فرسوده بی ارزش داده که باید تا ابد منبا حتی درآمد باشه و باعث قتل غیر عمد و حتی عمد باشه؟ من واقعا متاسفم چون حتی منابع درآمد دیکه هم بطور دایم فرسوده میشن و مشاغل دیکه بطور منظم میبایست نسبت به تعویض اقدام کنند با بودجه های چند صد برابر ولی این وسیله چند میلیونی برای خودش راست راست میچرخه ...
شرف بر درودت ای مسئول دلسووز مانند سایر مسوولان عزیز ایران اسلامی
شهرداری فقط کرایه اتوبوس و جریمه ها زیاد میکنه به فکر مردم نیست
احسنت

برای سلامتی اش صلوات
انشا... که هیچ وقت آرتروز نگیری
خدذا عمرت بده این حرف دل ما هم هست تو پاریس به اون بزرگی به ندرت افراد از وسیله شخصی استفاده میکنند چون مترو همه جا هست از هر جایی تا مترو 5 دقیقه راه هست . واقعا بسته اتوبان سازی اگه فایده داشت که تا الان اثرشو میدیدیم . اتوبان زیاد فقط باعث میشه مردم تشویق شن ماشین بیارن ...
بیش از پنجاه درصداین مشکل راشهرداری بوجودآورده است شهرداران پایتخت متاسفانه با دادن مجوزهای غیر منطقی واصولی بدون رعایت استانداردهایی که برای کلان شهر ها در همه جای دنیا مرسوم است شهر را به این وضع درآورده اند وحالا خودرا مظلوم وبی تقسیر جلوه میدهند اگربجای ساخت دیوار شهری نواب آنرا بصورت فضای سبزسرتاسری درمیآوردند وازساخت وسازدر مناطق 22 و5 بصورت حداقل برجهای بلند مرتبه جلوگیری می کردند واگر....
فرض کنید دفاتر معاینه فنی به بهترین دستگاه ها مجهز و تعدادشان هم زیاد شود . اگر همچنان مردم مجبور به استفاده از سوخت غیر استاندارد و خودروی غیر استاندارد باشند آن وقت دفاتر فنی معاینه خودرو به چه خودرویی می توانند تاییدیه بدهند . و مردم این خودروهای غیر استاندارد را چه کار کنند ؟
ارگاني كه بايد جلوگيري از تردد خوروفرسوده بكند مانند نيروي انتظامي فكري بحال اتوبوسهاي دودزا و 50 سال كاركردش كنه. چرا راجع به وسايل نقليه فرسوده ارگانهاي دولتي گفته نمي شه! همه اش مردم مقصر هستند؟
وقتی با یک اتوبوس میشه 40 خودروی شخصی رو تشویق به عدم تردد در سطح شهر کرد معلوم میشه این برای منافع برخی ضرر داره هرچند برای سلامت مردم مهم نباشه !!!!

کی باید مدعی سلامت مردم بشه ؟

کجاست؟!!!1...
حرف زدن آسونه ...
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست