بازدید 24206
باز خوانی اعلامیه تاسیس جمهوری اسلامی ایران

تعبیر عجیب و بدیع امام خمینی(ره) در باره روز دوازدهم فروردین

تعبیر امام خمینی (ره) درباره روز دوازدهم فروردین هم عجیب است و هم بدیع. عجیب از آن جهت که یک رهبر مذهبی چنین تعبیری را استفاده می کند و بدیع از آن جهت که پیش از حضرت امام هیچ کس چنین تعبیری را به کار نبرده است و این تعابیر از تعابیری است که خاص و ویژه بنیانگذار انقلاب اسلامی است و لازم است بیش از پیش در مورد آن صحبت شود.
کد خبر: ۳۱۱۱۴۶
تاریخ انتشار: ۱۲ فروردين ۱۳۹۲ - ۰۵:۰۰ 01 April 2013
شاید از آن رو که کشور ایران همیشه کشوری مستقل بوده است نتوان اعلامیه استقلالی برای ایران در تاریخ جستجو کرد، اعلامیه ای همچون اعلامیه استقلال آمریکا. اما پیام امام خمینی در 12 فروردین سال 58 و اعلام رسمی تاسیس جمهوری اسلامی ایران در واقع هم اعلامیه استقلال است، هم آزادی و  هم جمهوری اسلامی. 

به گزارش «تابناک»، حضرت امام درباره روز دوازدهم فروردین از تعبیر بسیار عجیب و بدیعی استفاده می کنند و روز دوازدهم فروردین را روز امامت امت و روز پیروزی ملت می نامند. حضرت امام در اعلامیه تاسیس جمهوری اسلامی در ایران می فرمایند: 

... من در اين روز مبارك، روز امامت امت و روز فتح و ظفر ملت، جمهوري اسلامي ايران را اعلام مي‌كنم. به دنيا اعلام مي‌كنم كه در تاريخ ايران چنين رفراندمي سابقه ندارد كه سرتاسر مملكت با شوق و شعف و عشق و علاقه به صندوقها هجوم آورده و راي مثبت خود را در آن ريخته و رژيم طاغوتي را براي هميشه در زباله‌دان تاريخ دفن كنند.

اینکه حضرت امام ، این تعبیر عجیب و سنگین امامت را به مردم نسبت می دهد، نمونه ای تاریخی از توجه حضرت امام فراوان به نقش مردم است . واژه امام که حضرت امام در روز دوازدهم فروردین در مورد مردم از ان استفاده می کنند،از ماده « اُمّ » می باشد و در اصل به معنای قصد کردن است. این کلمه در کتب معانی مختلفی دارد که از جمله آن می توان به كسی كه به او اقتدا می‎شود و در كارها پیشواست،پیشوا ومعلِّم اشاره کرد. ظاهراً ریشه همه آنها «قصد كردن همراه با توجّه خاص» است؛ لذا به مادر و اصل و اساس چیزی «اُمّ» گویند؛ چرا كه مورد توجّه انسان است یا به مقتدا و پیشوا و رهبر «امام» گویند؛ چون مردم با توجه خاص به سراغ او می‎آیند.

سنگینی این تعبیر حضرت امام همین جا روشن می شود که روز دوازدهم فروردین را روز معلمی و پیشوایی خاص مردم می داند، روزی که این مردم هستند که جامعه ایرانی را به سوی سعادت راهبری می کنند. اگر پیام را اعلامیه استقلال ملت ایران بدانیم، تعبیر حضرت امام در مورد امامت مردم ، قطعا یکی از سنگ بناهای بلا تردید مردمسالاری در حکومت دینی مورد نظر حضرت امام است.

علاوه بر نقش بی بدیل مردم در این اطلاعیه، عدل است که در حکومت دینی مورد توجه مردم است و امام در چند خط محدود این اعلامیه نقش پر رنگی را برای عدل در حکومت جمهوری اسلامی قائل می شوند و در این باره می فرمایند: 

...مبارك باد بر شما روزي كه پس از شهادت جوانان برومند و داغ دل مادران و پدران و رنجهاي طاقت‌فرسا، دشمن غول صفت و فرعون زمان را از پاي درآورديد، و با راي قاطع به جمهوري اسلامي، حكومت عدل الهي را اعلام نموديد. حكومتي كه در آن، جميع اقشار ملت با يك چشم ديده مي‌شوند و نور عدالت الهي بر همه و همه به يك طور مي‌تابد، و باران رحمت قرآن و سنت بر همه كس به يكسان مي‌بارد. مبارك باد شما را چنين حكومتي كه در آن اختلاف نژاد و سياه و سفيد و ترك و فارس و لر و كرد و بلوچ مطرح نيست. همه برادر و برابرند؛ فقط و فقط كرامت در پناه تقوا و برتري و به اخلاق فاضله و اعمال صالحه است. مبارك باد بر شما روزي كه در آن تمام اقشار ملت به حقوق خود مي‌رسند، فرقي بين زن و مرد و اقليتهاي مذهبي و ديگران در اجراي عدالت نيست.
 
بدون تردید عدل اگر از حکومت اسلامی مورد نظر امام گرفته شود، اصولا اساس جمهوری اسلامی از بین رفته است، چرا که حضرت امام، حکومت جمهوری اسلامی را در تساوی با حکومت عدل الهی قرار می دهند.

و سومین مولفه مورد نظر در حکومت اسلامی مورد نظر امام، استقلال کشور و جلوگیری از نفوذ دشمنان داخلی و خارجی است. اصولا انقلاب شده است که نفت خواران بین المللی دستشان از منافع ملت کوتاه و ملت   خود تصمیم خود را بگیرد و مفت خواران داخلی هم از بین بروند.مفت خوارانی که اکنون به عنوان رانت خواران یا ویژه خواران از آنان یاد می شود و هنوز هم متاسفانه با گذشت بیش از سی سال از انقلاب همچنان حضور پررنگی در کشور دارند. حضرت امام در مورد ضرورت مقابله با نفت خواران و مفت خواران در اعلامیه تاسیس جمهوری اسلامی می گویند: 

...طاغوت دفن شد و طغيان و سركشي به دنبال او دفن مي‌شود، و كشور از چنگال دشمنهاي داخلي و خارجي و چپاولگران و غارت پيشگان نجات يافت. اينك شما ملت شجاع، پاسداري جمهوري اسلامي هستيد. اينك شما هستيد كه بايد اين اثر الهي را با قدرت و قاطعيت حفظ كنيد و نگذاريد بقاياي رژيم متعفن كه در كمين نشسته‌اند و طرفداران دزدان بين‌المللي و نفت‌خواران مفتخوار در بين صفوف فشرده شما رخنه كنند.

بنیانگذار جمهوری اسلامی در پایان اعلامیه تاسیس نیز جمهوری اسلامی می فرمایند : 

....صبحگاه 12 فروردين - كه روز نخستين حكومت الله است - از بزرگترين اعياد مذهبي و ملي ماست. ملت ما بايد اين روز را عيد بگيرند و زنده نگه دارند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی