بازدید 65525
خداحافظی برنامه محبوب کودکان از رسانه ملی؛

جمعه؛ آخرین اجرای عمو پورنگ در تلویزیون!

این گونه که به نظر می‌رسد، برای مدیران صداو‌سیما نه آمار بالای محبوبیت یک برنامه برای تداوم آن اهمیت دارد و نه فرار برنامه‌سازان و مجریان محبوبی که عامل جذب مخاطب هستند که اگر این گونه بود، روز به روز رویکرد مخاطب محور تقویت شده و رقابت تنگاتنگ‌تر می‌شد، نه اینکه هر روز از حجم برنامه‌های مخاطب‌پسند کمتر شده و‌ گاه حذفشان از جدول پخش رقم بخورد!
کد خبر: ۳۰۷۹۳۲
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۱ - ۲۰:۲۹ 10 March 2013
هنگامی که به فاصله اندکی از راه‌اندازی یک کانال ۲۴ ساعته کارتون‌های دوبله شده به زبان فارسی در ماهواره، شبکه مشابه داخلی توسط صداوسیما بهره‌برداری شد، فعالان حوزه کودک با ابراز خرسندی از این کار مسئولان، ابراز امیدواری می‌کردند که این اتفاق منجر به توسعه برنامه‌سازی برای کودکان شود؛ اما دست کم اخباری که این روز‌ها به گوش می‌رسد، در راستای تقویت این امیدواری نیست.

به گزارش «تابناک»، مسلم آقاجان‌زاده، تهیه کننده برنامه «عموپورنگ» از پایان یافتن این برنامه پس از آخرین اجرا در روز جمعه خبر داد و گفت: برنامه «هزار و شصت و شونزده» پس از آخرین اجرا در روز جمعه ۲۵ اسفند ماه با تلویزیون و بچه‌ها خداحافظی خواهد کرد.

بنا بر این گزارش، وی با تأکید بر اینکه این گروه برنامه‌ساز در‌ نوروز ۹۲ هیچ برنامه‌ای برای گروه کودک و خردسال سیما نخواهد داشت، با لحنی که حکایت از دلخوری وی دارد، گفت: نوروز امسال با سفر به استرالیا برای ایرانیان خارج از ایران برنامه‌های شاد تدارک دیده‌ایم. در این سفر ده روزه به پیشنهاد برخی نهاد‌ها به شهرهای ملبورن، سیدنی و کانبرا خواهیم رفت و در ایران نخواهیم بود و ویژه برنامه نوروزی را برای ایران دوستان خارجی اجرا می‌کنیم.

وقتی درباره لغو چند بخش از برنامه هزار و شصت و شونزده در روزهای اخیر و کاهش محسوس روزهای اجرای آن نسبت به ماه‌های گذشته پرسیدیم، آقاجان‌زاده با مبهم خواندن سرنوشت پخش این برنامه در سال آتی، گفت: ادامه برنامه در سال ۹۲ در هاله‌ای از ابهام است. از یک سو، مشکلات مالی وجود دارد که البته گروه تولید این برنامه، سختی‌هایی را که سازمان با آن‌ها روبه‌روست، درک کرده و نمی‌گذارد ‌این مشکلات مانع ادامه کار شود اما برای ما که سال‌هاست برای کودکان برنامه می‌سازیم، سخت است که شاهد بی‌تفاوتی به این حوزه باشیم.

وی می‌افزاید: در حالی که پیشتر ساعات بهتری به برنامه‌های کودک و نوجوان اختصاص داده می‌شد، متأسفانه چندی است که پخش برنامه‌هایی از این دست، فارغ از اقبالی که مردم به آن نشان داده یا می‌دهند، به ساعاتی موکول شده که اصطلاحا ساعت‌های مرده نام دارند، تا جایی که حتی شبکه دو سیما که به عنوان شبکه کودک معرفی شده است، از ساعت هفده (پنج عصر) به بعد برنامه‌ای مخصوص کودکان ندارد.

آقاجان‌زاده می‌افزاید: همین محدودیت سبب می‌شود که برنامه‌های کودک در زمانی فشرده پخش شده و ترافیک پدید آمده، مانع دیده شدن برنامه‌های گوناگون شود، در حالی که پیش‌ر این گونه نبود. به هر حال ما هم می‌دانیم که صدا و سیما به لحاظ مالی دچار مشکل شده است؛ اما این رویکرد به برنامه‌های کودکان، موجب نگرانی ما شده است، چراکه اعتقاد داریم نباید به حوزه کودکان به عنوان پر کردن زمان پخش، تنوع دادن به پخش یا مسائلی از این دست نگاه کرد.

این سخنان در حالی بیان می‌شوند که ظاهرا ماجرای خداحافظی عمو پورنگ از تلویزیون جدی‌تر از هر بار مطرح شده، چراکه علی زارعان، مدیر گروه کودک و خردسال شبکه دو امروز در گفت‌وگو با یک خبرگزاری گفته است: عید امسال برنامه عموپورنگ به روی آنتن نخواهد رفت. با صحبت‌هایی که میان تهیه‌کننده برنامه و شبکه دو صورت گرفت، قرار بر این شد که در ایام عید عموپورنگ به روی آنتن نرود تا در سال جدید با مذاکراتی که انجام خواهد شد، آینده این برنامه را بررسی کنیم.

اینجاست که آمار بسیار موفق برنامه «عمو پورنگ» در جذب مخاطب ـ بنا بر ‌آمارهای تهیه شده در صداوسیما، برنامه عموپورنگ با بیش از ۹۰ درصد مخاطب، یکی از موفق‌ترین برنامه‌های تلویزیونی به شمار می‌آید‌ ـ از یک سو و لزوم افزایش تولید برنامه برای کودکان و نوجوانان، به ویژه با رونق گرفتن شبکه‌های ماهواره‌ای در حوزه کودک و نوجوان، از سوی دیگر، نگران کننده به نظر رسیده و دورنمای خوبی به ذهن‌ نخواهد رساند؛ رویدادی که پیشتر با خداحافظی چند برنامه ساز موفق دیگر از رسانه ملی رقم خورده، ولی امیدوارم برای برنامه محبوب عموپورنگ تکرار نشود!

این گونه که به نظر می‌رسد، برای مدیران صداو سیما نه آمار بالای محبوبیت یک برنامه برای تداوم آن اهمیت دارد و نه فرار برنامه سازان و مجریان محبوبی که عامل جذب مخاطب هستند که اگر این گونه بود، روز به روز رویکرد مخاطب محور تقویت شده و رقابت تنگاتنگ‌تر می‌شد، نه اینکه هر روز از حجم برنامه‌های مخاطب پسند کم شده و ‌گاه حذفشان از جدول پخش رقم بخورد!
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۳۷
انتشار یافته: ۳۶
آخی...خب چرا میخواد بره؟!!
باز هم براي صدا و سيما متاسفيم. با اين اقدامات چگونه مي خواهيم مردم را مجاب به استفاده از برنامه هاي شبكه هاي داخلي كرده و از تماشاي ماهواره منع نماييم؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۱
اشتباه منفی دادم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۱
من به جا شما مثبت دادم
ناشناس
| Germany |
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۱
منم مثبت دادم
متاسفانه صداوسیمای ما احتیاج به گردگیری و خونه تکونی داره چون تمام برنامه های روی آنتنش فقط و فقط غم و ناراحتی و استرس و توهم میباره ، هیچ گونه جذابیت و لطافتی در برنامه ها اصلاً وجود نداره که متاسفانه فقط برنامه کودک و خردسال از این قائده کمی مستثنا بود که این طوری داره میشه < خوش به حال ما دهه 60 ها > که حداقل چند تا سریال کارتون واقعاً آموزنده و دور از استرس و سر و صدا پخش میشد
برنامه شان ای اخرها چنگیبه دل نمیزد
پاسخ ها
عطیه
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۱
به دلیل همین مشکلاتیه که گفتن.حق دارن.
سلام.من مادر پسری 7ساله هستم .به نظر من برنامه های انیمیشن جدیدی که جدیدا"ساخته شده است واز شبکه پویاپخش می شود برای کودکان جذابیت بیشتری دارد وآموزنده تر نیزهست .من دوست ندارم فرزندم رفتار های خاص بعضی ازمجری ها راتقلید کند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۱
خب شما مي توني نذاري كودكتون اين برنامه را ببيند و آن انيميشن ها را !! را ببيند. دلييل نميشه كه شما مخالفي تمام برنامه را حذف كنند.
امین اسبوئی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۱
آموزش هایی که یه کودک تو برنامه ی عموپورنگ (و البته فیتیله ی سابق) میبینه میتونه تو عمق وجودش ثبت بشه و تا بزرگ سالی همراهش بمونه، گاهی به نبودن این دو برنامه در زمان کودکی خودم قبطه میخورم!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۱
من پدر دو فرزند 3.5 و 1.5 ساله هستم. با حساسیت زیادی برنامه عمو پورنگ را تماشا میکنمو هیچ نکته منفی تا حالا ندیدم. خیلی هم آموزنده و سرگرم کننده است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۳۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۲
عموپورنگ بی نظیره.ایشالا برگرده.
واقعا متاسفم.
چقدر بد
خداکنه اینجوری نشه وعموپورنگ همچنان برنامه داشته باشه ازماکه گذشت ولی باروحیه این بچه های معصوم بازی نکنن،هرچند خودمم باپسرم میشینم نگاه میکنم!!
بعضی وقتها به آمارها نباید زیاد اعتماد کرد.روند برنامه های اجرای زنده کودک در چند وقت اخیر بسیار یکنواخت شده است و تحول در این حوزه اجتناب ناپذیر است .مثلا ما از شبکه دو شاهد پخش برنامه های مفرح زیادی نظیر محله برو بیا و برنامه های نمایشی بسیار تاثیرگذاری را شاهد بودیم که در حال حاضر این روند بسیار کمرنگ شده است .عمو پورنگ فرد بسیار توانمندی است اما باد با برنامه تر و تیم های قوی تری کار کند .انشالله در هر کجای دنیا باشند موفق باشند و بدانند بچه های ایرانی به برنامه های قوی نیاز دارند و منتظر برنامه قوی تر این عزیز می مانند .
بهتر
سلام برنامه عمو پوررنگ خيلي عالي من كه پدر خانواده هستم بيشتر برنامه هايش را تما شا ميكنم خيلي شاد وسرگرم كننده است موفق وسربلند باشد
عمو پورنگ عشق بچه هاست!
واقعا دوستش دارند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۱
نمی دونم کسایی که منفی دادند خودشون بچه دارند یا نظر شخصیه خودشون رو اعلام کردند!!
اما اگه بچه داشته باشند کافی ازشون بپرسند!
برنامه عمو پورنگ از خیلی برنامه هایی که با اب وتاب پخش میشه بهتره
ارتباط روحی این برنامه با بچه ها واقعا خوبه
این اواخر با وارد کردن بازیگران ناوارد و بازی ناهماهنگ و از قبل تمرین نشده، شوخی های می مزه و محتوای بالاتر از سن کودک، برنامه های عمو پورنگ شدیدا افت کیفیت داشتند. امیدوارم این برنامه لغو شود تا شاید برنامه های عموپورنگ به حال و هوای اولش برگردد.
فقط اينو كم داشتيم
تهیه کننده عمو پورنگ همیشه همین طور بوده
یه مدت میرن بعد دوباره میان
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۳۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۲
ایشالا
خب یه مدتی استراحت میکنن دوباره بر میگردن...آخه این بنده خدا هم دل داره شاید بخواد عیدو بره خوش باشه
عمو جان یه عمر بچه های ایرانو با بزرگتراشون دور هم جمع کردی و خندوندی امیدوارم همیشه دلت شادو لبت خندون باشه و بازم به این کارت ادامه بدی
پسر دوسال و نیمه من فقط با عموپورنگ آروم میگیره. چرا باید همیشه بدترین راه رو انتخاب کرد؟؟؟
(این گونه که به نظر می‌رسد، برای مدیران صداو سیما نه آمار بالای محبوبیت یک برنامه برای تداوم آن اهمیت دارد و نه فرار برنامه سازان و مجریان محبوبی که عامل جذب مخاطب هستند که اگر این گونه بود، روز به روز رویکرد مخاطب محور تقویت شده و رقابت تنگاتنگ‌تر می‌شد، نه اینکه هر روز از حجم برنامه‌های مخاطب پسند کم شده و ‌گاه حذفشان از جدول پخش رقم بخورد!)
گل گفتی. آقا مگر مخاطب اصلا اهمیتی دارد؟
عاقا دیگه من از کلاس چهارم ابتداییم عموپورنگو نیگا میکردم.تا همین الان که سال دوم دانشگامه .خیییییییلی دوسش دارم.نباید بره...........
من از اولین قسمت برنامه عمو پورنگ زمانی که 7 سال داشتم تا امروز همه ی برنامه هاشو دیدم.یعنی یه جورایی نسل ما با عموپورنگ بزرگ شده.از7سالگی تا17سالگی.الآنم وقتی برنامه هاشو میبینم به یاد بچگیم می افتم وبا برنامه هاش روحیه میگیرم خداکنه عموپورنگ همیشه برنامش ادامه داشته باشه.
برنامه های پویا خیلی بهتر از موسیقی های تند این برنامه است به جای هزینه روی این برنا مه ها شبکه پویا را تقویت کنید
ان شاءالاه بره با برنامه ای با اسم خوب بیاد . جدیدا برنامه اش با آدم های جدید چنگی به دل نمی زنه؟!
عمو پورنگ تو قلب خانواده ها جای دارد.تنها برنامه ای است که همه ی خانواده با هم می بینند
اشتباه نکنید. برنامه عمو پورنگ یک هیجان کوتاه و گذرا در کودکان ایجاد میکند و بیشتر با موسیقی و سرود و سروصدا میگذرد. تربیت کننده و آموزش دهنده اخلاق بطور عملی نیست
من که الان 41سال سن دارم از این برنامه لذت می برم چه برسد به بچه های کوچک مخصوصا پسر کوچکم با اشتیاق نگاه می کند و لذت می برد
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست