بازدید 5487
برخلاف ادعای مطرح شده در روز دادگاه،

اژه‌ای: فیلم دادگاه کهریزک به دستم نرسیده است!

در روز برگزاری دادگاه قضات کهریزک که به صورت غیرعلنی برگزار شد، اعلام شده بود که قرار است فیلم این جلسه به دست سخنگوی قوه قضاییه برسد تا بعد از آن در مورد جزئیات جلسه اطلاع‌رسانی صورت گیرد اما سخنگوی قوه قضائیه به کل از این ماجرا بی خبر است!
کد خبر: ۳۰۵۸۰۴
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۸:۴۸ 28 February 2013
دادستان کل کشور با اشاره به اینکه پرونده فساد ۳ هزارمیلیاردی برای انجام مقدمات اجرای حکم در دادسرا است، گفت: به سعید مرتضوی در پرونده قضات کهریزک اتهام معاونت در قتل تفهیم شده است.

به گزارش «تابناک»، غلامحسین محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضائیه پیش از ظهر امروز در حاشیه سفر استانی آملی لاریجانی به استان گلستان در پاسخ به سؤال خبرنگاران درباره تفهیم اتهام معاونت در قتل به سعید مرتضوی گفت: در جلسه دادگاه این اتهام به فرد نامبرده شده تفهیم شد.

وی افزود: البته در این جلسه صرفاً شکات شکایت خود را مطرح کرده و دادگاه به متهمان اتهماتشان را تفهیم کرد.

دادستان کل کشور در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره زمان اجرای احکام پرونده فساد 3 هزارمیلیاردی گفت: پرونده به دادسرا رفته و در واحد اجرای احکام است.

وی افزود: در حال حاضر مقدماتی اجرای احکام باید طی شود زیرا در احکام دادگاه هم رد مال، حبس، جزای نقدی و همچنین حکم اعدام وجود دارد.

وی گفت: پرونده از طرف قاضی سراج به دادسرا رفته است.  و آن بخشی هم که توسط دیوان عالی نقض شده باید به شعبه هم عرض برود.

محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوال دیگری گفت: آیا ممکن است برای رسیدگی به آن بخش از پرونده که نقض گرفته شده، اجرای احکام برخی متهمان پرونده (آنهایی که به اعدام محکوم شده‌اند) به تاخیر بیفتد چون ممکن است متهمان تقصیرها را به گردن افراد اعدام شده بیندازند.

محسنی اژه‌ای گفت: مواردی که نقض گرفته شده دو دسته هستند بخشی تعدادشان از بابت مجازات‌های تتمیمی بوده که اصلا ربطی به سایر متهمان ندارد. اما در بخش دوم  یا بخش دیگری افراد هستند که اینگونه نیست و اگر احیانا دادگاه تجدید نظر ضرورتی به حضور متهمان و مواجهه آنها بداند احکام با تاخیر اجرا خواهد شد هر چند آنها که من پرونده‌شان را دیدم ارتباطی با هم ندارند.

یکی از خبرنگاران خطاب به محسنی اژه‌ای گفت: شنیده شده برای فائزه هاشمی به خاطر اخلال در نظم زندان اوین پرونده‌ای تشکیل شده. محسنی اژه‌ای گفت بله این پرونده تشکیل شده و به دادگاه هم رفته اما تعیین تکلیف آن را اطلاعی ندارم.

یکی از خبرنگاران خطاب به وی گفت: برخی مراجع حکم اعدام برخی متهمان را نقض کرده‌اند محسنی اژه‌ای گفت: این مطلبی که شما نقل می‌کنید صحت ندارد و شما درست منعکس نکردید. از هیچ مرجعی درباره حکم قضایی استفتا نمی‌شود. صرفا یک سؤالی پرسیده شده که آیا محاربه و مفسد همزمان الزاما باید توامان باشد یا هر کدام به صورت مستقل هم معنی دارد.

وی گفت: در قوانین ما چنین موضوعی پیش بینی شده و در ماده 4 قانون تشدید مجازات مرتکبین اختلاس و کلاهبرداری این موضوع آمده است که اگر جرم به صورت شبکه‌ای باشد و فردی ریاست این شبکه را بر عهده داشته باشد حکم فساد فی‌الارض صادر می‌شود.

وی گفت: برای مثال عده ای در این پرونده بودند که عنوان اتهامی شبیه به هم داشتند اما از آنجا که جرم یکی به قصد ضرر به نظام و مقابله با نظام نبود و جرم دیگری این شرایط را داشت برای یکی حکم اعدام صادر شد و برای یکی حکم 20 سال حبس.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سؤال دیگری در باره اینکه در ابتدای این هفته ابلاغ ویژه‌ای از سوی رئیس قوه قضائیه برای ناصر سراج صادر شد تا به پرونده مهدی هاشمی رسیدگی کند آیا تضمینی برای برگزاری زمان دادگاه گرفته شده یا خیر، گفت: من اطلاعی از زمان برگزاری دادگاه ندارم اما اگر مقدمات برگزاری دادگاه فراهم باشد قطعا دادگاه در انتهای امسال برگزار می‌شود.

حسنی‌اژه‌ای در پاسخ به این سوال که "آیا فیلم دادگاه قضات کهریزک به دست شما رسیده است یا خیر؟" ‌گفت: نباید به دست من برسد. قرار نیست فیلمی به دست من برسد.

محسنی‌اژه‌ای در پایان، سؤال یکی از خبرنگاران درباره برگزاری غیرعلنی جلسه دوم دادگاه رسیدگی به پرونده فساد را بی‌پاسخ گذاشت.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل