بازدید 59452
نخستین جلسه به پایان رسید اما حاشیه‌ها ادامه دارد؛

مرتضوی آمد و دادگاه کهریزک غیرعلنی شد!

حجت‌الاسلام محمد‌‌رضا زائری از همراهان عبدالحسین روح‌الامینی در جمع خبرنگاران حاضر شد و با بیان نکاتی درباره این دادگاه اعلام کرد: اگر برای برخی افراد، تأمین جانی برقرار شود، سخنان مهمی را درباره سعید مرتضوی و متهمان این پرونده اعلام خواهند کرد.
کد خبر: ۳۰۵۲۶۹
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۹:۲۴ 26 February 2013
دادگاه رسیدگی به اتهامات متهمان کهریزک، غیرعلنی آغاز شد؛ در حالی که پیش از این، رییس دادگاه محاکم کیفری استان تهران اعلام کرده بود، دادگاه قضات متهم در پرونده کهریزک‌ علنی برگزار می‌شود، مگر اینکه اتفاق خاصی بیفتد.

اما این دادگاه به رغم حضور شمار بسیاری از خبرنگاران و عکاسان رسانه‌ها در محل دادگاه کیفری استان تهران، غیرعلنی برگزار شد.

به گزارش «تابناک»، بر پایه اعلام رئیس دادگاه شعبه ۷۶ دادگاه رسیدگی به اتهامات قضات معلق شده، پرونده موسوم به کهریزک غیرعلنی شد.

در حاشیه:
*علی اکبر حیدری فر از معاونان سابق مرتضوی و از قضات برکنار شده در پرونده کهریزک از ساعات ابتدایی در محل دادگاه حضور داشت اما سعید مرتضوی با تاخیر و حوالی ساعت 9:30 وارد دادگاه شد که با حضور او جلسه به صورت غیر علنی بر گزار شد.
*پیش از شروع دادگاه چندین و چند بار از خانواده شاکیان پرونده در خواست شد تا کارت شناسایی خود را ارائه دهند. این ماجرا باعث شد که وقتی مرتضوی و هیات همراه وارد دادگاه شدند یکی از اعضای خانواده قربانیان به کنایه خطاب به مسئولان حراست بگوید: لطفا کارت شناسایی متهمان را هم مورد بررسی قرار دهید!
*خودروی سعید مرتضوی و تیم حفاظتی وی که منتظر خارج کردن او از دادگاه هستند به جای توقف در مقابل درهای اصلی یا تشریفات، در مقابل در متروکه ای انتظار خروج وی را می‌کشند. این موضوع در کنار سردرگمی پدید آورده برای خبرنگاران و عکاسان رسانه های مختلف، این شائبه را ایجاد کرده که احتمالا پس از پایان دادگاه خبرنگاران با مرتضوی مواجه نشوند.
*مرتضوی بنا بر وعده مطرح شده قبلی، بدون وکیل در دادگاه حضور یافت؛ هرچند با توجه به سخنان یکی از اولیای دم مبنی بر فرصت نیافتن برای طرح شکایت، شاید اقدام مرتضوی در راستای صرفه جویی پر بیراه نبوده است!
بنا بر این گزارش، از ساعت ۸ صبح، خبرنگاران و برخی از اولیای دم و شکات پرونده در محوطه دادگاه حاضر شده بودند؛ اما به علت غیرعلنی شدن‌ دادگاه، تنها اولیای دم و بستگان درجه یک، اجازه حضور در جلسه دادگاه را یافتند.
 
این گزارش می‌افزاید: دقایقی پیش، سعید مرتضوی و حیدری‌فر از قضات معلق شده و متهمان این پرونده در نشست دادگاه حاضر شدند.

همچنین اصلانی که تا پیش از این دادگاه، وکیل سعید مرتضوی خوانده شده و حتی در روزهای گذشته اظهارنظرهایی به نقل از وی در خبرگزاری منتشر شده بود، در دادگاه حاضر شده و به خبرنگاران اعلام کرد که در این دادگاه به عنوان وکیل مرتضوی حضور نخواهد داشت.

اما پس از اعلام غیر علنی شدن دادگاه و حضور نیافتن خبرنگاران در این جلسه دادگاه، حجت‌الاسلام محمد‌رضا زائری از همراهان عبدالحسین روح‌الامینی در جمع خبرنگاران حاضر شد و با بیان نکاتی از این دادگاه، اعلام کرد که اگر برای برخی افراد تأمین جانی برقرار شود، سخنان مهمی را درباره سعید مرتضوی و متهمان این پرونده اعلام خواهند کرد.

همچنین باید در این باره یادآور شد، لحظاتی پیش، حسین‌زاده، نماینده روابط عمومی دادگستری استان تهران در جمع خبرنگاران حاضر در محوطه بیرونی دادگاه گفت: بر پایه بند ۳ ماده ۱۸۸ آیین دادرسی، هیأت قضایی تصمیم بر غیرعلنی بودن دادگاه گرفته است.

وی افزود: فیلم کامل جلسه دادگاه به سخنگوی قوه قضاییه تقدیم می‌شود تا ایشان درباره جلسه دادگاه اطلاع رسانی کنند.

تکمیلی:

دادگاه غیرعلنی رسیدگی به پرونده متهمان کهریزک پس از ۲۰۰دقیقه به پایان رسید و سعید مرتضوی دادستان سابق تهران و یکی از متهمان این پرونده بدون حضور در جمع خبرنگاران حاضر در محوطه بیرونی دادگاه از محل خارج شد.

اما از سوی دیگر، روح الامینی، پدر یکی از جان باختگان کهریزک در پایان نشست با حضور در جمع خبرنگاران گفت: در ابتدای جلسه امروز نماینده دادستان به تشریح كیفرخواست پرداخت و سه مورد اتهامی را به متهم ردیف اول تفهیم كرد. این در حالی است كه برخی خبرگزاریها تعداد  اتهامات وی را دو مورد اعلام كرده بودند. سپس برخی اولیای دم و وكلای آنها به طرح شكایت علیه متهمان پرداختند كه طرح شكایت با گریه آنها همراه بود.

حیف که مدعی‌العموم در جلسه نبود

وی افزود: ما به عنوان شاکیان خصوصی در این پرونده هستیم، لذا حیف که مدعی‌العموم که وظیفه دفاع از مردم را دارد در جلسه حضور نداشت. البته ما در این زمینه به دادگاه تذکر دادیم.

روح‌الامینی در پاسخ به سوالی درباره غیرعلنی برگزار شدن دادگاه گفت: درخواست ما هم علنی برگزار شدن آن بود و علت غیرعلنی برگزار شدن را از مسئولان دادگاه بپرسید.

وی در پاسخ به این سوال که آیا هر سه متهم در دادگاه حضور داشتند گفت: یکی از مته‌مان را برای اولین بار می‌دیدم ولی دو متهم دیگر در دادگاه بودند.

این پرونده بیش از ۳۵۰۰ برگ دارد

روح الامینی با اشاره به اینکه از روند دادگاه راضی است، اظهار داشت: ما به این دادگاه امیدوار هستیم تا به حق خود برسیم. همچنین از رئیس دادگاه درخواست کرده بودیم که جلسه محاکمه به صورت علنی برگزار شود. در این جلسه برای نخستین بار بعضی از مته‌مان پرونده را دیدیم. این پرونده بیش از ۳۵۰۰ برگ دارد و در ۱۷ جلد آماده شده است.

وی خاطرنشان کرد: من در جلسه دادگاه حرف‌هایم را زدم و از آن فیلمبرداری شد حال اگر دادگاه صلاح بداند می‌تواند آن را در اختیار رسانه‌ها قرار دهد.

غده چرکین کهریزک هرگز از یاد نمی‌رود

کامرانی، پدر یکی دیگر از قربانیان حادثه کهریزک هم در جمع خبرنگاران گفت: امیدوارم جلسات ادامه یابد تا ما هم به حق خود برسیم فقط می‌خواهم درس عبرتی برای نسل آینده باشد که هر کسی که در هر پستی قرار گرفت اجازه سوءاستفاده از آن پست و میز را ندارد.

وی افزود: اینگونه کار کردن خیانت است نه خدمت و نام غده چرکین کهریزک هرگز از یاد نمی‌رود.

کامرانی در پایان با بیان اینکه معاونت در قتل، بازداشت غیرقانونی و گزارش خلاف واقع ۳ اتهام متهم ردیف اول پرونده است گفت: برای پرونده شکایت من هر ۳ اتهام ذکر شده مطرح است.

برای وکیل من فرصتی نماند که دفاع کند

جوادی‌فر یکی از شکات پرونده قضات کهریزک پس از خروج از دادگاه گفت: دو نفر از شکات شکایت خود را مطرح کردند اما برای وکیل من فرصتی نماند که دفاع کند.

وی افزود: با توجه به کمبود وقت زمان دیگری برای ادامه رسیدگی به پرونده قضات کهریزک در نظر گرفته می‌شود، به طور کلی روند دادگاه امروز خوب بود اما رضایت‌بخش بودن آن در روز آخر رسیدگی به پرونده مشخص می‌شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس