بازدید 66068
۴
بخشی از کیفرخواست پرونده منتشر شد؛

اتهام سنگین متهم ردیف اول جنایت کهریزک پابرجاست

با گذشت چند سال از ماجرای دردناک رخ داده در کهریزک، هنگام دادگاه بررسی اتهامات قاضی‌هایی که در شکل‌گیری آن فاجعه نقش داشته و بسیار پیشتر تعلیق شده بودند، فرا رسید تا این بار از آن سوی میز با قوانین قضایی روبه‌رو شده و پس از گذراندن مراحل قانونی رأی بگیرند؛ دادگاهی که پیشتر بسیاری در برگزاری آن، با استناد به زمان طولانی گذشته، تردید داشتند و اکنون اطلاعات متناقضی درباره موارد اتهامی مطرح در پرونده به گوششان می‌رسد!
کد خبر: ۳۰۴۹۹۴
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۹:۵۱ 24 February 2013
چندی پیش، هنگامی که سعید مرتضوی، متهم ردیف نخست پرونده کهریزک بازداشت شد، برخی گمانه‌زمانی‌ها، حکایت از حضور نیافتن وی پس از احضار از سوی دادگاه بررسی پرونده کهریزک داشته و آن را زمینه‌ساز جلب وی عنوان می‌کردند؛ گمانی که با توضیحات دستگاه قضا رنگ باخت، ولی اگر فکر می‌کنید که حاشیه‌های محاکمه مرتضوی با آزادی وی به پایان رسیده، سخت در اشتباه هستید!

به گزارش «تابناک»، در شرایطی که کمتر از دو روز تا زمان مقرر برای برگزاری دادگاه متهمان جنایت کهریزک باقی مانده، متن بخشی از کیفرخواست صادره برای متهمان ـ که به غلط «متن کامل» ذکر شده! ـ منتشر شده است؛ کیفرخواستی که بر خلاف خبر منتشره در برخی خبرگزاری‌ها، کامل نبوده و اتهام «معاونت در قتل» در آن نیامده است!

یک مقام آگاه در این باره به خبرنگار «تابناک» می‌گوید: متن کیفرخواست منتشره هرچند بدون خدشه و کاملا درست است، کیفرخواست ضمیمه‌ای که در بیست و پنجم بهمن ماه، توسط معاون دادستان عمومی و انقلاب تهران صادر و در نخستین روز ماه جاری (اسفند) به دادگاه ابلاغ شده، به همراه آن منتشر نشده و برای همین، کیفرخواست منتشر‌ه به هیچ وجه «کامل» نیست.

وی با رد درخواست ما در انتشار جزییات کیفرخواست ضمیمه، درباره انتشار ناقص کیفرخواست متهمان می‌گوید: در کیفرخواست ضمیمه، صراحتا به اتهام «معاونت در قتل» اشاره شده، ولی این که بخش نخست کیفرخواست به چه دلیل رسانه‌ای شده و بخش ضمیمه به همراه آن منتشر نشده، موضوعی است که شاید پرسش‌‌برانگیز باشد، ولی قطعا تأثیری در روند رسیدگی به پرونده نخواهد داشت، چراکه رسیدگی به هر سه اتهام در دستور کار دادگاه قرار خواهد گرفت.


بر پایه این گزارش، متن بخش نخست کیفرخواست صادره از سوی دادستانی تهران در پرونده موسوم به بازداشتگاه کهریزک به شرح زیر است:

«در پرونده شماره ۹۰۰۰۳۷ جریانی در شعبه پانزدهم بازپرسی دادسرای کارکنان دولت، آقایان:
۱ ـ «س. م» فرزند احمد متولد ۱۳۴۶ شهرستان تفت، قاضی معلق قوه قضاییه ساکن تهران متهم است به مشارکت در بازداشت غیرقانونی و معاونت در تنظیم گزارش خلاف واقع از طریق امر یا ترغیب ماموران مربوطه به تنظیم گزارش خطاب به خود.
۲ ـ «ع. الف. ح» فرزند محمدعلی دادیار معلق از خدمت دادسرای عمومی و انقلاب تهران متهم است به مشارکت در بازداشت غیرقانونی.
۳ ـ «ح. ز. د» فرزند عبدالخاق معاون معلق از خدمت دادسرای عمومی و انقلاب تهران حسب شکایت آقایان جوادی‌فر و عبدالحسین روح‌الامینی متهم است به مشارکت در بازداشت غیرقانونی.

مستندا به بند «ن» ماده ۳ قانون تشکیل دادگاه‌های عمومی و انقلاب و اصلاحات بعدی و تبعیت از تصمیم دادگاه بر جلب به دادرسی که طی دادنامه شماره ۹۰۰۹۹۷۰۲۳۰۰۸۰۰۳۰۸ مورخ ۱۱/ ۱۰/ ۱۳۹۰ صادره از شعبه ۱۰۶۰ دادگاه عمومی جزایی تهران صادر شده است. لذا مستندا به مواد ۵۷۵ و ۵۴۰ و ۴۳ و ۷۲۶ قانون مجازات اسلامی با رعایت ماده ۴۷‌‌ همان قانون درخواست محاکمه و مجازات آن‌ها را دارم».
 
همچنین معاون دادستان عمومی و انقلاب تهران درباره قرارهای صادره از سوی بازپرس پرونده در شعبه پانزدهم دادسرای کارکنان دولت نسبت به اتهامات انتسابی به متهمان پرونده موسوم به بازداشتگاه کهریزک به شرح زیر اظهارنظر کرده است:

«بازپرس محترم شعبه پانزدهم دادسرای کارکنان دولت
سلام علیکم،
۱ ـ با توجه به دادنامه شماره ۸۰۰۳۰۸ مورخ ۱۱/ ۱۰/ ۱۳۹۰ صادره از شعبه ۱۰۶۰ دادگاه عمومی جزایی تهران دایر بر جلب به محاکمه با قرار مجرمیت نسبت به اتهامات متهمان به شرح ذیل موافقم:
۱ ـ ۱ ـ آقای «س. م» به اتهامات مشارکت در صدور قرار غیرقانونی بازداشت موقت و معاونت در تنظیم گزارش خلاف واقع از طریق عمد یا ترغیب ماموران مربوطه به تنظیم گزارش خطاب به خود؛
۲ ـ ۱ ـ آقای «ع. الف. ح» به اتهام مشارکت در صدور قرار غیرقانونی بازداشت موقت؛
۳ ـ ۱ ـ آقای «ح. ز. د» به اتهام مشارکت در صدور قرار غیرقانونی بازداشت موقت؛
۲ ـ با قرارهای منع تعقیب صادره نسبت به اتهامات آقایان «س. م»، «ح. ز. د» و «ع. الف. ح» دایر بر «آمریت در شکنجه» و «بازداشت غیرقانونی و بدون تفهیم اتهام» موضوع شکایت آقایان علیزاده میانجی، نصراصفهانی، سلطانی و عابدین‌زاده موافقم.
۳ ـ همچنین با قرارهای منع تقعیب صادره نسبت به اتهام آقای «س. م» دایر بر «عدم نظارت بر زندان‌هاو بازداشتگاه‌های حوزه قضایی» و «کوتاهی در اجرای دستور مراجع رسمی کشور در انتقال بازداشت‌شدگان کهریزک به زندان اوین» به لحاظ فقد عنوان مجرمانه موافقم.
۴ ـ با قرار منع تعقیب صادره نسبت به اتهام آقای «س. م» دایر بر «نشر اکاذیب به قصد تشویش و فریب افکار و اذهان عمومی» به لحاظ فقد دلیل موافقم.
۵ ـ همچنین با قرار منع تعقیب صادره نسبت به اتهام آقای «ع. الف. ح» دائر بر «آمریت در ضرب و جرح شکات در حیاط پلیس پیشگیری» به لحاظ فقد دلیل موافقم.
۶ ـ با قرارهای منع تعقیب صادره نسبت به اتهامات «ع. الف. ح» دائر بر «بیان الفاظ و عبارات خلاف شوون قضایی به متهمان» و «عدم اطلاع به خانواده‌های دستگیرشدگان» به لحاظ فقد وصف مجرمانه موافقم.
ضمنا درخصوص قرارهای مجرمیت مندرج در بند یک به شرح آتی کیفرخواست صادر خواهد شد».
 
گفتنی است که دادگاه پرونده قضات تعلیقی متهم در موضوع بازداشتگاه کهریزک، هشتم اسفند (سه شنبه) به ریاست قاضی مدیرخراسانی و در شعبه ۷۶ دادگاه کیفری استان تهران برگزار خواهد شد و دادگاه علنی است، مگر قاضی پرونده در روز برگزاری رأی به غیر علنی بودن آن صادر کند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۲۳
انتشار یافته: ۴
اينها که همه اش منع تعقيب است پس تعقيبش کجاست ؟
آنچه که در بالا آمده است ، متن قرار مجرمیت بازپرس و اظهار نظر دادیار در باره آن است . کیفرخواست بعد از این مرحله صادر میشود .
خوب وقتی عکس آقای سعید مرتضوی رو بالا اوردین اون پایین نوشتین س م یعنی چی
ماكه نفهميديم چي شد...
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان