بازدید 3049
۱

قیمت‌های متفاوت دارو در داروخانه‌ها

کد خبر: ۳۰۰۳۹۶
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۴:۰۶ 03 February 2013
خبرگزاری تسنیم در یادداشتی به قلم مسعود ملکی نوشت:

دارو از مهمترین و گاهی اوقات از حیاتی‌ترین بخش درمان یک بیماری محسوب می شود که هر گونه اختلال در آن می تواند به سلامت مردم ضربه بزند.

حدود 2 ماه پیش بود که مرضیه وحیددستجردی، وزیر سابق بهداشت اعلام کرد که علت افزایش برخی از داروها و ملزومات پزشکی به دلیل این است که ارز با نرخ مرجع در اختیار آنها قرار نمی‌گیرد بنابراین این کمیته قیمت گذاری موظف می شود که بر اساس این افزایش قیمتها که رسمی است قیمت دارو و ملزومات را افزایش دهد. همچنین ممکن است قیمت دارو با آنچه روی جعبه داروها و بروشورها نوشته شده باشد همخوانی نداشته باشد ولی به دلیل اینکه در کمیته قیمت گذاری تصویب شده بنابراین مردم نمی توانند انتظار داشته باشند آن رقمی که در پشت جعبه نوشته شده با آنها حساب شود.

این خبر و اخبار دیگر در زمینه افزایش قیمت دارو موجب شد که داروخانه ها، داروها را با قیمت های متفاوتی به مردم عرضه کنند قیمت هایی که شاید به طور کاذب هم بالا رفته باشد.

در این بین گزارش های مردمی واصل شده به خبرگزاری تسنیم حاکی از آن است که داروهای مشابه در داروخانه‌های مختلف با قیمت‌های متفاوتی عرضه می‌شود و این جای سوال دارد، چرا که خانم وزیر گفته بود که کمیته قیمت گذاری قیمت ها را طبق ضوابطی افزایش می‌دهد و قرار است نظارت هم روی قیمت های داروخانه ها انجام شود.

این نکته هم جای تامل دارد که آیا بهتر نمی بود که مردم هم از میزان افزایش قیمت ها خبردار شوند تا هم تبعات استرسی و اضطرابی در پی مواجه شدن با قیمت های مختلف دارو نداشته باشند و هم بتوانند به عنوان بازوی کمکی برای بازرسان داروخانه ها باشند و هر گونه تخلف را به مسئولان امر گزارش دهند؟

البته در این بین محمدحسن طریقت، سرپرست وزارت بهداشت هم درجمع خبرنگاران عنوان کرده بود که علت اصلی چند نرخی بودن داروها به خاطر فعالیت سریع بعضی از شرکت ها و تامین شدن ارز مرجع بوده است و زمانی که داروها در یک مقطعی کمیاب شد برخی از شرکت ها به سرعت سعی کردند داروها را با نرخ آزاد وارد کنند.  لذا علت آن به خاطر فعالیت سریع بعضی از شرکت ها بوده و چون ارز مرجع تامین شده امیدواریم دیگر این اتفاقات پیش نیاید.

سوال اول اینجاست که چرا قیمت داروها افزایش یکسانی نداشته است تا هر داروخانه ای حق نداشته باشد آنطور که می خواهد قیمت دارو را بالا ببرد و دوم اینکه چرا نظارت روی این داروخانه ها به گونه ای است که قیمت یک دارو در دو داروخانه تفاوت فاحش دارد و در نهایت این تقاوت در قیمت تا کی باید گریبانگیر مردم باشد؟

از طرف دیگر معاونت‌های غذا و داروی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور مکلف به نظارت بر عملکرد داروخانه‌ها هستند که امید است نظارت‌ها روی داروخانه بیشتر شود همچنین مردم می توانند در صورت مشاهده تخلفات داروخانه ها، با شماره 1490 تماس بگیرند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
ما که نتوانستیم پس ازده هاباراز1490پاسخی بشنویم
برچسب منتخب
# نمایشگاه کتاب # صادق زیباکلام # سیل # خداداد افشاریان # سد قیز قلعه سی
وب گردی