بازدید 20785

مردم ترکیه علیه دولت به خیابان‌ها آمده‌اند+ تصاویر

یک کاسب که مغازه‌اش نزدیک اقامتگاه سربازان آلمانی است، می‌گوید: «آیا سوریه با ترکیه وارد جنگ شده؟ نه؛ این گونه نیست. این موشک‌ها برای اسرائیل و علیه ایران است»؛ «این که این سربازان آلمانی باشند یا آمریکایی، برای ما مهم نیست. همه آن‌ها سربازان ناتو هستند. ما اجازه نخواهیم داد، ترکیه به محور حملات در خاورمیانه تبدیل شود».
کد خبر: ۲۹۹۶۵۹
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۳:۴۲ 24 January 2013

با فرستادن محموله‌های موشک‌های «پاتریوت» از سوی کشورهای اروپایی عضو ناتو به ترکیه، موضوع استقرار این سامانه موشکی در مرز ترکیه با سوریه، به تحقق نهایی نزدیک شده است. با این حال، این موضوع خشم و اعتراض شدید مردم ترکیه را برانگیخته و در برخی نقاط، به درگیری شدید مردم با پلیس منجر شده است.

به گزارش «تابناک»، موشک‌های پاتریوت فرستاده شده به ترکیه، تا چند روز دیگر در این کشور آماده بهره‌برداری خواهند بود؛ اما این موضوع، با واکنش‌های شدید مردمی روبه‌رو شده که به ویژه با حضور نیروهای نظامی خارجی در خاک خود مخالفند. در یکی از آخرین واکنش‌ها، نیروهای نظامی آلمانی از سوی مردم مورد حمله قرار گرفتند.

شبکه خبری «راشا تودی» ضمن اعلام این موضوع، اشاره می‌کند که در پی درخواست ترکیه از ناتو در ماه دسامبر برای ارسال موشک‌های پاتریوت، کشورهای آمریکا، آلمان و هلند، شماری از این موشک‌ها را به همراه ۱۲۰۰ سرباز به ترکیه فرستادند. در این میان، سربازان آلمانی، نخستین گروهی بودند که وارد خاک ترکیه شدند.

«گری دیکین»، از مقامات ارشد ناتو گفته: «انتظار ما این است که آخر این هفته به ظرفیت عملیاتی اولیه دست پیدا کنیم و هدف‌گذاری ما در این راستاست. نخستین واحد‌ها در پایگاه مستقر خواهند شد و ضمن برقراری ارتباط با فرماندهی ناتو و شبکه کنترل، آماده دفاع از مردم خواهند بود. هدف ما این است که آخر این ماه به ظرفیت کامل برسیم».
با این حال، بر پایه گزارش راشا تودی، بسیاری از مردم ساکن در مناطق موردنظر برای استقرار این موشک‌ها، با انجام این کار مخالفند و نسبت به حضور نیروهای خارجی در خاک ترکیه خشمگین هستند.

بنا بر این گزارش، همزمان با آغاز ورود نیروهای ناتو به ترکیه، گروه‌های اسلام‌گرا و چپ، تظاهراتی را علیه این جریان آغاز کرده‌اند. در شهر «قهرمان ماراش»، تظاهرکنندگان پرچم‌های آمریکا، ناتو و رژیم اسرائیل را آتش زدند.

قرار است چهارصد سرباز آلمانی که به عنوان نیروی انسانی لازم برای موشک‌های پاتریوت به ترکیه رفته‌اند، در یک اقامتگاه ارتش ترکیه در قهرمان ماراش که کاملاً مشرف به این شهر است، مستقر شوند؛ این شهر نزدیک صد کیلومتر با مرز سوریه فاصله دارد.
با این حال، مردم منطقه نسبت به ماهیت واقعی مأموریت نیروهای ناتو و همچنین این موضوع که موشک‌های مذکور بتواند از آن‌ها محافظت کند، بدبین هستند.

«علاءالدین ناملی»، یک مغازه‌دار محلی در این رابطه می‌گوید: «اگر آن‌ها موشک‌هایشان را اینجا مستقر کنند، معنایش این است که اینجا نخستین جایی است که مورد حمله قرار خواهد گرفت؛ این گونه نیست؟».

یک کاسب دیگر که مغازه‌اش نزدیک اقامتگاه سربازان آلمانی است نیز می‌گوید: «آیا سوریه با ترکیه وارد جنگ شده؟ نه؛ این گونه نیست. این موشک‌ها برای اسرائیل و علیه ایران است».

در همین باره، روز سه‌شنبه صد‌ها نفر از مردم در «اسکندرون» در مقابل پایگاه هوایی «اینجرلیک» ناتو در آدانا جمع شده و با برگزاری تظاهرات، اعتراض خود را به استقرار موشک‌ها اعلام کردند. پلیس با استفاده از گاز اشک‌آور، اسپری فلفل و باتوم، تظاهرکنندگان را متفرق کرد.
در‌‌ همان روز، هفت سرباز آلمانی در شهر اسکندرون مورد حمله تظاهرکنندگان قرار گرفتند. این افراد در حال قدم زدن در خیابان از سوی اتحادیه جوانان ترکیه مورد حمله قرار گرفتند و معترضان می‌خواستند روی سر آن‌ها گونی بکشند. با این حال، سربازان آلمانی موفق به فرار شده و در یک جواهرفروشی پناه گرفتند. معترضان نیز از سوی پلیس بازداشت شدند.

این کار معترضان، در پاسخ به اقدام سربازان ارتش آمریکا بود که در زمان حمله این کشور به عراق در سال ۲۰۰۳، ترک‌ها را دستگیر کرده و روی سر آن‌ها گونی کشیده بودند. در آن زمان، این رخداد خشم بسیاری از ترک‌ها را برانگیخت.

رهبر اتحادیه جوانان ترکیه در این باره گفته: «اینکه این سربازان آلمانی باشند یا آمریکایی برای ما مهم نیست. همه آن‌ها سربازان ناتو هستند. ما اجازه نخواهیم داد ترکیه به محور حملات در خاورمیانه تبدیل شود».

قرار است، واحد سربازان آلمانی در چند روز آینده از راه زمینی از اسکندرون به قهرمان ماراش بروند و این موضوع مقامات محلی را به تکاپو انداخته تا جلوی حمله به این گروه را بگیرد.

در همین حال، «جمعه طاهراوغلو»، از چهره‌های سیاسی محلی و کاندیدای انتخابات پارلمانی در قهرمان ماراش هشدار داده، در صورتی که سربازان آمریکایی بخواهند اسلحه به دست در پیرامون شهر خودنمایی کنند، از نظر مردم فرقی با آمریکایی‌ها نخواهند داشت.

در مجموع، واکنش‌های شدید مردمی به موضوع استقرار موشک‌های ناتو، چالشی جدید را برای دولتمردان ترکیه فراهم کرده که به نظر نمی‌رسد به آسانی قابل حل و فصل شدن باشد و کوچک‌ترین جرقه‌ای، می‌تواند بار دیگر واکنش‌های شدید مردمی را علیه سربازان خارجی در ترکیه به دنبال داشته باشد.





تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۲۳
انتشار یافته: ۱۷
دارند مثلث علیه ایران را تکمیل میکند و بابت آن هزینه هایی را از امریکا و اسراییل دریافت میکند .
و فعلا گاز مفت از ایران
ارتش عاریه ای ترکیه، توان جمع کردن اوضاع خودش نداره... آویزان این کشور و آن کشور شده... بابا جان تو که نمی نونی تو معادلات بین المللی بازی کنی و هوشش را هم نداری که مجبورت نکردن بیای وسط میدان... زشت... ترکیه تا دیروز به خاطر کاباره هاش مشهور بود... دیگه چنتا کاباره که موشک پاتریوت نمی خواهد
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۲۳:۳۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۵
اینقدر ساده نباش، سوریه فقط بهانه اس تا جلو موشکهای ایران گرفته بشه
اگر بهانه سوریه نبود فشار روسیه و ایران اجازه نصب پاتریوت ها را نمیداد.
دولت ترکیه هم بدش نمیاد یه باجی از بابت موشکها گیرش بیاد!
باز هم نارضایتی مردم از رژیم ترکیه!
این ترکیه چرا قبل از هر تصمیم نمیاد همه 70-80 میلیون نفر جمعیتش رو راضی کنه ؟
ماشالا به غیرت مردم ترکیه سیاستمداراشون که همه فراماسون و غرب زده هستند
ترکیه دارد سند نابودی و عقب افتادگی خودش را رسما امضا میکند مردم ترکیه آدمهای باهوش و اصیل هستند و با سیاستمداران وابسته خود مبارزه می کنند
پاسخ ها
آرش
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۵
شما قصه ترکیه رو نخور به فکر وضعیت اقتصادی خودمون باش
روی یکی از پلاکاردها نوشته: تام باغیمسیر تورکیه
یعنی، کاملا مستقل ترکیه!
این نشون میده، خود مردم ترکیه هم استقلال کامل میخواهند و ترکیه امروز را مستقل نمیدانند.
مرحبا تورکیه گنج لری (احسن به جوانان ترکیه)
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۵
استقلال بدون تحمل سختی به دست نمیاد ببینید چطور ما رو تحریم کردن
یاشاسین ملت ترکیه
عراق وپاکستان وافغانستان رو گرفتن.ترکیه وآذربایجان و کشورهای حاشیه ی خلیج فارس رو هم با لابی بازی به تصرف درآوردن و ماموندیم اون وسط.دوستان مطمئن باشید جنگی به وقوع خواهد پیوست که آتشش کل جهان رو فراخواهد گرفت.
پنج دقیقه شیر گاز رو روی این عثمانی ها ببندید تا حساب کار دستشون بیاد ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۶
در حال حاضر ترکیه دو سوم گاز خود را از روسیه وآذر بایجان تامین می کند وبقیه را از ایران . چرا بخاطر همین که تقی به توقی شد شیر گاز را بستیم و آنها را سرما دادیم . فکر می کنید با بستن شیر گاز مردم ترکیه درباره ایران چه فکری می کنند وقتی ایرانیها را مسئول لرزیدن خود در خانه هایشان می بینند.کمی هوشمندانه وبا تدبیر باشیم . از اختلاف و دوری و دست آخر عدم نیاز مردم ترکیه به ما دشمنان ما خوشحالتر می شوند.
این تصاویر همبستگی مردم ترکیه را به تصویر کشیده که باید بیشتر شود در آینده زودتر/
با سلام
مرحوم شهریار : آمدی جانم به قربانت ولی حالا چرا.
آن وقت که ترکیه به اروپا نیاز داشت ، اروپائی ها ناز می کردند و حالا که وضعشان خراب شده وموجودی خود را در خطر می بینند ، ترکیه برایشان عزیز شده ، دولت مردان ترک آگاه باشند ، همسایه داری بهتر است از بیگانه نوازی ، آن ها می روند باز همسایه ها بدرد شما می رسند ، مرحبا به مردم ترک وغیرتمند ترکیه که وارد سیاسی بازی نشده وبصیرت از خودشان نشان دادند.
ما از مردم ترکیه بابت ادعای استقلال تشکر می کنیم و لازم است حمایت شوند.
به این همبستگی نه اینکه مردم ایران توی این وضعیت پیش آمده هر کس میخواد سو استفاده کنه
برچسب منتخب
# حادثه سقوط بالگرد رییس جمهور # سید ابراهیم رئیسی # حسین امیر عبداللهیان # انتخابات ریاست جمهوری # انتخابات
وب گردی