بازدید 19941

«گری سیک» هم مواضع ایران در قبال آمریکا را تأیید کرد!

اقدام اخیر باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در امضای قانون محدودیت نفوذ ایران در آمریکای لاتین، زمینه بحث‌ها و گمانه زنی‌های بسیاری را درباره ماهیت رویکرد این کشور در قبال ایران فراهم کرده است. در این باره، بسیاری از تحلیلگران آمریکایی، تفکرات دشمن‌پندارانه جنگ سردی را هدایتگر رفتار آمریکا ارزیابی می‌کنند.
کد خبر: ۲۹۶۴۹۱
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۱ - ۰۹:۱۷ 09 January 2013
اقدام اخیر باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در امضای قانون محدودیت نفوذ ایران در آمریکای لاتین، زمینه بحث‌ها و گمانه زنی‌های بسیاری را درباره ماهیت رویکرد این کشور در قبال ایران فراهم کرده است. در این باره، بسیاری از تحلیلگران آمریکایی، تفکرات دشمن‌پندارانه جنگ سردی را هدایتگر رفتار آمریکا ارزیابی می‌کنند.

به گزارش «تابناک»، هنگامی که دولت ایالات متحده، رسما قانون محدودیت نفوذ ایران در آمریکای لاتین را به تصویب رساند، بسیاری از تحلیلگران با انتقاد از این کار، آن را نشانه‌ای از ماندن آمریکا در گذشته ارزیابی کردند.

این قانون که آشکار‌ترین استراتژی کاخ سفید برای مقابله با نفوذ ایران در قاره آمریکا شناخته می‌شود، به وزارت خارجه ایالات متحده ۱۸۰ روز مهلت می‌دهد تا برنامه‌ای برای آنچه «رسیدگی به حضور و فعالیت خصمانه رو به گسترش ایران» است، تهیه کند.

بنا بر این گزارش، جمهوری اسلامی ایران در واکنش به این قانون، آن را نشانه‌ای مبنی بر این دانست که آمریکا هنوز در دوره جنگ سرد زندگی می‌کند و آمریکای لاتین را حیات خلوت خود می‌داند؛ افزون بر این، رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه کشور، این قانون را دخالت آشکار ایالات متحده در امور آمریکای لاتین دانست.

اما گزارشی که روزنامه آمریکایی «کریستین ساینس مانیتور» منتشر کرده، نشان می‌دهد این تنها ایران نیست که چنین ارزیابی از اقدام دولت ایالات متحده دارد، بلکه خود تحلیلگران آمریکایی نیز دارای دیدگاهی مشابه هستند.

برای نمونه، این روزنامه به دیدگاه «گری سیک»، کار‌شناس مسائل ایران در دانشگاه کلمبیا و از تحلیلگران برجسته آمریکایی اشاره می‌کند که مشابهت‌هایی بین اقدام اخیر آمریکا و رویکرد این کشور در دهه ۱۹۵۰ میلادی می‌بیند؛ دوره‌ای که در آن، آمریکایی‌ها در عرصه تقابل با اتحاد شوروی، در همه جا به دنبال رد پای کمونیست‌ها می‌گشتند. به باور وی، اکنون نیز این کشور در همه جا به دنبال ردپای ایران است.

به باور سیک، امضای این قانون جدید به این معنا نیست که نفوذ ایران در آمریکا به یکباره افزایش پیدا کرده باشد، بلکه بیانگر آن است که همچون دوره جنگ سرد، اولویت مسائل امنیتی و تهدیدات، آمریکا را به سوی این تصمیم کشانده است.

با این حال، کریستین ساینس مانیتور اشاره می‌کند که افزایش نفوذ ایران در آمریکای لاتین در سال‌های اخیر، حقیقتی انکار ناپذیر است و همین امر اسباب نگرانی آمریکا را فراهم کرده است.
در چند سال گذشته، ایران هفده مرکز فرهنگی در منطقه ساخته و شمار سفارتخانه‌های خود را نیز از شش عدد در سال ۲۰۰۵، به یازده رسانده است.

اما به اعتقاد این روزنامه، مهمترین جنبه نگران کننده فعالیت‌های ایران در منطقه برای ایالات متحده، روابط نزدیک و صمیمانه میان محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران و هوگو چاوز، رئیس جمهور ونزوئلاست. وجود همین رابطه و نیز حضور شماری دیگر از رهبران ضدآمریکایی در منطقه، موجب شده روابط ایران با دیگر کشورهای آمریکای لاتین نیز بهبود پیدا کند.

با این حال، در همین مطلب اشاره شده که به باور بیشتر تحلیلگران، این گسترش روابط با هدف افزایش گسترده ارتباطات دیپلماتیک ایران صورت می‌گیرد و تصور این که ایران اهداف شریرانه‌ای در سر داشته باشد، کاملاً غیرواقعی است. توجه به ماهیت توافقات دوجانبه ایران با این کشور‌ها نیز خود به خوبی مؤید این ماجراست.

اما آن گونه که مشخص است، آمریکا بی‌توجه به این حقایق، تنها به دنبال پیگیری سیاست‌های تقابلی خود در قبال ایران و به زعم خود، منزوی کردن ایران در عرصه جهانی است.

گویا، زمینه سازی برای این کار از مدت‌ها پیش آغاز شده است؛ برای نمونه، در اکتبر ۲۰۱۱ اعلام شد برخی عوامل وابسته به ایران تلاش داشته‌اند یک قاچاقچی مواد مخدر مکزیکی را برای ترور سفیر عربستان سعودی در آمریکا استخدام کنند. این نمونه و موارد مشابه، سبب شده اکنون نیز در قالب قانون جدید، مکزیک و کانادا در مرکز توجه و نظارت ایالات متحده باشند.

اما افزون بر این، تحلیلگران به پیامدهایی که این تصمیم برای آمریکا به همراه دارد نیز اشاره می‌کنند؛ مثلا، «دانیل برومبرگ»، کار‌شناس ایران در مؤسسه صلح ایالات متحده، اشاره می‌کند که رهبرانی از قبیل چاوز، این کار را نمونه‌ای جدید از تلاش آمریکا برای دیکته کردن روند دیپلماسی خود در منطقه ارزیابی خواهند کرد.

به هر حال و بی‌گمان در عرصه جدید تعاملات جهانی، این کار آمریکا بدون تبعات و هزینه نخواهد بود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۳
انتشار یافته: ۲۱
آقا ما نفهمیدیم بالاخره تایید اونا باعث خوشحالی ماست یا باعث بازنگری در انجام امور ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۰
بستگی داره....
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۰
برادر جان هرجا اونا تائيد كردند كار ما اشتباهه اين كه واضحه
کافر همه را به کیش خود پندارد.امریکا خودش همواره در سر اهداف شریرانه و دشمنی با ایران را می پرورد آخر یکی نیست بهشون بگه در تاریخ آیا ایران هرگز آغازگر جنگی بوده؟!نگرانی اونها تنها از پیشرفت ما و شناخته شدن درستی و حقانیت ما در دنیاست!امیدوارم دشمنان ما همواه در آتش این بدخواهی خودشون بسوزند.
بد نیست سیاستمداران آمریکایی به تاریخ طولانی ایران نگاهی داشته باشد و به این ضرب مثل هم توجه کند هر که با ایران در افتاد ورافتاد .در افتادن با ایران جز هزینه چیزی برای آمریکا ندارد .هر چه فشارها بیشتر شود مردم ما متحد تر می شوند .بهتر است آمریکا کار آخر را اول بکند .تا کی می تواند در منطقه از دولی خائن به اسلام نظیر قطر و عربستان حمایت نماید و تا کی کشورهای اسلامی دیگر تحمل می کنند از این کشورها تروریست های انتحاری به دیگر کشورها صادر شود و مردم آنها را به خاک و خون بکشند ؟ و اگر این دول در منطقه نباشند آیا آمریکا جرات حضور در منطقه و بهانه لازم را خواهد داشت ؟
سوال - ایران طرح افزایش نفوذ و همبستگی بیشتر را در آمریکای لاتین اجرایی کرده است حال این طرح چه میزان دست آورد برای ایران داشته است ؟ هزینه و فایده آن چه بوده ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۰
با سلام، بزرگترين دستاورد آن مشغول كردن آمريكا در كنار مرزهاي خود به خود است و گرنه نيازي به تصويب قانون فوق الذكر نبود،‌ دومين دستاورد آن ايجاد و تقويت روحيه استقلال طلبي در ساير كشورهاست و ...
خود درگیری دارن این امریکاییا !!!
خودشونم نمیدونن باید چه کار کنن !

حوصلشون که سر میره مثه بچه 2 ساله ها به یه چیزی پیله میکنن و هی به این در و اون در میزنن
پاسخ ها
میلاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۰
همین تفکر باعث شده اونا برسن اونجا، ما بمونیم اینجا ...
امريكاوغرب درمقابل قدرت ونفوذمعنوي و منطقه اي ايران بانام وبه بهانه مقابله باحملات تروريستي وموشكي سوريه دريك حالت آرايش نظامي پاي ناتورادرمنطقه و همسايگي ايران بيشتربازكرده اند لذا پايگاههاي قبلي اينجرليك وامثالهم كم نبودند موشكهاي پاتريوت نيز به آنهااضافه گرديد البته هرعقل سليمي به نيكي ميداند كه اين اقدامات صرفا براي مقابله باايران نيست وروسيه نيز مدنظرغربيهاست كه دراين بين برخودضعيف روسهادرقبال معاملات نظامي باايران دردادن اس 300 بيشترنمايان ميگرددكه درنهايت درآينده ضررمتوجه روسها خواهدشدودربعدديگرچون عدم وجود نظاميان ترك درپايگاههاي ضد موشكي نشان ازاشغال خزنده همسايگان توسط غرب راداردونتيجه اينكه ماديگر باتركيه بلحاظ نظامي همسايه نيستيم و اين امر ايران رامجاب ميكندوايران حق خود ميداند كه درصورت تعرض ازسوي خاك هرهمسايه اي به آن پاسخ لازم رابدهدونهايتا چه اشكالي داردايران نيز حداقل درهمسايگي امريكا پايگاههاي معنوي وصله ودستي واقتصادي داشته باشدوازطريق اين كشورها بتواندواقعيتهاي ايران ودنيارابه اطلاع مردم امريكا برساند
اینها همه نتیجه فعالیتهای لابی اسرائیلی در آمریکا است. کافی است ایران در موضوع فلسطین کوتاه بیاید آنگاه همه چیز تمام می شود.
خيلي جالبه، در بسیاری از جاها چه از نظر مسائل امنيتي و چه از لحاظ نقاط سوق الجيشي مشکل داريم بعد ميريم آمريکاي جنوبي
جواب سوال آقای سروش:اگر فایده ای نداشت آمریکا به فکر کاهش نفوذ ایران نبود. شما سیاست خارجی رو با روابط عادی بین طرفین اشتباه گرفتی. مثلا کمک های میلیارد دلاری آمریکا به کشورهای هم پیمانش و از اون مهم تر کمک های میلیون دلاری به کشورهایی که رسما متحد امریکا نیستن(مثل مصر) از نظر شما فایده داره یا نه؟ از نظر من که صد در صد.
این یک توازن است.امریکا با حضور در اطراف ایران مایه نگرانی ایران شده و ایران با حضور در نزدیکی آمریکا باعث نگرانی وی شده است. این توازن باعث تامل بیشتر امریکا در اقدامات ضد ایرانی اوست. از نظر امریکا حضور ایران در نزدیکی امریکا یعنی نزدیکی یک منبع خطر برای امریکا و این بازدارنده است
ما راه تقابل رو انتخاب کردیم و باید با عواقبش هم کنار بیاییم. همه فشارها رو هم طبق معمول مردم باید تحمل کنن!
اصطلاحا از قدیم میگویند دیوانه همه را به کیش خود پندارد*امریکا هم یکیش وقتی ذات انسان خرابه نمیشه که با سنگ و ساو و چکش که درستش کرد باید انقدر کارش را تداوم دهد تا کاملا از سکه بیفتد یا منروی گردد
سروکله زدن با امریکا ابزاری میخواهد که باید دید داریم.
من بدنبال وحدت جهان اسلام نیستم که تجربه 1400 میگوید نشدنی است.
اما ایا در داحل هم الفبای کار که یک مدیریت حداقلی و یا نیمچه عدالتی که باعث وحدت ملی ما باشد هست؟.
اگر متحد باشیم امریکا وحتی دنیا هیچ غلطی نمیتواند بکند
امریکا از دست ما عصبانی باش و از این عصبانیت بمیررررررررررررررررر
اینها نشانه قدرت بی چون و چرا و البته روز افزون ایران است وگرنه کشوری ضعیف و ناتوان و متفرق با مدیریت ضعیف و مدیران بی سیاست نیاز به اینهمه برنامه ریزی های دقیق و نقشه آن هم توسط ابر قدرتی مثل امریکا ندارد . از طرفی نشان می دهد که امریکا قبل از همه جهان فهمیده است که تحریمها کارساز نبوده است هرچند مشکلاتی در ایران بوجود آورده اما کمر شکن و نبوده که اگر بود دیگر نیازی به این تصمیم اخیر نداشت.
ماباید سازوکارهای مناسب برای کاهش اثر این قانون طراحی واجراکنیم واجازه ندهییم تنگنای امنیتی که درحیات خلوت امریکا بوجوداوردیم به راحتی ازدست برود
وبرای بعداز چاورز وغیره برنامه منسجم داشته باشیم ونفوذ خودرا نهادینه کنیم ونفوذمان وابسته به شخص نباشد
قطعا این قانون دردسرهای جدیدی برای ماایجادمی کند بایدطرح واکنشی و واقع بینانه ای برای تقویت حضور ونفوذ خود در این مناطق که برای ما راهبردی است داشته باشیم
آخر سر نفهمیدیدم . آمریکاییها حرف حساب میزتتد یا چرت و پرت میگن؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی