بازدید 52325

در کارخانه آزمایش چه می‌گذرد؟

نام این کارخانه را بار‌ها شنیده‌ایم؛ اما نه به تازگی و در پی مشکلات عدیده‌ای که این کارخانه دست به گریبان آنهاست. تحصن و اعتراضات پیاپی کارگران کارخانه‌ای که با سابقه‌ای طولانی در صنعت لوازم خانگی کشور مشغول فعالیت بوده، گویا از سه سال گذشته، آغاز شده و تا به امروز ادامه دارد؛ اما مشکلات کارخانه از چه قرار است؟
کد خبر: ۲۹۲۰۱۰
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۱ - ۱۵:۱۵ 18 December 2012

نام این کارخانه را بار‌ها شنیده‌ایم؛ اما نه به تازگی و در پی مشکلات عدیده‌ای که این کارخانه دست به گریبان آنهاست. تحصن و اعتراضات پیاپی کارگران کارخانه‌ای که با سابقه‌ای طولانی در صنعت لوازم خانگی کشور مشغول فعالیت بوده، گویا از سه سال گذشته، آغاز شده و تا به امروز ادامه دارد؛ اما مشکلات کارخانه از چه قرار است؟

به گزارش «تابناک»، آزمایش که یکی از برندهای باسابقه و قدیمی در صنعت لوازم خانگی کشور است، چند سالی است که اساساً هیچ نشانی از ابهت پیشین ندارد. از سه سال پیش، گویا مشکلات این کارخانه به تدریج دامن کارگران را نیز گرفته و اعتراضات آن‌ها به وضعیت کارخانه آغاز شده و تا به امروز ادامه دارد.

امروز اما کارگران در یک اعتراض شدید به وضعیت مدیریتی کارخانه و دریافت نکردن حقوق معوق هفت ماهه خود، وارد دفتر مدیر عامل شرکت شده‌اند.

یک مقام آگاه در گفت‌وگو با تابناک درباره اعتراض کارگران گفت: اعتراضات کارگران که از سه سال پیش و در پی مشکلات عدیده کارخانه آغاز شده، دیروز و امروز جدی‌تر شده است و امروز نزدیک ساعت ۱۰، کارگران معترض بدون هماهنگی وارد دفتر مدر عامل شرکت شده‌اند.

این مقام آگاه درباره درخواست کارگران با اشاره به دریافت نکردن حقوق معوق خود در هفت ماه اخیر گفت: همچنین کارگران به وضعیت اداره کارخانه معترضند و بر این باورند مدیرانی که برای اداره کارخانه منصوب می‌شوند، قصد تولید ندارند و به دنبال فروش اموال و ماشین آلات و امکانات کارخانه هستند.

این مسئول اذعان دارد: از نظر کارگران، انتصاب مدیران و عزل و نصب‌های پیاپی در هیأت مدیره در این کارخانه، تنها برای خرید زمان است تا در نتیجه اعتراضات کارگران به نتیجه نرسد.

این مقام آگاه گفت: پس از آن که یکی از اعضای هیNت مدیره با کارگران صحبت کرده و توضیحاتی به آن‌ها داده است، ایشان متقاعد نشده و در نتیجه به این تصمیم رسیده‌اند که باید به سراغ سهامداران اصلی بروند و بیشتر مشکلات را از ناحیه این افراد دانسته‌اند؛ بنابراین، قرار است این کارگران فردا در جلوی ساختمان هلدینگ پیام ـ که آزمایش یکی از زیر مجموعه‌های آن است ـ تجمع اعتراض‌آمیز کنند.

مشکلات کارخانه آزمایش و اعتراض‌های کارگران تنها مربوط به کارخانه تهران نیست، بلکه در واحد شیراز نیز کارگران در تجمع‌های اعتراضی، بارها درخواست‌های خود را از اعضای هیأت مدیره مطرح کرده‌اند.

نیک منش، رئیس شورای اسلامی کارخانه مرودشت، در تأیید این رویدادها گفت: ما بارها در نشست‌های متعدد در وزارتخانه با وزیر و معاونان شرکت و مشکلات را بازگو کرده‌ایم. هم‌اکنون از چهار عنصر اساسی مدیریت، سرمایه در گردش، تجهیزات و نیروی انسانی، کارخانه از نیروی انسانی متخصص و تجهیزات کامل برخوردار است، ولی درباره مدیریت و سرمایه مشکلات عدیده ای هست.

وی با اشاره به مشکلات مدیریتی گفت: تزلزل در مدیریت و رویکردهای متفاوت مدیرانی که عزل و نصب می‌شوند، و تغییرات پی در پی مدیریتی، یکی از مشکلات اصلی کارخانه است.

نیک منش با اشاره به تعطیلی چهار ماهه کارخانه مرودشت، گفت: ده ماه است که کارگران ما حقوق دریافت نکرده‌اند و سفره کارگران ما خالی است. در سال ۹۱ حتی یک ریال به کارگران پرداخت نشده است. ما تایید نمی‌کنیم که مشکلات کارخانه از زبان رسانه‌های خارجی گفته می‌شود، ولی هر کسی یک آستانه تحمل دارد و اکنون آستانه تحمل کارگران ما صفر است. متأسفانه مشکلات ما به هیچ عنوان پیگیری نمی‌شود.

گفتنی است، مشکلات کارخانه آن گونه که به نظر می‌آید، تنها مربوط به پرداخت حقوق کارگران نیست و گویا مشکل اصلی، مسائلی است که در سطح مدیریت کلان آن مطرح است؛ مسائلی که گویا حکایت از جریانی خاص در پشت مشکلات کارخانه دارد که می‌توان در جزییات آن بیشتر دقیق شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۹۴
انتشار یافته: ۴۷
بابا اینهمه شغل تو اين دولت درست شده . میگن اینقدر اشتغالزایی شده که کار هست کارگر نیست . خوب بیاین بیرون . برین سر یک کار دیگه .
البته یک کم انتخاب شغل جدید سخته , چون اینقدر شغل ایجاد شده و زیادی هم هست که آدم میمونه کدومو انتخاب کنه .
در ضمن کارخانه آزمایش هم مثل بقيه صنعت داره قله های پیشرفت رو طی میکنه .
همیشه تو بخش خصوصی مشکل از مدیر نه از وضع کلی اقتصاد ولی در دولت مشکل از مدیر نیست بلکه مشکل از .... است
چرمینه رو هم همینجوری تعطیل کردن
کنار اتوبان تهران کرج ، شرکت جوراب استارلایت یادتون هست ؟
هر موقع رد میشید یه نگاهی بندازید .
اتفاقا مدیران لاقی برای این نوع کارخانه ها و شرکت ها منصوب می شوند چون کارشان را در خصوص زیانده کردن این کارخانه ها و شرکت ها خوب بلدند تا مشمول اصل 44 قانون اساسی شود و آنگاه با قیمت های نازل به فروش برسد.
نماینده محترم مرودشت مهندس برومند میخاد کارخونه آزمایش رو دوباره روشن کنه .....اما.....
کولرهای گازی آزمایش کارش خوب بود، 10 سال پیش این کولرها امتحانش رو در تابستان داغ جنوب داد حتی اگه موتورش خارجی بود بازهم جای شکر داشت که چند کارگر ایرانی از کنار این مونتاژ نون میخوردن اما حالا تولید یعنی خودکشی سرمایه گذار، واردات یعنی چاق و چله شدن اغنیا
من 5 ساله سهام این شرکتو موقعی که تو بورس بود خریدم اما پولم دود شد رفت هوا معلوم نیست چی کار کردن با پول مردم
آدرس چند شركت روبهتون بدم كه در چند ماه اخير تعطيل شدن يا تعديل نيرو كردن؟20يا30يا70
چين زنده باشه. ما ديگر نياز به توليد داخل نداريم.
حالا سازمان تامين اجتماعي برود و شركتهاي بدهكار مانند هما را خريداري كند اگر وضع تامين اجتماعي خوب است حقوق كارگران را پرداخت كند يا به شركتهايشان كمك كند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۷
تامین اجتماعی با سرمایه گذاری روی این کارخانجات فردا مستمری همه را تمام و کمال پرداخت خواهد کرد البته سن بازنشستگی 120 سال تمام!
دیگه از طعنه زدن خسته شدیم برای کار و کارگر و هر مسئله دیگه که در روز تو اخبار بارها پیش میاد اونم فقط تو ایران ....
اززمانی که کارخانه پیام و بلر و ازمایش به افراد خاصی فروخته شد این بلاها را سر کارخانجات اوردند وهیچ کسی هم کاری به این سرمایه داران ندارد
آقای (...) که یکی از مدیران این شرکت و گرو پیام هستند و نماینده آزمایش در هیات مدیره بودند با همکاری دوستان کج اندیشان با این روش شرکت تخقیقاتی صنایع لوازم خانگی که یکی از سهامدارانش شرکت آزمایش بود را به تعطیلی کشاندند .آقا مثلا رئیس هیات مدیره بود اما هیچ سواد نداشت و همیشه لنگ حق حضور درجلسات هیات مدیره بود تا نمی گرفت از شرکت نمی رفت...آقای (...) قیامت نزدیک است !!!تابناک خواهش می کنم چاپ کنید...
شرکت آونگان و شرکت صنایع اراک هم ماههاست حقوق نگرفته اند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۷
پس این کارگران بیچاره چگونه زندگی می کنند مگر سر گنج نشستن منکه اگه یک ماه در آمدی نداشته باشم از گرسنگی خواهم مرد
جالب بود واقعا دولت باید اقدامات عملی انجام می داد و بدهد ولی متاسفانه انگار بازی ریاضی است
شما جای سرمایه گذار باشید ، پول تزریق می کنید تا ضرر درو کنید ؟ یا پولهایتان را در بازارهای کاذب می برید و سودهای آنچنانی می کنید ؟
وضعیت اکثر کارخانه ها به همین صورت رها شده و کارگران بدون حقوق مانده اند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۷
فروپاشی اقتصادی به ین میگن ولی شما ناراحت نباش. یارانه بگیریم بشینیم تو خونه و چینی ها واسمون کار کنن
پس چرا 20:30 هر شب اعتصاب کارگرهای اروپا و آمریکا رو نشون میده؟!!
عمده مشکلات درکارخانجات تولیدی سومدیریته-به دولت هم ارتباطی نداره.تواین چندسال اخیرچندبارتبلیغ شرکت آزمایش رودیدین؛چه محصول مطابق با روزدنیاارائه داده؛باکدوم شرکت خارجی قراردادبسته،توکدوم کشورها بازاریابی کرده و...؟
فعالیت قریب به 70 درصد شهرکهای صنعتی با وضعیت بوجود آمده در بخش ارز ، حاملهای انرژی و در هاله ای از ابهام و دورنمای بدی را ترسیم می نماید ، و با این روند قطعاً دولتهای آینده بایستی انرژی خود و سرمایه مملکت را جهت احیاء کارخانجات فعال فعلی صرف نمایند .
از این شرکت یک یخچال خریدم دو ماهه سوخت وقتی برای گارانتی رفتم چنان من رو پیچوندن که یک سامسونگ خریدم
حالا با این کیفیت پایین کار و نداشتن بازار داخلی و خارجی باید فروش نباشد و در نتیجه کارگران نتوانند مزدشان را بگیرند
این هم از نتایج سال حمایت از تولید ملی!
اونوقت میگن کالای ایرانی بخرید شما بذارید تولید بشه ما می خریم.
ای بابا چقدر کم طاقتند !!!!!!!!!!!!
نگرفتن 9 ماه حقوق که اینهمه قیل و قال نداره !!!!!
برو رو دوسال،سه سال ....
اصلا ببینم شما حقوق رو میخواین چکار ...؟
کارخانه هپکو اراک را هم اضافه کنید. تلوزیون سازی پارس- پارس خزر تا حدودی- آزمایش- نساجی مازندران و ...
سال تولید ملی هم هست
تابناک چه عجب یک گزارش از وضعیت کارگزان دادی؟!
چشم ما روشن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۷
بالاخره مردم دیده شدند
به سلامتی و میمنت
شرکتهای اطراف مرودشت همه خراب شدند مجتمع گوشت و ازمایش می تونستن مشکل کار تموم جوونهای این شهرو حل کنند اما حالا چی؟
ما که کارمند دولت هستیم هم فقط حقوق خالی 600 هزار تومن میگیریم چند وقته که توی اداره حتی چایی هم نمیدن میگن پول نداریم . شوفاژها سرد هستند میگن پول نداریم و ...
من سهام شرکت را در پایان سال 1383 به قیمت 1800 ریال خریدم و الان حاضرم پس از 8 سال به قیمت 400 ریال بفروشم .آیا خریداری هست؟سهامداران جزء نیز از این بابت متضرر شده اند.با این وضعیت کسی به بورس و تولیدو اشتغال و اقتصاد و... فکر میکند؟متاسفانه ...
شرکت جهان چیت را هم به همین منوال تعطیل کردن
من فروشنده ی لوازم خونگیم.
بخاریای این شرکت تا سه چهار سال پیش برامون میومد.
هم قیمتش خوب بود و هم جنسش عالی.
الان تقریبا سه سالی میشه که دیگه این شرکت بخاری تولید نمی کنه.
نمی دونم این چه وضعشه؟
خوب بنيان ديزل تبريز رو هم همين جوري تعطيل كردن و 300 تا كارگرشو اخراج كردن.بیچاره کارگرهاش
بدهكاريهاي كلان مانده ازگذشته وعدم توسعه كارخانه وعدم توانايي دررقابت باسايرتوليدات خارجي بهمراه سوءمديريت وواگذاري ناصحيح و... باعث بروزمشكلات شده است.
آقا به کی شکایت کنیم؟
مشگل هیچ یک از این شرکتها تا فکر اساسی جهت پرداخت دیون دولتی انجام نگیرد اادامه خواهدداشت خواهد
بابا دو ملیون شغل جدید هست برن سز کار جدید
خودشون نمیخوان دست از این شرکتهای پیشرفته بکشن
خدا پدر و مادر مرحوم محسن آزمايش را بيامرزد كه اين شركت را در تهران و مرودشت ايجاد نمود و علاوه بر اشتغال مستقيم و غير مستقيم تعداد زيادي از هموطنان موجبات رشد و ترقي صنعت لوازم خانگي را در ايران فراهم نمود و حتي هنرستاني براي افراد بي بضاعت و ايتام ايجاد نمود كه فارغ التحصيلان آن نيز در كارخانه مشغول بكار شدند و بسياري خدمات ديگر كه از حوصله اين كامنت خارج است ، بنده نيز در سالهاي 74 تا 79 افتخار همكاري با اين شركت معظم را داشتم كه در اوج توليد به واقع مثل ساعت كار ميكرد و هنوز هم با كمي شارژ نقدينگي پتانسيل سر بلند كردن از اين منجلاب ساختگي را دارد و حتي به شركتي سود ده تبديل شود ولي با تصميماتي كه در خارج از شركت گرفته ميشود و تغييرات مديريتي كه به آن تحميل ميشود روند نزولي شركت هم آغاز شده است
براي همكاران محترم و صبور سابقم آرزوي موفقيت و سلامتي دارم .
زمانی که پدرم توی جوونی در مرودشت دنبال کار می گشت همین تعدادی کارخونه توی بازارکار این شهر بودٰ.الان پدرم بازنشسته شده به این کارخونه ها اضافه نشده که هیچ چندین تا از جمله همین آزمایش تعطیل شدن.جوونای الان باید از کجا نون بخورن؟!
بابا هنوز خیلی مونده آزمایش به معروفیت جنرال موتور برسه فعلاً باید اعتصاب کارگرهای جنرال موتور از تلویزیون پخش بشه . 7 ماه حقوق نگرفتن کارگر ایرانی مهم نیست
با سلام....
من یک کارشناس قدیمی کارخانه آزمایش هستم. اگر گذشته کارخانه آزمایش را با زمانی که این کارخانه ...در چند سال گذشته واگذار شد مقایسه کنید ، متوجه خواهید شد که چه بر سر گوشه کوچکی از صنعت این کشور آمده. ... کارخانه آزمایش در گذشته نه چندان دور حدود 15 سال پبش که متعلق به سازمان صنایع و معادن ، و سازمان گسترش بود ، 1500 پرسنل در کارخانه تهران و 1800 پرسنل در کارخانه مرودشت داشت. در حالی که حدود 3300 پرسنل مستقیم گذشنه این کارخانه به حدود 400-500 پرسنل کاهش یافته اند ... گذشته از اینکه آزمایش از بزرگترین تولید کنندگان لوازم خانگی بود ، صادرات قابل توجه ائی به کشور های آذزبایجان ، پاکستان و ترکمنستان داشت. به خوبی به یاد دارم که در مقطعی 60 خودرو مدیران سازمان صنایع از اموال و سرمایه های کارخانه آزمایش بود. چندین محصول متنوع در کارخانه های تهران و شیراز در حال تولید بود. و واحد های مهندسی و طرح و توسعه کارخانه هر ساله محصولات جدیدی را در دست بررسی و نوع آوری در خطوط تولید داشتند... علاوه بر این، کارخانه آزمایش مانند یک دانشگاه برای کارشناسان و مهندسین کشور ازجمله خودم بود. متاسفانه هم اکنون به تنها چیزی که نمی اندیشند ، عرصه تولید در این کارخانه است... گویا می خواهند کارخانه آزمایش تهران را منحل و زمین کارخانه آزمایش تهران را که در منطقه شهری واقع شده به قیمت مناسب به فروش برسانند. به همین دلیل است که تولید را به حداقل رسانده ، شدیدآ تعدیل نیروی انسانی نموده و کارگران اندک را به عدم پرداخت حقوق به مرحله استعفا رسانده اند...
كاروكارگر از ياد رفتن اينا قشر اضافي كشورن نياز به پيگيري كاراشون از طرف كسي نيست راستي فكر كنم شركتهايي از اين دست خيلي زيادن بيشترشون به خاطر حمايتهايي كه ازشون ميشه نياز پرداخت حقوق رو از ياد بردن
کدام نام تجاری سابق حفظ شده و توسعه یافته که آزمایش دومیش باشه. همه سو مدیریت... ارج... کفش ملی--- کفش بلا... کفش وین... تلویزیون پارس... و....وقتی گروه گروه از روستا می یان کمک آشناهاشون (مدیران ارشد) که صنایع رو بچرخونن و بچاش فقظ کوتاه مدت جیب خودشون رو پر می کنند دیگه آینده ای برای این صنایع نمی مونه.
ما متاسفانه چند سال پيش تعدادي سهام آزمايش از بورس خريديم اما مدتهاست نماد آن بسته شده وديگر نميشود آن را فروخت تكليف ما چيست؟
دقیقا با پارس الکتریک هم دارند همین کار را می کنند. اخراج کارگران ، فروش زمین و ....
آقا اگه من نخوام جنس خارجی بخرم باید کی ببینم؟؟!!
یعنی مسئولین این طعنه ها رو میخونن وککشون نمیگزه؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها